بارندگی های سبزوار از مرز 300 میلیمتر گذشت

بارندگی های سبزوار در سال آبی - زراعی جاری که از ابتدای مهر 97 آغاز شده و تا پایان شهریور 98 ادامه دارد، تا به این لحظه از مرز 300 میلیمتر گذشته و رقم 306 میلیمتر برای آن ثبت شده است. این مقدار نسبت به مدت زمان مشابه در دوره بلندمدت آماری رشد 75 درصدی و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 300 درصدی را نشان می دهد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت پورتال هواشناسی خراسان رضوی، میانگین بارندگی های سبزوار در دوره بلند مدت آماری که از سال 1333 برای این شهرستان محاسبه می شود، برای مدت زمان مشابه 174 میلیمتر بوده است، اما سال گذشته فقط 76 میلیمتر بارندگی در همین مدت (از ابتدای مهر 96 تا ابتدای خرداد 97) برای این شهرستان ثبت شده است.
 
در سطح  استان خراسان رضوی نیز بیشترین بارندگی ها امسال متعلق به شهرستان کلات با 472 میلیمتر و بعد از آن متعلق به قوچان با 437 میلیمتر می باشد. شهرستان های جغتای با 377 میلیمتر و بردسکن نیز با 341 میلیمتر بارندگی در غرب خراسان رضوی، در حال تجربه ترسالی کم سابقه ای هستند.
 
وقتی با حجم بالای بارندگی ها در سالهایی مانند امسال مواجه می شویم، این سئوال پیش می آید که آیا در شهرستانی مانند سبزوار که اکثرا با مشکل کم آبی مواجه است، برنامه ای برای مدیریت و مهار مناسب آب های سطحی ناشی از بارندگی ها صورت اندیشیده شده است؟
 
گفته می شود، بیشترین آب جمع شده ناشی از بارندگی ها در کشور ما تبخیر می شود و برخی دیگر نیز به صورت روان آب های سرگردان به سمت دشت های کویری جاری می شود. حال آنکه حجم بیشتر این بارندگی ها می تواند در صورت مهار و کنترل صحیح به تدریج جذب سفره های زیرزمینی شده و به کاهش مشکل کم آبی در منطقه یاری رساند.
 
اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری با ساخت سد های خاکی و اقدامات دیگری از این دست می تواند به مدیریت آب های سطحی و روان آب های حاصل از بارندگی ها در سالهای پر باران کمک موثری برساند.
 
کد: 5050
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما