معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان سبزوار

تفکرات فرهنگ دوستان سبزواری بسیار بالاتر از سطوح تفکری سایر شهرستان هاست

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
جلسه دوم هم اندیشی پایتخت کتاب ایران در خصوص جمع بندی و اعلام برنامه هایی که قرار است برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران انجام شود، برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در تاریخ 12 آبان  97 نشستی با حضور مسئولان مربوطه، علاقه مندان و فرهیختگان دیار سربداران مجددا برگزار شد و علاقه مندان به فرهنگ و ادب شهرستان (بخش خصوصی) و نیز بخش دولتی برنامه های خود را در این جلسه اعلام کردند و میزان درصد اجرای آن ها توسط دستگاه های مربوطه بررسی گردید. 
 
در این جلسه طرح هایی همچون کاروان اهدا کتاب، برگزاری مسابقه من و کتابم، کتاب مسافر، پارک کتاب، کتاب پیمایی، آشتی مناطق حاشیه نشین و بافت های فرسوده شهر با کتاب، جا گذاشتن کتاب، احیا و غبارروبی کتاب خانه مدارس، ایجاد گذر فرهنگی و تجلیل از کتابداران و مروجان کتابخوانی و.... مطرح گردید که در ادامه نظرات و پیشنهادات فرهیختگان؛ علی جزندری گفت: با توجه به اینکه در جلسات متعددی در شهرستان های مختلف شرکت کرده ام، اما گفتمان هایی که در این جلسه توسط شما دوستان مطرح گردید کاملا متفاوت و بالاتر از سطوح تفکری سایر شهرستان ها بود اما متاسفانه سبزوار از این جایگاه  بی بهره مانده است.به طور مثال مسافرانی که از سبزوار عبور می کنند، برایشان فرهنگ بالای شهرستان، قابل لمس نیست. بنده از فرهیختگان این جلسه درخواست دارم که برای این موضوع چاره اندیشی کنند.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان سبزوار اظهار داشت: وقتی مبحث کتابخوانی و کسب عنوان پایتختی کتاب سبزوار مطرح گردد ، علاوه بر اینکه جایگاه فرهنگی شهرستان را با کسب مقام و امتیاز بالا می برد، همچنین می تواند بر زندگی تمام مردم و جامعه تاثیر بگذارد.
 
جزندری در ادامه به پیشنهادات دکتر برزویی اشاره کرد و گفت: چه خوب است که برای اقداماتی که می خواهد درزمینه کتاب و کتابخوانی و پایتختی کتاب صورت گیرد؛ به مقتضیات منطقه های مختلف توجه شود. متاسفانه وقتی وارد بعضی کتابخانه های خاص می شویم متوجه می شوی هدف آن بالابردن سطح فرهنگی مردم نیست، بلکه می خواهند عقاید خود را به مردم تحمیل کنند که این امر سازنده نیست. مثلا اگر قرار است به مناطق فرسوده شهر و حاشیه نشین ها خدمت فرهنگی کنیم بر اساس نیاز روزشان این کار را انجام دهیم.
 
وی تصریح کرد: ما باید مناطق و نیازهایشان را شناسایی کنیم و بر اساس آن اقدامات و ایده های خود را اجرا کنیم تا شاهد تغییرات فرهنگی باشیم و بتوانیم آن را در سطح شهرستان کاملا لمس کنیم.
 
وی در پایان گفت: بخشداری ها و دهیاری ها برای بالا بردن ارتقای سطح فرهنگی جامعه، موظف به همکاری هستند و بیست درصد بودجه آنها صرف امور فرهنگی می شود و در این زمینه می توانند حامیانی برای شما دوستداران کتاب باشند. ضمنا اگر wifi رایگان در بعضی از مناطق داشته باشیم مردم می توانند کتاب های مدنظرشان را دانلود و مطالعه کنند که این امر می تواند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند.
 
رئیس شورای اسلامی سبزوار در ادامه این جلسه گفت: اگر هدف کسب عنوان پایتختی کتاب است باید به طور جِد، 10 نفر پای کار باشند و دلسوزانه برای این امر تلاش کنند تا جایگاه فرهنگی سبزوار بالا رود و به گونه ای شود که مردم خودشان کتاب بخوانند و نیاز به اجبار نباشد.
 
علی اصغر محمدی افزود: اگر امسال نیزنتوانستیم عنوان پایتختی کتاب را کسب کنیم نباید به خود خُرده بگیریم. اما باید فعالیت مان در حوزه کتاب را ادامه دهیم و با دیدگاه های مختلف طی سال به آن بپردازیم تا در نهایت به هدف مان برسیم.
 
وی در ادامه به یکی از اهداف هیئت رئیسه جدید شورا اشاره کرد و گفت: هدف ما بر این است که از همه اقشار جامعه برای توسعه شهرستان چه در زمینه فرهنگی و چه در دیگر زمینه ها کمک بگیریم و در تصمیم گیری ها از رووسای دانشگاه ها، نخبگان ، افراد شورای اسلامی گذشته و حتی دانش آموزان نخبه شهرستان بهره ببریم و به آنها اجازه دهیم تا وارد کرسی های شهر شوند و با دغدغه مندی نسبت به مردم و شهرستان در تصمیم گیری ها ما را یاری کنند.
 
 مدیرعامل انجمن خیرین کتاب نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه بحث کتاب دغدغه مسئولان و مردم شهرستان نیست و این را بدانیم که با برگزاری جلسات محدود نمی توانیم عنوان پایتختی کتاب را برای شهرستان کسب کنیم و باید در طول سال جلسات مربوط به این حوزه برگزار شود تا با همفکری علاقه مندان این عنوان را برای شهرستان کسب کنیم.
 
مهدی مقصودی گفت: در روزهای گذشته ، مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که اظهارات نادرستی بود.در این مطلب ریاست سابق اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار از هزینه 10 میلیون تومانی که در سال گذشته صرف پایتختی کتاب ایران شده بود، خبر داده است؛ این درحالیست که در بحث پایتخت کتاب ایران قرار نیست هیچ اداره و ارگانی پول هزینه کند، بلکه باید تمام طرح هایی که در طول سال انجام شده، جمع بندی شود و در نهایت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال گردد. از رئیس فعلی این اداره درخواست دارم که چندسال دیگر مانند آقای علی آبادی مدعی این مسائل نباشند.
 
وی در ادامه گفت: متاسفانه سال گذشته برای طرح کنسرت کتاب که برای اولین بار در کشور انجام می شد ، مستندسازی صورت نگرفت و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نگردید و این طرح بکر و خوب کاملا سوخت و از بین رفت.
 
مقصودی تصریح کرد: در سبزوار سه کار خوب توسط سه تشکل غیر دولتی و مردمی انجام گرفته است .1- صدک که در هفته کتاب برنامه های جذابی دارد.2- کافه ویرگول که در طول سال برنامه های همچون ورک شاپ کتاب ، همخوانی داستان کوتاه و تور کتاب و... داشته است و دارد.3- گردشگری ادبی، که اگر این سه مورد مدیریت شود و مستندسازی صورت گیرد، قطعاً امسال می توانیم جزء 15شهرستان نامزد کتاب باشیم.
 
وی افزود: بحث بازارچه کتاب می تواند به پایتختی کتاب کمک کند.خوشبختانه سازه و چادر آن آماده است و تنها مدیریت و همت شهرداری را می طلبد که در این زمینه ما را یاری کند.
 
مهدی مقصودی در پایان گفت: امسال با همکاری سرپرست اداره کتابخانه های سبزوار کلنگ زنی یک کتابخانه در شهرستان روداب را داریم و امیدواریم شاهد کلنگ زنی ها و ساخت کتابخانه های بیشتری در آینده باشیم.
 
گفتنی ست در جلسه دوم هم اندیشی پایتختی کتاب ایران؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان، رئیس شورای اسلامی شهر، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد، مدیریت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری ، سرپرست فرهنگسرای امام رضا (ع)، مدير اداره بازآفريني فضاهاي شهري سازمان عمران شهرداري ، سرپرست اداره کتابخانه های سبزوار ، معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش  ، دبیر اتاق اصناف، رئیس اتحادیه خدمات هنری، چاپ و لوازم التحریر شهرستان و جمعی از فرهیختگان حضور داشتند.
 
امید می رود که کارشناسان و مسئولان دستگاه های مربوطه با  برنامه ریزی های درست و پیگری های مُجدانه خود؛ فرهنگ و هنر و کتاب را شهرستان تزریق کنند و قدم های مثبتی برای کسب عنوان پاتختی کتاب ایران که یکی از اهداف مهم شهرستان است برداشته شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما