مهدی مقصودی:

بیهق نامه نتیجه تلاش های ناکام مانده ما در شورای شهر است / بازیابی پیوندها و جایگاه بیهق در خراسان بزرگ فرهنگی

 
امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
صاحب امتیاز و سردبیر بیهق نامه گفت: این فصلنامه نتیجه تلاش های ناکام مانده ما در شورای شهر است زیرا در شورای چهارم تلاش های زیادی برای موضوعات فرهنگی کردیم که بعضی از آن ها به نتیجه نرسید و همان شکست ها باعث شد به راه اندازی این نشریه روی بیاوریم تا از این طریق اهداف تحقق نیافته را دنبال کنیم.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مهدی مقصودی در مراسم رونمایی از سومین شماره فصلنامه فرهنگی – هنری بیهق نامه با اشاره به اینکه در سه شماره اول یادنامه های ابوالحسن بیهقی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری و عطاملک جوینی را داشته ایم، افزود: در شماره بعدی قرار است روی خواجه نظام الملک توسی کار کنیم و در آینده به معاصرین هم خواهیم رسید. 
 
وی با اشاره به چند ماه تأخیر در چاپ شماره جدید بیهق نامه به خاطر نوسانات بازار نشر و بالارفتن قیمت کاغذ، اظهار داشت: اگر بتوانیم بیهق نامه را به شماره 10 به بعد برسانیم، عملا یک دایرة المعارف فرهنگی و تاریخی برای سبزوار ایجاد می شود. 
 
مقصودی همچنین با بیان اینکه فصل نامه بیهق نامه مجوز توزیع کشوری دارد، گفت: ما هدفمان این است که بتوانیم فراتر از سبزوار و خراسان برویم و به فکر احیا و بازشناسی پیوندهای تاریخی و نقش و جایگاه فرهنگی سرزمین بیهق در گستره خراسان قدیم هستیم. 
 
کاظم کرامت عضو شورای شهر سبزوار نیز در این جلسه گفت: از آقای مقصودی تشکر می کنم که مردانه و جسورانه در این عرصه ایستاده و قطعا ما هم باید کمکشان کنیم.
 
وی ابراز امیدواری کرد که در فصلنامه بیهق نامه و همچنین در دیگر مطبوعات سبزوار روی موضوع ارزشمند لهجه محلی سبزوار هم کار شود. زیرا نسل های جوان در حال فراموشی و فاصله گرفتن از لهجه محلی خود هستند. 
 
کرامت سپس با قرائت نوحه ای عاشورایی به لهجه محلی سبزوار پیشنهاد داد رسانه ها به ثبت و ضبط نوحه های سبزواری که نزد سالخوردگان و بعضی بزرگان هیئت های قدیمی سبزوار هست، بپردازند.
وی همچنین در این مراسم، از راه اندازی انجمن شعرای محلی سُرای سبزوار در آینده نزدیک خبر داد. 
 
دکتر مهیار علوی مقدم استاد دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این جلسه با بیان احترام زیادی که برای مهدی مقصودی قائل است گفت: عطاملک جوینی که در این شماره از فصلنامه  یادنامه وی منتشر شده است، مانند بسیاری دیگر از نویسندگان قرن 6 و 7 هجری دبیر دیوان بوده و از فضل و دانش زیادی برخوردار بوده و متن کتاب تاریخ او نیز اثری برجسته و ممتاز در حوزه نثر فنی فارسی است.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب های تاریخ متعددی از گذشته به دست ما رسیده است اما همه آن ها مانند تاریخ جهانگشای جوینی یا تاریخ بیهقی متن ادبی محسوب نمی شوند، اظهار داشت: مهارت نویسندگان این کتاب ها در استفاده از شگردهای زبانی و کاربرد هنرمندانه زبان باعث شده این متون به درجه ادبیت برسند. 
 
علوی مقدم سپس درباره اهمیت و اعتبار فصلنامه بیهق نامه گفت: دنیای ما دنیای تخصص گرایی است و دوره پراکنده گویی و عوام گرایی سپری شده است و به مجلات و نشریاتی نیاز داریم که به صورت تخصصی به بعضی موضوعات بپردازند و از جمله اکنون نیاز داریم به صورت تخصصی پیرامون شخصیت های بومی مان کار کنیم و این درست همان کاری است که بیهق نامه دارد در هر شماره اش انجام می دهد.
 
دکتر علی یحیایی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم گفت:  اهمیت مهم تاریخ جهانگشای جوینی به غیر از جنبه ادبی آن در این است که آینه تمام نمای دوره مغولان است، زیرا جوینی به اسناد و مدارک معتبر و زیادی در دربار پادشاهان مغول دسترسی داشته است و در دوره مغولان نسل جدیدی از تاریخ نویسان ظهور می کنند.
 
یحیایی سپس با اشاره به اهمیت شکل گیری و انتشار نشریاتی نظیر بیهق نامه اظهار داشت: کتابی تحت عنوان «تاریخ نگاری فارسی» در 1999 در اروپا منتشر شده که بخش زیادی از این کتاب به تاریخ نویسان شهر بیهق اختصاص دارد، اما در آن کتاب به عطاملک جوینی نرسیده بود. 
 
وی با بیان اینکه باید به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی سبزوار پرداخت و این کار را جدی گرفت، گفت:  بعضی از سالخوردگان ما از تجربه و بصیرت عمیقی برخوردارند که اطلاع از آن ها برای نسل های بعدی مفید است.
 
یحیایی همچنین گفت: تاریخ علم مهمی است و هویت ها و ریشه ها را حفظ می کند.
 
پژوهشگر میراث فرهنگی سبزوار نیز در این برنامه گفت: عطاملک جوینی در بحران حملات مغولان به ایران به دنیا آمد و در بحران درگذشت، اما کتاب تاریخ او پیام مقاومت و روحیه بالای مردمان در مقابل مغولان را نشان می دهد. 
 
محمود رضا سلیمانی افزود: کار بیهق نامه در زمان ما همان کاری است که عطاملک در دوران خودش می کرد. 
 
وی در ادامه با مخاطب قرار دادن کاظم کرامت عضو شورای شهر سبزوار گفت: دلمان برای شب نشینی های فرهنگی تنگ شده است و ای کاش شما را دوباره در عرصه هنر می دیدیم یا بخشی از  بیهق نامه را خود آقای کرامت به دست بگیرند. 
 
سلیمانی گفت: اکنون به خاطر سر سوزنی اختلافات در مسائل دیدگاهی، جبهه گیری های شدیدی بین افراد صورت می گیرد، اما ای کاش بازگردیم به اصل آنچه عطاملک ها اعتقاد داشته اند.
 
*   *   *
 
گفتنی است کوشکی شهردار سبزوار در انتهای مراسم با کسب اجازه از دکتر محمدی رئیس شورای شهر، اقدام به خرید 100 جلد از فصلنامه جدید بیهق نامه کرد که این این صد جلد در انتها به حضار شرکت کننده در مراسم اهداء شد. 
 
در سومین شماره بیهق نامه مقالات و یادداشت هایی به قلم آقایان ایمان ناجی، مجتبی کاویان، سعید روزبهانی، سلمان ساکت، کامران ارژنگی، کاظم دامغانی ثانی، فرهاد ترابی، علی ششتمدی، رضا ماحوزی، مرتضی دانشیار و با سرمقاله ای از مهدی مقصودی منتشر شده است. 
 
 
پی نوشت:
 
 در انتهای این مراسم و هنگام رونمایی از شماره جدید بیهق نامه، اگرچه دکتر نصرآبادی معاون فرماندار سبزوار پیشنهاد داد به جای مسئولان چند نفر از جوانان حاضر در مراسم برای رونمایی از نشریه به روی سِن دعوت شوند، اما در نهایت با تعارفات و رودربایستی های همیشگی که بین افراد وجود دارد جمعیت مسئولان و دیگر حضاری که روی سِن حاضر شدند، چیزی نمانده بود که از جمعیت آنهایی که نشسته بودند بیشتر شود.
 
اگرچه مدیرمسئول این نشریه خانم شهین شادی است و در طراحی و صفحه آرایی و امور داخلی این شریه شماری از بانوان نیز حضور دارند، اما جای خالی نویسندگان و پژوهشگران زن در مقالات و یادداشت های اصلی این فصلنامه فرهنگی و هنری احساس می شود. نظر به اینکه زنان ایرانی و همچنین بانوان سبزواری نیز از ظرفیت های بالای علمی و فرهنگی خصوصا در حوزه های ادبی برخوردارند، به نظر می رسد بهره گیری از توان و اندیشه بانوان صاحب قلم و صاحب دیدگاه نیز در شماره های بعدی می تواند به افزایش کیفیت و جامعیت فصلنامه بیهق نامه به عنوان یکی از مجلات وزین و معتبر غرب خراسان کمک به سزایی برساند.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما