معجزه سخنرانی استاد محمود دولت آبادی بر فروش چشمگیر کتاب تاریخ بیهقی

معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهر کتاب از تأثیر فوق العاده سخنرانی استاد محمود دولت آبادی بر فروش چشمگیر کتاب تاریخ بیهقی در یک روز خبر داد.
به گفته استاد علی اصغر محمدخانی وقتی در یکی از جلسات درس گفتارهای بیهقی که در موسسه شهرکتاب تهران برگزار شده است ، پس از سخنرانی استاد محمود دولت آبادی پیرامون ارزش های کتاب تاریخ بیهقی ، حدود 80 نسخه از این کتاب در همان روز به فروش رفت .
وبسایت خانه فرهنگ دانشجو خبر کامل سخنرانی معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهرکتاب در بزرگداشت ملی بیهقی و تأثیر سخنرانی استاد دولت آبادی بر فروش کتاب تاریخ بیهقی را به شرح زیر منتشر کرده است :

جایگاه بالای تاریخ بیهقی در ادبیات ایران / اول تاریخ بیهقی و بعد گلستان سعدی

معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهر کتاب از جایگاه بالای تاریخ بیهقی در نثر فارسی خبر داد.
ضمن گلایه از کم توجهی های مسوولان فرهنگی ایران نسبت به پاسداشت مفاخر و مشاهیر  این کشور در عرصه های مختلف ، گفت : استان خراسان و نیز نهادهای فرهنگی در کل ایران باید برای شناساندن بیهقی به عنوان یکی از قله های ادبیات ایران بکوشند . زیرا در حوزه نثر فارسی اول تاریخ بیهقی است و بعد گلستان سعدی و کلیله و دمنه قرار دارند.
وی سپس اظهار داشت ایران در جهان به فرهنگ ، ادبیاتش شناخته  می شود.و اگر 20 شاعر برجسته جهان را انتخاب کنند ، قطعا نام حافظ ،  فردوسی و مولوی در میان آنها خواهد درخشید.
محمدخانی ادامه داد : در چندسال اخیر شاهد مصادره برخی مشاهیر بزرگ ایرانی توسط تعدادی ازکشورهای همسایه بوده ایم اما متأسفانه در ایران نسبت به پاسداشت بزرگان ادبی کم لطفی زیادی شده است.
.
وی  افزود : اگر نظامی را آذربایجان به نام خود کرد ، اگر مولوی را ترکیه به عنوان یکی از مشاهیر آن کشور به جهان معرفی نمود و اگر ابن سینا را برخی کشورهای آسیای میانه متعلق به خود معرفی کرده اند ، هنوز هستند دانشمندان ، مشاهیر و ادبای بزرگی نظیر بیهقی که کشورهای دیگر نتوانسته اند ، این شخصیت ها را به نفع خود مصادره کنند و  ما در ایران باید برای پاسداشت این مفاخر تلاش کنیم.
این  نویسنده ایرانی همچنین گفت : حتی برای آن دسته از مشاهیر کشورمان که روزهای ملی در تقویم رسمی کشور برایشان ثبت شده است نیز کار شایسته و عمیقی صورت نمی گیرد و فقط استان فارس است که در چندین سال اخیر به صورت پیوسته و در سطح ملی برای بزرگداشت حافظ و سعدی برنامه های مفصلی را برگزار کرده و این دو شاعر بزرگ را بیش از پیش به ایرانیان شناسانده و باعث شده روزهای ملی حافظ و سعدی در یادها ماندگار شود.
وی در همین رابطه ادامه داد : اگرهم روزی در تقویم به نام بیهقی ثبت شود ، به تنهایی کافی نیست و باید مسوولان فرهنگی استان خراسان و کشور نسبت به پاسداشت حقیقی این شخصیت والای ادبی بکوشند و بزرگداشت مفاخر را از حالت کلیشه ای خارج کنند.
دبیرشورای گسترش زبان فارسی همچنین اظهار داشت : مردم ایران نسبت به بزرگان و فرهنگ خود علاقه  مند هستند ، اما مسوولان کشور به ویژه مسوولان فرهنگی باید بیشتر از این برای معرفی و پاسداشت مشاهیر ایران همت به خرج دهند.وی گفت موسسه بین المللی شهرکتاب که یک نهاد خصوصی در ایران است از چندسال اخیر تا کنون برای معرفی و شناسایی هر چه بهتر و بیشتر تعدادی از برجسته ترین ادبای ایرانی جلسات متعددی را به صورت هفتگی و بدون وقفه برگزار کرده  که هر سال یکی از مشاهیر را مورد مطالعه قرار داده که تا کنون مولوی ، سعدی ، فردوسی ، نظامی و در یک سال اخیر هم جلسات هفتگی درس  گفتارهای بیهقی را برگزار کرده است.
وی سپس به تأثیرخوبی که جلسات هفتگی موسسه شهر کتاب بر  معرفی و فروش آثار بزرگان ادبی کشور دارد ،  اشاره کرد و گفت : به عنوان در جلسه ای که استاد محمود دولت آبادی در موسسه شهر  کتاب درباره ارزش های کتاب تاریخ بیهقی به سخنرانی پرداخت ، درهمان روز و بعد از پایان سخنرانی استاد دولت آبادی حدود 80 نسخه از کتاب تاریخ بیهقی از نمایشگاه به فروش رفت که رقم کم نظیری است.
وی در پایان نتیجه گرفت : اگر بزرگان و مشاهیر ایران به درستی معرفی شوند ، مردم نیز استقبال میکنند و به این گونه فعالیت ها علاقه نشان می دهند.
منبع : خانه فرهنگ دانشجو

گفتنی است ، استاد محمود دولت آبادی که خود از بزرگترین نویسندگان ادبیات فارسی محسوب می شود و رمان کلیدر او بلندترین رمان فاخر در زبان فارسی است ، از فرزندان دارالمومنین سبزوار پایتخت نثر ایران می باشد و در امر نویسندگی از این همشهری خود خواجه ابوالفضل بیهقی بسیار تأثیر پذیرفته است.
لازم به ذکر است استاد دولت آبادی هم اکنون کتابی در زمینه بررسی داستان حسنک وزیر از تاریخ بیهقی را در دست تألیف دارد که این کتاب هم اکنون توسط انتشارات فیروزی در شهر زادگاهش سبزوار آماده چاپ شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلی اولین متون نمایش نامه نویسی زبان فارسی در تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما