برگزاری شب شعر چله شکوفایی به یاد پدر شعر انقلاب در سبزوار

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

شب شعر " چله شکوفایی" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به یاد پدر شعر انقلاب « حمید سبزواری » در سالن اجتماعات شهرداری سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم محسن ممتحنی فرزند حمید سبزواری و جمعی از مسئولین و شاعران پیشکسوت  و جوان شهرستان حضور داشتند که تعدادی از آنان به خواندن برخی از سروده های خود پرداختند.
 
در این مراسم عضو شورای شهر سبزوار با بیان این که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: ما امروز دیگر مجلس و گفتمان فرهنگی نداریم در صورتی که جنس انقلاب ما فرهنگی بوده است.
 
کاظم کرامت با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در تمام بخش ها به جز مسائل فرهنگی و هنری تصریح کرد: یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری این است که هنر همپا و همتای انقلاب پیش نیامده است و این نقد به شاعران و هنرمندان برنمی گردد بلکه روی سخن با مسئولین است که زمینه و بستر را فراهم نکرده اند.
 
در بخش دیگری از برنامه عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تعاریفی که برای شعر عنوان می شود همگی توصیف شعر است نه تعریف آن چرا که شعر و به طور کلی هنر قابل تعریف نیست. 
 
دکتر حسن دلبری با بیان این که عنصر مشترک در تمامی اشعار زبان است، افزود: هیچ گاه محتوا نمی تواند شعر باشد و این زبان است که محتوا را به شعر تبدیل می کند. شفیعی کدکنی می گوید اگر تمام دیوان حافظ را بگردی حرف تازه ای نمی یابی و این حرف درست است زیرا زبانی که حافظ به کار گرفته در عهد خودش نو و تازه بوده است. 
 
وی ادامه داد: زبان متناسب با سال ها و قرن ها تغییر می یابد و شاعر، زبان را و زبان، شاعر را تغییر می دهد و این دو در تقابل و تعامل با یکدیگر هستند. زمانی که جهان شاعر عوض می شود زبان او نیز تغییر می کند و وقتی زبان شاعر تازه می شود جهان پیرامونش را تغییر می دهد. 
 
دکتر دلبری با اشاره به این که وقوع انقلاب در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نقطه عطفی برای شاعران بوده است، افزود: در این دوران یکی از گونه های خاص زبانی که سال ها قبل به فراموشی سپرده شده بود دوباره زنده شد و آن زبان حماسی شعر امروز است. زبان حماسی ما پس از فردوسی در قرن 4 و 5 هجری شمسی تقریبا فروکش کرده بود و پس از آن سروده های بسیاری داشتیم اما چون جهان شاعر عوض نشده بود لذا هیچ یک از آن ها فراگیر نشدند.
 
وی همچنین اظهار داشت: در عصر انقلاب جهان پیرامون شاعر تغییر کرد و زبان او هم عوض شد و یکی از گونه های زبانی به شعر معاصر ورود پیدا کرد و شاعری به نام حمید سبزواری پدید آمد که حاصل آن مجموعه ای به نام « این بانگ آزادی» است.
 
در بخش پایانی مراسم از کتاب چهار جلدی « این بانگ آزادی » شامل مجموعه کاملی از اشعار حمید سبزواری است رونمایی شد. البته چندی قبل این کتاب در تهران نیز با حضور هنرمندان، شاعران و خانواده وی رونمایی شده بود.
 
گفتنی است برخی از شاعران سبزواری نظیر علی اصغر اقتداری، جواد جعفری نسب، محمدرضا فرامرزی، معصومه عباسی، عصمت صادقی و ... که در این مراسم به شعرخوانی پرداختند، اشعاری را که برای پاسداشت استاد حمید سبزواری سروده بودند، به روح پدرشعر انقلاب تقدیم کردند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما