بی عدالتی های فرودگاهی در استان خراسان رضوی / سهم نزدیک به 14درصدی فرودگاه مشهد از پروازهای حج در مقابل سهم صفر فرودگاه سبزوار

کانال تلگرامی هُدهُد سبزوار در هفته گذشته مطلبی پیرامون عملکرد نامتوازن و ضعیف اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی در انجام پروازهای حج منتشر کرده است:
 
شرکت فرودگاه های خراسان رضوی در جریان برگزاری آیین حج تمتع 13.7درصد از سهم پروازهای حج کشور را با اعزام و پذیرش 12هزار و 683 زائر، به خود اختصاص داد و دومین فرودگاه پر تردد کشور در این رابطه بود که این آمار بالا هر چند در نگاه اول عملکرد بالا و زحمت و تلاش کارکنان شرکت فرودگاه های خراسان رضوی را نشان می دهد، اما در نگاه عمیق تر بعدی، انتقادی اساسی را به عملکرد مدیران فرودگاهی این استان وارد می آورد.
 
در واقع وقتی دکتر قاسم زاده مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی اقدام به اعلام این آمار می کند، بهتر است بلافاصله بعد از آن بگوید، این میزان پرواز حج به چه شیوه ناعادلانه ای بین فرودگاه های استان توزیع شده است؟ یک فرودگاه در نیمه شرقی استان نزدیک به چهارده درصد و یک فرودگاه در نیمه غربی این استان صفر!!!
 
بدین ترتیب مشخص می شود، آقایان همه وجهه همت خود را به فرودگاه مشهد محدود کرده و از دیگر ظرفیت ها و نیازمندی های موجود در این استان 6 میلیون نفری پهناور غافل مانده اند. ای کاش خبرنگاران مشهدی نیز که بیشتر از خبرنگاران سایر شهرستان های استان امکان انجام مصاحبه با مدیر کل شرکت فرودگاه های خراسان رضوی را دارند، افق دید خود را وسیع تر از محدوده شهر مشهد قرار می دادند و از همه مدیران مشهدی از جمله دکتر قاسم زاده بپرسند، آیا حوزه مسئولیت شما فقط به شهر مشهد خلاصه می شود و دیگر نواحی این استان پرجمعیت و پهناور اصلا قرار نیست به چشم شما بیایند؟
 
آیا واقعا جای آن نیست که مدیر کل محترم فرودگاه های خراسان رضوی و نیز مهندس روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار که گفته می شود یکی از مدیران خوش سابقه شرکت فرودگاه های کشور است، نسبت به عملکرد ضعیف خود درباره دومین فرودگاه رو به تعطیلی استان پرجمعیت خراسان رضوی نیز پاسخگو باشند؟ چرا که در همین مدت نه تنها یک فروند پرواز حج از فرودگاه سبزوار انجام نشده، بلکه حتی اندک پروازهای معمولی آن هم مرتبا کنسل می شود و این یکی از نمودهای بارز روحیه تمرکزگرایی در بین مدیران خراسان رضوی است که انگار تنها مشهد برای آن ها مهم است.
 
این در حالی است که اتفاقا با وجود ظرفیت آماده ای نظیر فرودگاه سبزوار، به راحتی می شد بخشی از پروازهای حج خراسان رضوی که مربوط به تخمیناً سه هزارنفر از حجاج شهرستان های غرب این استان است، به جای مشهد از سبزوار انجام شود تا هم وقت کمتری از حجاج و همراهانشان در مسیر رفت و برگشت تا مشهد گرفته شود و هم با کاهش ترافیک جاده ای در این ایام، احتمال بروز حوادث ناگوار و وارد آمدن خسارت مالی و جانی به مردم کمتر شود و هم از شلوغی و آلودگی شهر مشهد کمی کاسته شود.
 
در واقع رونق یافتن فرودگاه سبزوار به عنوان پشتیبان فرودگاه بین المللی مشهد و نیز پشتیبان جمعیت تقریبا یک و نیم میلیون نفری منطقه غرب خراسان رضوی، امری است که نه فقط به نفع مردم سبزوار، بلکه به نفع همه مردم استان و حتی به نفع خود مشهدی هاست.
 
خدای نکرده فقط اگر یکی از صدها و شاید هزاران خودرویی که در این ایام برای مشایعت و بدرقه و سپس برای استقبال و سرراهی حجاج از سبزوار و دیگر شهرستان های غرب استان با وجود فرودگاهی در این منطقه، در جاده های پر ترافیک خراسان رضوی، راهی فرودگاه مشهد می شوند، در مسیر دچار حادثه ای شود و خسارتی مالی یا جانی برای آن ها پیش بیاید، مسلما مدیرانی که نتوانسته اند زمینه بهره وری کامل را از امکانات موجود در همه مناطق استان فراهم آورند، مسئولیت سنگین و جبران ناپذیری بر عهده خواهند داشت و این سوای مسئولیت و دین سنگینی است که همین حالا نیز در برابر اتلاف زمان مردم و حساب هزینه های سنگین حمل و نقل در مسیرهای طولانی از غرب استان تا مشهد، بر دوش مدیران استانی هست و به عنوان حق مردم به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست.
 
منبع: هدهد سبزوار
 
کد: 5050
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما