یک هنرمند، یک شهر

مصطفی لعلیان، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر

براتعلی رجبی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مصطفی لعلیان فرزند پیشکسوت تئاتر سبزوار مهدی لعلیان است. وی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر ا می باشد که  فعالیت هنری اش را با حضور در کارگاه بازیگری محمد اکبری آغاز کرد و اصول اولیه بازیگری را از او آموخت ، محمد اکبری یکی از کسانی بود که تاثیر زیادی بر روی تصمیم مصطفی مبنی بر ادامه راه بازیگری و حتی تحصیل در رشته تئاتر داشت.

 اولین تجربه تئاتری مصطفی لعلیان  متن لال بازی از غلامحسین ساعدی در جشنواره تئاتر تک بازیگر سبزوار بود که در آن برای اولین بار با مقوله بیان بدن آشنا شد.

لعلیان اولین نمایشی را که  به عنوان کارگردان و بازیگر روی صحنه برد، متن «گمگشته ها» نوشته مهدی ایوبی بود که در جشنواره تئاتر بسیج با همراهی علی رستمی منش در سالن بهمن مشهد به روی صحنه برد.

 بعد از گمگشته ها در تئاتر «نیروانا» به کارگردانی رضا برآبادی بازی کرد و استارت شکل گیری  گروهش «تئاترچهارم» از این نمایش خورد.

وی دانش آموخته  کارشناسی دانشگاه سوره با گرایش کارگردانی است.

به گفته خودش، نوشتن را از نمایشی براساس « پیش از صبحانه» یوجین اونیل آغاز کرده که نوشته کارگاهی بوده و بعد از آن، نمایشنامه«جودیا» را می نویسد که در جشنواره دانشگاهی سوره جایزه نویسندگی سوم را کسب می نماید.

به پیشنهاد دوست و هم خانه اش فرشاد قاسمی به مکتب تهران می رود و با جلال تهرانی آشنا می شود، این آشنایی نقطه عطفی در شروع فعالیت های حرفه ای مصطفی لعلیان در تهران می شود.

لعلیان بعد از حضور در کارگاه های مکتب تهران توسط استاد جلال تهرانی برای بازی  در تئاتر « دو دلقک و نصفی»  انتخاب می شود، این تئاتر سال 1393 درسالن  ناظر زاده کرمانی مجموعه تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت .

بعد از بازی در « دو دلقک ونصفی» مصطفی لعلیان به نوشتن روی می آورد و نمایشنامه «حاج اسمال، شیرینی فروش سبزواری» را براساس نمایشنامه بوفالوی آمریکایی دیوید ممت می نویسد و به عنوان  کارگردان، این تئاتر را در سالن مکتب تهران به روی صحنه می برد.

وی در سال 1396در جشنواره پژوهشی استاد اکبر رادی با مقاله بررسی زبان در نمایشنامه «پمائین گذر سقاخانه» با توجه به نظریه ادب شناختی پنه لوپه پراون واستفان لونیسن، توانست برگزیده شود.

لعلیان سال 1397 نمایشنامه «مریم» را که ایده اولیه اش سال1394 در ورکشاپ نمایشنامه نویسی استاد علیرضا نادری زده شده بود را تکمیل می کند و مرتضی ربیعی این نمایش را در سالن بیهقی سبزوار به روی صحنه می برد.

مصطفی لعلیان به عنوان نویسنده و کارگردان این روزها در حال آماده شدن وبه صحنه بردن نمایش «جانی، خونچلیک طبیعت» است.

نمایش «جانی، خونچلیک طبیعت» در عمارت روبرو در تهران از 14 تا 21 بهمن ماه ساعت6 عصر به روی صحنه می رود.

از دیگر عوامل این نمایش به بازیگران این نمایش: تارا یونس تبار و سید مصطفی ساجدی معین ، دراماتورژی اجرای اثر:علی رستمی منش، طراح صحنه و لباس: علی رستمی منش و مصطفی لعلیان، ایده پردازی و تهیه و تدوین مولتی مدیا برای اجرای اثر: امیر محمد اتحادی ، اجرای مولتی مدیا: مهندس حسین دریاباری، عکاس: زهرا صادقی و...می توان اشاره کرد.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما