پویا سازی اقتصاد شهرستان سبزوار با پذیرش بیماران بین الملل

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: پذیرش بیماران بین الملل به چرخش اقتصادی و در نهایت پویاسازی اقتصاد شهرستان کمک خواهد کرد.
 
دکتر محمد نعمت شاهی با اشاره به این که طرح نظام سلامت در سال 93 استارت خورد و در حال حاضر در شرایط خوبی پیش می رود، افزود: از مزیت های طرح تحول نظام سلامت این بود که پرداخت از جیب بیماران بسیار کاهش پیدا کرد و لازم به ذکر است که منابع پایداری برای این طرح از محل هزینه کردهای دولت تخصیص داده شد اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که استفاده از منابع خارج سازمانی و چرخش اقتصادی بهینه در حوزه اقتصاد سلامت جهت استمرار طولانی مدت این طرح جزو الزامات است و نیاز است که منابع پایدار به نحوی تعریف شود تا بتواند هزینه های سنگین این طرح بزرگ را در یک بازه زمانی طولانی برای ما مهیا کند.
 
دکتر نعمت شاهی ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند این مهم را تحقق بخشد استفاده از ظرفیت های بیماران خارجی در حوزه بهداشت و سلامت است که از سال 95 به صورت خاص جزو دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.
 
وی اظهار داشت: تا قبل از سال های 94 و 95 نیز بیماران بین المللی وجود داشت البته چندان نظام مند و سازمان یافته نبود اما از زمانی که دستورالعمل و شیوه نامه مربوطه جزو دستور کار قرار گرفت و به دانشگاه ها ابلاغ شد، استاندارد سازی فضاها اتفاق افتاد.
 
دکتر نعمت شاهی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یکی از بزرگترین دانشگاه ها در سطح قطب شمال شرق کشور است و پذیرش حجم زیادی از بیماران و مراجعین اعم از بیماران اتباع، خارجی و داخلی از استان های مجاور و خود شهرستان را به دوش می کشد، افزود:  بر اساس شیوه نامه و برای استاندارد سازی از ابتدای سال 97 به صورت جدی دستور العمل مربوط به پذیرش بیماران بین الملل را پیاده سازی کردیم و موفق شدیم استاندرد لازم در قالب تخصیص شناسه ipd  را برای بیمارستان حشمتیه به صورت کامل بگیریم و برای بیمارستان واسعی نیز درحال پیگیری هستیم. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: علاوه بر آن یک سری مذاکراتی با شرکت هایی که در بحث توریسم سلامت در شهرستان کار می کنند، انجام شده است و این دوستان در حال پیگیری مقدمات پذیرش بیماران بین المللی هستند و انشاءالله در آینده ای نزدیک بتوانیم پذیرش داشته باشیم. 
 
دکتر نعمت شاهی اظهار داشت: شناسه ipd که مخفف کلمه International Patient’s Department دپارتمان بیماران بین المللی  می باشد، شاخص های بسیار زیادی را در برمی گیرد از جمله فضای فیزیکی ، کادر پرسنلی، وجود کارشناس مسلط به زبان های رایج دنیا اعم از انگلیسی و عربی، وجود پزشکانی که مسلط به این زبان ها باشند، وسایل و تجهیزات به روز پزشکی، راه اندازی سایتی که بتواند به خوبی برای افرادی که از کشورهای مختلف می آیند اطلاع رسانی کند و ... که تمام این موارد بایستی تعیین شود تا شناسه ipd به بیمارستان مربوطه اختصاص داده شود و به عنوان مجوز پذیرش  بیماران بین الملل می باشد. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مورد تابعیت بیماران بین المللی گفت: با توجه به قرابتی که ما با کشور افغانستان و پاکستان داریم ، قطع به یقین یکی از مواردی که روی آن کار می کنیم این کشورها هستند و علاوه بر آن ها کشور عراق به دلیل تعداد بسیار زیاد زوار و توریسمی که از این کشور می آیند یکی دیگر از مواردی است که کار می شود.
 
دکتر نعمت شاهی ادامه داد: مسلما کشورهای آسیایه میانه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس که گاها به استان خراسان رضوی ورود پیدا می کنند نیز جزو افق کاری ما هستند.
 
وی با اشاره به این که شرکت هایی که مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی اخذ کرده اند، جذب توریسم سلامت را انجام می دهند، تصریح کردک این شرکت ها با هماهنگی با ما و پس ازتایید بیمارستان مبنی بر ارائه خدمات مربوطه، اقدام به گرفتن روادید از وزارت خارجه ایران و کشور مربوطه کرده و بدین ترتیب مقدمات سفر بیماران به ایران در قالب توریسم سلامت فراهم می گردد. 
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: پذیرش بیماران بین الملل از کانالی جداگانه صورت می گیرد و مسیری کاملا مجزا از پذیرش بیماران ایرانی دارند زیرا این بیماران بیمه پایه ای برایشان وجود ندارد و کل هزینه ها را آزاد پرداخت می کنند.
 
وی افزود: بیماران بین الملل به صورت آزاد و با تعرفه بیماران خصوصی پذیرش می شوند که تعرفه گذاریش نیز انجام شده که باز هم یکی از آیتم های استاندارد سازی برای دریافت شناسه ipd همین تعریف تعرفه ها و در واقع مصوب کردن آن است و این موارد برای بیمارستان حشمتیه مصوب شده و در واقع ما در مرحله جذب بیمار هستیم.
 
دکتر نعمت شاهی ادامه داد: مسلما در بحث پذیرش بیمار، همشهریانمان و در نهایت کسانی که تابعیت ایران را دارند جزو اولویت های ما هستند و در حد توان آن ها را پوشش می دهیم.
 
وی تصریح کرد: موردی که باید یادآور شوم این است که بیماران بین الملل پیش از ورودشان به ایرن، نوع بیماریشان مشخص شده و آن مجوزی که ما به وزارت خارجه کشور مربوطه می دهیم مشخص می کند که این بیماران به چه دلیل و در چه قالبی و ظرف چند روز آینده خواهند آمد و این خودش کمک می کند که ما بتوانیم به نوعی پروسه کاری پذیرش بیماران بین المللی را از مسیر دیگری پیش ببریم که هیچ تداخلی با نوبت دهی همشهریان و هم میهنان عزیزمان نداشته باشد.
 
دکتر نعمت شاهی اظهار داشت: ما این نقد را قبول داریم که نوبت گیری برای بیماران بسیار دشوار است و این موضوع به بحث عرضه و تقاضا بر می گردد. 
 
وی ادامه داد: در گذشته که طرح تحول نظام سلامت را نداشتیم، پرداخت از جیب بیمار گاهی تا 50 درصد هزینه کل نیز اتفاق می افتاد و در حال حاضر این رقم به چیزی حدود 6تا10 درصد رسیده است.
 وی افزود: قطع به یقین در یک بازه زمانی کم، حجم تقاضای بسیار زیادی از بیماران اتفاق افتاد که شاید به جرات می توانم بگویم بعضی از این ها هم نیازهای القایی بود و  نیازهای واقعی  بیماران نبود، و وقتی این موارد را رصد می کردیم عده زیادی مثلا برای چکاب یا مسائل مشابه آن می آمدند و باعث شد زیرساخت هایی که ایجاد شده بود جوابگوی این همه نیاز نباشد. 
 
دکتر نعمت شاهی با اشاره به این که دشوار بودن نوبت گیری متخص شهر سبزوار نیست، افزود: یکی از مواردی که وزارت بهداشت درصدد جبران و تصحیح آن است همین است که زیرساخت ها را به نحوی قوی کند تا نیازهای چند برابری که از سال 93 یکدفعه به بدنه وزارت بهداشت وارد شد را به نوعی جبران کند تا بتواند پاسخگو باشد. 
 
وی تصریح کرد: علتی که نظام ارجاع راه افتاد نیز به خاطر این است که نیازهای القایی به نوعی فیلترینگ شوند و نیازهای واقعی مشخص شده و به آن ها خدمات دهی گردد.
 
دکتر نعمت شاهی با اشاره به این که نظام ارجاع یکی از طرح هایی است که در سال 98 در سرتاسر کشور اتفاق می افتد و نوبت گیری براساس نیاز واقعی بیماران انجام می شود، افزود: در این طرح دیگر هر کسی به طور مستقیم نمی تواند از متخصص و فوق تخصص نوبت بگیرد و مواردی که توسط پزشک عمومی قابل رفع و رجوع است به سطح یک و مواردی که نیاز است و پزشک عمومی نمی تواند پاسخگو باشد از طریق سیستم به سطح 2 تخصص یا سطح 3 فوق تخصص ارجاع داده می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مورد پذیرش بیمارهای داخلی گفت: بر اساس آماری که داشتیم بیمار پذیری ما از شهرهای مجاور همچون  اسفراین، کاشمر، بردسکن، نیشابور، شاهرود و ... بالغ بر 30 درصد در سال 97 افزایش پیدا کرده است و در واقع یک افزایش بار مراجعین را از این شهرها داشته ایم.
 
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به عنوان دومین دانشگاه بزرگ سطح قطب شمال شرق کشور، بسیاری از خدمات از جمله آنژیگرافی، جراحی قلب باز، اسکن هسته ای، رادیوتراپی، ام آر آی، ماموگرافی و همچنین شیمی درمانی که در شهرهای مجاور به هیچ عنوان وجود ندارد را پوشش می دهد. 
 
دکتر نعمت شاهی با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مقام دوم در استان بار قسمت اعظم حجم مراجعین به خراسان رضوی و شهر مشهد را به دوش می کشد، افزود: انشاءالله  بحث توریسم سلامت به سمتی برود که همه همشهریان ما از آن منتفع شده و قطع به یقین اگر پا بگیرد اقتصاد شهر نیز به نوبه خود متحول خواهد شد.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشی در مورد برنامه های سال جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در سال جدید بحث نظام ارجاع الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامتی، گسترش پایگاه های بین جاده ای یا همان اورژانس و کیفی سازی خدمات در سطوحی که دارد افتاق می افتد البته در این مورد شرایطی نیاز است که بیماران واقعی مراجعه کنند و عرضه و تقاضای ما تقریبا به یک حدد متعارفی برسد تا بتوانیم کیفی سازی را خیلی بهتر از الان داشته باشیم و موارد دیگری که متعاقبا اعلام خواهد شد.
 
وی در پایان در مورد نقد و انتقادات بیان شده اظهار داشت: نقد چنان چه اساسی باشد، بسیاری از مواقع سازنده بوده و کار راه انداز است و خیلی چیزها را می تواند به ما گوش زد کند اما اگر فقط در قالب انتقاد باشد و راهکاری ارائه  ندهند و به سمتی برود که جلو پیشرفت شهرستان را بگیرد به نظر من چیز خوبی نیست و انشاءالله همه دست به دست هم دهیم و کارهای نوین اینچنینی را پیش ببریم و آینده روشنی برای شهرستان سبزوار داشته باشم.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما