رئیس دانشگاه:

از مجموع اعتبار سفر رئیس جمهور برای علوم پزشکی سبزوار 7 میلیارد امسال و 8 میلیارد سال آینده تخصیص می یابد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از مجموع اعتبار 15 میلیارد تومانی سفر اخیر رئیس جمهور به سبزوار، برای پروژه های دانشگاه علوم پزشکی، 7 میلیارد تومان امسال و 8 میلیارد تومان در سال آینده تخصیص می یابد و خوبی اعتبارات سفر رئیس جمهور این است که تخصیص آن حتمی است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر علیرضا مسلم روز شنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران سبزوار به مناسبت 17 مرداد که در محل ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، افزود: اگر به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خراسان در حوزه بهداشت و درمان نگاه کنید، می بینید که در همه شهرها تمرکزشان بر پروژه های بیمارستانی است ولی ما در حوزه بیمارستانی با وجود افتتاح حشمتیه که اخیرا اتفاق افتاده است نمی توانستیم درخواست جدیدی در این زمینه داشته باشیم، بنابراین درخواست هایمان را به سمت آموزشی بردیم.
 
وی در ادامه گفت: از آنجایی که در مجموعه پردیس دانشگاه علوم پزشکی بلوک b که شامل دانشکده پزشکی و پیراپزشکی است و بلوک c که شامل ساختمان ستادی دانشگاه می شود، افتتاح شده است، بلوک a را با 6700 متر زیربنا شامل مجموعه دانشکده بهداشت و پرستاری و نیز ساخت سالن ورزشی دانشگاه را مد نظر قرار دادیم و اکنون نقشه های این پروژه ها کشیده شده و انشاالله از یکی دو ماه دیگر کار شروع می شود و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار است.
 
مسلم درباره سایر پروژه های علوم پزشکی سبزار نیز گفت: همه پروژه ها اولویت بندی شده اند و آن هایی که زیر 30 درصد پیشرفت داشته اند از دستور کار خارج شده اند و 26 پروژه بالای 50 درصدمان از جمله اورژانس بیمارستان واسعی، گاز واسعی ، بولوار پردیس و ... نیز محل تأمین اعتباراتشان فرق دارد و همه از خود محل وزارتخانه نیست و بعضی هایش استانی و ماده 180 است و شروع پروژه های جدید نیز، کلا ممنوع است و هر دانشگاهی پروژه جدیدی را شروع کند رئیس دانشگاه باید در هیئت تخلفات پاسخگو باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دولت های گذشته حوزه سلامت خیلی جزء اولویت ها نبود و در ردیف اولویت های 12 تا 15 تبیین می شد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم سلامت به عنوان یکی از 5 اولویت اصلی دولت قرار گرفته است و ما در این مدت از سال 92 به بعد در سبزوار سعی کردیم علاوه بر کارهای روتین، کارهای خاص و ویژه انجام دهیم، چون برای همین کارهای خاص مردم مجبور می شوند با تحمل هزینه های زیاد به دیگر شهرها و خصوصا مرکز استان بروند.
 
وی با اشاره به برخی دستاوردهای علوم پزشکی سبزوار در چند سال اخیر اظهار داشت: در این مدت تعداد تخت های بیمارستانی ما 30 درصد رشد داشته و 9200 متر به هتلینگ هایمان اضافه شده و رشد 60 درصدی در تعداد پایگاه های اورژانس داشته ایم به طوری که از 15 پایگاه به 26 پایگاه اورژانس رسیده ایم و این به جز پایگاه اورژانس هوایی است.
 
وی همچنین با اشاره به 3 برابر شدن تخت های روانپزشکی، رشد 130 درصدی تخت های آی سی یو، نزدیک به سه برابر شدن تخت های سی سی یو، کاهش اعزام به شهرهای دیگر، ساخت 45هزارمتر بنا و 35هزارمتر بازسازی، ارتقاء رتبه دانشگاه در وبومتریکس و افزایش 70 درصدی رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه، جذب پزشکان متخصصین، راه اندازی مراکزی نظیر رادیوتراپی، شیمی درمانی، جراحی قلب، آنژیوگرافی، طب هسته ای،  در این مدت، گفت: در سال 92 حتی یک تخت دولتی در سبزوار نداشتیم که خود دولت ساخته باشد و بیمارستان امداد متعلق به هلال احمر و بیمارستان های واسعی و جغتای متعلق به تأمین اجتماعی بود و بیمارستان مبینی را حاج آقای مبینی ساخته بود، اما با راه اندازی حشمتیه و 30 خانه بهداشت و 10 مرکز بهداشتی و درمانی به غیر از مراکز درمان بستر ، شاخص های بهداشتیمان ارتقاء یافت.
 
وی افزود: سعی کردیم در این مدت یک نگاه تمرکززدا داشته باشیم و اکنون دیگر مردم شهرستان های تابعه مجبور نیستند برای بسیاری از  کارهای خیلی کوچک به سبزوار مراجعه کنند و اکثر مشکلات مردم مناطق جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و ... در خود منطقه حل می شود.
 
وی درباره اظهارات چند وقت قبل حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس مبنی بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی این شهر نتوانسته از 11 میلیارد تومان بودجه ای که به علوم پزشکی های خراسان رضوی اختصاص یافته، چیزی را جذب کند، گفت: آن یازده میلیاردی که آقای مقصودی گفتند و من هم خبرش را شنیدم، بعد از مصاحبه ایشان پیگیری کردم، ما چیزی ندیدیم که 11 میلیارد تومان در استان به علوم پزشکی مشهد داده باشند و علوم پزشکی سبزوار و شهرهای دیگر نگرفته باشند و اگر آقای مقصودی دیده اند برای ما بیاورند.
 
وی تصریح کرد: البته تفاهم نامه ای بود که وزیر بهداشت با استانداران امضا کرده بود که 60 پروژه بهداشت را باید شروع و تمام می کردیم و در این پروژه ها چهل درصد را باید خیرین تأمین می کردند و 60 درصد را باید وزارتخانه می داد و متاسفانه بخشی که باید خیرین، تأمین می کردند هنوز تأمین نشده و به همین خاطر تعدادی از پروژه ها شروع نشده است.
 
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران برای ضرورت گسترش بخش زایمان بیمارستان مبینی با توجه به نیاز شهرستان گفت: اکنون زایمان در بیمارستان مبینی سبزوار در یک اتاق باز انجام می شود که چندین تخت دارد، اما هدف وزارتخانه داشتن اتاق های زایمانی است که زائو از چند روز قبل در آن بستری می شود و شوهر و فرزندش نیز به داخل آن اتاق می روند و در تمام مراحل زایمان خانواده اش در کنار زائو هستند و اکنون در کنار بیمارستان مبینی 2500 متر زمین را در دست ساخت داریم که شامل 25 اتاق زایمان می شود و فکر می کنم اگر در تأمین بودجه به مشکلی بر نخورد تا پایان سال تکمیل شود.
 
مسلم در بخش دیگری از این جلسه درباره مشکل ارائه بعضی خدمات پزشکی غیر ضروری به بیماران در کل کشور و از جمله در سبزوار گفت:  در این زمینه هم، همکارانم در جامعه پزشکی درست رفتار نکرده اند و هم مردم انتظارات صحیح و منطقی ندارند. زیرا وقتی که پزشکان درآمدشان در گرو انجام عمل های جراحی یا در گرو نوشتن ام آر آی است، شاید برای بالا رفتن درآمدشان ام آر آی غیر ضروری بنویسند. برای همین انجام ام آرای و آنژیوگرافی و مصرف داروی ما بالاست. از طرف دیگر نگرش مردم نیز اشتباه است زیرا وقتی نزد پزشکی می روند اگر برایشان ام آرآی ننویسد و یا دارو تجویز نکند، شاید گمان کنند این پزشک تبحر خاصی ندارد و در تشیخص مشکلشان دقت کافی را به خرج نداده است. بنابراین در حالی که شاید با یک عکس ساده و یک معاینه مشکلشان قابل تشخیص باشد، اما به خاطر تقاضاهای القائی شان پزشکان مجبور به تجویز خدمات غیر ضروری می شوند و بنابراین نیاز به  تغییر نگرش هم در مردم و هم در جامعه پزشکی داریم.
 
وی افزود: امسال بیمه سلامت برای تمام وزارت بهداشت سقف مشخص کرده است. چون بودجه ای که باید به بیمه سلامت می دادند امسال 15هزارمیلیارد بوده اما در عمل برایش 7 هزارمیلیارد در نظر گرفته اند و مبنایشان این است که برای ایجاد این تغییر نگرش و کاهش اقدامات اضافی برای بیماران دانشگاه های علوم پزشکی باید 10 درصد نسبت به عملکرد سال 96 کاهش داشته باشند. یعنی اگر در سال 96 حدود 66 میلیارد تومان پرونده برای بیمه سلامت ارسال کردیم، اگر بخواهیم با رشد تعرفه 5 درصد پیش برویم، امسال باید 76 میلیارد پرونده صادر بشود، اما سقفی که امسال برای ما گذاشته اند، 64 میلیارد تومن است و اگر خدماتی بیشتر از 64 میلیارد تومان ارائه شود، دیگر پولی نمی دهند. 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه این طرح امسال برای بیمه سلامت اجرا شده و از سال دیگر برای تمام بیمه های تأمین اجتماعی، ارتش و کمیته امداد هم اجرا خواهد شد، تصریح کرد: البته منظور این نیست که خدمت رسانی به بیماران کم شود، بلکه باید اقداماتی که غیرضروری است کاهش پیدا کند و فقط خدمات ضروری انجام شود. به طور مثال کسی که می خواهد آب مروارید عمل کند باید دیدش در حد نابینایی رسیده باشد اما الان کسانی که ممکن است دید خیلی خوبی هم داشته باشند،  باز می آیند که آب مروارید عمل کنند. در این شرایط این افراد اگر می خواهند جراحی داشته باشند، باید هزینه ها را خودشان به صورت خصوصی بپردازند. 
 
وی همچنین در زمینه ام آر آی نیز با بیان اینکه تعداد کل دستگاه های ام آر آی که در کشور انگلستان وجود دارد، کمتر از دستگاه های ام آی آیی است که ما فقط در خراسان رضوی داریم، گفت: تا قبل از این روزانه 130 مورد ام آر آی انجام می دادیم که الان در روز 55 ام آر ای انجام می دهیم و این در حالی است که جواب 75 درصد ام آر آی های انجام شده در سبزوار نرمال است و بعضی پزشکان برای اینکه بین دیسک داشتن و یا نرمال بودن یک بیمار تشخیص بدهند ام آر آی می نویسند، اما شاید این مسئله با یک معاینه و عکس ساده هم قابل تشخیص باشد.
 
 دکتر مسلم با بیان اینکه بیماران اورژانسی بدون طبقه بندی و بلافاصله از خدمات ضروری برخوردار می شوند، گفت: اکنون 15 خدمت پر تواتر که در کشور ما به بیماران ارائه می شود، حدود شصت تا هفتاد درصد مواردش غیر ضروری است.
 
وی با تأکید بر اینکه هم نیاز به اصلاح نگرش مردم در این زمینه داریم و هم درآمد و سود جامعه پزشکی نباید در گرو انجام خدمات غیر ضروری باشد، گفت: الان موقعیتی است که این مسئله دارد اصلاح می شود و اگر اصلاح شود مطمئناً با سهم نزدیک به 9 درصدی که سلامت از بودجه کشور دارد، وضعیت مان خیلی بهتر خواهد شد زیرا ما در حال حاضر پول را در جاهایی هزینه می کنیم که اصلا نیاز نیست و متقابلا در جاهایی که نیاز است پول کم می آوریم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه الان فضای کشور، فضای مناسبی نیست و بیش از هر دوره ای نیاز به تعامل و یک صدایی داریم، گفت: در تلگرام و بقیه فضاهای رسانه ای در حال حاضر 90 درصد خبرها پمپاژ نا امیدی است و به نظر من اولین و مهمترین آسیبی که سرچشمه آسیب های اجتماعی است، همین نا امیدی است و در این شرایط هم مدیران باید طوری انجام وظیفه کنند که کارهای اثربخشی انجام دهند و هم خبرنگاران محترم نباید مسائل را نا امیدانه به جامعه تزریق کنند.
 
وی با بیان اینکه ما باید واقعا فکر کنیم و ببینیم چرا امروز کشور به اینجا رسیده است، گفت:  شاید یکی از مهمترین علت هایش این است که من مدیر و مدیران بالاتر از من همیشه در تصمیم گیری هایمان رضایت مردم برایمان شرط است و منفعت مردم شرط نیست. یعنی مثلا اگر من الان 120 میلیون تومان پول می دهم به اعزام 6 بالگرد، این شاید برای مردم رضایتمندی بیاورد ولی شاید منفعت مردم در اصل در این باشد که من با این رقم کار دیگری برایشان انجام دهم. 
 
وی با تأکید بر اینکه در دوران سختی قرار داریم، گفت: من این دوران را دوبار دیگر یکی در سال 82 که رئیس بیمارستان بودم و یکی در سال 90 که رئیس دانشگاه بودم (در گناباد) تجربه کرده ام و اکنون به تمام مردمی که تحت پوشش حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هستند، قول می دهم که با کمترین دغدغه و هزینه و با یک آرامش خاص از این مرحله عبور کنیم. ولی گذر از این مرحله هم تجربه و هم تصمیمات دقیق و به موقع می خواهد و تصمیم گیری خوب هم نیاز به آرامش فکری و روحی دارد و در این بین خبرنگاران نیز باید با توجه به مسئولیتی که دارند آرامش حوزه سلامت را به هم نزنند و کاری کنند که ما بتوانیم تصمیمات به موقع و اثربخش را در جای خودش بگیریم.
 
وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: اگر خبرنگاران هدفشان کار خیر است بسیاری از انتقادات را که در حوزه مربوط به علوم پزشکی می نویسند می توانند اول به خود من یا معاونان دانشگاه تلفن بزنند و تذکر بدهند ولی اگر هدفشان تسویه حساب است، ضمن احترام به شما، اما 5 سال است که دارید می نویسید، من هم یک پاسخ ندادم. حالا اثربخشی نوشته هایتان را هم ببینید! چه چیزی به ضرر من شد؟ آیا مرا بر داشتند، سنواتم را ندادند؟ توبیخم کردند؟ چه کار شد؟ چون بالاخره یک جایی این چیزها بررسی می شود و اینطوری نیست که هر سایتی چیزی بزند، بخوانند. هر خبری باید اول تحلیل بشود و صحتش مورد بررسی قرار بگیرد، بعد منتشر شود، اما بعضی وقت ها یک مطلب بدون کوچکترین تحلیل فورا می رود در یک رسانه. 
 
 
پی نوشت:
 
تقدیر از خبرنگاران با طعم توجیه و کنایه!
 
به نظر می رسد حتی اگر دکتر مسلم به عنوان یکی از مسئولان دانشگاهی سبزوار تصمیم داشت، نقدی بر عملکرد رسانه های شهرستان داشته باشد و حتی اگر نقد او درباره عملکرد بعضی رسانه ها، صحیح هم باشد، باز باید حداقل در جلسه ای که برای تقدیر از اصحاب رسانه تشکیل شده و خود میزبان این جلسه بود، از گفتن این سخنان به میهمانانش صرف نظر می کرد و گلایه ها را برای جلسات دیگری میگذاشت.
 
البته جامعه خبرنگاران به خاطر ماهیت کارشان که همواره با نقد و پیگیری مشکلات و مسائل اجتماعی سر و کار دارند، در طول سال معمولا آماج حرف و حدیث ها و کم لطفی های مختلفی از طرف مدیران، دستگاه های مختلف قرار می گیرند و سرسخت تر از آن هستند که با این گونه حرف ها دلخور و دلسرد شوند، اما مسلماً انصاف نیست که حتی در جلسه ای که برای تقدیر از آنان برپا می شود نیز کنایه بشنوند. کما اینکه در همان جلسه یکی از خبرنگاران به نشانه اعتراض به طرح اینگونه صحبت ها، گفت: گویا ما به جلسه توجیهی آمده ایم نه جلسه تقدیر از اصحاب رسانه!
 
 
نظرت را بنویس
comments

خبرنگار

امان از دوستان رسانه ای مون که این توهین های زشت مسلم رو شنیدن بازم خوش و خرم تا ته جلسه نشستن......

حرف حق

عکس از آقای جواد دباغی مقدم نمیبینم!!!!! نکنه ایشون خبرنگار نیست!! یا دکتر مسلم ترسیده که مستندات برعلیهش رو رو کنه... امان از دو رویی امان

حسن اگر در بين خبرنگاران يکي پيدا مي شود و از آقاي مسلم درباره وعده ها و قولهايش مي پرسيد که: - راه اندازي سه دانشکده طب سنتي، داروسازي و دندان پزشکي که هم خودش و هم نماينده ها در اول رئيس شدنش وعده دادند. - اينکه چرا هنوز دانشگاه علوم پزشکي سبزوار جزو دانشگاه هاي درجه 3 علوم پزشکي است؟ - اين که دانشگاه در زمينه پژوهشي و فناوري چکار کرده و چقدر رشد داشته است؟ در آخرين رتبه بندي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور، دانشگاه علوم پزشکي از بين 54 دانشگاه در رتبه 41 بود. بله اگر يکي از خبرنگاران اين ها را از دکتر مسلم مي پرسيد و اين قولها را پيگيري مي کرد او اينطور درباره خبرنگاران و رسانه ها صحبت نمي کرد.

سلام چقدر زشت بود اين حرف آقاي مسلم که با کمال ... چنين حرفي مي زند. اينم از وضع مسئولان کشور ماست که به جاي پاسخگويي اين گونه براي رسانه هاي که صداي مردم هستند شاخ و شانه مي کشد!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما