تعطیلی 50درصد کوره های آجرپزی در سبزوارطی 4سال گذشته

مصائب کوره داران سبزوار

 
میلاد کلاته/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 200 واحد کوره آجرپزی دارای پروانه کسب در شهرستان سبزوار وجود دارد که از این تعداد 100 کوره آجرپزی فعال هستند و طی چهار سال گذشته حدود 100 کوره آجرپزی تعطیل شده اند  با توجه به این که در هر کوره آجرپزی حدود پنج نفربه‌صورت مستقیم  مشغول کارهستند. هرچند رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار مهم ترین عامل تعطیلی این کوره ها را بالابودن قیمت گاز دانسته اما به روز نشدن تکنولوژی این کوره ها، رکود صنعت ساختمان و تغییر ذائقه مصرف کنندگان نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر تعطیلی این کوره ها هستند. به گزارش خراسان رضوی، کوره‌های آجرپزی سبزوار که از سال های گذشته منبع درآمد خانواده‌های زیادی بود، این روزها حال و هوای خوشی ندارد و از مجموع 200 کوره حدود 100 کوره آجرپزی سبزوار به دلیل مشکلاتی مثل تعرفه بالای قیمت گاز، نبود برق، ضعف در بازار فروش و اختصاص نیافتن تسهیلات ارزان‌قیمت تعطیل‌شده‌اند. تولید آجر به شکل سنتی برای کوره داران سبزواری توجیه اقتصادی ندارد و این حرفه باید با عزم جدی مسئولان این شهرستان مجدد احیا و فعال شود.
 
 
 تعطیلی 100 کوره آجرپزی در سبزوار
 
رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار در این خصوص بابیان این که هم اکنون 200 کوره آجرپزی دارای پروانه کسب در شهرستان سبزوار وجود دارد که از این تعداد 100 کوره آجرپزی فعال هستند، افزود: به‌صورت مستقیم در هر کوره آجرپزی سبزوار حدود پنج نفر مشغول فعالیت هستند و طی چهار سال اخیر 100 کوره آجرپزی به دلیل رکود بازار، مشکل نبود برق و قیمت بالای گاز مصرفی تعطیل‌شده‌اند.
 
رحمت‌ا... رباطی بابیان این که به دلیل تعطیلی کوره‌های آجرپزی سبزوار بیش از 500 نفر از جوانان این شهرستان بیکار شده‌اند، افزود: کوره‌های آجرپزی ظرفیت اشتغال‌زایی خوبی دارد که در صورت حمایت‌های مسئولان می‌توانیم سهمی در رونق اشتغال‌زایی جوانان سبزواری داشته باشیم.وی یکی از مهم‌ترین مشکلات کوره داران سبزواری را تعرفه سنگین قیمت گاز دانست و ادامه داد: کوره‌های آجرپزی در قالب واحدهای تولیدی کوچک مشغول فعالیت هستند ولی متأسفانه تعرفه گاز کوره داران مانند کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ محاسبه می‌شود. رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار بیان کرد: به‌صورت میانگین ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومان هزینه مصرف گاز برای کوره داران سبزواری است که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و رکود بازار ساخت‌وساز، این میزان تعرفه برای کوره داران صرفه اقتصادی ندارد. رباطی با اشاره به جمع‌آوری کنتورهای گاز کوره داران توسط شرکت گاز نیز تصریح کرد: شرکت گاز سبزوار کنتورهای کوره‌های تعطیل‌شده را به دلیل بدهی جمع‌آوری می‌کند و پس از پرداخت بدهی نیز کنتورها را نصب نمی‌کند بنابراین کوره‌ها از گاز محروم هستند. وی گفت: طی چند سال اخیر که تعدادی از کوره‌های آجرپزی سبزوار تعطیل‌شده به دلیل این که کوره داران بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند، شرکت گاز سبزوار به‌صورت یک‌طرفه فسخ قرارداد کرده است. رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار افزود: چندی پیش به این اقدام شرکت گاز سبزوار در فرمانداری این شهرستان اعتراض کردیم و با دادن مهلت یک‌ماهه، برخی کوره داران بدهی‌های خود را پرداخت کردند.
 
 
50درصد کوره ها برق ندارد
 
رباطی نبود برق را یکی دیگر از مشکلات و عامل تعطیلی کوره‌های سبزوار دانست و گفت: هم اکنون حدود 50 درصد کوره‌های آجرپزی این شهرستان برق ندارد درحالی‌که درگذشته مقررشده بود با هزینه شرکت برق سبزوار درطول 6 کیلومتر به این کوره‌ها برق‌کشی انجام شود. وی تصریح کرد: شرکت برق سبزوار طی پنج سال گذشته حدود هزار و 500 متر به سمت کوره‌های آجرپزی سبزوار برق‌کشی کرد ولی متأسفانه این طرح را ادامه نداد و ما چندین بار به دفاتر نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی مراجعه کردیم که هیچ نهادی برای برق‌کشی 6 کیلومتر با کوره داران سبزواری همکاری نکرده است. رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار تأکید کرد: همچنین برای پیگیری این موضوع به شرکت برق خراسان رضوی مراجعه کردیم و درنتیجه شرکت برق سبزوار مکلف شد به طول 6 کیلومتر به کوره‌های آجرپزی این شهرستان برق‌رسانی انجام دهد ولی متأسفانه شرکت برق شهرستان برای اجرای این موضوع سنگ‌اندازی کرده است. رباطی بابیان این که برای اجرای برق‌کشی به کوره‌های سبزوار تمامی استعلامات لازم از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و... گرفته شده بود، افزود: شرکت برق اعلام کرد کوره داران برای برق‌کشی هزینه‌های اجرای طرح را بپردازند؛ درنهایت برآورد شده که برای برق‌کشی به کوره‌های سبزوار حدود 250 میلیون تومان اعتبار نیاز است که پرداخت این میزان پول به‌هیچ‌عنوان در توان کوره داران نیست. وی افزود: به طور میانگین ظرفیت تولید آجر کوره‌های سبزوار سالانه تولید 100 میلیون آجر است ولی اگر بازار فروش و شرایط بهتری وجود داشته باشد، کوره‌های آجرپزی سبزوار ظرفیت بالاتری دارند. رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار با اشاره به مشکلات بازار فروش آجر کوره داران سبزوار  بیان کرد: طی چهار سال اخیر کوره داران به دلیل رکود اقتصادی ساخت‌وساز در این شهرستان وضعیت خوبی نداشتند و آجرهای برخی از کوره داران از دو سال گذشته باقی‌مانده و هیچ بازاری برای فروش وجود ندارد. رباطی گفت: برخی مردم برای ساخت‌وساز از آجرهای شهرستان‌های اطراف سبزوار با نرخ کمتر و کیفیت پایین تر استفاده می‌کنند که سبب رکود بازار برای کوره داران سبزوار شده است. وی بابیان این که کوره داران شهرستان سبزوار از دریافت تسهیلات و بسته‌های حمایتی دولت محروم مانده‌اند، افزود: متأسفانه چندین بار با هدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت مراجعه کرده‌ایم ولی متأسفانه با کارمزد 18 درصد تسهیلات می‌دهند که با این شرایط اقتصادی کشور برای کوره داران به‌هیچ‌عنوان صرفه اقتصادی ندارد. رئیس اتحادیه کوره داران سبزوار گفت: کوره داران سوخت موردنیاز خود را به‌صورت خام مصرف می‌کنند که با تسهیلات ارزان‌قیمت می‌توانیم برای کوره داران سبزواری ایستگاه گاز نصب کنیم. رباطی یادآور شد: اگر هزینه گاز کوره داران کاهش یابد، هیچ مشکلی برای عرضه آجر باقیمت پایین تر و باکیفیت بالاتر نداریم.
 
 
هیچ کوره دار سبزواری برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت مراجعه نکرده است
 
معاون برنامه‌ریزی فرمانداری سبزوار نیز گفت: استفاده از گاز برای فعالیت کوره داران آجرپزی به نفع آن‌ها شده ولی برخی کوره داران در پرداخت هزینه گاز مشکل دارند. حسن پارسی پور بابیان این که تاکنون هیچ کوره دار سبزواری برای دریافت تسهیلات باکارمزد محدود به فرمانداری این شهرستان مراجعه نکرده، افزود: در صورت داشتن توجیه اقتصادی به طرح‌های کوره داران تسهیلات ارزان‌قیمت داده می‌شود. وی همچنین در خصوص مشکلات بازار فروش کوره داران سبزواری، بیان کرد: با توجه به نوع سازه نظام‌مهندسی در شهرها از آجرهای سنتی و قدیمی کمتر از گذشته استفاده می‌شود و آن‌ها باید فعالیت‌های خود را به شیوه‌های نوین تغییر دهند.
 
 
 بدهی سنگین کوره داران
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در خصوص مشکلات کوره داران این شهرستان، گفت: برخی واحدهای آجرپزی چندی پیش به هزینه تعرفه گاز خود اعتراض داشتند که نشستی برای بررسی مشکلات کوره داران با حضور رئیس شرکت گاز سبزوار برگزار شد. علی امیدبخش بابیان این که رویکرد دستگاه‌های سبزوار بر حمایت از تولید است، افزود: تعدادی از کوره داران این شهرستان بدهی سنگینی به شرکت گازدارند که قول‌های مساعدی در این زمینه داده‌شده است. وی ادامه داد: درصورتی‌که تعرفه گاز این واحدهای صنفی غیر تولیدی است، باید به اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار مراجعه کنند تا برای اصلاح تعرفه اقدام شود. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار بیان کرد: همچنین اگر تعرفه گاز و برق این واحدهای صنفی تولیدی است و هزینه بهای گاز و برق بالاست، راه دیگری وجود ندارد. امیدبخش در پاسخ به اختصاص نیافتن تسهیلات ارزان‌قیمت به کوره داران سبزواری، تصریح کرد: این واحدهای صنفی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه کارا از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و فراگیر با کارمزد مناسب بهره‌مند شوند. وی تأکید کرد: یکی از مشکلات جاری این واحدهای صنفی نبود توجیه اقتصادی است که صاحبان این صنف باید به سمت نوسازی و بازسازی حرکت کنند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار افزود: امروزه آجر سنتی نیز انرژی زیادی مصرف می‌کند و در مصالح ساختمانی کارکرد گذشته را ندارد بنابراین کوره داران این شهرستان باید برای رونق شغلی خود آجر سفال و ... تولید کنند.رئیس شرکت گاز ناحیه سبزوار نیز در خصوص بدهی های کوره داران سبزواری به این شرکت، گفت: کوره داران گاز مورد نیاز خود را مصرف کردند و باید بدهی های خود را به این شرکت پرداخت کنند.مجید آهنچیان با بیان این که امکان تخفیف و تقسیط بدهی کوره داران برای شرکت گاز سبزوار فراهم نیست، افزود: کوره داران سبزواری در گذشته قبل از تولید آجر اقدام به خریداری نفت کوره می کردند ولی از زمانی که مجهز به گاز شدند، گاز مورد نیاز را مصرف کردند ولی هزینه گاز مصرفی خود را پرداخت نکرده اند.وی بیان کرد: هم اکنون برخی از کوره داران سبزواری با گذشت بیش از دو سال تاکنون بدهی های خود را به شرکت گاز این شهرستان پرداخت نکرده اند.وی در خصوص تعرفه‌های زیاد مصرف گاز کوره داران، تصریح کرد: تعرفه های قیمت  گاز  مصوب شرکت ملی گاز ایران برای تمامی صنایع است و امکان تغییر تعرفه گاز برای کوره داران سبزواری وجود ندارد.
 
 
اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تغییر تکنولوژی تولید
 
با توجه به مجموعه عوامل ذکر شده که به تعطیلی 100 کوره در سبزوار منجر شده است، تغییر تکنولوژی تولید و استفاده از روش های بهینه در مصرف سوخت، اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای تغییر روش های تولید و خط تولید در جهت تامین نیازهای روز بازار و بازاریابی مناسب با توجه به رکود صنعت ساختمان از جمله مواردی است که می تواند به احیای کوره های آجرپزی سبزوار کمک کند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما