گزارشی از جشن شب یلدا در موسسه آفرینش های هنری بیهق

در آستانه بلندترین شب سال و آیین باستانی شب چله در نقاط مختلف شهر سبزوار برنامه های مفرحی در حال اجراست.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یکی از این برنامه ها توسط موسسه فرهنگی هنری آفرینش های هنری بیهق به مدت سه شب اجراشد که بخش های متنوعی داشت.
 
در نخستین شب این برنامه ها که سه شنبه شب 27 آذرماه از ساعت 20 تا 23 در محل دفتر موسسه آفرینش های هنری بیهق دایر شد، مراسم با چاووشی خوانی سید حسین فدایی یکی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر سبزوار آغاز گردید و پس از آن ستایش یوسفی هنرجوی آموزشگاه تئاتر عرشیا و نونهال نقالی خوان سبزواری به همراه اسپند روی صحنه حاضر شد و به نقالی بخش هایی از شاهنامه فردوسی پرداخت و همچنین کسری کوشکی از دیگر هنرجویان نونهال موسسه آفرینش های هنری بیهق نیز در بخشی دیگر از این مراسم به نقالی داستان جنگ منوچهر با سلم و تور در شاهنامه پرداخت.
 
زهرا شیرازی مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری بیهق با قرائت غزلی زیبا از حافظ به خیرمقدم گویی میهمانان پرداخت و توضیحاتی درباره آیین سنتی چاووشی خوانی ارائه داد.
 
در بخش دیگری از این برنامه الهام خاکشور از کارشناسان موسسه آفرینش های هنری بیهق، توضیحاتی پیرامون آیین شب یلدا و رسوم باستانی مردم ایران در چنین شبی ارائه داد و نیز اعظم رسول زاده از دیگر کارشناسان موسسه، برای دقایقی حاضران را با چند بنای تاریخی و گردشگری شهرستان سبزوار آشنا کرد. 
 
در ادامه این مراسم موسی الرضا دانایی فر هنرمند فرهیخته سبزواری اقدام به گرفتن فال حافظ برای جمع حاضر کرد و غزل زیبایی با مطلع «در نظربازی ما بی‌خبران حیرانند / من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند»از کتاب لسان الغیب شیرازی پاسخ نیت فال میهمانان شد.
 
اجرای زنده دو گروه موسیقی از دیگر بخش های جذاب این مراسم بود. ابتدا گروه آموزشگاه موسیقی چکاوک به سرپرستی فرهاد پور استاد روی صحنه حاضر شدند و پس از آن گروه سنتی پرنیان به سرپرستی استاد علی اصغر سعادتفربه روی صحنه رفت و در میان تشویق و استقبال گسترده حاضران به اجرای چند موسیقی شاد و اصیل سبک عامیانه پرداخت.
 
پایان بخش این برنامه، شام محبوب و محلی کمه جوش و مخلفات همراه آن بود که در فضایی صمیمی و با صفا صرف شد.
 
در این برنامه دکتر اسماعیل نصرآبادی معاون فرماندار سبزوار و رضا شجاع مقدم سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز حضور داشتند و علی کیانی رئیس اتاق اصناف سبزوار نیز در انتها به جمع پیوست.
 
کد: 5050
 
 
نظرت را بنویس
comments

زهرا شیرازی

درود بر امید برومند عزیز یلدابر همه ایرانیان مبارک /سپاس از شما که همراهمان بودید برای معرفی آیینهای بومی سبزوار /سپاس فراوان از مجله اینترنتی اسرارنامه /و ممنون از گزارش خوب و کامل شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما