دکتر محمود رضا سلیمانی:

چادر حسینیه قنادها در ناآگاهی کسانی سوخت که با میراث و هویتشان آشنا نبودند

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
پژوهشگر میراث فرهنگی غرب خراسان با ابراز تاسف شدید از حادثه آتش سوزی حسینیه قنادهای سبزوار گفت: من معتقدم چادر حسینیه قنادها در ناآگاهی کسانی سوخت که با میراث و هویتشان آشنا نبودند. 
 
دکتر محمودرضا سلیمانی در گفت و گو با مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: چادرحسینیه قنادها میراث فرهنگی این مرز و بوم بود، یعنی فقط نماد عزای امام حسین (ع) نبود. غم و اندوه جای خود اما همه چیز در ورای مفهومی به نام آزادگی در آن چادر شکل گرفته بود. 
 
وی با بیان این عقیده که آتش سوزی حسینیه قنادها عمدی بوده است اظهار داشت: این حادثه از دید من نمی تواند به مشکلات فنی ارتباط داشته باشد. چون قبلا که مدیریت حسینه قنادها با مرحوم حاج محمود قندی بود با تمام بیماری و کسالتی که داشت روز در میان به من زنگ می زد تا وضعیت حسینه را بررسی کنیم که مبادا نقصی داشته باشد و بسیار در این زمینه پیگیر بود. همچنین پسرشان مهندس قندی نیز بسیار انسان منظمی است و بعید می دانم با آن همه دقتی که دارد سهل انگاری صورت گرفته باشد.
 
استاد دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: تمام سیم های حسینیه قنادها سال های سال است که مرمت می شود و زیر نظر اداره بوده است. همچنین خانواده های طالبیان، قندی و آقایان معماری و بقایری عاشقانی هستند که حسینیه قنادها را مثل چشمانشان دوست دارند و کارهای سهو انجام نمی دهند که حال بخواهیم بگوییم جرقه دو عدد کابل، چادر به آن عظمت را به آن سرعت سوزانده است.
 
سلیمانی افزود: اگر به فرض اتصال برق از داخل ساختمان باعث این حادثه شده باشد چادر باید از یک گوشه شروع به سوختن کند و یک سمت که سوخت، تیرها جدا شده و بخش آتش گرفته چادر به یک سمت و بخش دیگر به یک سمت دیگر می افتد. اما فردی که آن شب در حسینیه حضور داشته می گوید مجال هیچ کاری را پیدا نکرده و تا آتش نشانی رسید، چادر کاملا سوخته بود. 
 
وی تصریح کرد: علاوه بر آن، طبق نشانه هایی که از سوختن چادر به ما می دهند کاملا مشخص است که گوی آغشته به بنزین یا مواد آتش زا  از بیرون و در وسط چادر افتاده است و آتش تمام چادر را گرفته و از وسط به طرفین شروع به سوزاندن کرده است.
 
دکتر محمودرضا سلیمانی با تاکید بر این که چنین مشکلاتی باید ریشه شناسی و جریان شناسی شوند افزود: مهم نیست کسی که این کار را انجام داده بگیریم یا نگیریم، مهم این است آن جریانی که بدون شناخت و آگاهی به هویت یک سرزمین اقدامی چنین شنیع و خائنانه ای انجام میدهد تحلیل شود و ببینیم سرچشمه هایش کجاست و چرا در جامعه ما وشهر سبزوار که یکی از کهن ترین سرزمین های اهل آزاداندیشی و شیعه پروری است چنین اتفاقی می افتد. 
 
وی ادامه داد: من فکر می کنم شاخص های نشانه شناسی به ما یاد آور می شود کسانی که بی تفاوت از کنار چنین حوادثی می گذرند سرچشمه های انهدام این گونه آثار تاریخی هستند. 
 
استاد دانشگاه حکیم سبزواری تاکید کرد: این قضیه حتما باید پیگیری شود تا آگاهی پیدا کنیم که تحت چه شرایطی با میراثمان چنین کاری می کنیم. اگر با جریانی یا کسی مخالف هستیم خسارتش را که میراث ما نباید بپردازد، این یعنی نداشتن هویت. وقتی ما هویتمان را نادیده می گیریم و آموزش هویتی نداریم، این اتفاقات می افتد و با ثروت معنوی و میراثیمان چنین کاری می کنیم. 
 
دکتر سلیمانی در مورد اهمیت و ارزش های چادر حسینیه قنادها اظهار داشت: این چادر را 92 سال پیش در اصفهان طراحی و دوخته و با شتر به سبزوار آورده اند. چادر حسینه قنادها با تفکر هنری خاصی تولید شده بود و نشانه های بسیار عالی و ارزش بسیار بزرگی داشت. نقوش به کار رفته در آن بی نظیر و منحصر به فرد بود و از رنگ های متعددی مخصوصا رنگ غالب قرمز در آن استفاده شده بود و بالنده ترین نشانه های آزادگی در این چادر وجود داشت.
 
 وی همچنین افزود: در این چادر نقش خورشید و کبوتر، نقوش اسلیمی و ترنج ها و همچنین اشعار بسیار زیبایی دوخته شده بودند و نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از طرح ها روی پارچه چاپ نشده و با جوهر و رنگ نوشته نشده بود و همه با دست، بسیار زیبا سوزن دوزی شده بودند.
 
دکتر محمودرضا سلیمانی با بیان این که حسینیه قنادها و آیین چادرکشی برندی برای ایران محسوب می شود افزود: ما در ایران موردی نداشته ایم که سه اتفاق در یک جا ثبت ملی باشند اما در سبزوار بنای تاریخی یعنی حسینیه قنادها و اشیاء تاریخی یعنی چادر این حسینیه و آیین تاریخی یعنی همان مراسم چادرپوشان هر سه در یک مکان ثبت ملی شده بودند که اکنون متاسفانه چادر تاریخی در آتش سوخته و از بین رفته است.
 
* * *
 
 گفتنی است حسینیه قنادها مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در سبزوار، ضلع جنوبی مسجد جامع، نبش کوچه «نُه بام» واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
چادر حسینیه قنادها که مزین به هنر خوشنویسی و منقوش به مضامین کربلا، جقه شیر با شمشیری در دست و اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا بود به نشانه خیمه‌گاه امام حسین(ع) توسط اعضاء هیئت و مردم سبزوار با اسپند، چاووشی و قربانی هرساله در آخرین جمعه ماه ذی الحجه روی چهار تیر چوبی به ارتفاع 13 متر برای عزاداری این ایام برپا می شد که متاسفانه این چادر صبح روز دوشنبه 19 شهریور دچار حریق شد و در پی این حریق به طور کامل در آتش سوخت.
 
علت آتش سوزی خیمه حسینیه قنادها هنوز رسما اعلام نشده است و در دست بررسی است اما دوستداران آثار تاریخی و معنوی کهن شهر سبزوار با شواهد موجود احتمال می دهند این واقعه عمدی بوده باشد.
 
نظرت را بنویس
comments

ملیحه

جای تاسف داره

نادر

جالب فاجعه ای میراثی رخ داد هیچ کس صداش هم درنیومد. امیدوارم مسئولین به خود بیان و با پیگیری جدیدی موضوع مانع از اتفاقات مشابه بشن.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما