مسعود پسندیده:

سفیران افغانستان و تاجیکستان در اول آبان به دیار سربدارن سفر می کنند/ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در تیررس نظارت شورای اسلامی شهر/ قطعاً کوتاهی نسبت به حمید سبزواری از جانب دولت روحانی ست/

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
پنجمین جلسه نشست خبری سخنگوی شورای پنجم شهر سبزوار روز یکشنبه 18 شهریور 97 در محل سالن جلسات شورای اسلامی شهر برگزار شد. 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، از آنجایی که مسعود پسندیده اخیراً در جلسه انتخاب هیئت رئیسه با 8 رای موافق به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر منصوب شد، پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران دیار سربداران را در پنجمین نشست خبری به عهده داشت.
 
گفتنی ست سخنگوی جدید شورای اسلامی شهر  قبل از پاسخ به سئوالات خبرنگاران، ابتدا به مدت 10 دقیقه به ارائه گزارشی از عملکرد شورا و توضیحاتی در خصوص تصمیمات هیئت رئیسه جدید پرداخت.
 
گزارش اجمالی که ابتدای جلسه در اختیار خبرنگاران گذاشته شد، به شرح زیر است:
 
سخنگوی جدید شورای شهر سبزوار گفت: شورای شهر سبزوار جزء معدود ادارات و نهادهایی است که طی یک سال اخیر 5 نشست برگزار کرده است و در نظر دارد در سال پیش رو جلسات ارتباطی خود را با خبرنگاران افزایش دهد که این جلسات صرفاً منوط به نشست خبری نخواهد بود.
 
رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری خود را علاقه مند به خبر و خبرنگاری دانست و افزود: به خاطر علاقه ای که به خبرنگاری دارم این حرفه را در فضای مجازی (اینستاگرام و تلگرام) در حد توانم انجام می دهم و با مردم در ارتباط هستم. البته از شما خبرنگاران انتظار دارم که با هم در ارتباط باشیم و اطلاعات موردنظر شهرستان را دراختیار بنده بگذارید تا من هم بتوانم مردم را در جریان اتفاقات شهر بگذارم.
 
وی در ادامه به هدف اصلی خود اشاره کرد و گفت: هدف واقعی بنده شفافیت است. شفاف سازی اقدامات شهرداری در وهله اول و  نیز تمام اتفاقاتی که شهر را در بر می گیرد و نیازمند مطالبه گری است در وهله دوم اهداف من قرار می گیرد. که در اینجا به عنوان سخنگوی شورا و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، از شما خبرنگاران انتظار دارم مطالبه گری را از مدیران شهر و همچنین از خود من بیشتر کنید و آنها را وادار به شفاف سازی و پاسخگویی نمایید.
 
مسعود پسندیده اظهار داشت: قریب 5 سال است که به دنبال لیست کارکنان شهرداری و همچنین بدهکاری های این ارگان هستم، ولی هنوز نتوانستم به چیزی دست یابم، اما امیدوارم با توجه به انتخاب هیئت رئیسه جدید و در کِسوت سخنگوی شورای شهر به این موضوع جدی تر ورود پیدا کنم و به محض دستیابی به هرگونه اطلاعات در حوزه شهرداری و شهر تعهد می دهم؛ آن را بدون واسطه از طریق خبرنگاران به مردم انتقال خواهم داد.
 
وی بیان کرد: انتخابات هیئت رئیسه شورا که اخیراً صورت گرفت، اندکی با سال های گذشته متفاوت بود؛ که عمده تفاوت آن بحث جوانگرایی و علمی نگری نسبت به ادوار گذشته شورا است. گرچه هیئت رئیسه جدید در دستور کار خود اقدامی نظیر تشکیل شورای ادوار قرار داده است؛ تا از نظرات و تجربه های کارشناسی همه اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار و شهرداران از دوره اول تا دوره چهارم استفاده کند.
 
پسندیده نظارت در مجموعه شهرداری را مهمترین رویکرد پیش روی شورا شهر دانست و افزود: اعضای شورای شهر همان اعضا هستند و کلیت شورا نیز همان شورای قدیم است؛اما رویکرد متفاوت هیئت رئیسه جدید بر این است که مجموعه شهرداری و همچنین وظایف شورا را با نظارت دقیقی بررسی کند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: تغییر هیئت رئیسه جدید به این معنا نیست که شاهد تغییر شهردار باشیم،  بلکه هیئت رئیسه جدید همکاری با شهرداری را محکم تر از قبل ادامه خواهد داد و شهردار را حمایت می کند.
 
سخنگوی شورای شهر با توجه به اینکه تغییر را باید ازخود آغاز کرد گفت: شورای شهر یک سری وظایف قانونی دارد که متاسفانه به هر دلیل، گاهی به آن پرداخته نشده است؛ ولی از این به بعد پیگیر این موضوعات در شورای شهر خواهیم بود. همچنین هیئت رئیسه قصد دارد در ابتدا تغییر را از خود آغاز کند و نظارت را ابتدا بر کار خود انجام دهد.
 
وی ادامه داد: تغییرات را از سیستم اداری شورا آغاز خواهیم کرد. ضعیف ترین نقطه شورای شهر سیستم اطلاع رسانی آن است که به زودی اصلاح خواهیم کرد و شاهد راه اندازی سایت شورای شهر خواهیم بود . همچنین اپلیکیشن خبر شورای شهر را راه اندازی خواهیم کرد و موضوعاتی که قرار است در شورای شهر مطرح شود به صورت نظرسنجی در اختیار مردم قرار می دهیم تا آنها بتوانند بدون واسطه نسبت به طرحها و موضوعات مطرح در شورای شهر در این نظرسنجی ها شرکت کنند.
 
سخنگوی شورای شهر بیان کرد: راه اندازی مرکز مطالعات و پژوهش ها اتفاق دیگری است که در دستور کار هیئت رئیسه قرار گرفت. امیدواریم از این به بعد شاهد رفت و آمد بیشتر نخبگان، دانشمندان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کسانی که در حوزه علمی تاثیرگذار هستند باشیم.
 
وی همچنین در رابطه با کوی گل افشانی گفت: با وجود برخی مشکلات اقتصادی، فعالیتهای عمرانی شهرداری سبزوار متوقف نشده است. چنانکه بازگشایی کوی گل افشانی توسط شهرداری با وجود هزینه های زیاد صورت گرفت.
 
مسعود پسندیده در ادامه اشاره ای به وظیفه سنگین و تاثیرگذار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرد و افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به اعتقاد بسیاری از کارشناسان چشم اسفندیار شهرداری است، از آنجایی که این سازمان با موجود زنده ای به نام طبیعت و فضای سبز سروکار دارد و عدم رسیدگی به آن باعث خشک شدن شان می شود و مردم به طور مستقیم شاهد این اتفاق هستند، این سازمان باید به وظیفه خود به نحو احسن عمل کند.از این رو پرداختن به موضوع سیما و منظر شهری نیز از موضوعاتی است که در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است و در این راستا جلساتی با رئیس جدید سازمان داشته ایم و مطالبات مردمی را بازگو کرده ایم و قطعاً با کسانی (چه بخش دولتی، چه اشخاص) که در این حوزه کم کاری کنند برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.
 
وی ادامه داد: همچنین هیئت رئیسه جدید قصد دارد به جرایم قطع اشجار بیشتر بپردازد و هزینه ی آن را افزایش دهد، و حتی پیگیر جرایم جایگزین نیز هستیم، به طور مثال برای قطع هر درخت، چندین اصله باید کاشته شود. در نهایت این هشدار را به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری می دهم که، این سازمان بیشتر از بقیه سازمان ها در تیررس نظارت شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.
 
 سخنگوی جدید شورای شهر بعد از ارئه گزارش اجمالی از تصمیمات هیئت رئیسه، به سئوالات خبرنگاران  به شرح زیر پاسخ داد:
 
 از آنجایی که در آستانه بزرگداشت روز بیهقی هستیم، مسعود پسندیده در مورد بزرگداشت ابولفضل بیهقی گفت: اگر بخواهیم منصفانه به برگزاری بزرگداشت بیهقی در سال گذشته بنگریم، برنامه ای متفاوت نسبت به سال های گذشته اش داشت و بهتر برگزار شد. همچنین برای امسال این نوید را می دهم که اول آبان ، روز نثر پارسی و روز بیهقی شاهد حضور سفیر افغانستان و تاجیکستان در سبزوار خواهیم بود.از آنجایی که رایزن های فرهنگی اختیاراتی در حوزه خواهرخواندگی ندارند، امسال با حضور سفیران افغانستان و تاجیکستان جلسات تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه در دانشگاه حکیم خواهیم داشت.
 
به طور کل از آنجایی که برای این بزرگداشت به موقع برنامه ریزی کردیم، امیدواریم برنامه ای منسجم تر و بهتر از قبل برگزار کنیم.
 
وی در ادامه به خبرنگاران گفت: از نمایندگان و فرماندار شهرستان تقاضا کنید که اول آبان، روز بیهقی را شناسنامه ای برای شهرستان معرفی کنند و پیگیر این روز به عنوان روز نثر فارسی در تقویم ملی شوند.
 
سخنگوی شورای شهر در رابطه با ارائه تقویم فرهنگی شهر گفت: بنده به قولی که مبنی بر ارائه تقویم فرهنگی شهر داده بودم عمل کردم و در همان زمان این تقویم را در سه نسخه تهیه کردم و به شهردار، رئیس شورای شهر و رئیس اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری ارائه داده ام که نظراتشان را اعمال کنند.ولی متاسفانه با اینکه حدود 4 ماه می گذرد هنوز به بنده چیزی اعلام نکرده اند. اما بنده متعهد می شوم پیگیر این موضوع به جد باشم و از این تقویم به زودی رونمایی خواهم کرد.
 
وی بیان کرد: با وجود اینکه مصوبات شورا باید حتما لایحه شهرداری را داشته باشد؛ اما در بودجه شورای اسلامی شهر به حوزه اجتماعی، فرهنگی و گردشگری 3 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که به صراحت در بودجه آمده است و اگر قرار باشد مبلغی در حوزه فرهنگی هزینه شود شهردار موظف به انجام آن است. 
 
وی  در ادامه اظهار تاسف کرد و گفت: در چند ماه گذشته شاهد مصوباتی در حوزه فرهنگی بودیم که شهردار به آن عمل نکرد که البته این نقص بر خود ما وارد است که چرا پیگیر مصوبات شورا در این حوزه نشدیم. به همین خاطر بعد از تهیه تقویم آن را به شهردار دادم که اگر قرار است عملیاتی نشود اصلا از آن رونمایی نکنیم.ولی به این موضوع اشاره کنم که در صورت عدم تایید شهردار نیز، ما مصوبات شورا را در این زمینه خواهیم گرفت.
 
وی افزود: برنامه فرهنگی امسال را برای سال آینده بسته شده است و اکنون طبق تقویم تهیه شده عمل می‌کنیم، گرچه هنوز رونمایی از آن صورت نگرفته است.
 
رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در مورد المان مرحوم حمید سبزواری -شاعر انقلاب- گفت: قطعاً کوتاهی نسبت به حمید سبزواری از جانب دولت فعلی است. بنده از دولت روحانی انتقاد دارم و فکر می کنم نگاهی جناحی در این موضوع موج می زند و شاید اگر دولت دیگری می بود بهتر و بیشتر به این شاعر می پرداخت.
 
وی در ادامه توضیح داد: ما می توانیم المانی برای حمید سبزواری بسازیم اما توان ما توان محلی، منطقه ای و شهرستانی است.اما از آنجایی که جایگاه حمید سبزواری جایگاه والایی است، انتظار داریم انجمن ملی مفاخر ورود پیدا کند و المانی در سطح ملی طراحی و ساخته شود. از نمایندگان محترم تقاضا می کنم با توجه به این که شخصیت حمید سبزواری، برند ملی است، از بودجه ملی برای پرداختن به حمید سبزواری و آثار و المان و... بپردازند.
 
پسندیده حمایت شهرداری از نشریات خاص را تخلف دانست و گفت: شهرداری باید تبلیغاتش را بین تمام نشریات مجوز دار به صورت عادلانه توزیع کند و اگر خلاف آن باشد تخلف صورت گرفته است. از این به بعد در این زمینه بیشتر نظارت می کنیم و بنده به جد پیگیر این موضوع خواهم بود تا دیگر تخلفی از جانب شهردار صورت نگیرد. در این راستا قول می دهم هم از فعالیت نشریه ساسویه آباد را به عنوان یک نشریه غیر قانونی جلوگیری شود و هم در رابطه با نشریاتی که به صورت ناعادلانه از شهرداری تبلیغات می گیرند برخورد گردد.
 
سخنگوی شورای شهر، شهرداری سبزوار را نسبت به شهرداری شهرهای همتراز بهتر دانست و افزود: اگر شهرداری سبزوار را بخواهیم با دیگر شهرداری های همتراز  مقایسه کنیم، به عملکرد بهتر شهرداری سبزوار می توان اشاره کرد اما برای ما کافی نیست؛ چرا که جایگاه والای شهرستان و شانیت بالای مردم سبزوار انتظارات ما را از شهردار بیشتر می کند. از همین رو نظارتمان را بیشتر معطوف به شهرداری می کنیم. 
 
و انتقادی که همیشه به سیتم مدیریتی شهری داشته ام این است که؛ گران مدیریت می شود و باید مدیریت را ارزان کنیم که این مورد نیز بستگی به نظارتی که دوستان در شورای شهر انجام می دهند دارد.
 
مسعود پسندیده به مخالفت با واگذاری خانه اولیا به شهرداری اشاره کرد و توضیح داد: تفاهم‌نامه‌ای بین ادارات میراث فرهنگی و شهرداری مبنی بر واگذاری خانه اولیا به اداره میراث بسته شده است که در قبال آن اداره میراث، ساختمان توحید شهر را به شهرداری واگذار کند. ولی از آنجایی که این تفاهم‌نامه مصوبه شورا ندارد غیرقانونی است و ما اجازه نخواهیم داد که خانه اولیا را اداره میراث فرهنگی مدیریت کند.
 
وی در ادامه بیان کرد: اداره میراث اگر می‌توانست خانه جعفرزاده را نگهداری می کرد و ما این نگرانی را برای  سرنوشت خانه اولیا داریم که به چه شکل است و به کجا می رسد! در شورای شهر مصوبه ای برای خانه اولیا داریم که شهرداری قرار بوده ظرف یک ماه برنامه عمرانی خود را برای آن به ما معرفی کند و عملاً این تفاهم نامه یک سر پیچی از مصوبه شورای شهر بوده است. 
 
وی با اشاره به خانه های تاریخی گفت: احیا خانه های تاریخی منجر به رونق گردشگری شهر می شود ، به همین دلیل خرید خانه های تاریخی در دستور کار قرار دارد. اما دغدغه ما صرفاً خرید خانه های تاریخی نیست، بلکه سرنوشت آن خانه ها برای ما مهم است.
 
رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در رابطه با تخلف شهرداری در برگزاری یادواره شهدا در شهر صفی آباد گفت: بنده گرچه از این اتفاق مطلع نبوده ام و این خبر را از شما خبرنگاران شنیده ام، اما چون این اتفاق بدون مصوبه شهر و هیئت تدوین هزینه شده است قطعاً تخلف به حساب می آید و شهرداری باید پاسخگو باشد. 
 
مسعود پسندیده به ضعف اهمیت مقوله فرهنگ در کشور و به خصوص سبزوار اشاره کرد و توضیح داد: یکی از موضوعات غریب و کم اهمیتی که متاسفانه گریبان گیر آن هستیم مقوله فرهنگ است. گرچه رهبر در سخنرانی هایش به اهمیت فرهنگ بسیار پرداخته است و حتی امام جمعه سبزوار در جلسه با شهردار به اولین موضوعی که به آن پرداخت موضوع فرهنگی بود و مشکلات شهرستان را مشکلات فرهنگی دانست؛ اما وقتی این موضوع به پای عمل می رسد کمیت ما لنگ می زند و هزینه کردن در حوزه فرهنگی برایمان سخت است، چرا که نتیجه آن برایمان قابل لمس نیست و در مدت های طولانی اثربخش است. ولی این قول را خواهم داد که با اعضای شورا پیگیر اقدامات فرهنگی شهرستان باشیم.
 
مسعود پسندیده به اشتباه برخی تصمیمات مدیریتی پرداخت و بیان کرد:  ما با مقوله‌ای به نام شهر که موجود زنده ای تلقی می شود رو به رو هستیم. یکی از اتفاقات اشتباه که در اثر تصمیمات مدیریتی به آن پرداخته شده است بحث پارکینگ مسجد جامع است که در بیهق قرار به ساخت آن بود و بنده با این موضوع شدیداً مخالف بودم. از آنجایی که بیهق از خیابان های قدیمی شهرستان است، تصمیم داریم این خیابان را پیاده محور کنیم و سهولت برای رفت و آمد ماشین را غیرممکن نماییم، نه اینکه بیاییم در قدیمی ترین نقطه شهر پارکینگ ماشین بسازیم. در کل ساخت پارکینگ در مرکز شهر کار اشتباهی است.
وی در مورد ساخت پارکینگی برای سبزوار و تاخیر در این اتفاق توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای چهارم شهرداری حق دست زدن به حساب پارکینگ را ندارد و هر پولی که بابت کسری پارکینگ از اشخاص گرفته شود به حساب پارکینگ واریز می گردد.
 
اما طبق قانون، شهرداری می تواند از این حساب استقراض کند و به قرض از این حساب برداشت کند. به خاطر همین حق استقراض شهرداری، متاسفانه حساب پارکینگ همیشه خالی است و هیچ نظارتی تاکنون بر این روند وجود نداشته است. بنده این تعهد را می دهم که پیگیر حساب پارکینگ شوم تا بتوانم از خروجی این پیگیری، پارکینگی برای سبزوار راه اندازی کنم.
 
سخنگوی شورای شهر اعضای شورای شهر را منتخب مردم دانست و اظهار کرد: اعضای شورای شهر نتیجه انتخابات خود مردم هستند. بنده به عنوان یک معلم اکنون با انتخاب مردم در شورا هستم و یا عضوی از شورا نیز بدون داشتن مدرک تحصیلی از رای بالای مردمی برخوردار شده و در شورا حضور دارد. ما برآیند انتخابی هستیم که در نظام جمهوری اسلامی برگزار شده است.
 
شاید در طول زمان خبره شده باشیم ولی اعتقاد راسخ داریم نخبه نیستیم. ما منتخب مردم هستیم و برای بلوغ نیاز به تمرین داریم.
 
سخنگوی شورای شهر تب و تاب سال آخر را کتمان نکرد و گفت:گرچه اموری که در حوزه خانه های تاریخی انجام شد و یا بازگشایی بزرگراه ابریشم که صورت گرفت در سال اول و شروع کار ما بود، اما با این وجود تب و تاب سال آخر را نمی توانم انکار کنم و تا بوده چنین بوده است.
 
در پایان جلسه یکی از خبرنگاران ضمن تشکر از سخنگوی جدید شورا گفت: آقای شهردار، آقای پسندیده بدون هیچ ترس و واهمه ای حرف هایش را زد؛ لطفاً شما هم برای خبرنگاران جلسه‌ای بگذارید.
 
 
 
 
 
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام خسته نباشيد مي گيم به آقاي پسنديده که با آمدنش به عنوان سخنگوي شوراي شهر، شوراي شهر تحرک و پويايي بيشتري پيدا کند و از اين کندي و لختي دربيايد. همچنين آقاي پسنديده نشان داده است که به حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري خيلي علاقمند است اميدواريم که اين ظرفيت بزرگ و مغفول مانده منطقه سبزوار را احيا کند. اين حوزه از هر نظر که نگاه کني دهها برابر آموزشگاه زبان مهم تر است حتي اگر تنها نگاه اقتصادي هم داشته باشيم حوزه گردشگري بسيار پردرآمد است. حوزه گردشگري اگر احيا و رونق بگيرد کل شهر و منطقه آباد مي شود. متاسفانه کارهايي که الان مي شود مقطعي است مثلا فقط براي چند روز عيد کارهايي مي شود اما در طول سال اين حوزه رها مي شود و يا فعاليت ها فروکش مي کند. اگر بخواهيم اين حوزه رونق بگيرد بايد هميشه و مستمر و در طول سال کار کنيم. اين حوزه اگر رونق بگيرد درآمد و عايدي اش به همه شهرستان مي رسد. پس لطفا اين حوزه را جدي تر بگيريم خيلي جدي تر.

سبزوار

به خبر و خبرنگاری علاقه داره چون ماه روی پیشونی خبرنگاران ندیده فقط بخاطر اینکه دیده بشه و از خود تعریف کنه متاسفانه شخصیت ایشون اینه که هر جا باد بیاد ایشون هم همسو با باد حرکت میکنه و هرجایی که به نفع خودش باشه همون طرف هست.جایی نیست که نرفته باشه و عکس نداشته باشه شده دقیقا بنده خدای ورزشکار عضو سابق شورای تهران.درجلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه جدید شاهد بودیم که ایشون جناب کلمیشی رو به اعضا پیشنهاد داد و الان داره چهار شاخ از محمدی دفاع میکنه و خودش و به ایشون میچسبونه وهمچنین زمان ریاست کرامت

موافق

موافقم ..
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما