برای پاک کردن چهره شهر از تکدی گری همه پای کار باشند/ دستگاه های کم کار معرفی شوند،برخورد می کنیم

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با ابراز رضايت از عملکرد ستاد جمع آوري و ساماندهي متکديان در شهرستان گفت: اقدامات انجام شده در اين مرکز منحصر به فرد است .

رمضانعلي سبحاني فر در بازديد از ستاد جمع آوري متکديان سبزوار با اشاره به کاهش تعداد متکديان در سطح شهر افزود: اين نشان دهنده فعالیت نيروهاي اين ستاد است که با کار شبانه روزي چهره شهر را از وجود متکديان پاک کرده اند که اميدواريم با مشارکت مردم و حمايت از فعاليت هاي اين مرکز، شهري بدون گدا و معتاد را شاهد باشيم.

وي اظهار کرد: فعاليت هاي اينگونه تشکل ها و نهادها با حمايت هاي سازمان شهرداري ها، بهزيستي و مردم بايستي انجام شود، لذا وظيفه همه است تا به اينگونه موسسات کمک کنند. انجام فعاليت در اين مراکز منافع مالي ندارد و هدف صرفاً کمک به هم نوع است.

سبحاني فر ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي نيز به نوعي حمايت هاي حقوقي، معافيت مالياتي و عوارض را براي اين گونه نهادها در نظر گرفته که از طريق سازمان بهزيستي کشور حمايت مي شوند.

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه تمامي دستگاههاي اجرائي بايستي همکاري لازم را با ستاد متکديان داشته باشند اظهار کرد: دستگاه ها حق سنگ اندازي ندارند اگر دستگاهي همکاري ندارد به ما اعلام کنند تا پيگيري کنيم. کارنامه چهار ساله ستاد متکديان در شهرستان قابل تحسين است. با فعاليت هاي اين ستاد تعداد 1602 متکدي از سطح شهر سبزوار جمع آوري شده اند 

که از طريق همین ستاد، متکديان نيازمندان به دستگاه هاي حمايتي و معتادان نيز به مراکز ترک اعتياد معرفي شده و بعد از بهبودي به دامان خانواده هايشان بازگشته اند.

وي گفت: همچنين مشخص شد که 70 درصد متکديان جمع آوري شده حرفه اي هستند که روزانه مبالغ زيادي را با سوء استفاده از احساسات مردم جمع آوري کرده که با فعاليت هاي ستاد متکديان اين مسئله کاهش يافته است که اين نيز بسي جاي تحسين دارد.

 

بسياري از متکديان درآمدشان از طبقه متوسط جامعه بالاتر است.

معاون سابق سياسي، امنيتي و اجتماعي فرمانداري سبزوار گفت: متأسفانه سوء استفاده متکديان حرفه اي از احساسات مردم سبب شده تا بسياري از متکديان پول هاي زيادي را به جيب بزنند بطوري که درآمد آنها در روز حتي از طبقه متوسط جامعه بالاتر رود.

علي جزندري با تأکيد بر اينکه سبزوار شهر بدون گدا نخواهد شد مگر اينکه مردم پاي کار باشند، افزود: شهروندان به جاي کمک به متکديان حرفه اي بايد کمک هاي خود را از طريق موسسات خيريه به دست خانواده هاي نيازمند واقعي برسانند.

وي اظهار کرد: افرادي که به متکديان در سطح شهر کمک مي کنند آگاه باشند که کمک هاي آنها به اين معني نيست که مشکلات آنها حل مي شود و دست از تکدي گري برمي دارند چرا که درصد قابل توجهي از آنها اعتياد دارند و اين کمک ها علاوه بر تباهي متکدي و خانواده اش در مواردي منجر به تشکيل باندهاي تکدي گري و ناهنجاري هاي ديگر مي شود .

وی اضافه کرد: همه دستگاه هاي اجرائي و نهادها و اقشار تاثير گذار جامعه مثل آموزش و پرورش و جامعه روحانيت، اداره تبليغات اسلامي، شهرداري و دستگاه هاي فرهنگي و خبرنگاران بايد در امر فرهنگ سازي کمک به محرومين واقعي ورود پيدا کنند؛ چرا که اگر اين فرهنگ در بين مردم ايجاد شود که چطور و به چه افرادي کمک کنند قطعاً ريشه تکدي گري در سبزوار از بين خواهد رفت و سبزوار تبديل به شهر بدون گدا خواهد شد.

جزندری همچنین گفت: در مدت کوتاهي از حضورم در فرمانداري شهرستان بازديدي از نحوه فعاليت هاي ستاد جمع آوري متکديان داشتم. براساس مستنداتي که از چهار سال فعاليت اين مرکز بدست آمد، اقدامات مطلوبي در بحث جمع آوري و نگهداري و ساماندهي متکديان در سطح شهرستان انجام شده است بطوريکه 1602 متکدي با فعاليت هاي اين ستاد از سطح شهر جمع آوري شده و با غربالگري صورت گرفته، معتادان به مراکز ترک اعتياد و متکديان نيازمند به دستگاه هاي حمايتي معرفي شده اند.

معاون سابق فرماندار سبزوار ادامه داد: براساس مصوبات در سطح کلان، بحث جمع آوري متکديان در سطح شهرها برعهده شهرداري هاست که اين موضوع در سبزوار طبق نظر و مصوبه شوراي عالي اداري به ستاد متکديان واگذار شده است. در بازديد انجام شده در جريان مشکلات اين ستاد قرار گرفتم که يکي از مسائل پيش روي مرکز، اتمام قرارداد با شهرداري بود. با مکاتبات صورت گرفته قرارداد اين مرکز با شهرداري مجدد تمديد و با پيگيري مبالغي را که ستاد از شهرداري بستانکار بود اخذ و به ستاد متکديان پرداخت شد.

وي گفت: همچنين مکاتبه اي با دادگستري شهرستان انجام شد و قاضي کشيکي براي ستاد متکديان در نظر گرفته شد تا در هر زمان که نياز بود در اختيار ستاد باشد و احکام لازم صادر گردد.

جزندري اظهار کرد: علاوه بر اين براي جلوگيري از برگشت متکديان به امر تکدي گري صحبت هايي با مرکز فني و حرفه اي انجام گرفت تا در زمينه آموزش هاي مهارتي و ايجاد شغل، همکاري لازم را با ستاد متکديان داشته باشد. براساس قراردادي که اداره کل فني و حرفه اي خراسان رضوی با استانداري دارد سهم سبزوار 30 نفر اعلام شده بود که طي مکاتبه ای اعلام کرديم که اين سهم براي شهرستان کفايت نمي کند و براي آموزش به حداقل 100 نفر اعتبار نياز داريم.

وي گفت: با اصلاح اين موافقت نامه، متکدياني که توسط ستاد جمع آوري دستگير مي شوند براي آموزش هاي مهارتي به فني و حرفه اي هدايت مي شوند که براي بانوان آموزش هاي خياطي و براي آقايان متناسب با علاقه اي که دارند در زمينه برق ماشين، مکانيکي، جوشکاري و ... آموزش هايي ارائه مي گردد تا از معضل تکدي گري فاصله بگيرند.

اين مسئول سابق با اشاره به حل موانع اخذ مجوز مجتمع اردوگاهي،افزود: سبزوار دومين شهر غير از مرکز استان خراسان رضوي است که موفق به اخذ مجوز مجتمع اردوگاهي شده است که با اين اقدام مهم ريل قانوني براي بحث جمع آوري ، شناسايي و غربالگري متکديان در شهرستان بنا گذاشته شد.

جزندري يادآور شد: قرار گرفتن سبزوار در شاهراه ارتباطي سبب شده تا افراد زيادي براي امر تکدي گري به اين شهر مراجعه کنند، هر چند در سالهاي اخير اقدامات خوبي براي کاهش پديده تکدي گري در سبزوار اجرا شده اما يکسري موانع قانوني نيز براي نگهداري متکديان در گرمخانه وجود داشت که با ايجاد اين مجتمع اردوگاهي بار سنگيني از دوش ستاد برداشته ميشود.

 

تکدي گري يک آسيب اجتماعي است

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه سبزوار نيز گفت: برخي تکدي گري را به عنوان شغل مي نگرند. با اينکه برخي از آنها به لحاظ مالي در وضعيت خوبي قرار دارند اما از رأفت مردم سوء استفاده کرده و مبالغ زيادي را از بين مردم جمع آوري مي کنند در صورتي که در آن طرف قضيه افراد نيازمندی هستند که تکدی گری را در شأن خود نمي بينند و شخصيتشان اجازه نميدهد که از مردم طلب پول کنند.

سرهنگ پاسدار مظلوم افزود: متکديان چهره اجتماع را مخدوش مي کنند و براي جلب ترحم و احساس مردم صحنه هاي دلخراشي را ايجاد مي کنند که اين افراد بايد شناسايي شوند . کساني که از روي ناچاري و نياز به سمت تکدي گري روي مي آورند بايد به آنها کمک شود ولي کساني که صرفاً به عنوان شغل به اين معضل نگاه می کنند بايد جمع آوري شده و برخوردهاي جدي با آنها صورت گيرد.

وي با اشاره به اينکه بسياري از دستگاه هاي اجرائي طبق قانون در بحث آسيب هاي اجتماعي وظيفه اي دارند افزود: بايد دستگاههاي مسئول در موضوع تکدي گري ورود جدي پيدا کنند و به مؤسساتي که با نيت خداپسندانه در اين امر ورود پيدا کرده اند یاری رسانند که از جمله اين موسسات در سبزوار مرکز جمع آوري و ساماندهي متکديان است که اين وظيفه خطير را در شهرستان بر عهده گرفته است.

سرهنگ مظلوم ادامه داد : بخشي از حل مشکل تکدي گري به موضوعات پيشگيري ارتباط دارد و به لحاظ وظيفه اي که دستگاه هاي اجرائي در بحث پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دارند لازم است در اين مقوله به موسسه جمع آوري متکديان کمک هاي مالي و معنوي و حمايتي انجام شود تا بخشي از اینگونه معضلات را در سطح شهرستان کاهش دهيم .

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه سبزوار افزود: طي بازديدي که از اين موسسه انجام شد اقدامات بسيار خوبي در راستاي جمع آوري متکديان و حتي بهبود معتادان و برگشت آنها به دامان خانوادههايشان انجام شده بود که جاي بسي تقدير دارد. مطلوب بودن عملکرد اين موسسه سبب شد تا سپاه در کنار موسسه قرار گيرد و مشکلاتش را حل نمايد. با صحبت هاي مدير عامل اين موسسه مشخص شد که در جريان جمع آوري ، متکديان حرفه اي که منافعشان به خطر مي افتد مقاومت ميکنند که پيشنهاد داديم نيروهاي ستاد تحت عضويت بسيج درآيند و به عنوان مأموريت بسيج در اين حوزه فعاليت کنند.

وي تصريح کرد: سپاه اين آمادگي را دارد که 15 هزار متر زمين را در اختيار موسسه قرار دهد. همچنين از طريق بسيج سازندگي در راستاي عدم برگشت بهبود يافتگان که ممکن است به علت بيکاري، مجددا درگير اين معضل شوند تسهيلات اشتغالزايي را در اختيار قرار دهد و ما نيز آمادگي خود را براي عملياتي کردن اين موارد در سال آينده عنوان نموديم.

وي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: متأسفانه در کشور ما سالهاي گذشته به دلايل مختلف از روي غفلت موضوع آسيب هاي اجتماعي آنطور که بايد مورد توجه جدي قرار نگرفته و همين امر سبب شده تا امروز در سراسر کشور وضعيت نامطلوبي را در بحث آسيب هاي اجتماعي شاهد باشيم.غفلت در سالهاي گذشته سبب شد تا در راستاي بررسي آسيب هاي اجتماعي که دولت بايد پيگير آن مي بود شخص مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) به اين موضوع ورود پيدا کنند.

سرهنگ پاسدار مظلوم افزود: با ورود مقام معظم رهبري، نهادها و دستگاه هايي که در اين زمينه مسئوليت دارند بايد بدانند که ديگر جاي تعلل نيست، به همين دليل بسيج که هميشه پيش قراول خواسته هاي مقام عظماي ولايت بوده از همان ابتدا بحث فعاليت هاي خود را با ايجاد قرارگاهي در سطح کشور با ساختار کامل و گسترده به نام امام جواد(ع) سازماندهي کرده و دربحث پيشگيري و کاهش آسيب هاي اجتماعي ورود پيدا کرده است .

وي ادامه داد: اين قرارگاه در سطوح کشوري، استاني و شهرستاني فعاليت هاي خود را در زمينه کاهش آسيب ها شروع کرده است و قرارگاه امام جواد(ع) نيز حدود دو سال است که در سطح شهرستان شروع به کار کرده که در ابتدا مناطق آسيب زا شناسايي شده اند و در سبزوار چند منطقه همچون شهرک قدس(جنب جايگاه نماز جمعه)، صالح آباد و چهل متري دوم (کال عيدگاه) و در سطح محدود، مسکن مهر توحيد شهر و شرق نيروگاه، مد نظر قرار گرفته است.

وي گفت: اولويت کار در اين مناطق انجام اقدامات فرهنگي است هر چند بسيج در زمينه اقتصادي، تبليغي، مشاوره خانواده، امنيت، شادي و اقدامات ورزشي، برخورد با متجاهرين وحتي بازديد مسئولين از مناطق پر خطر فعاليت مي کند.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه سبزوار افزود: سال گذشته با همکاري بسيج تعداد500 نفر از خانواد ه هاي نيازمند که به دلايل مالي تاکنون موفق به زيارت امام رضا(ع) نشده بودند به اين سفر معنوي اعزام شدند. اين اقدام به صورت رايگان انجام شد، امسال نيز با همکاري آستان قدس رضوي مجدد اين برنامه فرهنگي براي خانواده هاي اين مناطق انجام خواهد شد.

وي ادامه داد : علاوه بر اين با حضور مسئولين، مشکلات اين مناطق از نزديک در جلسات مردمي بررسي شد که نمونه آن در شهرک قدس بود. اين محله از مناطق پر خطر شهرستان بود و مسئولين از جمله رياست دادگستري و دادستان در بين مردم حاضر شدند و با مردم به صورت چهره به چهره صحبت کردند. مردم گلايه هاي زيادي از وجود خانه هاي فساد و فروش آزادانه مواد مخدر در اين منطقه داشتند که بعد از آن اين موضوع در شوراي تأمين بررسي و باعث شد برخي خانه هاي فساد پلمب شود.

سرهنگ مظلوم گفت: خواسته اصلي مردم در منطقه شهرک قدس جمع آوري خانه هاي فساد و مواد فروشان است. مردم نگراني هاي زيادي در اين زمينه دارند اما اين مشکلات به تنهايي با ورود بسيج و سپاه قابل حل شدن نيست. عقب افتادگي در اين مناطق زياد است و در کوتاه مدت حل نمي شود. همه دستگاه هاي اجرائي و امنيتي شهرستان بايد در کنار هم قرار گيرند تا موضوع آسيب هاي اجتماعي در اين مناطق کمرنگ شود. شهرداري در بحث سکونتگاه هاي غير رسمي 7 محله هدف را مد نظرقرار داده و برنامه هاي خوبي را اجرا کرده است. با صحبت هايي که با شهردار انجام شد از وي خواستيم تا منطقه شهرک قدس نيز در ذيل محلات هدف قرار گيرد که با اين موضوع موافقت شد و برنامه هاي مختلف آموزشي، فرهنگي، سبک زندگي اسلامي و همچنين ايجاد کارگاه هاي مختلف براي ايجاد شغل در اين منطقه نيز براي مردم صورت مي گيرد.

وي افزود: اين اردوهاي جهادي از طريق بسيج در منطقه صالح آباد و شهرک قدس نيز مستقر و ساکنيني که منازلشان نياز به مرمت داشت با همکاري بسيجيان تکميل و مرمت شد. علاوه بر اين، تيم جامعه پزشکي در هفته يک نوبت در مناطق مذکور حاضر مي شوند و بيماراني که بضاعت مالي ضعيفي دارند تحت درمان قرار مي گيرند.

وي در بخشي ديگر از صحبت هايش به منویات مقام معظم رهبري اشاره کرد که «آسيبهاي اجتماعي مشابه آسيب هاي طبيعي است. زماني که زلزله رخ مي دهد بناي خانه ها خراب مي شود. آسيب هاي اجتماعي نيز بنيان خانواده را به هم مي ريزد. اگر به موقع اين آسيب ها شناسايي شود مي توان آن را پيشگيري کرد و از رشد آن جلوگيري به عمل آورد اما اگر غفلت شود بناي جامعه را متزلزل مي کند

سرهنگ مظلوم ادامه داد : آسيب هاي اجتماعي طيف وسيعي از رفتارهاي نا بهنجار را به خود اختصاص داده که هر يک داراي خصوصيات متعددي هستند اما مهمترين ويژگي آسيبهاي اجتماعي ارتباط پيچيده آنها با هم است. اعتياد در کشور از حد آسيب گذشته و سبب ظهور ديگر آسيب هاي اجتماعي مانند فقر، بيکاري، سرقت، طلاق، زور گيري، باج گيري، کارتن خوابي، فرو ريختن ارزش هاي انساني و اخلاقي و ... شده و همه اينها سرمنشاء اعتياد است. بنابراين اگر قرار است براي پيشگيري آسيب هاي اجتماعي ورود پيدا کنيم، شناسايي علت اصلي و ارتباط پيچيده که بين آسيب ها وجود دارد بسيار مهم است که به ما کمک مي کند که درست عمل کنيم و موفق باشيم.

 

سبزوار شهر بدون گدا، به شرط مشارکت مردم

معاون خدمات شهري شهرداري سبزوار گفت: با مشارکت مردم و مسئولين؛ سبزوار به شهربدون گدا تبديل مي شود.

سعيد رضا فصيحي در بازديد جمعي از مديران شهرداري از مجتمع اردوگاهي سبزوار افزود: با حرکت هاي خوبي که ستاد جمع آوري متکديان در چهار سال اخير براي پاکسازي چهره شهر از پديده تکدي گري انجام داده، امروز شاهد کاهش اين معضل در سطح شهر هستيم.

وي اظهار کرد: خوشبختانه در شش ماه اخير بازديدهاي مسئولين از ستاد جمع آوري متکديان و آشنايي با نحوه فعاليت هاي اين ستاد ديدگاه مثبتي را براي همکاري مسئولين با ستاد جمع آوري متکديان براي از بين بردن پديده تکدي گري در شهر ايجاد کرده است.

معاون خدمات شهري شهرداري سبزوار گفت: متأسفانه هنوز مشارکت مردم براي کمک نکردن به متکديان که در قالب نيازمند به گدايي مي پردازند جلب نشده است. اين فرهنگ بايد در بين مردم ايجاد شود که به افراد خياباني کمک نکنند، چرا که سوء استفاده کنندگان، اين روش را حرفه خود مي پندارند و با تحت تاثير قرار دادن عواطف انساني مبالغ زيادي را از بين مردم جمع آوري ميکنند که اين پول صرف خريد مواد مخدر و دامن زدن به ريشه اعتياد ميشود.

فصيحي در ادامه به فعاليت مجتمع اردوگاهي در سبزوار اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه شوراي عالي اداري مسئوليت اين مجتمع و وظايف دستگاه هاي مختلف براي مبارزه با تکدي و جمع آوري متکديان، شناسايي و تعيين وضعيت افراد بي سرپرست، گمشده، متواري، در راه مانده و ... تعيين شده است.

معاون خدمات شهري شهرداري سبزوار گفت: ديماه سال 96 استانداري خراسان رضوي با ارسال نامه اي به فرمانداري سبزوار با راه اندازي اين مجتمع اردوگاهي براي ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي در سبزوار موافقت کرد که مهرماه سال 97 اين مجتمع در سبزوار فعاليت خود را آغاز کرد.

وي به ضرورت همکاري سازمانها، سايرادارات، اصناف و خيريه ها در قالب يک تشکيلات منسجم با هدف جمع آوري امکانات براي مقابله با پديده تکدي گري، قانوني کردن مقابله و مبارزه با تکدي گري تأکيد کرد و گفت: با اين اقدام هم پديده تکدي گري در سبزوار کاهش مي يابد و هم با متکديان حرفه اي برخورد ميشود.

فصيحي در ادامه به کمبودهاي پيش روي مجتمع اردوگاهي اشاره کرد و گفت: حدود سه ماه از راه اندازي اين مرکز ميگذرد و با توجه به اينکه درصد زيادي از متکديان خانم هستند، تا کنون محل نگهداري خانم ها راه اندازي نشده است و ما پيگير اخذ مجوزات لازم در اين خصوص هستيم. فصيحي در پايان از مساعدت و همکاري فرماندار ويژه شهرستان و معاونت سياسي اجتماعي فرمانداري، رياست و اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردارسبزوار تقدير و تشکر کرد.

 

جمع آوري يک هزار و 602 متکدي در سبزوار

مدير عامل ستاد جمع آوري و ساماندهي متکديان سبزوار گفت : در چهار سال اخير تعداد 1602 متکدي از سطح شهر جمع آوري شده است.

عليرضا ديواندري با بيان اين مطلب افزود: از اين رقم 80 درصد را متکديان آقا و 20 درصد را متکديان خانم تشکيل داده اند که درصد قابل توجهي از اين افراد اعتياد به مصرف مواد مخدر دارند.

وي عامل موفقيت هاي ستاد متکديان را حمايت هاي مردم و خيرين اعلام کرد و گفت: اگر مردم در چند سال گذشته کنار ما نمي بودند ستاد قطعاً به اهداف خود نمي رسيد اما هنوز اين فرهنگ در بين مردم ايجاد نشده که به گدايان سطح شهر کمک نکنند.

وی با اشاره به اینکه90  درصد گدايان اعتياد به مصرف مواد دارند و فقط 10 درصد، نيازمندان واقعي هستند که بايد از طريق دستگاه هاي حمايتي تحت پوشش قرارگيرند، افزود: کمک هاي مردم به بسیاری از متکديان يعني کمک به خريد يک پک هروئين، شيشه یا کريستال.

ديواندري ادامه داد: خوشبختانه بازديدهاي مسئولين نهادها و دستگاه هاي اجرائي از ابتداي امسال سبب شد تا آنها نيز در جريان فعاليت هاي ستاد قرار گيرند و همين امر سبب حمايت هاي آنها شد و هر يک به نوعي باري از مشکلات را از دوش ما گرفتند که از همه آنها تشکر مي کنيم.

مدير عامل ستاد جمع آوري ، نگهداري و ساماندهي متکديان گفت: اسفندماه سال 96 مشکلاتي براي تأمين گرمخانه رخ داد و شهرداري نتوانست مکاني را تحت عنوان گرمخانه تحويل ستاد متکديان دهد. اين اتفاق آسيب جدي به ما وارد کرد چرا که جايي براي نگهداري متکديان نداشتيم و به ناچار با گرفتن تعهد، متکديان را آزاد مي کرديم. حتي متکدياني که از ديگر شهرها بودند مجدد به اين چرخه برگشته و تعداد متکديان روز به روز افزايش يافت.

 وي گفت: در همين راستا پيگير ايجاد مجتمع اردوگاهي شديم. طبق قانون در شهرهاي بين 200 تا 500 هزار نفر جمعيت با نظر استاندار مجتمع اردوگاهي راه اندازي ميگردد که با پيگيريهاي صورت گرفته از طريق فرمانداري و امام جمعه موفق به اخذ مجوز از استانداري شديم. با راه اندازي اين مجتمع 90 درصد آسيب هاي اجتماعي در سطح شهر سبزوار کاهش خواهد يافت و همچنين متکدياني که از سطح شهر جمع آوري مي شوند، در اين مجتمع به صورت موقت نگهداري مي شوند که پس از هماهنگي طبق پروتکل به مراکز نگهداري ارجاع داده خواهند شد.

ديواندري ادامه داد: با پيگيري هاي صورت گرفته، رياست محترم دادگستري سبزوار؛ جناب آقاي حسيني مسئوليت رسيدگي به تمام پرونده هاي مجتمع اردوگاهي را عهده دار شدند. همچنين به عنوان قاضي کشيک مجتمع اردوگاهي و ستاد جمع آوري متکديان پيگيری امور را خواهند داشت که اين نشان دهنده حُسن نيت دستگاه قضا براي حل مشکلات متکديان و کمک به ستاد براي پاک کردن شهر از چهره تکديگران است.

وي ادامه داد: ستاد متکديان سبزوار الگويي از شهر تبريز است. در اين مدت تلاش کرديم تا سبزوار را به شهر بدون گدا تبديل کنيم. تبريز با همکاري مردم و دستگاه هاي اجرائي و نهادهاي فعال به اين هدف رسيده و به شهر بدون گدا تبديل شده اما هنوز اين موضوع در بين همشهريان سبزواري فرهنگ سازي نشده که به متکديان کمک نکنند.

وی در پایان گفت: با مکاتباتي که از طريق فرمانداري با مرکز فني و حرفه اي انجام شد براي عدم بازگشت متکديان به امر تکدي گري، کلاس هاي مهارت و آموزش در کارگاه هاي خياطي، برق و ... براي خانمها و آقايان در نظر گرفته شد، سهميه سبزوار در هر دوره 30 نفر اعلام شد که قول هايي را براي افزايش اين سهميه تا تعداد 100 نفر را دريافت کرديم.

 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما