روداب سیراب شد اما..../ باران شدید 270 منزل مسکونی را در بخش روداب سبزوار تخریب کرد

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
بارش باران در نخستین روزهای بهار 98  هر چند دل انگیز بود اما شدت آن در اکثر نقاط کشور سبب بروز خساراتی به مردم شد که متاسفانه علاوه بر از بین رفتن محصولات کشاورزی درصد قابل توجهی از منازل هموطنانمان در این بارندگی از بین رفت.
 
بارش باران در سطح کشور فراگیر بود. شهرستان سبزوار از ابتدای سال زراعی جاری 277 میلی متر بارندگی را شاهد بود که در دو روز اخیر با بیش از 30 میلیمتر، یکی از عمده ترین بارش های سالانه در این شهرستان اتفاق افتاد و هر چند از قبل هشدارهایی برای سیلابی شدن به مردم بویژه روستاییان  داده شد اما خبرهایی از تخریب منازل روستایی، محصولات کشاورزی و از بین رفتن دام ها به گوش رسید.
 
روداب، یکی از بخش های سبزوار است. بخشی که از ابتدای انقلاب تاکنون همچنان در محرومیت به سر می برد. این محرومیت به حدی است که از حتی به لحاظ زیر ساختی و امکانات نیز قابل مقایسه با دیگر بخش های سبزوار نیست اما مردمان سخت کوشی از جنس کویر دارد و با اینکه در محرومیت هستند اما در مقابل مشکلات همچون کوه استوار ایستاده اند هر چند از بی مهری که مسئولان در حق  آنها روا داشته اند گلایه مندند. 
 
یکی از اهالی روستای بهارستان روداب به گزارشگر اسرارنامه گفت: نگاه مسئولان به منطقه محروم روداب متفاوت با دیگر مناطق است. روداب با تولیدات دامی و کشاورزی خود گنجینه ای  با ارزش در خراسان رضوی است اما با وجود این سالهاست که مردمانش در فقر و محرومیت به سر می برند.
 
وی افزود: در این روستا  11 کارگاه نیمه صنعتی تولید شیره انگور فعال است که مردم آن در طی دو ماه حدود 3 میلیارد تومان فروش شیره انگور داشته اند . 90 درصد داروهای گیاهی سبزوار از روستاهای این بخش جمع آوری می شود اما توانمندی ساکنان روداب هیچوقت به چشم مسئولان نیامده بطوریکه در برخی از روستاهای این بخش پای مسئولان هنوز باز نشده است.
 
او ادامه داد: محرومیت در منطقه روداب بیداد می کند سهم مردم این منطقه در 40 سال از عمر این انقلاب چه قدر است که هنوز کیلومترها از راه های ارتباطی ما خاکی است که با یک بارش باران تا مدت ها نمی  توان از مسیر استفاده کرد.
 
 رضا اسماعیلی دیگر روستایی ساکن در روستای خوشمردان افزود: امکانات در روداب بسیار محدود است. در بارش اخیری که در منطقه رخ داد راه های ارتباطی روستاهای خوشمردان، گرزگ، گرمک، برگو، اردیز و بلوچ خانه تا چهار روز بسته شد هیچ وسیله ای برای باز کردن مسیر نداشتیم درخواست وسیله از راهداری سبزوار کردیم، اما تا سه روز وسیله ای نفرستادند تا اینکه خود اهالی روداب همت کردند و  از روستای بهارستان 4  دستگاه تراکتور آوردند و بخشی از مسیر را در طی دو روز باز کردند که در روز سوم وسیله راهداری به ما رسید.
 
وی اضافه کرد: این بخش با 42 روستا و بالاترین مسافت راه خاکی، هنوز در بخشداری آن یک لودر یا گریدر برای تیغ انداختن راه ها  در زمان بارندگی ندارد. فکر میکنم 19 روستای این بخش به اندازه روستای افچنگ سبزوار امکانات ندارد چرا برای روستاهای با جمعیت 50 نفر راه آسفالته در نظر گرفته شده اما روستاهای روداب با جمعیت 120 خانوار هنوز خاکی است؟ و مسیر ارتباطی  که 15 روستا  از آن استفاده می کنند از راه اسفالته محروم است.
 
دهیار روستای بهارستان روداب نیز با ابراز گلایه از  بی توجهی و عدم رسیدگی مسئولین به منطقه روداب گفت: یکی  از اعضای شورای روداب رئیس شورای استان خراسان رضوی است با این حال هر زمان که بحث بودجه می شود روداب از مابقی مناطق سهم کمتری به آن تخصیص داده می شود این عادلانه نیست  که کمترین بودجه به وسیعترین و محرومترین منطقه در سبزوار که بالاترین کشاورزی و دامداری را دارد تعلق گیرد.
 
کریمی  افزود: در بارندگی اخیربالغ بر 80 خانه روستایی در این منطقه از بین رفت در این مدت حداقل انتظار اهالی این منطقه این بود تا یک نفر از فرمانداری سبزوار بازدیدی از اوضاع زندگی مردم روداب داشته باشد. مسئولین  برای آمدن به روداب انتظار پهن کردن فرش قرمز را دارند  و ما دست هایمان خالیست. می خواهیم بیایند تا از نزدیک مشکلات ما را لمس کنند نه اینکه سختی راه را بهانه کنند و قرار آمدنشان را موکول به زمانی دیگر کنند.
 
وی اضافه کرد: دو ماه است که بخشداری روداب با سرپرست اداره می شود چرا فرمانداری سبزوار برای انتخاب بخشدار تصمیم گیری نمی کند. در هر ماه باید جلسه ای با دهیاران در بخشداری انجام شود تا مشکلات بیان شود اما تاکنون جلسه ای را در این مورد نداشته ایم.
 
کریمی گفت: جالب است بدانید که در مسیر راه ارتباطی روداب تپه ای خطر ساز وجود داشت که جلو دید رانندگان را می گرفت و تصادفات زیادی را در این مسیر شاهد بودیم، مکاتبات زیادی با اداره راهداری سبزوار داشتیم اما هیچ اقدام مثبتی انجام نشد تا اینکه از هر روستایی مبلغ 200 هزار تومان جمع آوری شد  و اهالی روستاها با همت خودشان این مانع خطر ساز را از مسیر برداشتند.
 
در ادامه علی زمانی از روستای دارین روداب ادامه می دهد بارندگی در روستای دارین 53  خانه را خراب کرده است این روستا با جمعیت 300 نفری 15 کیلومتر آن خاکی است که بارندگی باعث مسدود شدن راه شده و عملا رفت و آمد ما با مشکل مواجه شده است.
 
وی گفت: اکثر خانه های روستاییان از خشت ساخته شده است از روز گذشته که بارش باران شدت گرفته ترس از اینکه تعداد خرابی خانه ها زیاد باشد وجود دارد.
 
محمود عباسی از روستای اردیز اضافه می کند بنده ساکن روستای اردیز روداب هستم مدتی قبل پیمانکار شرکت گاز کانالی را در کنار منزلم حفر کرده با اینکه بارها اعلام کردم که این حفر کانال موجب نشست خانه ام می شود اما اقدامی برای پر کردن کانال انجام ندادند تا اینکه با شدت بارندگی آب به داخل کانال  نفوذ کرد و دیوار خانه نشست کردو مجبور به تخلیه خانه شدیم. 
 
وی افزود: در بارندگی های اخیر تعداد 50 خانه در این روستا  آسیب دیده است.
 
در ادامه این گزارش سرپرست بخشداری روداب طی تماس تلفنی به گزارشگر اسرارنامه اظهار کرد: بارش باران در منطقه روداب تعداد  270 منزل مسکونی را تخریب کرده که این موضوع به بنیاد مسکن اعلام شده تا برای برآورد خسارت به منطقه مراجعه کنند.
 
علی حمزه ای گفت: روستاییانی که در این بارش ها خسارت دیده اند و جایی برای اسکان نداراند در حسینه ها و مساجد خدمات دهی می شوند.
 
وی مشکل اصلی مردم این منطقه را تخریب جاده بیان کرد و افزود: منطقه روداب بالاترین آمار راه خاکی را در منطقه سبزوار در بر دارد که بارندگی و سیلاب باعث تخریب  درصد قابل توجهی  از مسیرها شده است.
 
حمزه ای تعداد بندهای خاکی را در این منطقه 4 بند اعلام کرد و افزود: بندهای خاکی موجود در روداب جوابگوی سیلاب ها نیست و همین امر موجب تخریب راه ها و مزارع کشاورزی می شود.
 
بخشدار روداب  ادامه داد: بالاترین خسارت راه در منطقه روداب مربوط به  دهستان خواشید است که یک منطقه کوهستانی است. 20 کیلومتر از راه های این مسیر بر اثر سیلاب تخریب شده و  تردد مردم با مشکل مواجه شده است.
 
این موضوع به اداره راهداری اعلام شده و منطقه نیاز مبرم به گریدر برای تیغ انداختن مسیرهای ارتباطی  دارد که منتظر فراهم شدن این دستگاه هستیم.
 
وی گفت: طی دو روز اخیر نیز معاون برنامه ریزی و معاون عمرانی فرمانداری سبزوار از منطقه  انجام شد و از روستاهای ملوند، شمس آباد، دروک، دامرود، دارین، کلاوشک، بن قن، بهارستان سرکشی به عمل آمد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما