گزارشی از بازارچه تولیدات دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری / ترویج ایده پروری و توسعه کارآفرینی برای دانشجویان

امید برومندی، براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
بازارچه تولیدات دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری با 34 غرفه فعال در واپسین روزهای سال 97 راه اندازی شده است تا هریک از غرفه های آن به نمایش توانمندی های داخلی دانشجویان دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران بپردازند.
 
در افتتاحیه این بازارچه که با حضور فرماندار شهرستان سبزوار، رئیس شورای شهر و تعدادی از مسئولان محلی برگزار شد، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بازارچه های دانشجویی در اصل تمرین کارآفرینی و مشارکت اجتماعی هستند، زیرا دانشجویان باید بیاموزند که چگونه با یکدیگر کار کرده و پلت فرم اقتصادی برای خودشان تهیه کنند.
 
دکتر علی اصغر مولوی همچنین در این مراسم از راه اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی در دانشگاه حکیم سبزاری با موافقت، معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد که از طریق این مرکز طی 12 ماه 1 میلیارد تومان بودجه به دانشگاه حکیم سبزواری اختصاص می یابد.
 
مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این ر ابطه به خبرنگار اسرارنامه گفت: هدف از ایجاد بازارچه تولیدات دانشجویی ترویج ایده پروری و هدایت ایده های خلاق برای توسعه کارآفرینی است. دانشگاه با ایجاد چنین محیطی دانشجویان را متناسب با نیاز بازار به سمت و سوی کسب و کارهای جدید هدایت می نماید. 
 
دکتر رسول شادنیا افزود: درتفاهم نامه ای که بین معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بسته شد، بندهایی وجود دارد که یکی از این بندها برگزاری بازارچه تولیدات دانشجویی است. در مرحله اول اجرای بازارچه تولیدات دانشجویی 15 دانشگاه به صورت پایلوت در سراسر کشور انتخاب شدند که دانشگاه حکیم سبزواری هم یکی از این دانشگاههاست.
 
وی همچنین اظهار داشت: تمرکز اصلی ما روی تولیدات دانشجویی بود واکثریت این بازارچه را دانشجویان تشکیل می دهند اما برای رونق بیشترو تنوع در بازارچه نیزغرفه دارانی از بیرون دانشگاه در این نمایشگاه حضور دارند.
 
خبرنگاران اسرارنامه در ادامه این گزارش به سراغ تعدادی از غرفه های فعال در این بازارچه رفتند که به عرضه تولیدات علمی و فعالیت های موثر اجتماعی می پردازند.
 
محمد مهماندوست مدیرعامل شرکت نانو پژوهان حکیم سبزواری  در غرفه متعلق به این شرکت به خبرنگار ما گفت: محصولی که ما دراین نمایشگاه عرضه کرده ایم رنگ نانو عایق حرارتی است که با استفاده از فن آوری نانو در این رنگ باعث می شود 20 الی 30درصد مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی در محیط های بسته خانه حفظ گردد و قرار است دانشگاه حکیم سبزواری برای خریدن این محصول که جزء5طرح برتر کشور است با ما وارد قرارداد شود. 
 
این دانشجو درباره محصول جدیدشان گفت: محصول جدیدمان رنگ مقاوم حرارتی است که دربرابر حرارت1000 درجه نمی سوزد و برای ادوات جنگی، مخصوصا لوله تانک کاربرد دارد. برای تولید این محصول ما نیاز به حمایت داریم.
 
محمد جواد محمد زاده، مسئول هسته کارآفرینی انجمن زیست و سرپرست گروه تحقیقاتی اسپیرومایس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در غرفه متعلق به  این گروه به خبرنگار اسرارنامه گفت: یکی از محصولات گروه اسپیرومایس تولید «جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس» است که پودر آن برای تهیه نوشیدنی و آدامس های انرژی زا استفاده می شود.
 
 وی با بیان اینکه جلبک اسپیرولینا در دانشگاه فردوسی مشهد، بانک جلبک قشم و یک شرکت داروسازی در گرگان نیز تولید می شود، گفت: تولید نوشیدنی از پودر جلبک اسپیرولینا برای اولین بار در کشور در دانشگاه حکیم سبزواری اتفاق افتاده و این گروه از 7 ماه قبل پرورش جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس را شروع کرده است. 
 
این دانشجو همچنین با بیان اینکه تمام فعالیت های این گروه زیر نظر اساتید زیست شناسی و مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری انجام می شود، گفت: تحقیقات لازم برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و صابون هایی برای بیماری آکنه در این گروه انجام شده است. 
 
گفتنی است غرفه مربوط به گروه تحقیقاتی اسپیرومایس دانشگاه حکیم سبزواری در سه بخش: «جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس»، «قارچ گانودرما» و «کرم میل وُرم» در بازارچه دانشجویی این دانشگاه حضور یافته است.
 
همچنین فروغ عمرانی در غرفه تولیدات بازیافتی به خبرنگاراسرارنامه گفت: فعالیت ما براساس طرح پژوهشی تفکیک پسماند از مبدا می باشد که امروز این طرح در مرحله اجراست و ما برای اجرایی کردن این طرح پژوهشی با سازمان مدیریت پسماند قرداد امضا کرده ایم.
 
این دانشجوی کارشناسی ارشد محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری اظهارداشت: برای شروع تفکیک پسماند از مبدا باید اول از همه ما به عنوان آغازگر این طرح آموزش هایی را به مردم می دادیم به همین خاطر شیوه های مختلف آموزشی را در پیش گرفتیم که یکی از این آموزشها برگزاری کارگاه در مدارس برای دانش آموزان بود .مدرسین این کارگاهها همه از فارغ التحصیلان محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری هستند. شیوه دیگر آموزش های ما روش چهره به چهره، پخش تراکت، بروشور و فیلم های آموزشی در بین اقشار مختلف جامعه بود.
 
وی ادامه داد: بعد از اینکه خانواده ها پسماندهای خشک وتر و زباله های عفونی را شناختند می توانند در سامانه پیامکی طرح ما عضو شوند تا به این روش ما آنها را شناسایی کرده و ماشین بازیافت را به در منازلشان بفرستیم. سازمان پسماند شهرداری برای تشویق مردم و شرکتشان در این طرح تخفیفی در قبض پسماند شهروندان در نظر گرفته است.
 
این دانشجو افزود: ما در روش هایمان  کیسه های پارچه ای را در اختیار خانواده ها قرار می دهیم و اینگونه آنها را تشویق می کنیم که از کیسه های پلاستیکی کمتر استفاده کنند چون در اصل قبل از اینکه بازیافت اتفاق بیفتد باید بازکاهی صورت بگیرد.
 
بازارچه دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری با ۳۴ غرفه در زمینه های تولیدات علمی و آزمایشگاهی، سوغات و صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نرم افزاری، کشاورزی و گلخانه ای و ... این روزها از 4 تا 9 اسفند در این دانشگاه آماده بازدید و خرید علاقه مندان است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما