کارگاه آموزشی «رسانه وخودکشی» در سبزوار برگزار شد

براتعلی رجبی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

کارگاه آموزشی «رسانه وخودکشی» توسط دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برای اصحاب رسانه وکارشناسان روابط عمومی علوم پزشکی، شهرستان های غرب خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این کارگاه که روزیکشنبه 16دی ماه در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت سبزوار برپاشد، فاطمه حسن نژاد کارشناس روانشناسی بالینی علوم پزشکی سبزوار، مبحث نحوه صحیح اطلاع رسانی اخبار خودکشی را برای حضار تبین کرد.

این کارشناس روانشناسی بالینی گفت: امروزه رسانه ها با تامین طیف وسیعی از اطلاعات نقش مهمی در اجتماع بشري ایفا میکنند. رسانه ها می توانند تاثیري جدي بر نگرش، اعتقاد و رفتار مردم بگذارند و نقش حیاتی در عملکرد سیاسی، اقتصادي و اجتماعی جامعه داشته باشند. رسانه ها به دلیل فراگیر بودن و نیز اعتماد جامعه، می توانند اثرات متعدد و گاه متناقض بر سلامت روانی اجتماعی داشته باشند. بنابراین لازم است در تهیه و انتشار اخبار مرتبط با سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه توصیه ها و شواهد علمی در خصوص چگونگی درج اخبار رعایت شوند.

فاطمه حسن نژاد افزود: خودکشی شاید غم انگیزترین روش ختم زندگی یک فرد محسوب شود رنج ناشی از خودکشی غیر قابل بیان است و سبب می شود اعضاي خانواده، دوستان و همکاران با فقدانی عمیق و احساس گناه مواجه شوند. در پی خودکشی حالت سردرگمی و تخریب بروز می کند که در غالب موارد قابل توصیف نیست. اغلب افرادي که به خودکشی فکر میکنند، براي اقدام به خودکشی مردد هستند و مطمئن نیستند که میخواهند بمیرند. یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به سمت خودکشی سوق دهد، انتشار خودکشی در رسانه ها میباشد.

وی ادامه داد: هرچه میزان انتشار و تبلیغ در مورد خودکشی بیشتر باشد. همبستگی بیشتري بین میزان تبلیغات و بروزخودکشی در دیگران مشاهده می شود. پخش گزارش در شبکه هاي متعدد و برنامه هاي مختلف تلویزیون تاثیربیشتري در میزان خودکشی خواهد داشت.

این کارشناس روانشناسی بالینی همچنین گفت: در کشور ما منابع متعددي مسئولیت ثبت و ارائه آمار خودکشی را بر عهده دارند از جمله مرکز گسترش شبکه وارتقاء سلامت وزارت بهداشت که توسط نظام ثبت مرگ آمار مربوط به مراکز بهداشت استان ها، بیمارستانها، اداره ثبت احوال، پزشکی قانونی و مراکز درمانی خصوصی، رابطین بهداشتی را جمع آوري می کند و نیز مراکز دیگري همچون اداره امور اجتماعی استانداري، نیروي انتظامی و بیمارستانهاي دولتی نیز هر کدام جداگانه ثبت مواردخودکشی را بر عهده دارند.

وی افزود: بطور کلی در مورد انتشار مطالب مرتبط با خودکشی موارد زیر باید رعایت شود، 1ـ دربین آمار خودکشی نباید صرفاً به ارائه اعداد و ارقام اتکا شود؛ آمارهاي خودکشی با دقت و بدرستی و مطابق نظر یک متخصص و با مقایسه آمار سایر نقاط دنیا باید تفسیر گردد. 2ـ منابع اطلاعاتی که مورد استفاده قرار می گیرند باید معتبر باشد. 3ـ از تعمیم موارد معدود خودکشی در یک منطقه با اعلام عباراتی مانند «همه گیري خودکشی» یا «منطقه با بالاترین شیوع خودکشی در دنیا» باید پرهیز گردد. 4ـ از گزارش رفتار خودکشی به عنوان پاسخی قابل درك به تغییرات اجتماعی، فرهنگی یا تنزل رتبه اجتماعی باید ممانعت شود.

او در پایان گفت: باید ها و نبایدها؛ با افراد ذي صلاح در بخش بهداشت و درمان (دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیار وزارت بهداشت) ومنابع معتبر از نزدیک همکاري کنیدو از واژه «خودکشی موفق» براي خودکشی هاي کامل منجر به مرگ استفاده نکنید. اطلاعات مرتبط را فقط در صفحات داخلی جراید منتشر کنید.عکس افراد یا نوشته هائی را که توسط آنان قبل از اقدام به خودکشی نوشته شده، چاپ نکنید.جزئیات روش اقدام به خودکشی را چاپ نکنید.دلایل ساده انگارانه براي اقدام به خودکشی ارائه نکنید.از بزرگ نمائی و هیجان انگیز جلوه دادن اقدام به خودکشی بپرهیزید.اختلالات روانی و بحرانها را توسط متخصصین و کارشناسان تعریف کنید و از مردم بخواهید در صورت وجود چنین مشکلاتی به مراکز درمانی روانپزشکی و مراکز مشاوره مراجعه کنند. تا آنجا که امکان دارد مثال هایی از کسانی که بحران هاي زندگی (حوادث ناگوار) را با موفقیت پشت سرگذاشته اند، ذکر کنید.

گفتنی است، این کارگاه براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی معاونت سلامت  در سبزوار برگزار شد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما