اختلاف نظر آیت الله هاشمی با آیت الله خامنه ای در باره تاریخ سبزوار


آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره یکی از چهره های خبرساز ایران بوده است.

وی در واقع بعد از حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب یکی از پایه گذاران اصلی انقلاب اسلامی ایران است و در تمام مدت 35 سالی که از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی می گذرد هاشمی رفسنجانی همواره در معرض توجه رسانه های ملی و بین المللی قرار داشته است.

این روزها که به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک می شویم ، هاشمی رفسنجانی باز از همیشه خبرسازتر شده است.

یکی از مهمترین مسائلی که به ویژه در سال های اخیر در رابطه با هاشمی و رفتار سیاسی او ، بسیار مطرح می شود ، میزان اطاعت و موافقت وی با نظرات و خط مشی های مقام معظم رهبری است.

اما در متن پیش رو مجله اینترنتی اسرارنامه بنا ندارد به هیچ یک از این مسائل سیاسی که بحث های داغ این روزهای اکثر مطبوعات کشور است ، بپردازد. بلکه هدف این است که با مروری بر برگ هایی از دفتر خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی ، که در یکی دیگر از دوره های پرکار حیات سیاسی او نوشته شده ، و مستقیماً به بخش هایی از تاریخ دیرینه دارالمومنین سبزوار مربوط است ، بیش از پیش نسبت به ارزش های کهن سرزمین خراسان و به ویژه منطقه سبزواربزرگ آگاه شویم و آن را پاس بداریم.


ماجرا به سال های اولیه انقلاب اسلامی ایران باز می گردد که هاشمی رفسنجانی در آن زمان بیشتر حجم فعالیت سیاسیش در امور مربوط به ریاست مجلس شورای اسلامی صرف می شد و در همان دوران در صدا و سیمای کشورمان که زیر نظر محمد هاشمی رفسنجانی (برادر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی) اداره می شد ، سریال تاریخی سربداران در حال تولید و پخش بود که این سریال در آن سال های سرنوشت ساز دفاع مقدس ، برای مردم ایران که ناخواسته درگیر جنگی نابرابر شده بودند ، داستان پر غرور قیام مردان و زنانی سربدار و عزتمند از سرزمین بیهق را در مقابل تجاوز بیگانگان روایت می کرد و باعث تهییج احساسات ملی و دینی ایرانیان می شد.



سریال سربداران که حتی امروز با گذشت 30 سال از تولید آن هنوز جزء سریال های موفق و صاحب سبک تلویزیون ایران شناخته می شود و طرفداران و علاقه مندان خاص خود را دارد ، چندین بار در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد اشاره قرار گرفته است.

حتی این طور که از خاطرات آقای هاشمی بر می آید ، وی در آن دوران ، با وجود همه مشغله های کاری و سیاسی ، به دلیل اهمیت تولید چنین مجموعه ای ، مستقیماً بر سناریوی سریال سربداران نظارت داشته و برخی قسمت های این سریال را مشاهده می کرده و جالب تر آنکه سربداران موجب ایجاد بحث و تبادل نظر و حتی اختلاف نظراتی بین هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای که در آن زمان ریاست جمهوری ایران اسلامی را برعهده داشته اند ، می شده است.


در ادامه مواردی از توجه هاشمی رفسنجانی به سریال سربداران را از دفتر خاطراتش مرور می کنیم :

وی در تاریخ دوشنبه 10 اردیبهشت 63 تماشای یکی از قسمت های سریال سربداران را در خاطراتش اشاره کرده است .(منبع:پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی)

هاشمی همچنین در تاریخ شنبه 11 فروردین 63 نیز در خاطراتش چنین نوشته است : تمام‌ روز در منزل‌ بودم‌. به‌ خاطر بین‌ دو تعطیل‌ قرار گرفتن‌ امروز، از طرف‌ دولت‌ تعطیل‌ رسمی‌اعلام‌ شده‌ است‌. بیشتر وقتم‌ به‌ مطالعه‌ گزارش‌ها، تلکسها و مطالعه‌ سناریوی‌ ”سریال‌ سربداران“گذشت‌. (همان منبع)

اختلاف نظر هاشمی و آیت الله خامنه ای در مورد سریال سربداران
آیت الله هاشمی رفسنجانی در جایی دیگر از خاطراتش در تاریخ 12 بهمن 1362 در کنار نوشتن از مسائل روزانه مربوط به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در مورد سریال سربداران نیز نوشته است : رئیس‌ جمهور [آیت الله خامنه ای] ایرادی‌ به‌ سریال‌ «سربداران‌» داشتند که‌ من‌ ردکردم‌؛ ایشان‌ ناراحت‌ شدند و من‌ پشیمان‌. (همان منبع)


لازم به ذکر است : سریال سربداران یکی از اولین سریال های فاخر تاریخی است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شده است. (منبع : روزنامه جام جم)



نوشته های ابتدایی سریال سربداران که پیش از شروع این سریال روی صفحه تلویزیون قرار می گرفت.

داستان این سریال همانطور که از نامش پیداست در رابطه با نهضت سربداران خراسان است.

نهضت سربداران خراسان که در قرن هشتم هجری از روستای باشتین در نزدیکی سبزوار آغاز شد و بعدها دامنه بسیار وسیعی در شرق کشور پیدا کرد ، منجر به تشکیل اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران گردید که این حکومت به مدت نیم قرن دوام یافت و بر بخش هایی از ایران تسلط پیدا کرد و درتمام عمر 50 ساله سلسله سربداران ، دارالمومنین سبزوار پایتخت این حکومت بود.(منبع)

قیام سربداران دارای دو گروه از رهبران مذهبی و رهبران سیاسی و نظامی بود. که شیخ خلیفه مازندرانی و شیخ حسن جوری دو تن از رهبران مذهبی سربداران محسوب می شدند.

به جز شیخ خلیفه مازندرانی و شیخ حسن جوری در جایگاه رهبران مذهبی ، 12 تن از بزرگان سربدار نیز رهبری سیاسی و نظامی این نهضت را برعهده گرفتند . در کنار رهبران و امیران سربداران ، حضور حماسی مردمان دارالمومنین سبزوار که در آن زمان یکی از 4 شهر پایگاه اصلی تشیع در ایران محسوب می شده است ، نیز از نقش و اهمیت خاص خود برخوردار است.(منبع:روزنامه رسالت)

سربداران در زمان حمله مغولان به ایران ، با چنان صلابتی در مقابل بیگانگان مهاجم ایستادند که حکایت دلاوری های آنان تا به امروز در ذهن ایرانیان زنده مانده و به نماد آزادگی و غیرتمندی تبدیل شده است.

 به همین دلیل پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران ، یکی از اولین سریال های پرهزینه ای که توسط صدا و سیما  و در کشاکش جنگ تحمیلی با عراق و به قصد تهییج روحیه دلاوری مردم ایران ساخته شد ، سریال تاریخی سربداران بود که بعدها به یکی از آثار شاخص و ماندگار تلویزیونی ایران مبدل گردید.

ارزش های سریال سربداران به حدی است که بسیاری از دست اندرکاران صدا و سیمای کشورمان اعم از بازیگران ، کارگردانان ، مدیران ، بینندگان و ... تا به حال بارها آن را ستوده اند و مجله اینترنتی اسرارنامه در آینده بیشتر به این موارد خواهد پرداخت. (منبع)

اما اینک قصد آن داریم که بعد از یادآوری این مطالب در خصوص سربداران ، به همه مردم و به ویژه مسوولان شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی که این روزها طبیعتا به شدت درگیر مسائل مربوط به دو انتخابات مهم پیش رو در کشور هستند ، یادآوری کنیم ، که مبادا همه این درگیری های سیاسی باعث آن شود که پرداختن به هویت ارزشمند تاریخی و فرهنگی دارالمومنین سبزوار را از یاد ببرند و انتخابات پیش رو هرگز بهانه ای برای کم کاری مسوولان در زمینه وظایف فرهنگیشان نشود!

از همین رو لازم به یادآوری است که در حدود یک ماه دیگر همزمان با اعیاد فرخنده شعبانیه ، مناسبت سالروز وقوع نهضت پرافتخار سربداران را در پیش داریم .

در واقع  در سی و یکم خردادماه 92 مصادف با دوازدهم شعبان المعظم 1434 ، ششصد و نود نهمین و بنا به روایتی دیگر ، ششصد و نود و ششمین سالروز تأسیس نهضت سربداران  را در پیش رو خواهیم داشت.*

 در ارتباط با تاریخ تأسیس نهضت سربداران البته نقل قول های مختلفی وجود دارد . به طوری که برخی آن را در 27 ذی الحجه دانسته اند و برخی دیگر 12 شعبان را مطرح کرده اند.

همچنین عده ای نیز این رویداد را طبق تقویم شمسی محاسبه کرده و یکی از روزهای تیرماه را آغاز نهضت سربداران معرفی نموده اند.

با این حال بسیاری از منابع 12 شعبان المعظم را به عنوان روزی که سبزوار به دست سربداران فتح و به پایتختی این نهضت انتخاب شد ، اعلام کرده اند.
منبع1 : مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

منبع2 : پایگاه اطلاع رسانی حوزه

منبع 3 : باشتین خاستگاه سربداران

سایر منابع :
+   ،   +

گفتنی است سربداران به عنوان نهضتی شناخته می شود که پیروان آن ، اولین طلایه داران اندیشه مهدویت در ایران بودند (منبع) و فرهنگ انتظار را در دارالمومنین سبزوار پایتخت حکومت سربداران پایه گذاری کردند(منبع)


و خوشبختانه چنان که از اکثر منابع پیداست ، شروع حرکت تاریخ ساز سربداران نیز که خاستگاه آن روستای باشتین داورزن می باشد ، در ایام نزدیک به سالروز میلاد امام عصر مهدی موعود (عج) اتفاق افتاده است و لذا به راحتی می توان گرامیداشت نهضت سربداران اولین تشکیل دهندگان حکومت شیعه دوازده امامی در ایران را با جشن های پرشکوه شعبانیه (که هرگز تعطیلی پذیر نیست) پیوند زد و حق بزرگی را که آن مردان و زنان نستوه و مبارز بر گردن جهان تشیع دارند ، بدین ترتیب ادا کرد.

بی شک حرکت پرشأنی  نظیر قیام سربداران که از همه جهات سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی است ، در تاریخ هر شهر و جامعه ای که رخ داده باشد ، شایسته تجلیل است. امامتأسفانه تا کنون عملکرد مسوولان فرهنگی و سیاسی  استان خراسان رضوی و به ویژه در شهر سبزوار در رابطه با گرامیداشت نهضت سربداران بسیار ضعیف و نزدیک به صفر بوده است.

البته در مدت های اخیر برخی حرکت های امیدوار کننده از جانب نهادهای فرهنگی شهرستان در رابطه با سربداران شکل گرفته است.

به عنوان مثال دانشگاه حکیم سبزواری در صدد برگزاری جشنواره ملی آیین سربداران است و شهرداری سبزوار نیز در پی طراحی و احداث المان سربداران می باشد.

لیکن تا کنون هیچ برنامه و اقدام موثری از جانب دو اداره مهم میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزار در خصوص سربداران انجام نگرفته است.

همچنین فرمانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و البته رسانه های محلی نیز در این رابطه ، وظایف غیرقابل انکار خود را دارند که امید می رود امسال در سالروز وقوع نهضت سربداران شاهد اقداماتی مناسب از جانب همه دستگاه های فرهنگی سبزوار برای بزرگداشت این نهضت ارزشمند تاریخی باشیم.

به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار که هم اکنون نخستین روزهای ریاست آقای مشکانی یکی از هنرمندان بسیجی و خوش سابقه سبزوار را تجربه می کند ، می تواند با نقش آفرینی موثر در گرامیداشت سالروز قیام سربداران در ایام شعبانیه سال جاری ، در تعامل با سایر نهادهای فرهنگی شهرستان ، بخش مهمی از رسالت فرهنگی خود را ایفا کند .

شهرداری سبزوار نیز که در حدود دو سال گذشته با مدیریت حسین مقصودی و تیم همراهش سیمای یکی از پویا ترین ادارات شهرستان سبزوار را از خود به نمایش گذاشته ، و در پاسداشت بسیاری از مناسبت های فرهنگی سال به خوبی کوشیده است ، امید می رود گرامیداشت سالروز نهضت سربداران در سال جاری را از یاد نبرد و چنان که باید و شاید به این موضوع مهم هویتی و تاریخی برای دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان ، بپردازد.

و در عین حال از مسوولان ارشد شهرستان و استان به حق مطالبه کنیم که بیش از پیش قدر گنجینه ارزشمند تاریخ و فرهنگ کهن سبزوار را بدانند.
چرا که دارالمومنین سبزوار به واسطه قدمت دیرینه فرهنگی و تمدنیش حقیقتاً ریشه فرهنگی خراسان محسوب می شود و اگر جامعه و کشوری از ریشه های خود غفلت کند ، عجیب و بعید نیست که خیلی سریع ، نسل جوان آن جامعه دچار از خود بیگانگی و بی هویتی فرهنگی و اجتماعی شود.

پی نوشت :
* : (براساس مطالب مندرج در اکثر منابع تاریخی ، ششصد و نود و ششمین سالروز سربداران صحیح تر به نظر می رسد)


گزارش تصویری از سریال سربداران [کلیک کنید]



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
یادی از یک سریال تلویزیونی به بهانه سالروز نهضت سربداران خراسان در سبزوار
نظرت را بنویس
comments

ناشناس

باسلام من خیلی اقای هاشمی را دوست داشتم وازیاوه گویان میپرسم ایا اگر ایشان ادم بدی بودند چرا اقای امام خامنه ای نمیتوانستند جلوی اقای هاشمی را بگیرند اگر اقای هاشمی اقای بدی بودند چرا تا اخرین روز زندگیشان برسر کاربودند چرا از کار برکنار نشدند من قبول دارم فرزندانش فائزه ومهدی خلافکار ند اما نمیشود اقای هاشمی را به خاطر فرزندانش ادم بدی دانست اقای خامنه ای هم بعداز رحلت اقای هاشمی فرمودند هرکس از اختلافات ایشان واقای خامنه ای استفاده کرد خناس است امیرکبیر زمانم راحت ادامه دارد

قهقهه

ادم واقعا از خنده روده بر می شود اصلا قهقه ات می گیرد.ببین بعضی ها چه قدر عقده خود کم بینی دارند. این مطلب اصلا چه ربطی به نیشابور دارد که نیشابوری ها در این مطلب که درباره تاریخ سبزوار است امده اند اینطور در باره نیشابور تعریف های مبالغه امیز کرده اند؟ نیشابور شهر علم و فرهنگ ؟ نیشابور همه ایران؟! به قول معروف چاخان که کیلومتر شمار ندارد توهم هم که مرز ندارد. دوستان سبزواری بگذارید این نیشابوری ها که اینقدر در مقابل تاریخ باشکوه سبزوار و موقعیت فعلی بسیار خوب سبزوار در استان حسادت می کنند حداقل از طریق همین نظرات مضحک دل خودشان را خالی کنند. اگرنه چه کسی با چه عقلی با کدام منبع و مرجع نیشابور را همه ایران می داند؟ ایران با ان همه عظمت حتی در اصفهان و شیراز و سبزوار و مشهد هم خلاصه نمی شود چه برسد به نیشابور که صرفا در چند دوره تاریخی پایتخت چندحکومت فاسد استبدادی شد و همه افتخاراتش به همین چیزهاست. بزرگانش هم اکثرا غیر نیشابوری هستند که وقتی نیشابور پایتخت بوده از دیگر نقاط ایران از جمله عطار که از کدکن تربت حیدریه بود به نیشابور رفتند و نیشابور در اصل از خودش چیزی ندارد.

جوان سبزواری

امان از دست همسایه ی نانجیب !!! تو این مطلب که اصلا ربطی به بعضی ها نداره و فقط در مورد تاریخ و فرهنگ گذشته سبزواره ، چرا میان نظرات توهین آمیز و جنگجویانه ارسال می کنن! اسرارنامه خواهش می کنم نظرات بی ربطو تأیید نکنید.

نیشابور همه ایران

باسلام .چرا بافرافکنی ذهن خوانندگان خودرا گمراه میکنید هر آدمی که وارد شهر نیشابور وسبزوار بشه میفهمه که به چی تاریخ وتمدن میگن ونیشابور حکوتهای مختلفی داشته که برخی از اونها طاهریان وامپراطوری ساسانیان بوده .ولی شما درهرکجای نیشابور کاوش کنید آثارواشیاء تاریخی خود گویای همه چیز است از سکه وظروف سفالین وشیشه و...گرفته تا بناهای تاریخی وغیره .شهری که پیامبر وامامان توجه خاصی بهش داشتند .خودسبزوارهم روزی جزئی از نیشابور بوده . تعجب میکنم شما چراباواقعت کنار نمیایید چیزی راکه دنیاقبول داره ومستند میباشد شما انکار میکنید وبه چی میخوهید برسید وما به شما افتخار میکنیم که شما به عنوان یکیاز محله های جداشده از نیشابور درکنار ماهستید .

نیشابور شهر علم وفرهنگ

با عرض سلام .شما اگر درهرجای دنیا صحبت ازنیشابور بکنید این شهررا به خوبی می شناسند ازتاریخش ارفرهنگ وتمدنش وشخصیتها ی بزرگی که به دنیا معرفی کرده ومیکند .بهتره تحقیق کنید که درتمام کشورهای دنیا درحال حاضر چقدر دانشمند ومتخصص نیشابوری وجود دارد .درداخل کشورعزیزمان هم همینطور . اگر آقای خیامی که نیشابور ی هم هست کارخانه ایران خودرو را به ایران نمی آورد شما وما چه اتومبیلی می خواستیم سوارشویم .به نظر اینجانب شما باید افتخارکنید که بلاخره یه روزی از روستاهای نیشابور بوده اید . روزی که پنجاه هزار نفرسواد داردرنیشابور حدیث مبارک امام رضا راثبت کردند میتوانید وضعیت خودتان روتصورکنید .

علی مزینانی

سلام باتشکر از یاد آوری به موقع شمایاران همیشه یاور بی شک همین گونه است امسال هم شریعتی مظلوم است وانتظار از ما وتمامی سبزواریها که ما شریعتی را تنها مزینانی نمی دانیم او فرزند بزرگ سبزوار وخراسان است .بیشتر از پیش خواهد بود از هم اکنون ما آغاز کرده ایم شما نیز کمکمان کنید تا بتوانیم آنچه شایسته ی اوست بنویسیم حدافل رسالت قلمی خویش را به سرانجام برسانیم تا قدمهایمان استوار شود

پرهیزگار

تابلواست که اون عبدالله دومی همون عبدالله اولی نیست.باید سیستم سایتتون طوری باشه که افراد با اسامی تکراری نتونن نظر بگذارن.

شادمهری

به گل زیره و سایت اسرار نامه شما که می گید پایتخت بودن نیشابور برای حکومت طاهریان افتخار نیست و نیشابور پایتخت مامون و اطرافیانش بوده: باید بدونید در همون دوره امام رضا(ع) در شهر ما حضور یافت ،مدتی زندگی کرد و حدیث نقل کرد. و یادگاران فراوان از خود به جا گذاشت مثل: قدمگاه رضوی ،بانو بی بی شطیطه و بانو پسندیده و ده ها اثر و خاطره دیگه. نیشابور شهری است که در زمان حکومت عدل امام علی (ع) برای آن دو بار فرماندار انتخاب شد. پیامبر(ص) فرمود: چه نیکو شهری است نیشابور. تازه خود حکومت طاهریان اولین حکومتی بود که نام خلیفه را از خطبه انداخت و پس از اسلام اولین حکومت مستقل ایرانی را تشکیل داد. ومرکزی شد تا امام زادگانی که از سوی خلفای عباسی مورد آزار و اذیت بودند به خراسان پناه می آوردند. همچنین در زمان امام حسن عسگری (ع) که فقط تعداد محدودی با ایشان رابطه داشتند و در آن زمان خفقان باید به یاد داشته باشیم که فضل بن شاذان نیشابوری با آن امام در ارتباط بودند و امام حسن عسگری (ع) فرمودند : غبطه می خورم اهل خراسان را به وجود بارگاه فضل بن شاذان. به شما پیشنهاد می کنم یک بار به نیشابور بیا و آرامگاه امام زاده محروق و فضل بن شاذان را زیارت کنید. زنگار از قلبتان می رود و می بینید که نیشابوری ها هیچ خصومتی نسبت به هیچ ایرانی ندارند و تفکر شما در مورد ما عوض می شود. البته نمی خواستم از شهرمان تعریف کنم چون هر شهری تاریخ دارد و برای خود افتخاراتی ارزشمند اما شما چنان صحبت می کنید که انگار غیر از سبزوار شهر دیگری را تاحال ندیده اید.به هر حال خوبست که نگاهتان را کمی بلندتر کنید. با سپاس از اینکه این پیغام مرا صادقانه بازتاب دادید. ممنون ،،خدانگهدار

رمضانی

آقایون سربدارانو عشق است. حاشیه نرید. سریالش خیلی خوب بود. من ندیدم ولی تعریفاشو شنیدم. اگه دوباره شبکه های دیجیتالی پخش کنن حتما نگاه می کنم.

علی مزینانی

باعرض سلام متاسفانه گاه در زمانه ای قرار می گیریم که آرزومی کنیم ای کاش در آن نبودیم تهمت، افترا، کوبیدن ونامهربانی .کجارفت آن مهر ومحبت دهه ی شصت ،آن وفاق وهمدلی،آن برادری و برابری که برای هم زندگی می کردیم وبرای هم می میردیم . ناگهان چه زود دیرمی شود. بله تاریخ انقلاب، با هاشمی عجین شده و کدام دیده ی بیدار است که مبارزات این بزرگمرد را فراموش کند! همین مرد که اکنون حکایتش با سربداران مشابهت پیدا کرده وزندگی فعلیش همانند مولایش علی (ع) است که باید باز خانه نشین شود و چه بی رحمانه اورا خطاب به فتنه گر پیرمی کنیم! ای کاش اینان که دم از ولایت می زنند وبرای نشان دادن دلبستگیشان راضیند همه را به چوب تکفیر برانند گوشه ای ار سخنان امام را درباره او بخوانند : انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است.وامروز مهر تایید آن را دختر امام ونوه ی بزرگوارش می زنند که آرزو می کنند ای کاش امام زنده بود واین روزها را می دید! به راستی هاشمی کجا ومشائی کجا که این دوستان هاشمی را خطرناکتر از او می دانند.نه، یادتان باشد که دیروز می گفتیم خامنه ای رهبر است هاشمی پیغمبر است . وچه اشتباه می خوانیم میزان حال فعلی افراد است و همین را علم می کنیم وبرفرق انقلابیون می کوبیم واما شما که دولت آبادی را نیز به راحتی سنگسار معرفت خویش می کنید! یادتان باشد دیگر در سبزوار قلمی به تونایی او نخواهد آمد که از گل ممد چندین کلیدر بنویسد اگر شما چنین توانایی دارید این گوی واین میدان واگر نه پس مفتخر باش که همولایتیت در این عرصه سرآمد است همه را قربانی مصلحت نکن چه اینکه باز ناگهان چه زود دیر می شود وما چه بد می فهمیم! و اما سخن با شما وارثان سربداران دوستان عزیز اسرانامه که اسرار نهفته سبزوار را استادانه ازدل تاریخ بیرون می کشید خداقوت ودر ادامه ی راه توفیق بدرقه راهتان

عبدالله

شهر خوب مردمانی خوب دارند.پشتیبان هستند.منطقی هستند.قضاوت بیجا نظر مغرضانه نمی دهند.سای تشان بی جهت پر نمی شود.وقت خودشان ومردم مهم است.خلاصه اهل بهشتند.نه دوزخ .دانای کل هم نیستند

دانشجوی رشته حقوق

در پاسخ به (هاشمی مردود شد) رد صلاحیت شورای نگهبان نه تنها ازمحبوبیت اقای هاشمی در دل مردم نکاست که محبوبیتش افزونتر هم شدونیامدنش حسرتی شد بردل ملت وطن پرست وانقلابی.درضمن دلایل رد صلاحیت شورای نگهبان با ان دلایلی که در ذهن بیمار شمانقش بسته است زمین تا اسمان متفاوت است پس انقدر بااطمینان نگو برحرف من صحه گذاشت وفتنه شما هستید که با این اراجیف قلب سران انقلاب را به درد می اورید .درکل میتوان از فحوای کلام شما به این نتیجه رسید که تمام کسانی را که زمام امور رابدست دارند بی کفایت وبه نوعی فتنه میپنداری

یک نفر

هاشمی اسمش با تاریخ انقلاب عجین شده همیشه می ماند و می باشد و خواهد بود

هاشمی مردود شد

دیدید گفتم هاشمی مردود است؟ شورای نگهبان هم بر این حرف بنده صحه گذاشت و این ..................معاصر را رد صلاحیت کرد. به نظر من خطر هاشمی رفسنجانی از مشائی هم برای کشور بیشتر بود. خدا را شکر که چشم فتنه کور شد.

شگفت زده

مطلب جالبی بود ولی جالبتر این دقت شماست که مورو از ماست می کشیدمن در عجبم شما این مطالبو از کجا پیدا می کنید؟ خداوکیلی چرا یک معرفی از اعضای تحریریه اسرارنامه انجام نمی دید تا ما بدونیم شما کی هستید که از خط به خط خاطرات هاشمی هم خبر دارید؟ البته همه شگفت زدگیم درباره شما نیست همین که دیدم موضوع سربداران اینقدر مهم بوده که آقایون هاشمی و امام خامنه ای در موردش حرف زدن حقا خیلی شگفت زده شدم ما نسبت به تاریخمون خیلی بی تفاوتیم اگه همین سربداران تو یک شهر دیگه بود حالا براش روز ملی که نه هفته ملی داشتن.از میراث فرهنگی که تا وقتی متین فر باشه آبی گرم نمیشه شهرداریم که به شدت درگیر انتخابات شورای شهره فقط مگه اداره ارشاد یک کاری بکنه که رئیسشم تازه نفسه و اگه بخواد میتونه رو این موضوع خوب کارکنه

هشدار برای ..................

اگر بخواهم چند فتنه گر پیر را در کشور نام ببرم عبارتند از : هاشمی رفسنجانی ، مهدی کروبی و در میان هنرمندان هم محمود دولت آبادی که از قضا عشق اول و آخر اسرارنامه هم هست. شما با حمایت هایتان از این فتنه گران طومار خود را بسته اید.

گل زیره

لطفا نظراتو زودتر تأیید کنید.گاهی اینقدر دیر تأیید میشه که اثرش خنثی میشه.

حسین قهرمان پور

من سبزواریم و به سبزواری بودن خود افتخار می کنم.درود بر سبزواری.درود بر ایرانی

حسن دلقندی

من با سربداران خیلی خاطره دارم. اون موقع که پخش می شد خیلی بچه بودم و یادم میاد از بعضی از صحنه هاش حسابی می ترسیدم . یکی از صحنه های خیلی ترسانکش برام وقتی بود که وسط میدون شهر جلو چشم جماعت گردن یک نفری رو با شمشیر زدن و اون در حالی که ایستاده بود سر و گردنش روی زمین پرت شد و خون تیرک زد. (اون موقع فکر می کردم راستی راستی سر طرفو قطع کردن و خیلی وحشت کردم) ولی با وجود این چون علاقه خانوادم به خصوص برادرای بزرگترم به تماشای این سریالو می دیدم ، همیشه نگاش می کردم. متأسفانه پارسال که شبکه آی فیلم دوباره تکرار این سریالو پخش کرده بود ، توی سبزوار هنوز شبکه دیجیتال راه اندازی نشده بود.اگرنه دوباره سعی می کردم تمام قسمتاشو ببینم.خدا کنه دوباره یکی از این شبکه های دیجیتالی پخشش کنن.سریال اوشین هم که داره این روزا دوباره از شبکه تماشا پخش میشه باز خیلی دوست داشتم بااینکه فضای دخترونه داشت اما ما خانوادگی (من و سه تابرادر و پدر و مادرم) همه قسمتاشو نگاه می کردیم.

هاشمی مردود است

به نظر من هدف اصلی این نوشته نه تاریخ سبزوار بود ، نه سربداران بود ، نه انتقاد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود فقط و فقط هدف مطرح کردن هاشمی رفسنجانی بود. که موفق هم شدید.مطرحش کردید و چندتا از عکساشم در حالت های مختلف گذاشتید. ولی فکر نکنم با این کارا کاری از پیش ببرید چون کلا دیگه هاشمی محبوبیت نداره و همون سکوتش در قبال فتنه 88 کافیه تا از نظر مردم رفسنجانی مردود باشه.

سرزمین سربداران

با سلام جالبه ابادان تاریخش به 200 سال پیش میرسه که در نزدیکی خرمشهر به وجود اومد و شما اون رو شهر تاریخی میدونید اسرارنامه جان حواست کجاست ضمنا من با نظر گل ریزه خیلی موافقم هزاران شهر هستند که تاریخ جالب تری نسبت به نیشابور دارند اما باور کنید یک هزارم ادعای برخی از مردم نیشابور رو ندارن حالا شهری که تاریخش همش تجاوزه همش خونریزیه برای چی باید اینقدر مطرح باشه

گل زیره

از شما انتظار نداشتم اسرارنامه من با روحیات ناسیونالیستی این نظرو ارسال نکردم . چون اگه اینجور بود مثل نیشابوری ها که الکی و تو توهمات خودشون ادعا می کنن نیشابور بهترین شهر ایرانه و اصلا ایران در نیشابور خلاصه شده ، منم این ادعا رو واسه سبزوار مطرح می کردم. ولی من اسم 8 شهرو در اینجا آوردم که هر کدوم از یک بابت هایی در تاریخ مهمن. پس من ناسیونالیست افراطی نیستم ولی شما به نظرم سازشکارید. چند وقت قبل اسرارنامه رو در خط مقدم دفاع از ارزش های سبزوار می دیدم ولی الآن به نظرم شما بااون انرژی اول کار نمی کنید. ولی توصیه می کنم اگر خواستید با کسی یا با جایی سازش کنید ، اقلا ارزش سازشو داشته باشه. چه طوره که نیشابورو به عنوان یک شهر مهم تاریخی مطرح کردید ؟ البته نیشابور یک شهر قدیمی هست ولی تاریخ ارزشمندی که بشه بهش افتخار کرد نداره من در ادامه بهتون ثابت می کنم : تاریخ نیشابور واقعا هیچ ارزش واقعی ندارد.نیشابوری ها خیلی به پایتختی شهرشون در هزارسال قبل می نازند. اما واقعیت اینجاست که پایتخت یک چنین حکومت هایی بودن (طاهریان ، سلجوقیان و صفاریان) ، بیشتر ننگه است تا افتخار. مثلا نیشابور پایتخت حکومت طاهریان بوده. طاهریان چه کسانی بودن؟ فرزندان طاهر فرمانده سپاه مأمون عباسی که حتی حاضر نشد با دست راست با امام رضا بیعت کنه. چرا ؟ چون دست راستش در بیعت با مأمون عباسی بود. و با دست چپ با امام رضا بیعت کرد. و مأمون بهش صفت ذوالیمینین داد. آیا پایتخت حکومت یک چنین خاندانی بودن جای افتخار داره؟ یعنی نیشابور که پایتخت مأمون و مأمونیان بوده افتخار کردن داره؟ نیشابور همچنین پایتخت سلجوقیان هم بوده. سلجوقیان چه کسانی بودن؟ سلجوقیان ترکان بیگانه ای بودن که در زمانی که حکومت ایران دجار ضعف و سستی شده بود از نواحی آسیای میانه به ایران اومدن و قدرت به دست آوردن و حکومتی راه انداختن و مدتی هم نشابور رو گرفتن و پایتخت تجاوز خودشون کردن. اما اونها اصالتا نیشابوری نبودند و حکومتشون بر ایران حکومت بیگانگان محسوب می شد. در نتیجه پایتختی حکومت بیگانگان مهاجم هم افتخاری برای نیشابور محسوب نمی شه مهمتر از اون اینکه نیشابوری ها نقشی در این پایتخت شدن یا نشدن شهرشون نداشتن . برخلاف اینکه سبزواری ها خودشون در وقوع نهضت سربداران نقش موثر داشتن و سبزوار به مدت پنجاه سال پایتخت سربداران شد که یک حکومت برخاسته از متن مردم و جامعه ایران بود. نیشابور پایتخت حکومت صفاریان هم بوده. صفاریان چه کسانی بودن؟ گروهی از عیاران بودن که به رهبری محمودلیث صفاری از منطقه سیستان و بلوچستان برخاستند ، به خراسان حمله کردن و بعد از شکست خراسان نیشابورو به این دلیل که اون زمان شهر بزرگ و آبادی بود پایتخت خود قرار دادند. پس پایتختی حکومت صفاریان نیز برای نیشابور ارزشی نمیاره.چون بازم نیشابوری ها در اون پایتختی سهمی و نقشی نداشتن و شهرشون بعد از مورد تجاوز قرار گرفتن توسط یک گروه مهاجم پایتخت همون گروه مهاجم (دشمن شده) در نقطه مقابل نیشابور سبزوار رو داریم شهری کم ادعا و آروم اما موثر در طول تاریخ. سبزوار هیچ وقت مثل نیشابور نبوده که مثل یک ظرف ماست هر بیگانه ای که خراسان را مورد تاخت و تاز خود قرار می داده ، انگشتی هم به نیشابور بزنه و بهره ای از این شهر ببره و بعد بره. سبزوار همواره یکی از معدود شهرهای پایگاه تشیع در ا یران بوده و هر حکومتی که اومده و رفته سبزوار پایگاه و جایگاه خودشو به صورت همونی که بوده حفظ کرده و هی مثل نیشابور نبوده که از این حکومت به آن حکومت توسط این پادشاه و اون پادشاه .................. بشه. و هر روز به یک رنگ در بیاید. سبزوار فقط یک بار پایتخت شده و همون یک بار هم اونقدر ارزش و اهمیت داشته که همونطور که خودتون نوشتید، تاریخ سبزوار باعث بروز بحث و تبادل نظر و حتی اختلاف بین بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی شده . اما نیشابور چی؟ مگر پایتخت فرماندهان سپاه مأمون عباسی بودن و بعد پایتخت ترکان سلجوقی شدن و بعد پایتخت دزدان صفاری شدن افتخار داره؟ اگر نیشابور ده هزارسال هم پایتخت سلجوقیان و طاهریان و صفاریان می بود ، باز ارزش پنجاه سال پایتختی سبزوار بر حکومت سربدارانو نداشت. خواهش می کنم شما هم اگر واقعا دلسوز فرهنگ و تاریخ خراسان و ایران هستین ، هیچ وقت در جایی که بحث تاریخ سبزوار مطرحه ، اسمی از نیشابور نیارید چون ننگ و افتخار با هم یک جا جمع نمیشن. اون تعاریفی هم که توسط بعضی از بزرگان از تاریخ نیشابور شده ، به خاطر این بوده که یک دوره هایی سبزوارم جزئ نیشابور بوده. و سبزوار که اون زمان اسمش بیهق بوده به معنی بهترین ناحیه نیشابور محسوب میشده و وقتی که شاعران و بزرگان و دانشمندان ایرانی از نیشابور تعریف می کردن در واقع داشتن از بهترین ناحیه نیشابور که همون منطقه بیهق بوده یاد می کردن. اما بعد ها سبزوار از نیشابور جدا شده و ما سبزواری ها در تاریخ و فرهنگمون کم کاری کردیم و نیشابوری ها در تاریخ و فرهنگشون مبالغه کردن و الان خودشون فکر می کنن مرکز جهانن. شما هم با این رفتار سازشکارانه ای که اخیرا پیدا کردید ممکنه به توهم نیشابوری ها کمک کنید.

چاه ستاره

با سلام و عرض ارادت به همه تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر به خصوص شما اسرار نامه ای ها که در عرصه شناساندن فرهنگ و هنر دیار سربداران تلاش می کنید / من هم امیدوارم که در انتخابات مهم پیش رو واقعا کسی که به درد دل مردم گوش و به درد مردم رسیدگی کند روی صندلی ریاست بنشیند / و مسولیت های هرچند کوچک را به دست اهلش بسپارد تا همه چیز در جای خودش قرار گرفته و مردم دغدغه ای از این قبیل نداشته باشند. به امید ایرانی اباد و سربلند همچون سربداران

گل زیره

به جرأت می تونم بگم سبزوار جز یکی از هشت شهر تاریخ ساز کشوره. شهرهای تهران ، شیراز ، قم ، همدان ، اصفهان ، تبریز ، مشهد و سبزوار چندتا شهری هستند که نقش های مهمی در تاریخ ایران داشتن باید قدرشون دونسته بشه. سبزوارم با سربداران واقعا نقشی در تاریخ ایران ایفا کرده که اگه چندتا مسوول دلسوز می داشتیم الآن تاریخ سبزوار شهرت جهانی داشت.نگاه کنید نیشابوری ها چه قدر خوب روی تاریخشون کار کردن . تاریخ سبزوار که سابقه انقلابی مثل سربدارانو داره که خیلی شبیه انقلاب اسلامی ایرانه یعنی اندازه تاریخ نیشابورم نیست که فقط شانس آورده و پایتخت چندتا حکومت سلطنتی شده؟ ولی الآن تاریخ نیشابور خیلی بیشتر مطرح شده در حالی که تاریخ سبزوار جنبه های ارزشی و عقیدتی داره و می تونه خیلی بیشتر مطرح باشه.

عبدالله

عالی بود.اولش هوری دلم ریخت گفتم رفتید زدید تو کار سیاست دیگه کارتون تمومه ولی بعد دیدم نه هنوزم از خودمونید.واقعا از نکته سنجیتون ممنونم.بقیه که همه درگیر اخبار سیاسین مگه اسرارنامه واسه فرهنگ سبزواریک کاری بکنه . واقعا باید اداره ارشاد و میراث فرهنگی واقعا در اون دنیا به مردم جواب پس بدن که چرا در قبال این موضوعات مهم اینقدر بی تفاوت بودن؟

می

سلام از سایت محترم اسرارنامه به دلیل انتشار این مطالب بسیار مفید تشکر می کنم. چندین سال قبل سریال سربداران را تماشا کردم. نمی دانم دقیقا کی بود اما با اینکه اهل تماشای سریال های تاریخی نیستم این یکی چون مربوط به تاریخ شهرم بود بیشتر قسمت هایش را همراه خانواده نگاه کردم. اما بعد از مطالعه این مطلب شما و بعد از اینکه فهمیدم چه قدر در نوع خود سریال خوبی بوده است و به خصوص وقتی فهمیدم حتی شخصیت هایی چون مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی به تماشای این سریال و اظهار نظر در مورد ان می پرداخته اند بسیار مشتاق شدم و لوح فشرده اش را که سروش سیما منتشر کرده بود گیرآورد م و دوباره با دقت بیشتری نگاه کردم اکثر قسمت هایش را. واقعا حس غرور سبزواری به من دست می داد در بعضی قسمت ها و بسیار دلم سوخت که این حکومت نتوانست ادامه پیدا کند و دامنه گسترده تری پیدا کند پون ظرفیت های خوبی داشت. و اگر امیران سربداران در اواخرکارشان به حرص قدرت و جاه دچار نمی شدند می توانست حکومت سراسری قدرتمند و مبتنی بر عدل و ایمانی را در ایران زمین برقرار کنند . اما بالاخره حکومت سربداران حتی در همان مدت و وسعت کوتاه افتخاری بزرگ برای ما سبزاری ها و خراسانی هاست.امیدوارم با گذشت نزدیک به سی سال از ساخت این سریال دوباره نسخه جدیدی از آن ساخته شود چون هنوز خیلی مباحث را می توان در مورد سربداران مطرح کرد.

تا کی اختلاف که همدیگر را مسخره کنیم کل ایرا ن بزرگه و کوچکترین ان سبزواره اما یادتان باشد که من یه سبزواری سمجم و از سربداری و انتظارم خوشنود حال قدیم فلان شهر بزرگ بوده الان چند چندند اونا که ان ای و کنگره ای هستند یا مرا نمیفهمند یا خود را به نفهمی میزنند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما