به مناسبت اجرای موسیقی اختصاصی بزرگداشت ملی ابوالفضل بیهقی

معرفی مشاهیر ادب و هنر ایران با اجرای موسیقی اختصاصی توسط گروه هنری داروگ

گروه هنری داروگ که یکی از گروه های شناخته و معتبر موسیقی در خراسان رضوی است طی یک اقدام ارزشمند فرهنگی در تلاش است تا بزرگان هنری و مشاهیر ادبی ایران را از طریق اجرای موسیقی اختصاصی برای هریک از این شخصیت ها  به مخاطبان خود معرفی نماید.
هنرمندان گروه  داروگ هرچند  تا کنون اجراهای موفقیت آمیز زیادی در داخل و خارج از کشور از خود به نمایش گذاشته اند ، اما بی شک یکی از نقاط عطف کار این هنرمندان توانمند خراسانی ، کارهای فاخری است که به صورت اختصاصی برای تجلیل از برخی بزرگان ادبی و فرهنگی خراسان و ایران انجام داده اند.
این گروه شناخته شده هنری در دیار سربداران ، در یکی از آخرین اجراهای موفق خود ، در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان 92 ، به اجرای یک قطعه موسیقی اختصاصی برای بزرگداشت این ادیب و مورخ برجسته ایرانی پرداخت.
مجله اینترنتی اسرارنامه به همین مناسبت گفتگویی را با  سرپرست گروه موسیقی داروگ ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:  حمیدرضا سیدنیا هنرمند صاحب سبک سبزواری در عرصه موسیقی سنتی به ویژه دف و سنتور در این گفتگو با اسرارنامه ابتدا به معرفی هنرمندانی پرداخت که در اجرای موسیقی ویژه ابوالفضل بیهقی شرکت داشته اند.
به گفته سرپرست گروه هنری داروگ ،  آقایان مجید نقیب زاده و عباس بلوکی نوازندگی ضرب زورخانه ای ، سعید سیدنیا نوازندگی عود و احسان نادریان و حمیدرضا سیدنیا نوازندگی دف را در این اجرا برعهده داشته  و همچنین تمام اعضای گروه در خواندن آواز این موسیقی مشارکت داشته اند.
سیدنیا همچنین گفت : تصنیف و شعر این موسیقی توسط آرش آراد از شعرای توانمند محلی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی در شهر سبزوار سروده شده است.


این هنرمند پرتلاش در عرصه موسیقی خراسان که تا کنون دبیری تعدادی از جشنواره های موسیقی در سطح استانی و ملی را برعهده داشته است ، انگیزه گروه داروگ از اجرای این کار ویژه برای ابوالفضل بیهقی را بدین شرح عنوان کرد ، که چون تا کنون برای معرفی بزرگان و مشاهیر ارزشمند دیار سربداران کارهای کمی انجام شده است ، گروه موسیقی داروگ از چندسال قبل به فکر اجرای کارهای اختصاصی برای این بزرگان افتاد که اجرای یک کنسرت اختصاصی به یادابوالفضل بیهقی در سال 87 و همچنین اجرای موسیقی اختصاصی برای حکیم حاج ملاهادی سبزواری از جمله این کارها بوده است.
وی افزود: گروه داروگ علاوه برای اجرای موسیقی تا کنون برای تنی چند از مشاهیر دارالمومنین سبزوار ، برای بزرگداشت سایر مشاهیر ادبی و هنری ایران از جمله مولوی ، حافظ و ... نیز موسیقی های ویژه ای را تنظیم و اجرا کرده است.


مسوول پیشین انجمن موسیقی شهرستان سبزوار ، ادامه داد : موسیقی اجرا شده در همایش ملی بزرگداشت بیهقی در آبان 92 اجرای مجدد بخش هایی از همان کنسرت مخصوص بیهقی در سال 87 بود که در آن زمان توسط یک گروه 25 نفری از نوازندگان مطرح سبزوار با سازهای کوبه ای و پوستی اجرا شده بود.(منبع)
وی تصریح کرد : البته در اجرای اخیر برخی از ریتم ها و تنظیمات این موسیقی تغییر کرده بود تا مخاطبان شاهد یک اجرای تکراری نباشند ، همچنین تعداد نوازندگان و مدت زمان اجرا متناسب با یک کار پرده ای ، کاهش پیدا کرده بود و بدین ترتیب این اجرا از برخی جهات اجرای تازه ای محسوب می شد .
وی سپس به ارائه توضیحات بیشتری در زمینه چگونگی تهیه موسیقی اختصاصی برای ابوالفضل بیهقی پرداخت و گفت : در سال 87 که برای اولین بار این موسیقی را در گروه داروگ تهیه می کردیم ، برای اینکه  تسلط بیشتری بر موضوع داشته باشیم و اثر  فاخری متناسب با ارزش و جایگاه والای ابوالفضل بیهقی  و کتاب ارزشمند او در ادبیات وتاریخ ایران  خلق کنیم ، زیر نظر دوتن از هنرمندان محلی سبزوار که شناخت خوبی از خواجه ابوالفضل بیهقی داشتند به مطالعه بخش هایی از تاریخ بیهقی پرداختیم و در این مطالعات ، بیش از پیش شخصیت والای تاریخی و روح آزادگی این نویسنده بزرگ ایرانی برای ما آشکار شد و نسبت به خلق اثری فاخر برای بزرگداشت بیهقی ترغیب شدیم.

 


وی سپس به قرائت شعر و تصنیف سروده شده توسط آرش آراد پرداخت که گروه داروگ در خلق موسیقی اختصاصی بیهقی از آن استفاده کرده است :
ای همنوای خاطره با غصه ساختی/ این کودکان پیرنما را شناختی
 تقدیر چشم های تو اینجا مسلم است/ تا پرده پرده فاصله ها را نواختی
 دیروز روشن است در آیینه ات هنوز/ چندان که از مرارت فردا گداختی
 آبان فصل های تو اردیبهشت تر/ تا نوبهار سبز تو بر ما چه ساختی
 از رفته های گمشده درسایه و غبار/ با شهسوار مرکب چوبینه تاختی
 کم می رسد شبیه تو با فصل های ما/ باران آفتابی و سرما گداختی
             *    *    *
بر شب دمیده روز نو /
 خورشید مهرافروز نو /
در جلوه آمد روشنی /
برخیز و از یاری بگو /
از صبح بیداری بگو ....

حمیدرضا سیدنیا که علاوه بر فعالیت حرفه ای در عرصه موسیقی ، از روحیه ورزشکاری نیز برخوردار است و درسال های بین 68 تا 76 عضو تیم هندبال خراسان بوده است ، در ادامه از فعالیت جدید گروه هنری داروگ برای معرفی یکی دیگر از بزرگان ادبیات فارسی به کمک هنر موسیقی خبر داد.
وی گفت : کار جدیدی که هم اکنون گروه داروگ مشغول کار بر روی آن است ، به حکیم ابوالقاسم فردوسی اختصاص دارد که ترکیبی از تئاتر و موسیقی است.
سیدنیا در ادامه به توضیح مختصری از موسیقی اختصاصی گروه داروگ برای فردوسی پرداخت و افزود : اجرای این موسیقی با ورزش های باستانی روی صحنه همراه خواهد بود که در واقع به بازنمایی بخش هایی از داستان های منظوم شاهنامه فردوسی منجر خواهد شد.
 

گفتنی است ، مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه همین وبسایت، اقدام به انتشار گالری تصاویر اجرای موسیقی اختصاصی بیهقی توسط گروه هنری داروگ در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار کرده است. شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده این تصاویر به پیوند زیر مراجعه نمایید :

اجرای موسیقی گروه هنری داروگ در همایش ملی بیهقی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلی اولین متون نمایش نامه نویسی فارسی در تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما