نگرانی همشهریان شریعتی / آیا آرامگاه دکتر شریعتی در سوریه از حملات تروریستی در امان خواهد ماند؟


در هفته های اخیر جهان تشیع شاهد وقایع ناگواری بود که نه فقط احساسات شیعیان را به جوش آورد ، بلکه قطعاً باعث ناراحتی و خشم هر انسان آزاده ای در سرتاسر جهان شد.

شماری از تروریست های سوری که در مخالفت با دولت بشاراسد ، در دوسال اخیر فضای کشور سوریه را به لحاظ سیاسی تیره و تار کرده و در این مدت مرتکب جنایات بی شماری شده اند ، در نیمه های اردیبهشت ماه 92 وقاحت را به حدی رساندند که آرامگاه دو تن از بزرگان مذهبی شیعیان را تخریب و نبش قبر کردند که این عمل ننگین آنان با واکنش های گسترده ای در جوامع شیعه مواجه شد.

این در حالی است که در تمام جهان ، همه انسان ها فارغ از هر دین و آیینی ،برای اموات احترام قائلند .

از جمله مردم تمام ممالک اروپایی ، آمریکایی ، آفریقایی و آسیایی (چین ، ژاپن ، هند ، ایران ، ترکیه ، کشورهای عربی)... با وجود ادیان و مذاهب مختلفی که دارند ، برای درگذشتگان خودآیین های خاصی به جای می آورند و هرگز حتی به آرامگاه معمولی ترین مردگان خود و مردگان دیگران نیز بی احترامی نمی کنند.

اما تروریست های سوری که از گروه های افراطی وهابی منشاء گرفته اند در اقدامی که باید آن را کاملا وحشیانه توصیف کرد ، در هفته های اخیر اقدام به تخریب آرامگاه حجربن عدی یکی از صحابه راستین پیامبر مکرم اسلام و جعفر طیار برادر حضرت علی (ع) کردند.

مشاهده این حد از شقاوت و وحشی گری  از جانب تندروهای وهابی در سوریه که حتی به نزدیک ترین یاران رسول الله و حضرت علی (ع) نیز رحم نمی کنند ، شمار زیادی از هواداران اندیشه های دکتر علی شریعتی ، معلم بزرگ انقلاب و به ویژه همشهریان او در روستای مزینان داورزن و سبزوار را نگران این موضوع کرده است ، که مبادا آرامگاه این اندیشمند بزرگ اسلامی نیز که در دمشق و در جوار حرم مطهر عمه سادات حضرت زینب (س) واقع شده است ، در معرض تهدید و تهاجم قرار گیرد!

دکتر شریعتی  نویسنده ، جامعه‌شناس ، پژوهشگر دینی و از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی بزرگ معاصر است که اصالتا متعلق به روستای مزینان سبزوار بوده و اندیشه های او در میان جوانان تحصیل کرده ایران و شماری دیگر از کشورهای اسلامی طرفداران فراوانی دارد.

از میان همه فعالیت های دکتر شریعتی ، خاطره سخنرانی های پرشور سیاسی و اجتماعی او در حسینیه ارشاد تهران برای هیچ یک از ایرانیانی که در آن سالهای سرشار از اختناق و وحشت ساواک ، علیه رژیم ستم شاهی مبارزه کردند ، فراموش کردنی نیست.

حسینیه ارشاد برای انقلاب اسلامی ایران مکان پرخاطره ایست که طبق وصیت دکتر شریعتی می بایست پیکر او پس از مرگ در این حسینیه به خاک سپرده می شد ، اما هنگامی که وی در اقامتگاه تبیعدی خود در انگلستان به طرز مشکوکی درگذشت ، خانواده و دوستداران شریعتی از بیم توطئه های حکومت پهلوی نسبت به این مبارز انقلابی ، ترجیح دادند که پیکر او را به صورت موقت در خارج از ایران به خاک بسپارند.

در چنین شرایطی استاد محمدتقی شریعتی به دلیل علاقه فرزندش به حضرت زینب (س) رضایت داد که پیکر دکتر شریعتی در سوریه در جوار مزار عمه سادات (س) به خاک سپرده شود. امااین خاک سپاری موقت بود و مسلما می بایست طبق وصیت شریعتی (که اجرای وصیت اموات در دین اسلام ضروریست) پیکر آن مرحوم در زمان مناسب به ایران منتقل شده و در حسینیه ارشاد به خاک سپرده می شد.

این امر طبیعتا در زمان طاغوت تحقق نیافت و بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز بنا به دلایل مختلف تا کنون میسر نشده است که پیکر دکتر شریعتی به ایران منتقل شود.

اینک اما ، در حالی که رفتار وحشیانه سلفی ها در سوریه نسبت به آرامگاه صحابه پیامبر ، قلب شیعیان را به درد آورده و احساسات همه انسان های آزاده را آزرده کرده است ، طرفداران و علاقه مندان شریعتی چنان که گفته شد ، بسیار نگرانند که مبادا ، سایر زیارتگاه ها و آرامگاه های تاریخی سوریه از جمله آرامگاه دکتر علی شریعتی که از محبان راستین آل علی (ع) بود ، نیز در معرض تهاجم قرار گیرد!

فقط کافی است برای وهابیون متعصب و خشک مغز که مسبب همه بحران های فعلی سوریه هستند و دشمنی کورکورانه ای با شیعیان جهان دارند ، یادآوری شود که دکتر شریعتی همان نویسنده متعهدی است که کتاب هایی نظیر "فاطمه ، فاطمه است " ، "ابوذر" ، "شیعه" ، "حسین وارث آدم" ، "علی حقیقتی بر گونه اساطیر" ، "تشیع علوی و تشیع صفوی" و ... را تألیف کرده است.

قطعاً این یادآوری برای وهابیون مجوزی بی قید و شرطی برای تخریب آرامگاه دکتر شریعتی فرزند شایسته کویر مزینان خواهد بود.

همه این بیم و هراس ها در شرایطی است که تنها یک ماه دیگر در تاریخ 29 خرداد سی و ششمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی را در پیش رو داریم.

متأسفانه سالروز درگذشت دکتر شریعتی در سال های گذشته همواره با کم توجهی غیرقابل قبولی از جانب مسوولان فرهنگی کشور مواجه می شد .
 همچنین به دلیل مصادف شدن سالروز درگذشت دکتر شریعتی با ایام امتحانات مدارس و دانشگاه ها و همچنین کنکور سراسری که در اوایل تیرماه برگزار می شود ، قشر جوان جامعه نیز علی رغم میل باطنی ، نمی توانند چنان که باید و شاید در سالروز وفات شریعتی ، از این نویسنده و متفکر بزرگ معاصر تجلیل به عمل آورند.

امسال مصادف شدن این ایام با دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا احتمالاً علت مضاعفی شده است ، که سالروز وفات شریعتی بازهم مورد غفلت مسوولان و نهادهای فرهنگی کشور قرار گیرد.

اما از آنجایی که احترام گذاشتن برای بزرگان فکری و فرهنگی هر ملت ، احترام گذاشتن برای تمام آحاد جامعه است ، همه علاقه مندان معلم بزرگ انقلاب دکتر شریعتی به ویژه همشهریان و هم ولایتی های او در سبزوار و مزینان داورزن امیدوارند ، از این به بعد نه تنها سالروز درگذشت دکتر شریعتی به دست فراموشی و کم توجهی سپرده نشود ، بلکه مسوولان ارشد فرهنگی کشور چه در دولت کنونی و چه در دولت بعدی ، به طور جد به دنبال بازگرداندن پیکر شریعتی از سوریه و تدفین آن در  حسینیه ارشاد باشند.

گفتنی است ، وبلاگ شاهدان کویر مزینان که با مدیریت آقای علی مزینانی عسگری یکی از همشهریان دکتر شریعتی اداره می شود نیز در روزهای اخیر به موضوع نگرانی مزینانی ها از احتمال حتک حرمت به آرامگاه فرزند شایسته کویر توسط سلفی های سوریه پرداخته است .

مطلب منتشر شده در وبلاگ شاهدان کویر به شرح زیر است :

نگرانی مزینانی ها از اوضاع سوریه

پس از انتشار تصاویر آرامگاه غریب معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی در شاهدان کویر ، یکی از هنرمندان مزینانی به نیابت از مردم مزینان، نگرانی خویش را با ارسال دلنوشته ای از اوضاع سوریه اعلام نموده است و این دلواپسی پس از یورش ناجوانمردانه گروه های معارض سلفی و ناجوانمردان وهابی به تربت پاک صحابی بزرگ پیامبر اسلام (ص) جناب حجربن عدی در بین شهروندان مزینانی افزایش یافته است که مبادا این معاندین که حتی به یاران رسو ل الله (ص) که مورد احترام مسلمین جهان هستند حمله ور شدند با کینه ای که از حمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم سوریه دارند به مزار غریبانه فرزند شایسته کویر تعرض نمایند و آن شود که زبان از گفتنش شرم دارد .

به گفته ی این مزینانی فرهیخته، ای کاش مسئولین در تلاطم انتخابات ، لحظه ای به رجعت پیکر این فرزند بزرگ کویر که به امانت در سرزمین شام آرمیده است بیاندیشند . اینک آن دلنوشته و این دلواپسی و شما مسئولین؛

«جا دارد اگر از نگرانی هایی که در مورد مسائل سوریه وجود دارد سخنی برود؛ در شرایطی که در سوریه مردم روزهای سختی را می گذرانند و جان انسان، قیمت ارزن دارد و برادر تشنه ی خون برادر است نفوذ برخی گروه های تندرو در میان هر دو گروه درگیر، آرامش از خاطر دردمندان ربوده است و بیم آن می رود که با نفوذ این گروه ها، مزار معلم شهید دکتر علی شریعتی مزینانی  نیز از این بی حرمتی ها مصون نماند و او که در تمام عمر خویش در راه استحکام بنیان های عدالت، آزدی و برادری مسلمین کوشید و در این راه از جان خویش نیز دریغ نورزید، اکنون قربانی بدفهمی و تندروی گروهی اندک گردد و سیل حوادث غم نامه ی خونین سوریه را به کابوسی دردناک تر از پیش مبدل کند ...

ناگفته پیداست که بازگشت به اعتدال و مردمسالاری، تنها راه گذار سوریه از این اوضاع ناخوشایند است اما در شرایطی که مردم سوریه قربانی منافع گروه های مختلف سیاسی در جهان هستند، عدم دوراندیشی در مورد مسأله ای که مطرح شد، می تواند مایه ی پشیمانی و اندوه افزون تر باشد.

در این راستا و برای جلوگیری از پدید آمدن چنین وضعیت دشواری سزاوار خواهد بود اگر گروه های اعتدال گرای داخلی، پا پیش بگذارند و نسبت به بازگردانیدن کالبد دکتر شریعتی به وطن اقدام نمایند. با این امید که صلح، اعتدال و مردمسالاری، به میان مردم سوریه بازگردد و جغد شوم جنگ، از آن ویرانه ی کهن، رخت بربند...»
منبع : شاهدان کویر مزینان


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نگاهی مقایسه ای به وضعیت دکتر شریعتی و استاد مطهری / با معلمان خود چه می کنیم؟
نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام همت شمارا پاس می داریم که بزرگترین مبلغ مشاهیر سبزوار هستید مطلب جالب و متعهدانه ای بود که از آن بهره برداری می نماییم اما درباره رجعت پیکر مطهر شریعتی مردم مزینان خواستار تدفین او در مزینان هستند که امیدواریم شما یاران با همت والایتان در این حرکت مردمی سهیم باشید و یاریمان نمایید چون بازگشت او به زادگاهش موجب تغییر بسیاری از نگاه ها به مزینان وسبزوار بزرگ می باشد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما