لزوم تدوین قانون برای استحصال آب در دشتهای سبزوار بزرگ

دکتر علی اکبر شایان یگانه/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
اواخر سال 97 و اوایل سال 98 از زبان آمار بارندگی های خوبی در کشور و سبزوار اتفاق افتاد. این پدیده مبارک از زبان کشاورزان نیز به کرات شنیده شده است. شواهد امر نیز از باتلاقی شدن زمین های کشاورزی و آب گرفتگی آنها دارد. 
 
اما با این وجود متاسفانه در همین بارندگی های شدید برخی موتورهای چاه عمیق روشن بوده و با هزینه زیاد آب را به سطح زمین آوردند و مجدد به زمین برگشت. متاسفانه 60 درصد آبی که در سطح زمین باشد، نیز تبخیر می شود. این در صورتی است که زمین اصلا نیاز به آب ندارد.  
 
این گونه مصرف آب از چند عامل نشات می گیرد: 
 
1. کشاورزان محترم نیاز به مرجع علمی و رسمی برای اعلام میزان آب مورد نیاز برای گیاهان دارند که متاسفانه این مرجع وجود ندارد. 
 
2.نقش امور آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در این امر متاسفانه بسیار کم رنگ شده است به گونه ای که می توان اذعان کرد در مصرف آب، کشاورزی رها شده است. 
 
3. یک ناهمگونی در اقلام دشتهای مشروب شده با چاه های عمیق به چشم می خورد که باید این امر اصلاح شود. مثلا در چاه شماره 80 احمد آباد جوین اگر 14 شبانه روز آب باشد دو شبانه روز گندم و بقیه پسته می باشد. کسانی که گندم دارند تصورشان این است که گندم آب زیاد نیاز دارند. وقتی گندم کاران موتور را روشن می کنند دیگران هم برای اینکه از حقشان بهره مند شوند آب را به زمینهایشان می برند هر چند نیاز آبی نداشته باشند. 
 
4. توجیهی در ارتباط با نیاز آبی محصولات وجود ندارد. هنوز در برخی نقاط چغندر قند و محصولات سبز برگ می کارند که اصلا توجیه اقتصادی ندارد. پسته نهایتا 5 نوبت نیاز آبی دارد که این امر را برای کشاورزان محترم توجیه نکرده ایم. 
 
5. یخ آب در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. اگر بارندگی خوب هم در فصل یخبندان وجود داشته باشد دیگر نیازی به استحصال آب از زیر زمین نیست. اما متاسفانه هر چند هم باران بیاید باز کشاورز محترم برای یخ آب موتور آب را روشن می کنند.
 
پیشنهاد می شود که اداره جهاد و امور آب منطقه ای با یک برنامه ریزی درست و هماهنگ با کشاورزان محترم از این میراث کهن و گران بها  به خوبی مراقبت نماید تا حیات و زندگی به خطر نیفتد. 
 
کد: 6430
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما