رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار:

تفکر کار فرهنگی در شهرداری سبزوار عقیم مانده است

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: تفکر کار فرهنگی در شهرداری سبزوار عقیم مانده است.

مسعود پسندیده در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار با انتقاد از رویکرد فرهنگی شهرداری نسبت به شهر گفت: در سال گذشته 270 میلیارد تومان از بودجه شهرداری محقق شد و انتظار این بود که 3 میلیارد از این بودجه در زمینه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در طول سال هزینه شود اما از طرح های فرهنگی مصوب شده شورای شهر هیچ بودجه ای برای  برنامه ها توسط شهرداری هزینه نشد.

وی افزود: در پایان سال گذشته درخواست شورا ارائه گزارش فرهنگی از شهرداری بود. گزارشی که ارائه شد مبلغ 260 میلیون تومان  هزینه فرهنگی سال گذشته شهرداری بود که از این رقم فقط 65 میلیون تومان  به مراسم شهر زندگی اختصاص یافت  که عملاً درآمد زائی برای شهرداری دارد، همچنین 20 میلیون تومان کمک مالی به نیروی انتظامی، 15 میلیون تومان برای عتبات عالیات و 20 میلیون کمک به اردوی راهیان نور هزینه شده بود  که این هزینه ها به هیچ عنوان فعالیت فرهنگی محسوب نمی شود و شورا هیچ نمره قابل قبولی را به شهردار برای انجام اقدامات فرهنگی در سطح شهر نداده است.

پسندیده گفت: برداشت بنده این است که شهرداری ساز و کار خوبی برای انجام فعالیت های فرهنگی ندارد و به نوعی تفکر کار فرهنگی در شهرداری عقیم مانده است رهبری در تمامی فرمایشات خود تاکید بر اجرای مقوله فرهنگی دارند در زمان انتخاب شهردار که در خدمت امام جمعه سبزوار بودیم  تاکید ایشان نیز انجام کار فرهنگی بود زمانی که از 270 میلیارد تومان بودجه شهرداری یک هزارم آن در بحث فرهنگی هزینه می شود این به معنای نادیده گرفتن بحث فرهنگ در شهرداری است چرا که بودجه فرهنگی را در جای غیر از آن هزینه می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه شهرداری یا نمی تواند و یا نمی داند که چطور باید فعالیت فرهنگی را انجام  دهد اظهار کرد: این گله مندی در همه زمینه های فرهنگی وجود دارد این جای بسی تاسف است که مجموع فعالیت های  قرآنی شهرداری در سال گذشته  محدود به ماه مبارک رمضان بوده که برای خرید کیک و آبمیوه برای روزه داران هزینه شده است این نواقص بزرگی است که باید به آن پرداخته شود.

پسندیده ادامه داد: در بودجه امسال فعالیت های فرهنگی به صورت ریزتر مورد بررسی قرار گرفته است  که مشخص شده شهرداری در فعالیت های قرآنی ، حوزه هنر و موسیقی، فعالیت های بانوان ، فعالیت های اجتماعی و ... به چه اندازه باید هزینه کند که این موضوع مورد انتقاد شهرداری بود که رقم های آن حذف شد اما سرتیترها باقی ماند و شهرداری موظف است مبالغی را برای اجرای فعالیت های فرهنگی در سطح شهر هزینه کند.

وی اضافه کرد: طرح این موضوعات منجر به تهیه تقویم فرهنگی و ابلاغ آن به شهرداری شد اما عدم حضور هیچ نماینده ای از شهرداری در جلسات فرهنگی شورا گویای این مطلب است  که هیچ کششی  در شهرداری برای انجام فعالیت های فرهنگی وجود ندارد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به اقدامات ارزنده شهرداری در سالهای قبل  گفت: آیین استقبال از امام زمان(عج) و هفته سبزوار از جمله اقدامات ویژه ای بود که در زمان شهرداری قبل انجام شد اما با استعفای دکتر طالبی و انتخاب کوشکی به عنوان شهردار و سطح نگاهشان به مباحث فرهنگی و یا شاید به دلیل اینکه اجرای این برنامه ها برند شهردار سابق است این اقداملات ارزنده به دست فراموشی سپرده شد.

وی افزود: انتقاد دیگر بنده به مدیریت شهری، عدم برگزاری  بزرگداشت حکیم سبزواری در سال گذشته بود.  این موضوع بی ارزشی نبود که همراه با همایش کاملا غیر مرتبط سکونتگاه های غیر رسمی برگزار شد، حکیم سبزواری فراتر از این مباحث است برای بزرگداشت این حکیم فرزانه عملا هیچ برنامه در خور شانی برگزار نشد. حاج ملاهادی در زادگاه خود مظلوم واقع می شود.

پسندیده افزود: سال گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی  مصوب  شد  مبلغ 15 میلیون تومان توسز شهرداری  هزینه شود تا سبزوار  برای پایتخت کتاب ورود پیدا کند که این اقدام توسط شهرداری انجام نشد. همچنین مبلغ 15 میلیون تومان  برای بازگشایی بناهای تاریخی در شورا مصوب شد که مردم از این اقدام خوشحال بودند .اما امسال با اینکه تمامی تابلوهای شهرداری  برای معرفی بناهای تاریخی بایکوت شد اما انجمن سفیران گردشگری  به خوبی این موضوع را مدیریت کرد و با هزینه شخصی اقدام به بازگشایی  خانه های تاریخی کرد و ثابت کرد که میراث فرهنگی بیشتر  از اینکه  نیاز به همت مسئولین داشته باشد نیاز به همت مردمی دارد

وی گفت: بسیاری از شهرها  دنبال این موضوعات هستند تا از آن برندی برای خود بسازند اما سبزوار که جای جای آن برند است مسئولانش آن را نادیده می گیرند .

در ادامه استاد ماستیانی هنرمند به نام سبزواری سخنران این جلسه بود که گفت: مقام و شان مباحث فرهنگی و ورزشی باید به حدی در این شهر نزول پیدا کند که فقط یک هزارم بودجه شهر را برای اقدامات فرهنگی  در نظر بگیرند؟ چرا شهرداری باید از 650 نفر به 1900 نفر نیرو افزایش پیدا کند که بار سنگین مالی برای شهر ایجاد کند و مبالغی که باید در جایگاه اصلی خود هزینه شود برای حقوق و معوقات نیروهای مازاد صرف شود.

وی افزود:  در بعضی شهرهای همسایه سبزوار هر ماه  چندین فعالیت فرهنگی در این شهر اجرا می شود  و مسئولانشان  برای پخش  برنامه های هنری و فرهنگی خود هزینه می کنند اما سبزوار با این پیشینه و فرهنگ و با این قدمت تاریخی هنوز در مباحث فرهنگی مغفول مانده است.

استاد ماستیانی اظهار کرد: میدان اسرار سبزوار که به نام مبارک باب الحوائج حضرت ابوالفضل العباس(ع) نامگذاری و ساخته شده چرا باید به محل خرید و فروش دستفروشان تبدیل شود آیا شهرداری نمی تواند از این اقدام در میدان جلوگیری کند، اراده ای در شهرداری برای اقدامات فرهنگی نیست حال با کدام پیاله بی آب می خواهید برند سبزوار را آبیاری کنید.

وی گفت: زمانی که شهرداری برای درآمدهای خود حق شهروندان را تضیع و با اضافه بنا موافقت می کند آیا می خواهد به مباحث فرهنگی این شهر اهمیت دهد؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما