نگاهی به روند احداث فرودگاه شهرستان گناباد در خراسان رضوی

گناباد یکی از شهرستان های تاریخی و مهم خراسان رضوی است. پیشینه چندهزارساله فرهنگی و تمدنی این شهر کهن را بیش از هر چیز می توان از قنات 2500 ساله قصبه سراغ گرفت که بی شک یکی از نمادهای دیرینگی تاریخ و فرهنگ خراسان است.

از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، هر چند گناباد در ناحیه ای کویری قرار گرفته و فاصله زیادی تا مشهد مرکز استان خراسان رضوی دارد که همین امر موجب تبعیض و کم توجهی های فراوانی از سوی مسئولان استانی نسبت به گناباد شده است ،  اما به لطف همت و غیرت مرمان سخت کوش کویر ، شهر قنات 2500ساله ، امروز توانسته است در اکثر زمینه های مهم توسعه ای ، از امکاناتی برخوردار باشد که بسیاری از شهرستانهای بزرگتر خراسان هنوز به این امکانات دسترسی نیافته اند.

وجود تعداد زیادی دیگر از مراکزعلمی و دانشگاهی سالهاست که گناباد را به یکی از قطب های دانشگاهی خراسان رضوی تبدیل کرده است. فقط کافی است بدانیم گناباد در کنار مشهد و سبزوار یکی از سه شهرستان استان پهناور و پرجمعیت خراسان رضوی است که از چندین سال قبل تا کنون از دانشگاه علوم پزشکی برخوردار است و علاوه بر آن در دانشگاه علوم پزشکی این شهر رشته پزشکی نیز تدریس می شود.

به جز حرکت خوب گناباد در زمینه رشد  و توسعه دانشگاهی این شهر همچنین به همت مردم دور اندیش خود ، هم اکنون در حال تجربه یک سرمایه گذاری مهم و زیربنایی اقتصادی در جهت ساخت فرودگاه است تا  گناباد پس از مشهد و سبزوار سومین شهرستان خراسان رضوی باشد که از چنین زیرساخت مهم مواصلاتی و اقتصادی برخوردار است.

بنابر آنچه تا کنون گفته شد ، در حال حاضر فرودگاه گناباد ، یقینا یکی از مهمترین پروژه های توسعه ای جنوب غرب خراسان رضوی است که پس از تکمیل  آن ، در صورت وجود برنامه ریزی و مدیریت صحیح ، اقتصاد و صنعت گناباد و شهرستان های اطراف با رشد و تحولی عظیم مواجه خواهد شد.

چرا که کارشناسان اقتصادی فرودگاه ها را یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر وجامعه می دانند و در این زمینه گفته اند : فرودگاه ها از با ارزش ترين زير ساخت هاي جوامع پيشرفته محسوب مي شوند و به دليل برخورداري از پتانسيل هاي مختلف، در رشد اقتصادي كشور ها و كمك به ايجاد توسعه پايدار نقش مهمي دارند . ارزش و اهميت  فرودگاه ها در دنياي امروز به حدي است كه برخي كارشناسان،  فرودگاه ها را لوكوموتيو اقتصادي هر كشور توصيف مي كنند و وجود فرودگاه هاي پررونق و كارآمد را عامل رشد  اقتصادي و توسعه‌ي پايدار مي دانند. (منبع)

چنین است که مردم شهرهای مختلف کشور از جمله در استان خراسان رضوی در طول سالیان گذشته همواره برای ایجاد یا رونق وگسترش چنین زیرساخت مهم اقتصادی و مواصلاتی در منطقه خود تلاش کرده اند.

به عنوان مثال می توان به تلاش و پیگیری مردم شهرهای نیشابور(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) ، (منبع5) ، تربت حیدریه و کاشمر (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) ، (منبع5) ، (منبع6) ، (منبع7)  وگناباد (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) برای ساخت فرودگاه اشاره کرد.

اما در میان همه فعالیت های صورت گرفته در شهرهای مختلف استان ، به نظر می رسد تلاش مردم سخت کوش کویر در شهرتاریخی گناباد با موفقیت بیشتری مواجه شده به گونه ای که پروژه ساخت فرودگاه گناباد مدت هاست که از مرحله مطالعه ومکان یابی گذشته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

با این حال تکمیل این پروژه عظیم در جنوب غرب خراسان رضوی نیاز به حمایت بیشتر مسوولان استانی و ملی و پیگیری بیشتر مردم محلی دارد که این بارهم مردم شریف گناباد از پس این وظیفه خود به درستی برآمده اند. به طوری که اخیرا یکی از جوانان تحلیلگر و وبلاگ نویس گنابادی به نام علیرضا جاوید عربشاهی درمطلبی مفصل پروژه ساخت فرودگاه گناباد را درگذر زمان مورد بررسی قرار داده است که این مطلب در شبکه خبری تحلیلی گناباد تایمز انتشار یافته است .

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه نیز برای آشنایی بیشتر مخاطبان خود با توانمندی ها و فعالیت های شهرهای مختلف خراسان ، به انتشار مطلب تحلیلی تکمیل فرودگاه گناباد در گذر زمان می پردازد.

شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه متن کامل این مطلب به پیوند زیر در بخش کاغذ کاهی اسرارنامه مراجعه نمایید :

فرودگاه گناباد مهمترین پروژه توسعه ای جنوب غرب خراسان رضوی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پروازهای فرودگاه بین المللی سبزوار به هر روز در هفته افزایش یافت.

نظرت را بنویس
comments

امیر

از نظر من فرود گاه گناباد در آینده ای نچندان دور و به دلیل قنات جهانی اش بین المللی خواهد شد

ناشناس

یعنی به خاطر یه قنات فرودگاه بین المللی میشه!! مگه داریم؟!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما