گردشگری سبزوار چند قدم به عقب / لطمه شدید به اعتماد گردشگران در تور رصد شهاب باران برساوشی روستای ساروق

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
تور رصد شهاب باران برساوشی دماوند خراسان که یکشنبه شب21 مرداد 97 در روستای ساروق شهرستان داورزن در غرب منطقه سبزوار بزرگ برگزار شد، شاید در زمره یکی از بدترین تورهایی قرار بگیرد که تا کنون سبزواری ها به خود دیده اند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این تور که به بهانه رصد شهاب باران برساوشی که هر سال در 21 مردادماه به اوج خود می رسد، برگزار شد، آن قدر حاشیه و حرف و حدیث و بی برنامه گی و بی مدیریتی داشت که حتی خبرنگاران و هنرمندانی که به عنوان میهمان و به صورت رایگان دعوت شده بودند، نیز از همان ساعات اولیه ی آغاز تور احساس پشیمانی و زیان دیدگی بابت وقتشان می کردند، چه رسد به آن دسته از مسافرانی که مبلغ 50 هزارتومان نیز برای شرکت در این تور، پرداخت کرده بودند.
 
 
بعضی از مشکلات اصلی:
 
- کمبود آب آشامیدنی: بیشتر مسافران در طول چند ساعت حضورشان تشنه بودند و عمدتا برای رفع تشنگی خود را از هر جایی که بودند باید به کلم یا به آب سردکن نه چندان سرد مقابل مسجد می رساندند و آب و چایی به اندازه کافی و خصوصا در محل تجمع برای تماشای برنامه های هنری و رصد ستارگان، در دسترس میهمانان نبود. این در حالی بود که مسافران انتظار داشتند حداقل به هر کسی یک بطری آب معدنی داده میشد.
 
- نبود آب و مایع دستشویی کافی در سرویس بهداشتی روستا
 
- چیده نبودن صحنه اجرای مراسم که وقتی میهمانان در محل حاضر شدند و در تاریکی شب روی صندلی ها نشستند، عده ای از دست اندرکاران مراسم، به مدت حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه برای آماده کردن صحنه ای که هیچ دکور خاصی نداشت و فقط باید کف پوشی روی داربست های فلزی قرار می گرفت، تا هنرمندان روی آن بایستند، تلاش کردند و در این فاصله وقت مفید زیادی از مردم گرفته شد. این در حالی است که با توجه به اینکه برای اجرای این تور از چند روز قبل برنامه ریزی شده بود، می شد حداقل صحنه مراسم از صبح همان روز آماده بشود.
 
- سرگردانی مسافران در مسیر تاریک و ناهموار حدفاصل روستا تا محل رصد و اجرای برنامه های هنری 
 
- مناسب نبودن مکان روستای کوهستانی برای رصد آسمان. در حالی که معمولا 
 
- عدم همراهی مسعود پسندیده و بعضی از اعضای شورای شهر سبزوار در هنگام صرف شام کمه جوش با میهمانان تور در مسجد و مشغول شدن آنان به صرف جوجه در منزل پسندیده! البته در این مراسم علی اکبر فروغی یکی از اعضای شورای شهر سبزوار همراه با مردم در مسجد روستا بود. هرچند مطمئنا شام متفاوت خانه پسندیده با هزینه های شخصی خودشان، تدارک دیده شده بود، اما به هرحال نفس این کار زشت و ناپسند بود که یکی از اصلی ترین میزبانان تور به این شکل خود را از همه میهمانان جدا کند و در خلوت با عده به خصوصی به صرف غذایی دیگر مشغول شود.
 
- پیش از تور به بیشتر ثبت نام کنندگان و میهمانان افتخاری اعلام شده بود که از ساعت 1 بامداد هر یک ساعت یک اتوبوس برای برگرداندن مسافران به سمت سبزوار حرکت خواهد کرد و بسیاری از میهمانان و مسافران نیز که شاغل بودند، به این امید که با اولین سرویس به سبزوار بر می گردند و می توانند به خواب و استراحت شبانه خود برسند، به این تور آمده بودند، اما بعدا معلوم شد اتوبوس ها زودتر از ساعت 3 بامداد حرکت نمی کنند که البته از ساعت 3 نیز به تأخیر افتاد.
 
- به میهمانان و مسافران در همان آغاز تور ژتون هایی داده شد که برای صرف شام و میوه و میان وعده بود. اما به جز شام و میان وعده آش که صرف شد، میوه توزیع نشد و اگر هم شده باشد، آنقدر همه چیز پراکنده و بی نظم بود که به هیچکس با خبر نشده بود.
 
*   *    *
 
گلایه ها و انتقادها بسیار بیشتر از این موارد است، اما مسئله فقط این نیست که ممکن است یک شب به مسافران خوش نگذشته باشد، هر چند همین هم به اندازه کافی مهم است، اما مسئله اصلی این است که با اعتماد مردم بازی شده است. مسئله این است که مشاهده این حجم از بی برنامگی، بی مسئولیتی و سهل انگاری در قبال میهمانانی که اتفاقا هزینه زیادی نیز برای این تور چند ساعته پرداخته بودند، توهین به مردم سبزوار و ساختن ذهنیت منفی از شرکت در تورهای گردشگری محلی محسوب می شد. که در واقع کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار، انجمن میراث یاران و تمام نهادهای دیگری که آرم و اسمشان در بنرهای دعوت به این مراسم مشاهده می شد، به جای اینکه کمکی به رونق فرهنگ گردشگری در سبزوار کمکی کرده باشند، متأسفانه خود بزرگترین ضربه ها را زده اند  و شاید گردشگری سبزوار را چندین قدم به عقب برگردانیده باشند.
 
 
 
پیشنهادهایی برای جبران:
 
1- با توجه به اینکه به نظر بسیاری از مسافران حجم خدمات ارائه شده با میزان پول دریافت شده، همخوانی نداشت، بهتر است همه یا حداقل بخشی از هزینه ثبت نام بازگردانیده شود.
 
2- مسئولان و نهادهایی که آرم و نامشان در زمره برگزارکنندگان این تور در بنرها و دعوت نامه های مربوطه درج شده بود، رسما از میهمانان و مسافرین عذرخواهی به عمل آورند. 
 
 
 
پیشنهادی برای آینده:
 
1- اگر قرار بود باز هم چنین تورهایی برای اولین بار به یک روستا یا منطقه دارای جاذبه های گردشگری برگزار شود، اولین تور را با هزینه پایین و با تعداد افراد کمتر برگزار کنند که بتوانند موارد پیش بینی نشده بار اول را مدیریت کنند.
 
2- از لیدرهایی با رشته های تحصیلی مرتبط با گردشگری و میراث فرهنگی استفاده شود و دوره های آموزشی لازم برای مدیریت جمع های پراکنده و شلوغ را نیز بگذرانند. البته بسیاری از لیدرهای جوان انجمن میراث یاران سبزوار که در تور ساروق حضور داشتند، قبلا کارشان را در خانه ها و اماکن تاریخی سبزوار که فضا و زمان بازدید محدودی دارند و در شلوغ ترین زمان ها نیز تعداد گردشگرانشان زیاد نیست، روابط عمومی بالایی داشتند و زحمت زیادی برای خدمات رسانی می کشیدند، اما به نظر می رسید خودشان در آن پراکندگی و جمعیت زیاد مسافران، سررشته کار از دستشان در رفته بود و توان مدیریت یک جمعیت زیاد در محیطی وسیع و پراکنده را نداشتند. که این البته با تمرین و تکرار و نیز افزایش مطالعه خود این عزیزان برطرف می شود، اما به هرحال تا زمانی که لیدرهای ما، تجربه کافی به دست نیاورده اند، نمی بایست اقدام به برگزاری چنین تورهای پرجمعیت و طولانی مدتی کرد.
 
*    *    *
 
با وجود همه ضعف ها و مشکلات مطرح شده، نباید فراموش کرد که همین انتقادها به معنای آن است که کاری انجام شده و تلاشی صورت گرفته است و این بهتر از هیچ کار نکردن و فقط شعار دادن است. بهترین رویکرد این است که با درس گرفتن از تجربه منجر به شکست تور روستای ساروق، برگزارکنندگان آن با بازنگری در شیوه های اشتباه خود و در نظر گرفتن پیشنهاداتی که مطرح می شود، در آینده با برنامه ریزی و انسجام بیشتری اقدام به بازیابی اعتماد مردم و برگزاری چنین تورهایی بکنند تا بالاخره به نقطه مطلوب برسند.
 
نظرت را بنویس
comments

محسن

سلام. شما درست میگید ولی اگه بنابر آزمون و خطاست این ها باید با تعداد کمتر و با هزینه کمتر این تور را برگزار میکردن نه با هزینه زیاد.بعدشم سبزوار تور های خیلی بهتر ی داشته که حتی هزینشم ازین کمتر بوده خیلیم سبزوار نو پا نیست خیلی تورهای شخصی برگزار میشه.خرج این تور کمتر از نصف مبلغی بود که از ما گرفتن و من به شخصه اعتمادم صلب شد نسبت به مسئولین شهرداری . معلوم شد فقط برای پر کردن جیب خودشون این تور برگزار شده نه هدف گردشگری.

پولمونو پس نمیده پسندیده؟؟؟؟؟

سلام گردشگري در سبزوار تازه راه افتاده است و هنوز بسياري از زيرساخت هاي گردشگري را ندارد. گردشگري سبزوار هنوز در اول راه است. يادمان نرود که تا دو سه سال پيش اصلا چيزي به اسم گردشگري در شهرستان و منطقه نداشتيم اما حالا تور برگزار مي کنيم. در اين دو سه سال پيشرفت خوبي داشتيم. نبايد توقع زيادي داشت بلکه بايد با توجه به داشته ها و واقعيت ها نظر داد و قضاوت کرد.اين مسائل و مشکلات به خاطر کم تجربگي و آماده نبودن زير ساخت و نبودن فرهنگ گردشگري در ابتداي راه طبيعي است. شهرهاي ديگر هم که گردشگري دارند يک شبه يا يک ساله به اين جا نرسيدند. مهم اين است بايد از اين آزمون و خطاها و تجربه ها درس گرفت و براي برنامه هاي بعدي اشکالات را برطرف کرد. باز هم تاکيدمي شود صرف برگزاري چنين برنامه هايي خيلي مهم است و چند گام به جلو است. سبزوار ظرفيت هاي گردشگري زيادي حتي در سطح ملي و جهاني دارد بايد آنها را احيا و راه اندازي کرد. گردشگر پذير کردن سبزوار سخت است و هنوز راه زيادي داريم اما ممکن است. گردشگر پذير کردن سبزوار هم فقط با همکاري و همفکري و کمک همديگر ممکن است.

مهری

من بار اولم بود که تور گردشگری میرفتم اونم بخاطر تمام تعریفایی که از دوستان از شهاب باران شنیدم رفتم که منطقه ی مناسبی برای دیدن شهاب باران نبود و کسانیکه برنامه ریزی کردن و تور راه انداختن باید برنامه ریزی بهترین مکان برای دیدن ستاره هارو داشتن که اینا بدترین جا رو انتخاب کردن که ما دو عدد شهاب را هم به زحمت دیدیم.. ولی هزینه زیادی را هم از ما گرفتن دریغ از کوچیک ترین و ابتدایی ترین امکانات رفاهی : بی آبی .. سرویس بهداشتی بسیار کثیف و نبودن مایع دسشویی... غذای نامناسب برای تور گردشگری ...نداشتن لیدر خبره .. سردگمی مسافران .. ندادن بروشور راهنما.. تاخیر در ساعت حرکت ..و ..rnمن خواهان بازگشت پولمون هستم .. لطفا پیگیری کنید

بانو

ما اعضای خانواده ی 5نفره 250 تومن هزینه کردیم بخاطراعتماد به تمام وعده هایی که در تبليقات سطح شهر بود و متاسفانه هیچکدوم عملی نشد از این بابت خييييلي پشیمانیم . که ما در مجموع 3 شهاب هم ندیدیم جدا از امکانات و پذیرایی افتضاح .واقعا باید خجالت بکشنند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما