یک پایان تراژیک

براتعلی رجبی/  مجله اینترنتی اسرارنامه

به بهانه برگزاری کارگاه «رسانه وخودکشی» توسط علوم پزشکی سبزوار

بعضی وقتها شما بعنوان تماشاگر فیلمی در تیتراژ اولیه می بینید که این فیلم براساس یک رویداد واقعی اتفاق افتاده است یا تولید کنندگان یک مجموعه برای تبلیغات فیلم شان این مورد را ذکر می کنند که تماشای این فیلم به افراد زیر 13 سال توصیه نمی شود. این تبلیغات فقط برای جذب مخاطب روی می دهد ودست اندرکاران اینگونه آثار بجز فروش فیلم یا آثار مکتوبشان به چیز دیگری فکر نمی کنند.

خودکشی واتفاقاتی از این دست که جزو داستان های حادثه ای می باشند اصطلاحا جزو سوژه هایی است که روح وروان هرهنرمندی را قلقلک می دهد که راجع به آن موضوع کار کند وهمانطور که بارها دیده ایم، در خیلی از آثار سینمایی چه در سینمای هالیوود، بالیوود، سینمای اروپا وحتی سینمای خودمان چه قبل از انقلاب وچه بعد از انقلاب بسیار به این موضوع پرداخته شده است.

اما نباید از حق گذشت که پدیده خودکشی به عنوان یک آسیب واقعی است که در همه جهان و از جمله در کشور ما در بین تمام اقشار رخ می دهد و اگر بخواهیم نمونه هایی از آن را نام ببریم می توان از خودسوزی میوه فروشی که باعث به وجود آمدن بهار عربی شد گفت تا خودکشی سلبریتی هایی که می توان نمونه های بسیاری از آن را در جهان نام برد، مثل «ویرجینیاوولف» که در رودخانه به زندگی خود پایان داد تا «ارنست همینگوی» که با اسلحه شکاری خودش را کشت یا مرگ «هیث لجر» که در شب قبل از مراسم اسکار درهتل با قرص باعث بسته شدن پرده آخر از فصل زندگی این بازیگر شد یا نمونه وطنی معروف از این نوع مرگ صادق هدایت است که چه در گذشته و چه امروز در کنار نوشته های گرانقدرش از مرگ تراژیکش هم سخن می گویند.

چرا این اخبار خودکشی در اذهان مردم باقی مانده است؟ برای اینکه در مورد این پایان های غم انگیز(خودکشی) یا فیلمی ساخته شده است یا کتابی نوشته شده و یا با امکانات رسانه ای که اکنون در اختیار همگان است، به سرعت خبر چنین حوادثی انتشار گسترده پیدا می کند. به هرحال از آنجایی که خودکشی ها جزء اخبار پر طرفدار حوادث دسته بندی می شود، رسانه ها با علاقه خاصی به این گونه خبرها می پردازند. اما با توجه به تأثیرگذاری زیادی که رسانه ها دارند، باید در تهیه وانتشار اینگونه اخبار استانداردهای علمی مرتبط با سلامت جسمی، اجتماعی و روانی مخاطبان خود را رعایت کنند.

شواهد وتجربیات گذشته نشان می دهد که انعکاس نامناسب اخبار مربوط به خودکشی افراد شاخص که در جامعه به عنوان سلبریتی شناخته می شوند، می تواند تأثیرات منفی زیادی در جامعه به خصوص در میان قشر نوجوان و جوان طرفدار آن ها بر جای بگذارد. چرا که سلبریتی ها الگوهایی در جامعه هستند وبسیاری از نوجوانان وجوانان از آنها پیروی می کنند و حتی در مواردی مشاهده شده که خودکشی یک سلبریتی باعث ایجاد طیفی از خودکشی ها در طرفداران وی شده است.

رسانه ها در انعکاس خبر خودکشی باید دقت داشته باشند که اینگونه رویدادهای تلخ در جامعه ترویج نشود، چون شواهد نشان داده است ورود به اینگونه موضوعات و انعکاس خبرهایش از نوع هیجانی وتزریقش به جامعه  مخاطبان زیادی را به همراه خواهد داشت واین گستردگی مخاطب یعنی همانندسازی وتقلید کورکورانه وتشویق به انجام خودکشی در بین قشرجوان ونوجوان...

رسانه ها می توانند با ورود صحیح  واصولی به این موضوع واستفاده از نظر کارشناسان مربوطه از هیجانات این رخداد های تلخ در جامعه بکاهند وباعث جلوگیری از اتفاقات مشابه خودکشی در اجتماع شوند.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما