دلایل رویکردهای بیهقی دوستی و بیهقی شناسی در عصرحاضر

انسان در طول تاریخ هرچند از لحاظ مادی به پیشرفت های فراوانی دست یازید ه و حی ردپای او را د رکرات دیگر نیز می توان دید اما به لحاظ معنوی دچار سکون و حتی نوعی پس رفت گرددیه است به عبارت دیگر معنویات فرع و روبنای زندگی او را تشکیل داده است.اکنون در این سیر مادی در حال رسیدن به یک بن بست است.برای چاره جویی ناگزیر نیاز به یک بازگشت ادبی و اخلاقی دارد.یکی از روزنه های امید یکه انسان عصر حاضر می تواند به ان تکیه کرده و گم کرده اش را در آن بجوید " تاریخ بیهقی " است.


تاریخ بیهقی به همت ویژگی ها و امتیازاتی که دارد موجب جذب انسان امروزی به خود گردیده است.این ویژگی ها به چند عامل بستگی دارد:

اولین عامل بیهقی دوستی و بیهقی شناسی را می توان در جهان بینی نویسنده تاریخ بیهقی جست و جو کرد باید اشاره کرد مسایلی که جهان بینی او را تشکیل می دهند عبارت اند از:توجه به جهان وبی اعتباری آن،خردگرایی بیهقی، اعتقاد به قضا وقدر،اعتقاد به عقوبت دنیوی و اخروی، گرایش به دین و دین  داری،اعتدال و میانه روی در اخلاق. در این موارد بیهقی بیشتر تحت تاثیر افکار حکیم فردوسی قرارگرفته است.


ارزش های تاریخ بیهقی دومین عامل این رویکرد ها است که شامل ارزش های اخلاقی،عبرت آموزی،هنری،ارزش نامه ها،ارزش های لغوی و... می باشد.


سومین دلیل رویکردها در گوناگونی و تنوع این کتاب و بالاخره توصیف های زیبا، ازجله به تصویر کشیدن افراد،جشن ها، لباس، خلعت پوشیدن،مکان ها، زمان ها و... از جمله مسایلی هستند که باعث جذب خواننده می گردند و او را وا می دارند تا ازاین همه امتیازات درس گرفته وبه سوی مدینه فاضله گام بردارد.


.................................
منبع:کتاب ابوالفضل بیهقی(خلاصه مقاله های همایش سالانه بزرگداشت اول آبان ماه186)

منبع : خانه فرهنگ دانشجو

 

کوچه پ کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلی اولین متون نمایش نامه نویسی زبان فارسی در تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments

عارف

ارزش کتاب تاریخ بیهقی هنوز در ایران شناخته نشده است. به غیر از زیبایی ادبی این کتاب با روایت صادقانه ای که ارائه داده از وقایع زمان نویسنده چنان خدمتی به تاریخ ایران کرده است که اگر تاریخ بیهقی نمی بود به جرات می گویم اگاهی ما از تاریخ بعد از اسلام در 5 قرن اولیه در حد آگاهی امروزمان از دوران باستان بود.یعنی امیخته با اسطوره و افسانه و ابهامات فراوان چون بقیه کتاب های تاریخی که از ان زمان هستند هیچ کدام سندیت و استحکام تاریخ بیهقی را ندارند و در کنار تاریخ بیهقی است که ان ها هم می توانند منابع دیگری برای تاریخ محسوب شوند. مثل نمک برای غذا اگر غذا نباشد صدها خروار نمک به کار نمی اید ولی اگر غذا باشد یک نمکدان برای یک سفره کافی است. کاش قدر بیهقی را بدانیم تاریخ بهقی درس های زیادی سیاستمداران امروز ایران دارد.اگر از پندهای این کتاب اگاه باشند یقین بدانید اوضاع سیاست مملکتمان بهتر از این خ واهد بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما