یک سال از سفر روحانی به سبزوار گذشت/ چند وعده و چند کلنگ رهاورد سفر رئیس جمهور تا به این لحظه

کانال تلگرامی هُدهُد سبزوار دیروز در یادآوری سفر رئیس جمهور به این شهر و سالگرد وعده های او برای پروژه های مهم دیار سربداران نوشته است:
 
 یک سال از سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به سبزوار گذشت. او در روزهای 16 و 17  اردیبهشت ماه 97 میهمان خراسان رضوی بود و سفر دو روزه خود را به این استان از طریق ورود به فرودگاه سبزوار آغاز کرد. اینکه رئیس جمهور ایران برخلاف روال معمول به جای ورود به شهر مرکز استان، ابتدا به شهر سبزوار وارد شد، برای علاقه مندان و دلسوزان توسعه دیار سربداران بسیار حائز اهمیت بود، زیرا نشان می داد سبزوار دوشادوش مشهد، از چنان ظرفیت هایی برخوردار است که می تواند مبدأ سفر عالی ترین مقام اجرایی کشور به استان خراسان رضوی باشد.
 
اما بحث ورود رئیس جمهور به سبزوار از طریق فرودگاه این شهر و انجام مراسم تشریفات و استقبال رسمی از او، یک بخش ماجرا و بحث حضور او در میان مردم و حرف هایی که مطرح کرد و اعتبارات و پروژه هایی که قولشان را داد، یک طرف دیگر است. هرچند ظاهرا بخش اول ماجرا که برعهده مردم و مسئولان سبزوار بود از استقبال در فرودگاه تا حضور هزاران نفری و نصب بنرهای خوشامدگویی در سرتاسر شهر و سایر تشریفات لازم، به خوبی انجام شد، اما آیا بخش دوم ماجرا که قرار بود اعطای اعتبارات رئیس جمهور به بعضی از مهمترین پروژه های عمرانی شهرستان سبزوار باشد، نیز به درستی انجام شد؟
 
حسن روحانی در جمع چندین هزارنفر از مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی که در ورزشگاه مظهری سبزوار جمع شده بودند، قول اعتباراتی ویژه برای راه آهن، استادیوم 15 هزارنفری سبزوار و بیمارستان حشمتیه و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را داد و همان سال گذشته این رقم تخصیص داده شد که بنابراین باید تا کنون همه یا بخشی از آن وصول می شد اما حالا بعد از یک سال از آن سفر باید به ارزیابی دستاوردهای آن پرداخت.
 
سبزوار به واسطه قرار داشتن در شاهراه ارتباطی شمال شرق کشور، سالانه میزبان عبور و مرور میلیون ها نفر از زائران و مسافرانی است که در مسیرهای غرب به شرق و شمال به جنوب کشور و بالعکس در رفت و آمدند. بنابراین میزبانی همیشگی سبزواری ها از میهمانان و مسافران دور و نزدیک امری طبیعی برای این مردمان میهمان نواز حاشیه کویر است. اما میهمان اگر رئیس جمهور باشد که برای خدمت به همین مردم انتخاب شده و قسم خورده است، از این سفر و از این ضیافت انتظار رهاوردی اساسی می رود.
 
البته هفته گذشته ایستگاه راه آهن سبزوار کلنگ زنی شد و خبرهایی از عملیات عمرانی در استادیوم 15 هزارنفری فوتبال و نیز پیشرفت هایی از پروژه های علوم پزشکی در رسانه ها منتشر می شود. اما آیا این مقدار دقیقا به اندازه شأن و انتظاری است که از سفر رئیس جمهور به یک منطقه می رود و آیا اگر امکان دریافت اعتبارات تخصیص شده وجود ندارد، این کلنگ زنی ها صرفا جهت دلخوشی بوده است؟
 
همه میدانیم که بین کلنگ زنی تا افتتاح فاصله و تفاوت زیادی است. آن هم در این اوضاع اقتصادی فعلی کشور و مردم هوشیار سبزوار رهاورد سفر رئیس جمهور را نه صرفا در کلنگ زنی ایستگاه، بلکه در قیچی شدن روبان افتتاحیه کل پروژه جستجو می کردند. 
 
اسکلت ورشگاه 15هزارنفری سبزوار هم که متاسفانه مانند شاخه های خشک یک درخت خزان زده، همچنان بعد از سالها در همان حالت در حاشیه جاده توحیدشهر باقی مانده است. پس آیا صرفا چند وعده و یک کلنگ زنی و چند خبر از شروع عملیات های عمرانی، آن هم با گذشت یک سال، ذره ای با انتظار منطقی مردم دیار سربداران از سفر رئیس جمهور همخوانی دارد؟ مردمی که در بین شهرهای خراسان رضوی بیشترین درصد رأی به حسن روحانی را در انتخابات 96 دارند، یقیناً همانطور که وظایف شهروندیشان را برای مشارکت در انتخابات ها، به درستی انجام می دهند، به خوبی از حقوق شهروندی خود نیز اطلاع دارند.
 
البته شاید عادلانه نباشد که همه تعلل های صورت گرفته را در تحقق وعده های سفر، به رئیس جمهور و مقامات عالی دولت ربط دهیم. آنها فقط 50 درصد ماجرا هستند، هر فردی که با ساختارهای اداری کشور آشنایی داشته باشد، می داند که بخش مهمی از پیشرفت امور در هر شهر و منطقه ای به همت و پیگیری مسئولان محلی مرتبط است. یعنی اگر واقعا از بالا میلی به پرداخت اعتبارات و انجام وعده های داده شده هم وجود داشته باشد، تا استاندار، فرماندار، نمایندگان و سایر مسئولان استانی و شهرستانی با سماجتی مدیرانه و دلسوزانه، پیگیر اجرای وعده ها نباشند، این اتفاق نمی افتد.
 
بنابراین به نظر می رسد، اکنون که یک سال بعد از سفر رئیس جمهور به دیار سربداران تنها چند وعده و چند کلنگ نصیب مردم این دیار تاریخ ساز و ارزشمند شده است، فرماندار، نمایندگان و سایر مسئولان و مقامات استانی و شهرستانی بهتر است با برگزاری جلساتی با حضور  اصحاب رسانه دقیقا توضیح دهند و اذهان عمومی را روشن کنند که در این یک سال چه اقداماتی برای دریافت اعتبارات سفر و اجرای مصوبات داشته اند؟
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما