ایستگاه تشکیلاتی راه آهن سبزوار با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شد

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

کلنگ احداث ایستگاه راه آهن سبزوار امروز با حضور خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی،  مردی مدیر ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۵ کشور، خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،زادخور مدیرکل راه آهن شمال شرق کشور و مدیران شرکت پیمانکار و مسئولان محلی شهرستان سبزوار به زمین خورد تا گام دیگری برای نزدیک کردن مردم غرب خراسان رضوی به آرزوی دیرینه خود برای برخورداری از امکانات حمل و نقل ریلی باشد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ایستگاه مسافربری خط آهن سبزوار قرار است، در زمینی به مساحت 6هزارمتر مربع در وسعت 36 هکتار در کمربندی شرق سبزوار احداث شود.

خیراله خادمی افزود: در روند اجرایی پروژه راه آهن سبزوار از انتهای سال گذشته و ابتدای امسال تغییرات جدی ایجاد شده و هم اکنون بخش زیرسازی به شدت فعال است و نیز بخش هایی که باید تملک اراضی صورت می گرفت، حل و فصل شدند و پیمانکار در آنجا با روند بسیار خوبی عملیات را شروع کرده است.

وی ادامه داد: مسیر ریلی سبزوار – سلطان آباد، علاوه بر اینکه اتصال شهر سبزوار را به شبکه ریلی برقرار می کند، ادامه آن به مسیر ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و نیز مشهد – زاهدان – چابهار متصل خواهد شد، که این پروژه به عنوان کنارگذر ریلی خراسان رضوی یا میانبر ریلی شمال به جنوب و جنوب شرق کشور محسوب می شود که با این میانبر 200 کیلومتری، فاصله کنونی از 500 کیلومتر به کمتر از نصف کاهش می یابد و اگراین میانبر صورت نگیرد، ترانزیت در این مسیرها به صرفه نیست.

خادمی همچنین اظهار کرد: ادامه مسیر ریلی از سبزوار به مناطق جنوب خراسان و کشور تحولی است که می تواند خدمات زیادی را هم به شبکه ریلی ایران بدهد و هم به مردمی بدهد که در مسیر این پروژه هستند.

وی گفت: پیش بینی ما این است که عملیات اجرایی را حداکثر در دو سال آینده به اتمام برسانیم و تلاش می کنیم که در طول یک سال و نیم آینده فاز اول ایستگاه را آماده داشته باشیم تا همزمان با اتمام پروژه های زیرسازی و روسازی مسیر ریل ، قابلیت بهره برداری وجود داشته باشد. بنابراین برنامه ما برای اتمام کار و اتصال سبزوار به شبکه ریلی حداکثر دو سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: امسال نسبت به سالهای گذشته روند اعتباری پروژه راه آهن سبزوار بسیار بهتر شده است زیرا هم در سفر سال گذشته رئیس جمهور مصوب شد که به این مسیر ریلی 100 میلیارد تومان تزریق شود و هم ردیف اعتباری که در پیوست قانون بودجه امسال برای آن در نظر گرفته شده بود، به حدود 26 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این عدد قابل توجهی است و برنامه ما این است که با این ارقام پروژه را دو ساله به اتمام برسانیم.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که ما معمولا به دنبال کوچک شدن ایستگاه ها هستیم، هنگام بررسی ساخت ایستگاه سبزوار، وسعتی در حدود 3000 یا 3500 متری را در نظر داشتیم، اما وقتی متوجه شدیم که سبزوار انتهای خط نیست، بلکه یک نقطه برای اتصال ریلی شمال و شمال شرق کشور به جنوب و جنوب شرق کشور است و در ترانزیت ما تحول ایجاد می کند، مساحت 6000متری ای که ابتدا برای ایستگاه طراحی شده بود، تصویب گردید و امروز شاهد آغاز عملیات آن هستیم.

خادمی همچنین اظهار داشت: ما معمولا ساخت ایستگاه ها را زمانی شروع می کنیم که مطمئن باشیم، این خط را می خواهیم تمام کنیم زیرا ما معمولا اول احداث خطوط ریلی را شروع می کنیم و زیرسازی ها را انجام می دهیم و هنگامی که به این اطمینان می رسیم که کار احداث ریل رو به اتمام است، احداث ایستگاه را آغاز می نماییم.

این مقام مسئول درباره دلیل تاخیر اجرای راه آهن سبزوار گفت: قبل از سبزوار یک تعداد مسیر ریلی دیگر در کشور داشتیم که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار بودند و مراکز استان های پرجمعیتی محسوب می شدند که دولت آن ها را به عنوان اولویت در نظر گرفته بود و خوشبختانه در دو سال گذشته آن پروژه ها به بهره برداری رسید و حالا پروژه های دیگر در اولویت قرار گرفته است که راه آهن سبزوار جز اولین هاست و آنتنی جوین – اسفراین – خراسان شمالی نیزهمین وضعیت را دارد و امیدواریم بتوانیم با تمرکز بر این منطقه هم مردم را از لحاظ ترانزیت راحت کنیم و هم شبکه را  اقتصادی نماییم.

وی در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: موضوع مهم این است که برای راه آهن سبزوار تأمین اعتبار شود و ما برآوردمان برای اتمام این کار نزدیک به 150 تا 160 میلیارد تومان است که این رقم شامل ساخت ایستگاه بعلاوه عملیات روسازی و نیز اتمام کار زیرسازی مسیر است. اما انشاالله با مصوبه دولت اگر این 100 میلیارد تومان را دریافت کنیم با مطالباتی که همکاران ما و پیمانکاران عزیز انجام می دهند، می توانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

خادمی سپس با بیان اینکه سبزوار یک خطه تاریخی است که همیشه در صحنه های مختلف کشور حضور داشته و عامل حرکت های بزرگی همچون سربداران در داخل کشور شده است، گفت: اکنون این شهر یک نقطه پر جمعیت کشور است و برای اتصالش به شبکه ریلی نه اینکه فقط مردم نیاز داشته باشند، بلکه ما هم به این اتصال نیاز داریم. زیرا اگر اتصالات مراکز جمعیتی و باری ما به شبکه ریلی برقرار نشود، بار و جمعیتی وجود نخواهد داشت که ما بتوانیم آن شبکه را اقتصادی کنیم.

گفتنی است اسرارنامه در گزارش های بعدی، اظهارات احمد برادران فرماندار سبزوار، علی سبحانی فر و حسین مقصودی نمایندگان مجلس و محمود عیدی مدیرعامل شرکت بتن و ماشین قدس رضوی را نیز در این مراسم منتشر خواهد کرد.  

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما