محققان دانشگاه حکیم سبزواری حسگر زیستی جدیدی جهت اندازه گیری الکتروشیمیایی ترکیب سرطان زای بیس فنول طراحی کردند

در تازه ترین پژوهش عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری: حسگر زیستی جدیدی جهت اندازگیری الکتروشیمیایی ترکیب سرطان زای بیس فنول آ در مقیاس نانو مولار طراحی و ساخته شد
 
در آخرین پژوهش دکتر مهدی بقایری دانشیار و  عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری حسگر زیستی جدیدی جهت اندازگیری الکتروشیمیایی ترکیب سرطان زای بیس فنول آ در مقیاس نانو مولار طراحی و ساخته شد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری در این پژوهش، حسگر زیستی جدیدی بر پایه نانوکامپوزیتی از نانوذرات طلا و آنتی آپتامر بیس فنول آ طراحی و ساخته شده است. حسگر تهیه شده برای اندازگیری الکتروشیمیایی ترکیب سرطان زای بیس فنول آ در مقیاس نانو مولار مورد استفاده قرار گرفته شده است.
 
نتایج این پژوهش در مقاله ای با عنوان
 
Voltammetric aptasensor for bisphenol A based on the use
of a MWCNT/Fe3O4@gold nanocomposite
 
در مجله معتبر بین المللی
 
Microchimica Acta
 
دارای ضریب تاثیر ۵٫۷  منتشر شده است.
 
 
لازم به ذکر است، آپتامرها، تک رشته ای از DNA هستند که مانند آنتی بادی ها می توانند با مولکول هدف خود ساختار قفل و کلید تشکیل دهند و از این رو بسیار گزینش پذیر عمل می کنند. آنتی آپتامر بیس فنول آ پس از تثبیت در سطح الکترود کربن شیشه ای توسط نانوذرات طلا، قادر است با مولکول های بیس فنول آ برهمکنش اختصاصی داده و امکان اندازه گیری آن را فراهم آورد.
 
بیس فنول آ ترکیب شیمیایی با ساختاری شبیه به استروژن می باشد که تا کنون بطور گسترده ای برای ساخت انواع پلاستیک ها و بسته بندی مواد غذایی بکاررفته است و تحقیقات نشان داده که عامل موثری در بروز انواع سرطان است.
 
منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری
 
گفتنی است دانشگاه حکیم سبزواری در ردیف 8 دانشگاه برتر شرق ایران قرار دارد که در شهرهای مشهد، زاهدان، بیرجند، سبزوار، بجنورد، زابل، چابهار و تربت حیدریه در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پراکنده اند. (منبع)
 
دانشگاه حکیم سبزواری در رتبه بندی پژوهشی سایماگو 2018 حایز شرایط بررسی شناخته شد و از چند دانشگاه ملی در مراکز استان های کشور جایگاه بالاتری را به خود اختصاص داد. (منبع1) ،  (منبع2) 
 
این دانشگاه همچنین جزء 5 دانشگاه معین منطقه 9 آموزش عالی کشور است که شامل استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان سمنان می شود و دانشگاه های فردوسی مشهد، سمنان، بیرجند، بجنورد و سبزوار در آن به عنوان دانشگاه های معین معرفی شده اند.(منبع)
 
کد: 5050
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما