زنگ بیهقی در مدارس سبزوار نواخته شد

همزمان با یکم آبان 'روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی' مراسم نمادین نواختن زنگ بیهقی در مدارس شهرستان سبزوار برگزار شد.
 
رئیس آموزش و پرورش سبزوار روز سه شنبه در مراسمی به همین منظور در آموزشگاه فرهنگیان سبزوار گفت: زنگ بیهقی برای هشتمین سال پیاپی در سراسر مدارس شهرستان برای پاسداشت پدر نثر فارسی و اهمیت فرهنگ و ادبیات فارسی نواخته شد.
 
حسن محرابی افزود: سبزوار یکی از شهرهای تاریخی خراسان است که مفاخر و مشاهیر بزرگی همچون ابوالفضل بیهقی، عطاملک جوینی، حاج ملاهادی سبزواری و استاد حمید سبزواری را در دامن خود پرورش داده است.
 
وی ادامه داد: برگزاری آیین بزرگداشت مفاخر و بزرگان علم و ادب ایران انسجام و پیوند نسل جوان را با زبان، فرهنگ و هویت ملی ما بیشتر می کند.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در این مراسم گفت: برنامه های همایش علمی بزرگداشت بیهقی شامل سه بخش سخنرانی، میزگرد علمی و رونمایی از یک طرح با موضوع 'تاریخ نگاران سبزوار' و یک کتاب در گستره تاریخ بیهقی انجام می شود.
 
رضا شجاع مقدم افزود: همچنین مراسم بیهقی ‌خوانی و گردهمایی در زادگاه بیهقی روستای حارث آباد از توابع بخش مرکزی سبزوار از دیگر برنامه ای همایش ابوالفضل بیهقی است.
 
وی ادامه داد: هشتمین آیین بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری، دانشگاهها، اداره آموزش و پرورش و اداره میراث فرهنگی سبزوار برگزار می شود. 
 
هشتمین همایش ابوالفضل بیهقی از امروز یکم آبان به مدت چهار روز در سبزوار آغاز می شود. طبق برنامه قرار است رایزنان فرهنگی افغانستان، تاجیکستان و استادان برجسته ادبیات کشور در این همایش سخنرانی کنند. 
 
ابوالفضل بیهقی تاریخنگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق (سبزوار) متولد شد. وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد. بیهقی در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. وی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.
 
منبع: ایرنا
کد: 6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما