در گفتگو با رئیس فرودگاه مطرح شد:

نزدیک به هفتاد سال سابقه برخورداری سبزوار از فرودگاه

 
گزارش: امید برومندی ، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
بخش اول:
 
حمل و نقل هوایی از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف به شمار می آید که در سیستم ملی کشورها در بخش خدمات قرار می گیرد. در ایران بر اساس آمار رسمی فعالیت های مستقیم حمل و نقل بیش از 9 درصد تولید ناخالص ملی و 15 درصد کل سرمایه ناخالص در ماشین آلات و لوازم کسب و کار و قریب 3/1 میلیون نفر از شاغلین کشور را به خود اختصاص داده است. بهترین مسیر، امن ترین راه، سریعترین و سالم ترین وسیله حمل و نقل با رعایت حداقل زمان و هزینه، همه سبب توجه به حمل و نقل هوایی شده است. صنعت حمل و نقل هوایی در هر منطقه وکشوری جنبه استراتژیک دارد.(منبع)
 
خوشبختانه سبزوار سالهاست که در اثر همت و تدبیر دوراندیشانه مردم و دلسوزان توسعه شهرستان، از مزیت فرودگاهی برخوردار شده و از آنجایی که در کل منطقه غرب خراسان رضوی فرودگاه دیگری وجود ندارد، می توان فرودگاه سبزوار را مزیتی مهم و انکار ناپذیر برای همه شهرستان های این منطقه از کشور در نظر گرفت.
 
 با وجود این اهمیت بالا و استراتژیک وجود فرودگاه در منطقه سبزوار که می تواند بِرند خاص و ویژه شهرستان باشد، اما به نظر می رسد مردم، مسوولان و اصحاب رسانه غرب خراسان چنانکه باید و شاید به این مزیت مهم توجهی ندارند و گویی همانگونه که محل احداث فرودگاه چند کیلومتر خارج از محدوده شهری است، ذهن مردم و مسوولان شهرستانی و استانی نیز از این ظرفیت فاصله گرفته و غافل شده است.
 
البته در مدت های اخیر خبرها و مطالب مربوط به فرودگاه در رسانه های محلی پر رنگ تر شده است که این شاید حاصل فعالیت روابط عمومی فرودگاه سبزوار و نیز مطالبه گری مردم و اصحاب رسانه درباره این امکان مهم زیربنایی در دیار سربداران باشد.
 
در همین راستا روابط عمومی فرودگاه سبزوار درادامه تلاش های این مجموعه برای برقرار کردن ارتباط دو سویه با اصحاب رسانه و پاسخگویی به اذهان عمومی جامعه، نشست هایی دوستانه را بین مهندس روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار که از مدیران با سابقه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی است، با خبرنگاران این شهرستان تدارک دیده است که در اولین دیدار خبرنگاران اسرارنامه به فرودگاه دعوت شدند.
 
در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید درباره بعضی از مهمترین مسائل تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی با مهندس روشن بین گفتگو کردیم که شرح این گفتگوی مفصل طی چند قسمت در اسرارنامه منتشر می شود:
 
فرودگاه سبزوار با پیشینه 70 ساله
 
روشن بین رئیس فرودگاه سبزوار: سابقه برخورداری سبزوار از فرودگاه به سالها قبل از ساخت فرودگاه فعلی برمی گردد. زیرا سبزوار فرودگاهی قدیمی داشته که تاریخ تأسیس آن حدود سال 1330 بوده است و گفته می شود که از فرودگاه مشهد قدیمی تر است.
 
در حال حاضر در کشور 54 فرودگاه داریم. تصمیماتی که برای احداث فرودگاه در هر منطقه از کشور توسط مقامات گرفته می شود باید براساس سیاست های کلان کشوری باشد و مسلما همه فرودگاه ها صرفا برای حمل بار و مسافر احداث نمی شوند، بلکه بعضی فرودگاه ها به عنوان باند اضطراری یا امداد و نجات احداث می شوند و این موضوع که آیا محل احداث فرودگاه ها درست کارشناسی می شود یا نه، بعضا تحت تأثیر فشارهای منطقه ای، از جمله پیگیری نمایندگان است.
 
شاید بعضی فرودگاه ها اصلا نباید ساخته می شد و یا باید با نگاه منطقه ای ساخته می شد و اگر نگاه منطقه ای حاکم می بود شاید در محلی احداث می شد که می توانست پوشش بهتری داشته باشد و به نحو مطلوب تری از آن بهره برداری می شد.
 
به طور مثال درباره همین فرودگاه جدید سبزوار یک دیدگاهی وجود دارد که می گویند زمانی که در حال احداث بود، شاید اگر در فاصله 30-40 کیلومتری بین سبزوار و نیشابور احداث می شد، رونق بیشتری می گرفت. زیرا می توانست دو شهر پرجمعیت بعد از مشهد را پوشش دهد و نیازی هم نبود که مردم و مسئولین نیشابور امروز دنبال فرودگاه باشند و همچنین  فرودگاه سبزوار رشد بهتری می کرد.
 
اما اکنون که فرودگاهی در سبزوار ایجاد شده انتظار داریم هم مردم و هم مسوولین قدرش را بدانند. به هرحال سرمایه عظیمی به کار گرفته شده و باید نهایت بهره را از آن برد چرا که در کوتاه کردن زمان رفت و آمد تجار، اساتید، پزشکان و ...به پایتخت کشور نقش بسیار موثری دارد.
 
همچنین یکی از کارکردهای مهم فرودگاه این است که اگر حادثه ای در شهرستان و منطقه پیش بیاید، کار امداد و نجات را تسریع می کند که این موضوع را در زمان زلزله بم و نقش آفرینی فرودگاه آن شهر شاهد بودیم. برای مطالعه  ادامه این گفتگو روی اینجا کلیک کنید.

 

نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

خیلی رو میخواد که از شهر دیگه پاشی بیای اینجا مدیر فرودگاهش بشی ولی بگی باید این فرودگاه که با هزینه مردم سبزوار ساخته شده، باید در فاصله دو شهر نیشابور و سبزوار ساخته می شده. شما بجای این حرف ها، پاسخگوی عملکرد ۳ ساله تون در فرودگاه سبزوار باشید. که بجز حذف و اضافه کردن پروازهای تهران و دیدار و پیام تسلیت و تبریک به این و اون کاری نکردی. تقصیر مسئولین خودمونه مسئولین غیر بومی واسه شهرمون میاریم که دلسوز سبزوار نباشن. یادش بخیر زمان آقای همتی که سبزواری بودند، فرودگاهمون چه توسعه و پیشرفتی داشت. مرز مجاز هوایی شد، پرواز خارجی به عتبات انجام داد. پروازهای تهران تقریبا همه روزه بودند. تاسیسات جدید مثل ساختمان ایمنی زمینی جدید ساخته شد. پرواز شب برقرار شد. کاش دوباره برگردند. حتی زمان آقای جعفر زاده که کاشمری بودند و بعد از سبزوار، مدیر فرودگاه اصفهان شدند باز وضعیت بهتر از الان بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما