دو همایش بزرگداشت حکیم سبزواری و بازآفرینی شهری با افتتاحیه مشترک در سبزوار برگزار می شود

امید برومندی ، براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شهرستان سبزوار و به ویژه دانشگاه حکیم سبزواری در حال آماده سازی خود برای برگزاری دو همایش مهمی هستند که قرار است به صورت همزمان و البته با افتتاحیه مشترک در روزهای هشتم و نهم اسفند ماه جاری در این شهر برگزار شوند.
 
همایش نکوداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری و همایش بررسی تجارب بازآفرینی شهری احتمالا از آخرین همایش های مهمی هستند که قرار است تا آخر امسال دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق ایران میزبان برگزاری آن ها باشد.
 
از آنجایی که هم موضوع بزرگداشت حکیم سبزواری در روز 8 اسفند که به نام وی در ضمیمه تقویم ثبت است و بخش قابل توجهی از هویت فرهنگی و تاریخی منطقه غرب خراسان رضوی مدیون شخصیت آن فیلسوف بزرگ است و هم موضوع بازآفرینی شهری برای سبزوار که با مشکلات زیادی در حاشیه نشینی و بافت های فرسوده شهری مواجه است، هر دو برای دیار سربداران دارای اهمیت بسیار زیادی است، نشست خبری برگزاری این همایش ها روز شنبه 4 اسفند در دانشگاه حکیم سبزواری با حضور دکتر نصرآبادی معاون فرماندار سبزوار، دکتر علوی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه، دکتر محمد جواد صفایی دبیر همایش بررسی تجارب بازآفرینی شهری و مهدی برزویی مدیر اداره بازآفرينی فضاهای شهری سازمان عمرانی شهرداری سبزوار و نیز با حضور اصحاب رسانه سبزوار برگزار شد.
 
اسرارنامه در ادامه توضیحات این مسئولان در نشست خبری روز گذشته را منتشر می کند:
 
معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار گفت: از آنجایی که سبزوار تجربه خوبی در بازآفرینی شهری داشته است، به ضرورت برگزاری چنین همایشی هم در سطح شهرستان و هم در استان و کشور رسیده ایم و البته شخص فرماندار به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهرستان تأکید زیادی بر برپایی این همایش داشته است.
 
دکتر اسماعیل نصرآبادی افزود: این همایش تفاوت هایی با همایش های دانشگاهی دیگر دارد که صرفا به صورت آکادمیک و با بررسی و ارائه مقالات برگزار می شوند، زیرا این همایش مبنایش انتقال تجربه و تجربه گردانی در یک طرف کار و از طرف دیگر استفاده از اقدامات عملی و میدانی است که در بازآفرینی شهری سبزوار صورت گرفته است.
 
وی افزود: امروزه بخش قابل توجهی از سکونتگاه ها و بافت هایی که ما در شهرها داریم در قالب بافت هایی قرار دارند که نیازمند نگاه ویژه هستند. یک زمانی نگاهمان این بود که این گونه بافت ها، ناکارآمد و فرسوده هستند و راه حلمان این بود که سریعاً نوسازیشان کنیم. اما با توجه سیاست کلی ای که نظام و به ویژه دولت تدبیر و امید در این دو دوره داشت، بازآفرینی را هدفگزاری کرد.
 
نصرآبادی توضیح داد: بازآفرینی بافت ها به عنوان یک اقدام چند جانبه، قرار نیست از بالا به پایین باشد بلکه برعکس برنامه ریزی،  اقدام و تصمیم گیری آن از پایین به بالا و با مشارکت همگان صورت می گیرد و یک ضلع آن اگر دانشگاه است در کنار آن مردم محله قرار دارند و در کنار آن دبیرخانه ستاد نیز هست و در کنار آن دستگاه های اجرایی هم هستند. این مشخصه بارزی است که بازآفرینی دارد.
 
وی همچنین گفت: تقارن برگزاری این همایش را با روز بزرگداشت حکیم سبزواری به فال نیک می گیریم و حتی خودمان عمداً این تداخل را ایجاد کرده ایم زیرا نگاهمان به ابعاد فرهنگی و اجتماعی بازآفرینی چه بسا که در اولویت باشد. زیرا ما معتقدیم در تقسیم بندی سرمایه ها یکی از اصلی ترین سرمایه هایی که برای توسعه روی آن تمرکز می کنند، سرمایه های نمادین  است و حکیم سبزواری یک سرمایه نمادین برای ایران و مشخصا برای شهر سبزوار است.
 
نصرآبادی: ما در بازآفرینی شهری سبزوار فقط محدود به بافت های حاشیه نشده ایم و بلکه در محدوده بافت تاریخی شهر سبزوار نیز جداره سازی خیابان بیهق را به صورت یک اقدام عملی داشته ایم و همزمان در حال تهیه نقشه های جداره کل خیابان بیهق هستیم و نیز رسیدگی به بازارسرپوشیده سبزوار را به عنوان ضرورت تشخیص دادیم. 
 
وی همچنین گفت: در حوزه بافت کوی گلستان هم کارهایی شده است و اکنون ساکنانان و مدیریت شهری این آمادگی را دارند که به محض  اینکه نقشه هایش آماده شود، آن را اجرایی کنند و ما در این زمینه نامه رسمی زده ایم و اعلام آمادگی کرده ایم اما مشکلمان این است که نقشه قابل اجرا که متولی تهیه آن میراث فرهنگی و شهرسازی استان هستند، به ما نداده اند که ما بتوانیم بر مبنای آن اقدام کنیم. 
 
نصرآبادی سپس از مسئولان راه و شهرسازی در اداره کل و هم از میراث فرهنگی خراسان رضوی درخواست کرد، نقشه های اجرایی را در اختیار شهرستان بگذارند.
 
مدیر اداره بازآفرينی فضاهای شهری سازمان عمرانی شهرداری سبزوار نیز در این نشست گفت: سبزوار در مدت سه سال تقریبا به نیمی از برنامه بازآفرینی خود که معمولا در افق 10 ساله بسته می شود، رسیده است و با تمام مسائلی که در کشور و شهرمان داریم، ما الان می توانیم ادعا بکنیم که برنامه بازآفرینی مان در جای خوبی قرار دارد که البته این ادعا را به طور مستند در همایش پیش رو در حضور مدیران بازآفرینی کشور مطرح خواهیم کرد. 
 
مهدی برزویی افزود: مدیریت شهری شامل تمام دستگاههای درگیرمسائل شهری از قبیل شهرداری، فرمانداری، شورای شهر و...است که روزانه با مسائلی مانند بافت ناکارآمد، دست به گریبان هستند. و متاسفانه حاشیه نشینی از چالشهای اساسی کشور ماست و حاکمیت به دنبال این است که این چالش را به صورت فرآیندی و برنامه ای حل و فصل کند بنابراین مدل بازآفرینی شهری در کشور مطرح شده و از 4 سال قبل سند بازآفرینی شهری در هیات دولت تصویب و ابلاغ شده است.
 
وی اظهار داشت: در خراسان بزرگ بعد از مشهد سبزواردومین شهری است که با این چالش مواجه است. حدود20 درصد از مساحت کل سبزوار به این محلات هدف بازآفرینی تعلق دارد و نزدیک به 33 درصد از جمعیت شهر سبزوار در این مناطق ساکن هستند. که طی مطالعاتی محدوده هایشان مشخص شده و برنامه ریزی هایی نیز برایشان انجام گرفته و همچنین اقدامتی را نیز از ابتدای سال1394 در این محله ها آغاز کرده ایم و از ابتدای سال97 محلات هدف جدیدی هم مثل قلعه نو اضافه شده است. به همین خاطر مجبورشدیم فاز جدیدی را با عنوان برنامه اقدام پایدار سازی بازآفرینی شهری برای ده محله هدف مان در سبزوار تعریف کنیم و اکنون در نیمه راه اجرای بازآفرینی شهری هستیم. 
 
همچنین مدیر بازآفرینی شهری شهرداری سبزوار در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا با تلاش هایی که در این حوزه صورت گرفته همچنان حاشیه نشینی رو به گسترش است گفت: یکی از علل ایجاد حاشیه نشینی مهاجرت از روستا به شهر است و این مهاجرین به دلیل اینکه قیمت تمام شده زندگی واحداث مسکن در حاشیه شهرها پایین تر بوده، شروع به ساخت وساز در این مناطق کرده اند. اما هم اکنون که قیمت ها بالا رفته و ضوابطی هم اعمال می شود، نسبت به گذشته خیلی روند کندتر شده است. البته فضای اقتصادی مملکت هم موثر است. 
 
دبیر همایش بازآفرینی شهری با تأکید بر تجربه سبزوار نیز در این نشست گفت: سبزوار جایگاه بسیار مهمی در حوزه بازآفرینی شهری کشور دارد و مرجع بسیاری از موازین آموزشی در استان است و شرکت بازآفرینی شهری پیشنهاد داده که بر مبنای تجربیات گرانقدری که سبزوار در این حوزه، دانشگاه حکیم سبزواری پایگاه تجمیع و انتقال تجربیات بازافرینی کشور باشد. این پیشنهادات بر مبنای جایگاه بسیار پر اثر و پر رنگی است که بازآفرینی سبزوار دارد. 
 
دکتر محمد جواد صفایی با بیان اینکه احتمالا در این همایش میزبان استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه و مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز باشیم افزود: در روز اول همایش، 5 کارگاه تخصصی به مدت 45 دقیقه درباره تجربه بازآفرینی شهرهای تهران، اصفهان، همدان، آبدانان فارس و کرمان برگزار می شود، اما روز دوم همایش کاملاً به تجربه سبزوار اختصاص دارد که از خود مردم و نمایندگان مناطق هدف نیز در این برنامه حضور خواهند داشت. 
 
وی با ابراز خشنودی از تقارن همایش بازآفرینی شهری با روز بزرگداشت حکیم سبزواری و برگزاری مراسم افتتاحیه مشترک برای هر دوی این همایش ها، گفت: این اشتراک یک پیام دارد و آن هم اینکه ما در حوزه بازآفرینی فقط به تنهایی کار فیزیکی و کالبدی انجام نمی دهیم بلکه در تلفیقی با فعالیت های اجتماعی هستیم و در فعالیت اجتماعی هم هویت شهری بسیار مهم است وهمانطور که می دانید بخشی از هویت شهری سبزوار، مستقیما از حکیم سبزواری گرفته شده است.
 
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از همزمانی همایش بازآفرینی شهری با روز بزرگداشت فیلسوف و عارف برجسته سبزوار در قرن سیزدهم هجری قمری گفت: در بحث بازآفرینی شهری، توجه به هویت فرهنگی بسیار مهم است و حکیم سبزواری یکی از شخصیت های برجسته سبزوار است که در هویت بخشی به این شهر موثر بوده است.
 
 دکتر سید محمد کاظم علوی افزود: در مراسم 2 ساعته، افتتاحیه این همایش که به صورت مشترک با افتتاحیه همایش بازآفرینی شهری برگزار می شود، سه برنامه سخنرانی امام جمعه محترم سبزوار، سخنرانی دکتر عباس علی زمانی و رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار حکیم سبزواری را داریم که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور انجام شده است و به شکلی فاخر طراحی و اجرا شده است.
 
وی گفت: پس از مراسم افتتاحیه مشترک، مجموعه برنامه های بزرگداشت حکیم سبزواری امسال نیز به طور مستقل مانند روال 5 سال گذشته به قوت خود باقی است و در روز هشت اسفند طی صبح و بعد از ظهر مجموعه برنامه های این بزرگداشت برگزار خواهد شد.
 
علوی همچنین از حضور در محل آرامگاه حکیم سبزواری و اهدای شاخه گل در بعد از ظهر روز هشتم اسفند و نیز برگزاری مراسمی در محله مدرسه اهل البیت سبزوار در چهارشنبه شب آینده خبر داد.  
 
وی سپس تأکید کرد: دانشگاه 5 سال است که در حال برگزاری همایش نکوداشت حکیم سبزواری در 8 اسفند است و امیدواریم سرانجام پیگیری های موثری جهت ثبت نام حکیم در متن تقویم ملی کشور صورت گیرد.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما