بهره برداری از تندیس سقراط خراسان در مزینان ، گامی شایسته جهت تجلیل از مفاخر دیار سربداران

روستای تاریخی مزینان در نخستین روز روزهای اخیر شاهد یکی از رویدادهای مهم فرهنگی غرب خراسان رضوی بود .

بهره برداری از تندیس علامه محمدتقی شریعتی استاد پژوهشگر و اندیشمند برجسته ایران در دوره معاصر و پدر معلم بزرگ انقلاب دکتر علی شریعتی ، رویداد مهمی بود که با همت مردم این روستای تاریخی به ثمر رسید و در شماری از رسانه های ملی و محلی انعکاس مناسبی پیدا کرد .

نکته جالب در این امر ، همزمان شدن آن با اول آبان ، روز ملی بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی یکی دیگر از مشاهیر بزرگ ایران و از مفاخر فرهنگی منطقه سبزوار بزرگ بود.

همزمان شدن این دو رویداد فرهنگی خجسته در دیار سربداران ، نویدبخش آغاز گام هایی شایسته برای تجلیل از بزرگان و نام آوران منطقه غرب خراسان رضوی است.

گفتنی است روستای تاریخی مزینان سبزوار به دلیل اینکه خاستگاه خانواده معروف شریعتی است ، و نیز به دلیل توصیف های زیبا و شاعرانه دکتر علی شریعتی در کتاب معروف کویر از این این روستا ، در ایران و حتی خارج از ایران از شهرت گسترده ای برخوردار است و در صورت دریافت رسیدگی عادلانه از سوی مسوولان مربوطه در استان و کشور می تواند به یکی از قطب های اصلی گردشگری در شرق کشور تبدیل شود.که این موضوع تأثیر شگرفی بر اقتصاد شهرستان های غرب خراسان رضوی به ویژه داورزن و سبزوار برجای خواهد گذاشت.

با این حال متأسفانه تا کنون چنان که باید و شاید توجهی جدی به میراث فرهنگی و مشاهیر بزرگ علمی و ادبی دیار سربداران نشده و حتی پس از این همه سال هنوز موزه ای تخصصی در راستای شناخت و معرفی هرچه بیشتر خاندان شریعتی در زادگاهشان مزینان راه اندازی نشده است.

با این حال از آنجایی که خوشبختانه مزینانی ها مردمانی فرهنگ دوست و فرهیخته هستند که در میان روستاها  و شهرهای منطقه سبزوار بزرگ به اتحاد و همدلی شهرت دارند ،  با وجود کم کاری های مسوولان اجرایی در زمینه میراث فرهنگی و مشاهیر ارزشمند این روستا ، خودشان کمر همت را بسته  و دست به کار شده اند تا از ارزش های تاریخی و فرهنگی روستایشان حراست کنند.

چنین است که در همه سالهای گذشته با وجود استقبال و همکاری کم مسوولان اجرایی شاهد فعالیت هایی نظیر برگزاری مراسم سالگرد دکتر علی شریعتی ، تلاش برای مرمت و احیای خانه شریعتی ها در مزینان ، تماس دائمی با فرزندان دکتر شریعتی برای برقرار نگاه داشتن ارتباط آنان با زادگاه پدری ، ساخت تندیس دکتر شریعتی و بالاخره ساخت و نصب تندیس علامه محمدتقی شریعتی که در یک هفته اخیر شاهد آن بوده ایم.

همچنین یکی دیگر از اقدامات ارزشمند مزینانی ها ، فعالیت گسترده آنان در زمینه رسانه ایست که به عنوان مثال می توان به فعالیت بی وقفه و مجدانه وبلاگ شاهدان کویر مزینان به کوشش یکی از همشهریان فرهیخته مان آقای علی عسگری مزینانی اشاره کرد.

شاهدان کویر مزینان بی شک در سالهای اخیر به یکی از پایگاه های معتبر محلی برای آگاهی از توانمندی ها و نیازمندی های روستای مزینان تبدیل شده است.

همچنین در آرشیو این وبلاگ تقریبا تمام خبرهای مرتبط با فرزندان مزینان در اقصی نقاط کشور به ویژه خاندان شریعتی جمع آوری شده است که خود در حکم یک کار آماری و حتی پژوهشی ارزشمند است.

یکی از جدیدترین مطالب منتشر شده در شاهدان کویر مزینان ، گزارش کاملی از نصب تندیس سقراط خراسان در این روستا است.

در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه به انتشار متن کامل این گزارش به نقل از وبلاگ مذکورمی پردازد :

 

همزمان با دهه ولایت ؛تندیس سقراط خراسان علامه محمدتقی شریعتی مزینانی درمزینان رونمایی شد

 همزمان با دهه ی با کرامت ولایت و در عید سعید غدیر خم تندیس استاد علامه محمدتقی شریعتی مزینانی به همت  دهیاری و علاقمندان و فرهیختگان مزینان در زادگاهش نصب و رونمایی شد.

به
گزارش شاهدان کویرمزینان ؛این تندیس که در میدان اصلی و در شمال مزینان، ورودی جاده داورزن به مزینان  به نام علامه محمدتقی شریعتی  مزینانی نصب شده است با کتیبه هایی از زندگینامه استاد و نوع فعالیتهای فرهنگی ، مذهبی و مبارزاتی سقراط خراسان  و همچنین شعری زیبا در باره ی مزینان مزین شده است .

به گفته ی رئیس شورای مزینان؛ ساخت میدان استاد محمدتقی شریعتی مزینانی پدر بزرگوار دکتر علی شریعتی مدت سه سال  به طول انجامید و با کمک خیرین مزینانی و علاقمندان به شریعتی ساخت تندیس و میدان پس از تکمیل به مناسبت عید سعید غدیر نرونمایی شد

مهدی مزینانی آزاده افزود: بیش از 15میلیون تومان بابت ساخت این المان و تندیس هزینه شده است که تمامی آن توسط خیرین و دهیاری مزینان تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه عظیم علاوه بر فرهیختگان و ادب دوستان مزینانی آقای احمد صباغ مزینانی یکی از افرادی است که از ابتدای طرح برای ساخت میدان و تندیس استاد ، دهیاری را یاری نموده است و به یقین اگر پیگیری های ایشان نبود این طرح به زودی په نتیجه نمی رسید . در حقیقت بانی اصلی این کار این مزینانی متعهد است که تلاش زیادی می نماید تا مزینان در سطح فرهنگی پیشرفت نماید.

دهیار سابق مزینان تصریح کرد: خدا را شاکریم که در خاتمه ی مسئولیت این جانب این پروژه به نتیجه رسید و انشاء الله در مسئولیت جدید ،دهیار جدید مزینان  را کمک می کنیم که روز به روز آبادانی مزینان بیشتر  شود.

مهدی آزاده مزینانی پس از یک دوره خدمت صادقانه با مسئولیت دهیاری در یازدهمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شرکت نمود و با کسب آرای مناسب  برای عضویت در شورای اسلامی مزینان انتخاب  و با نظر دیگر اعضاء به عنوان رئیس شورا نیز برگزیده شد و در آخرین روز خدمت در دهیاری این مسئولیت را به آقای سید عبدالله جلالی مزینانی واگذار نمود.

در مدت خدمت مهدی مزینانی در دهیاری مزینان طرحهای عمرانی و فرهنگی متعددی اجراشد که از جمله ی آنها می توان به نصب تندیس معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی ، تسطیح و ترمیم خیابانهای اصلی مزینان و همچنین اجرای طرح هادی اشاره کرد.

شاهدان کویرمزینان ضمن تقدیر از زحمات این آزاده سرافراز ، برای دهیار جدید مزینان آرزوی توفیق و خدمت صادقانه می نماید.

منبع : شاهدان کویر مزینان

برای آشنایی بیشتر با علامه محمدتقی شریعتی روی اینجا کلیک کنید.

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار تعدادی از تصاویر علامه محمدتقی شریعتی کرده است. شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده این مجموعه تصاویر روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سالروز درگذشت سقراط خراسان و ادامه خواب فرهنگی مسوولان سبزوار

نظرت را بنویس
comments

قاسم

ببندید خواهشا ببندید . تن به ان خوبی درامده است و به ان تر و تمیزی و انقدر با شکوه است . بعضی ها حسودند و از حسودیشان است که زیبایی ها را نمی بینند

دوستان عزیز اینقدر تعصب نداشته باشید.کسی توهین نکرده ولی واقعا تندیس خوب از اب درنیومده خوب خوبه که خودتون چشم دارید می تونید ببینید پایه اش از خود تندیس بزرگتر و با عظمت تره . دستاشم یک جوریه انگار کوتاه. خودتون یک بار دیگه عکساشو ببینید یا برید از نزدیک ببینید بعد اگراینطور نبود اون وقت مخالفت کنید

مزینانی

حرف مفت نزنید لطفا خیلی هم خوب دراومده توی عکسا شاید بد افتاده باشه از نزدیک اینطوری نیست

پلیکان

من عکسای تندیسو تو اینترنت دیدم اصلا قشنگ از اب درنیومده.حیف شده. اون همه هزینه و پایه ی به اون بزرگی تندیس یک جوری دراومده که انگار دستای مرحوم شریعتی عیب داره.انگار کوتاس .نمیدونم منکه از نزدیک ندیدم خداکنه تو عکس اینطور باشه نه تو واقعیت

علی مزینانی

باسلام فقط می گویم درود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما