در گفتگو با دکتر حمیدرضا اویسی:

اولویت های حوزه پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری تبیین شد

گفتگو با مدیر پژوهشی دانشگاه درخصوص سیاست ها، اولویت ها و اهداف حوزه پژوهش و فناوری  
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری عنوان کرد:
 
افزایش گرنت پژوهشی اساتید، جذب دستیار پژوهشی (محقق پسادکتری)، جهت دهی به طرح های پژوهشی و تحقیقاتی، افزایش تعداد فرصت‌های مطالعاتی و طرح های ارتباط با صنعت و ارتقای کیفیت مقالات اولویت های اصلی حوزه پژوهش و فناوری
 
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: افزایش گرنت پژوهشی اعضای هیئت علمی، جذب محققین پسادکتری، افزایش فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور، افزایش طرح های ارتباط با صنعت، افزایش کیفیت مقالات چاپ شده اعضاء هیات علمی و جهت دهی به مسیر پژوهش ها در دانشگاه از جمله اولویت های اصلی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری است.
 
دکتر حمیدرضا اویسی با تاکید بر اینکه اولویت‌بندی حوزه پژوهشی دانشگاه براساس نیازهای جامعه، صنعت و دانشگاه است، افزود: در همین راستا اصلاح آیین نامه گرنت اساتید، تدوین آیین نامه جذب دستیار پژوهشی (محقق پسادکتری)، اصلاح آیین نامه طرح‌های پژوهشی و تشویقی مقالات، افزایش کیفیت دوره‌های دکترا و کارشناسی ارشد با همکاری حوزه معاونت آموزشی و تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام پایان‌نامه‌ها در حوزه‌های مورد نیاز جامعه (با افزایش حق التشویق مقالات برای دانشجویان) در حال انجام هست.
 
دکتر اویسی در مورد فرصت‌های مطالعاتی نیز عنوان داشت: از سال ۱۳۹۲ که بحث فرصت‌های مطالعاتی به صورت جدی در دانشگاه مطرح شد، افزایش چشمگیری را در میزان فرصت‌های تحقیقاتی خارج از کشور و داخل کشور شاهد بوده‌ایم. وی ادامه داد: این افزایش به گونه است که از رقم ۳ فرصت مطالعاتی در سال ۹۲ به ۹ فرصت مطالعاتی در سال ۹۳، ۱۸ فرصت مطالعاتی در سال ۹۴، ۲۲ فرصت مطالعاتی در سال ۹۵ و ۴۶ فرصت مطالعاتی در سال ۹۶ رسیده‌ایم.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری، افزایش تعاملات دانشگاه با صنعت و جامعه از طریق افزایش طرح‌های مصوب دانشگاه با ارگان‌ها، سازمان‌ها و مراکز مختلف را از جمله موارد مهم دیگر مدنظر در رویکرد جدید این حوزه برشمرد.
 
وی عنوان کرد: همچنین در رویکرد جدید برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت متوالی برای افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدنظر است.
 
 
 
*همگرایی و جهت‌دهی به تحقیقات اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
 
دکتر اویسی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه پژوهش افزایش همگرایی و جهت‌دهی به تحقیقات اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پرهیز از پراکنده کاری تحقیقاتی است، اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف دانشگاه گاها دیده می شود طرح‌های پژوهشی غیر ضروری و بدون اولویت (در مقایسه با نیازهای روز جامعه) در حال انجام است و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایان‌نامه‌هایشان را در حوزه هایی که نیاز و اولویت جامعه و کشور نمی باشد تعریف می‌کنند، بر همین اساس به دنبال جهت دهی به این پژوهش ها بر اساس نیازهای جامعه و صنعت هستیم.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهم در این راستا موردی صحبت کنم باید شما را به سایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع دهم.  در این سایت طرح‌هایی که اولویت‌دار بوده و برای کشور اهمیت شایانی دارد، به صورت رتبه‌بندی شده و با درجه اهمیت مشخص شده است و اینگونه به پژوهش های اساتید و محققان کشور جهت دهی می کند. امیدواریم ما نیز بتوانیم با پیاده سازی و تعیین رتبه‌بندی به شکلی مشابه این مورد را در دانشگاه پیاده سازی کنیم تا شاهد انجام طرح های تحقیقاتی اولویت دار در دانشگاه و در جهت رفع نیازهای کشورمان باشیم.
 
وی افزود: در همین جهت شناسایی و معرفی طرح‌های اولویت‌دار و مورد نیاز کشور و منطقه مانند طرح‌هایی که در زمینه سلول‌های خورشیدی، تصفیه پساب‌های صنعتی، مسائل و مشکلات محیط زیستی در حوزه نفت و گاز، در حوزه آلودگی هوا و موارد مختلف دیگری وجود داشته که اولویت جامعه و صنعت است در دستور کار حوزه پژوهشی قرار گرفته تا اساتید و پژوهشگران طرح ها و تحقیقات خود را در این زمینه تصویب، اجرا و هدایت نمایند.
 
دکتر اویسی هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت تولید علمی، تولید محصول و انجام پروژه‌های مورد نیاز جامعه، اخذ مجوز و انتشار مجلات معتبر دارای رتبه علمی پژوهشی و نمایه کردن مجلات دانشگاه را نیز جز موارد مورد تاکید حوزه پژوهش برشمرد.
 
 
 
*جذب نخبگان خارج از کشور و محقق پسادکترا
 
دکتر اویسی در ادامه جذب نخبگان خارج ازکشور مخصوصا نخبگان ایرانی به شکل عضو هیئت علمی وابسته را از دیگر اولویت های حوزه پژوهش نام برد و افزود: در همین راستا دکتر فرشید صفات، استاد دانشگاه برادفورد انگلستان، به عنوان نخستین عضو هیات علمی وابسته دانشگاه حکیم سبزواری دعوت و معرفی شدند.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری اضافه کرد: طبق برنامه ریزی قرار بر این است جناب دکتر فرشید صفات بتوانند در دروس مختلف برای دانشجویان دانشگاه در رشته های مرتبط تدریس داشته باشند، مخصوصا در رشته‌های مهندسی مواد و پلیمر، رشته زیست‌شناسی و سایر رشته‌هایی که مرتبط به حوزه تخصصی ایشان است.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه در بحث جذب محقق پسادکترا آیین‌نامه ویژه‌ای را در حال تدوین دارد که به زودی این آیین‌نامه نهایی می‌شود، ادامه داد: پس از تدوین و اجرایی شدن این آیین نامه شاهد افزایش جذب محققین پسادکترا در دانشکده‌های مختلف دانشگاه خواهیم بود.
 
 
 
*تجهیز آزمایشگاه مرکزی و راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه
 
دکتر اویسی استقرار آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه را به عنوان دیگر اولویت های حوزه پژوهشی نام برد، و عنوان داشت: تجهیز و راه اندازی این مراکز جهت انجام طرح‌های ارتباط با صنعت، طرح‌های پژوهشی،کمک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد، افزایش درآمد مالی دانشگاه از طریق سرویس‌دهی خدمات آزمایشگاهی به مراکز علمی، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مدنظر است.
 
وی اضافه کرد: در این راستا جایابی و فضاسازی مناسب برای آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه، خرید تجهیزات با تکنولوژی بالا و و نصب و راه‌اندازی در بخش آنالیز مواد و هم چنین برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه ساخت مواد و آماده‌سازی نمونه‌های مورد نیاز در طرح‌ها و پژوهش‌ها در دستور کار حوزه پژوهشی قرار دارد.
 
 
 
*هفت سیاست اصلی حوزه پژوهش و فناوری
 
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه این مصاحبه با اشاره به سیاست های این حوزه، عنوان کرد: سیاست های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری عبارتند از: ترغیب اعضای هیئت علمی و دانشجویان به پژوهش‌های با کیفیت بالا و مورد نیاز جامعه، کاهش فرآیند اداری موارد پژوهشی، تقویت زیرساخت‌های دانشگاه، تقویت ارتباطات بین‌المللی، تقویت ارتباط با صنعت و جامعه، تقویت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه مرکزی و توسعه مرکز رشد و افزایش تعداد واحدهای فناور است.
وی افزود: اگر بخواهیم برای هر کدام هم مصداق داشته باشیم می توان اینگونه گفت تاکید به انجام پژوهش‌های باکیفیت بالا از طریق افزایش امتیاز پژوهشی مقالات و افزایش گرنت پژوهشی(افزایش مبلغ سقف گرنت‌های پژوهشی و به طور کلی افزایش گرنت پژوهشی از سهم کل بودجه پژوهشی دانشگاه)، تقویت هسته‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه مرکزی از طریق خرید تجهیزات بالا با تکنولوژی بالا و فضاسازی آزمایشگاه مرکزی در حال پیگیری است.
 
وی افزود: در مورد تقویت ارتباطات بین‌المللی نیز عقد تفاهم‌نامه‌های علمی پژوهشی بین دانشگاه یا مراکز بین‌المللی و درواقع عقد قرارداد با اعضای هیئت علمی وابسته خارج از کشور در دستور کار قرار دارد.
 
وی ادامه داد: در خصوص توسعه مرکز رشد نیز رایزنی با با سازمان‌ها، نهادها و بخش صنعت در حال پیگیری است. البته از سویی نیز گشایش دفاتر ارتباط با صنعت و دانشگاه  در واحدهای صنعتی مانند افتتاح دفتر جمکو در دانشگاه و دفتر دانشگاه در شرکت جمکو از جمله مصداق‌های گسترش ارتباط با صنعت و تقویت همکاری ها با صنایع می باشد.
 
دکتر اویسی ادامه داد: همچنین کاهش بروکراسی اداری از طریق سرعت‌بخشی یا سرعت‌دهی روند تصویب طرح‌ها و پژوهش‌ها، کاهش فرآیندهای اداری مورد نیاز برای فرصت مطالعاتی وکاهش فرآیند اخذ موافقت برای جذب نیروی پسادکتری مدنظر است.
 
 
 
*ارتقای رتبه و جایگاه دانشگاه، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و کارآفرینی مهمترین اهداف حوزه پژوهش
 
دکتر اویسی یکی از مهمترین دلایل سیاست‌گذاری در حوزه پژوهش را ارتقاء رتبه دانشگاه برمی شمارد و ادامه می دهد: تمام برنامه‌ها، سیاست‌ها و اولویت ها به گونه ای است که رتبه دانشگاه از نظر علمی و پژوهشی ارتقاء پیدا کند یعنی بتوانیم به جایگاه واقعی خود هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی دست یافته و آن را بهبود دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه بندی جهانی سایمگو با ۹ پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۷ به جایگاه ۵۰ در بین کل دانشگاه های دولتی پزشکی و آزاد و موسسات پژوهشی کشور دست یافت، گفت: خوشبختانه ارتقای خوبی را در آخرین رتبه بندی سایمگو داشته ایم و دانشگاه حکیم سبزواری توانست از بسیاری از دانشگاه های جامع و قدیمی  همچون علامه طباطبایی، خوارزمی، شاهد، اراک، سیستان و بلوچستان، شاهرود، لرستان و گلستان پیشی بگیرد.
 
وی افزود: البته یکی دیگر از دلایل ما برای این سیاست گذاری که شاید نسبت به ارتقای رتبه و جایگاه دانشگاه در سطوح ملی و بین المللی در رتبه دوم قرار بگیرد، تقویت بیش از پیش ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه است. مدیر پژهشی دانشگاه با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه در دوره های گذشته ارتباط گسسته‌ای بوده است، اظهار داشت: سعی ما در حوزه پژوهشی بر این است که این ارتباط به صورت تنگاتنگ و در جهت برطرف کردن مشکلات کشور مخصوصا در زمینه تولید محصولات، مسائل محیط زیستی و … تقویت شود.
 
وی ادامه داد: البته سیاست دیگری که آن را نیز به جد می کنیم  این است که بتوانیم در آینده بستری برای اشتغال‌ فارغ التحصیلان و محققین پسادکتری خود نیز از طریق سیاست گذاری و جهت دهی به مسیر تحقیقات در دانشگاه ایجاد کنیم.
 
منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری
 
کد: 5050
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما