معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار:

سبزواری ها برای ساخت و ساز خانه های ویلایی، توحیدشهر و سجادشهر را انتخاب کنند

سحر وحدت خبرنگار پایگاه خبری عصر سبزوار در گزارشی که روز گذشته در این رسانه محلی پر مخاطب غرب خراسان منتشر کرده، به موضوع بلندمرتبه سای به  عنوان چالشی نوظهور در شهر سبزوار پرداخته است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در بخشی از این گزارش مرتضی احمدی معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار توضیحاتی را درباره حفظ مساحت شهر سبزوار در حد استانداردها و ضرورت سوق دادن ساخت و ساز خانه های ویلایی در توحیدشهر و سجادشهر به شرح زیر مطرح کرده است: 
 
تلاش برای تناسب عمودی و افقی شهر سبزوار
 
معاون معماری و شهرسازی شهردار سبزوار گفت: در بلند مرتبه سازی قوانین و مقررات مشخص وضع شده است و تلاش می‌شود مساحت شهر سبزوار در حد استانداردها حفظ شود. 
 
مرتضی احمدی افزود: در تعریف کوچه، معابر ۶، ۸ و ۱۰ متر و در خیابان عرض ۱۲ متر به بالا مد نظر است و در هر دو طرف خیابان‌ها پیاده‌راه اجرا می‌شود. بر این اساس، مالکان با نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ اجازه ساخت دارند. 
 
وی ادامه داد: مالکین در کوچه‌ها می‌توانند تا ۶ سقف بسازند و در خیابان‌ها با عرض ۱۲ تا ۱۸ متری اجازه ساخت حداکثر ۷ سقف را دارند و اکنون این قانون در این شهرستان در حال اجراست و واحد‌ هایی که با این قانون مطابقت ندارند، در گذشته احداث شده است. 
 
معاون معماری و شهرسازی شهرداری سبزوار خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل، متراژ زمین‌ها زیاد و قدرت خرید مردم بالا بود به همین دلیل ترجیح می‌دادند در زمینشان خانه‌های یک طبقه بسازند و سطح اشغال زمین ۵۰ درصد بود. 
 
احمدی تاکید کرد: کسی که خانه یک طبقه می‌ساخت، باید پروانه ۴ سقف می‌ گرفت و اقدام به ساخت‌ و ‌ساز می‌کرد اما چنین نشد و شهر با پدیده توسعه افقی مواجه شد. ساخت خانه در داخل شهر به سلیقه مردم نیست، زیرا باید از توسعه افقی شهر جلوگیری شود. 
 
به گفته وی، فردی که اقدام به ساخت خانه یک یا ۲ طبقه می‌کند، باعث رشد افقی شهر می‌شود. برای ساخت و برخورداری از خانه ‌های ویلایی، مردم می‌توانند توحیدشهر و سجادشهر را انتخاب کنند که در آنجا محدودیت در بلند مرتبه‌ سازی لحاظ می‌شود. کسی که داخل شهر است حداقل باید ۴ سقف بسازد و کسی که یک طبقه می‌سازد به ضرر شهرداری عمل می‌کند.
 
در شرایط فعلی برای جبران گذشته، شهرداری اقدام به صدور پروانه ساخت با ۶ سقف کرده است که بدین ‌ترتیب میانگین ۴ طبقه در شهر به دست می‌آید و مساحت شهر استاندارد می‌شود. در تامین زیرساخت‌ها هم با توجه به پروانه ‌های صادرشده تلاش می‌شود و در این زمینه کارشناسان و طراحان خدمات زیرساختی، تراکم را از شهرداری می‌گیرند و نیاز ساکنان را تامین می‌کنند.
 
کد: 5050
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما