ضرورت برگزاری آیین رونمایی از کتاب«سرزمین خارج از نقشه» به قلم علی نورآبادی در سبزوار

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
کتاب «سرزمین خارج از نقشه» به قلم علی نورآبادی همهشری فرهیخته سبزواری و روزنامه نگار و فعال رسانه ای مجرب دیار سربداران هفته گذشته در تهران رونمایی شد و هرچند بستر رویدادهای این کتاب در سبزوار نیست، اما به نظر می رسد بنا به دلایلی که در ادامه اشاره خواهد شد، بهتر است که این کتاب در سبزوار نیز با همت و مشارکت شورای شهر و شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی خبرنگاران و کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی یا هر گروه دیگری از فعالان رسانه ای سبزوار رونمایی شود.
 
 
1- اگرچه کتاب «سرزمین خارج از نقشه»  بر اساس زندگی عزیز محمدی منش  معلم سخت کوش و متعهد و فداکار مناطق عشایری لرستان است، اما به گفته نویسنده این کتاب، موضوع اصلی آن هرگز به یک شخص و یک منطقه خاص مربوط نمی شود، بلکه موضوعی ملی است و به نظر می رسد همه معلمان و فرهنگیان در سرتاسر کشور باید این کتاب را بخوانند.
 
علیرضا کمری محقق و پژوهشگری که در مراسم رونمایی از این کتاب در تهران حضور داشت،  از این کتاب با عنوان «خاطرات دفاع مقدسی فرهنگی» تعبیر کرده و گفته بود: پاره هايي از اين کتاب به درد کتابهاي درسي مي خورد و بايد در کتاب هاي درسي بيايد. اين کتاب را مسئولان آموزش و پرورش بايد ببينند و بخوانند.
 
 
2- علی نورآبادی به عنوان یک پیشکسوت رسانه ای از فرزندان شایسته سبزوار است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان خبرنگار و گزارشگر و نیز در برخی نشریات کشور به نویسندگی مشغول است. کتابی که به قلم این خبرنگار و نویسنده فرهیخته سبزواری نوشته شده باشد، صرف نظر از موضوعش، می تواند برای فرهنگدوستان سبزواری حائز اهمیت باشد.
 
 
3- علی رغم اینکه نورآبادی سالهاست که در خارج از سبزوار سکونت دارد، اما ارتباطش را با سبزوار و خصوصا فعالان رسانه ای این شهر قطع نکرده است. او به صورتی مشتاقانه همه اخبار سبزوار را پیگیری می کند و به طور متناوب یادداشت ها و دیدگاه هایش را در ارتباط با مسائل شهر زادگاهش به رشته تحریر در می آورد و برای انتشار در اختیار رسانه های محلی می گذارد. در واقع نورآبادی اگرچه حضور فیزیکی در سبزوار ندارد، اما حضور فکری و رسانه ای او حتی در پاره ای از مواقع خیلی بیشتر از بعضی خبرنگاران ساکن در سبزوار است. 
 
 
4- حضور و ارتباط موثر نورآبادی با سبزوار فقط در حوزه رسانه ای و خبری نیست. او ارتباطش را در اکثر برنامه های فرهنگی با سبزوار حفظ کرده است. به طور مثال در سال 94 که نخستین نشست کتابخوانان سبزوار به همت اداره کتابخانه های عمومی سبزوار برگزار می شد، علی نورآبادی نیز یکی از 11 نفری بود که در این نشست شرکت کرد و به معرفی کتاب تاریخ بیهق به قلم ابوالحسن زید بیهقی فرید خراسان که یکی از کتاب های مهم تاریخی و فرهنگی سبزوار و البته خراسان و ایران است، پرداخت. 
 
 
5- کتاب جدید علی نورآبادی، می تواند علاوه بر فرهنگیان، برای خبرنگاران و جامعه رسانه ای سبزوار سرمقشی از داشتن نگاه عمیق و پیگیرانه اجتماعی در یک خبرنگار نسبت به موضوعات مهم باشد. به نظر می رسد بعضی از ما خبرنگاران سبزوار [بیش از همه خود اینجانب] یا به طور کل سوژه های مهمتر خبری و رسانه ای را نمی شناسیم و نمی بینیم و گرفتار برخی موضوعات کم اهمیت تر جنجالی و یا زودگذر می رویم و یا اگر سوژه های ارزشمند را شناسایی می کنیم،  در همان سطوح اولیه کار خبری متوقف می شویم و از پیگیری و به نتیجه رسانیدن و ثبت و ضبط کامل و همه جانبه آن و ارائه نگاه و تحلیل شخصی خودمان نسبت به آن موضوع باز می مانیم. اما این کتاب اگرچه خودم هنوز موفق به مطالعه کامل آن نشده ام، اما با تعاریفی که شنیده ام، به ما نشان می دهد که یک خبرنگار چگونه می تواند با رعایت اصول حرفه ای خبرنگاری، ارتباطی عمیق و فعالانه با یک سوژه مهم برقرار کند و آن را تا مرحله تبدیل شدن به کتاب و اثری پایدار و قابل بهره برداری های گسترده تر، پیش ببرد.
 
 
خلاصه کلام اینکه، علی نورآبادی در حال حاضر یکی از نخبگان سبزوار در حوزه فعالیت های رسانه ای است که به خاطر اشتغالش در صدا و سیما و سکونتش در تهران حوزه فعالیتش فقط محدود به سبزوار نیست و به همان میزان از دامنه نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار است. بنابراین اگر می خواهیم بالاخره به رسم نامطلوب نخبه کشی و فاصله افتادن بین سبزوار با فرزندان فرهیخته اش پایان دهیم، باید در چنین موقعیت هایی، با برگزاری مراسمی نظیر رونمایی از کتاب جدید و خرید و مطالعه آن، حواسمان بیشتر به چهره هایی مانند علی نورآبادی باشد و از آنان بیشتر حمایت کرده و ارتباط دو طرفه تنگاتنگ تری برقرار کنیم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما