ساخت فرودگاه شهید مدرس ، احداث راه آهن ، ارتقا محور کاشمر به سه راه شادمهر و دوبانده شدن جاده سبزوار-بردسکن مهمترین مطالبات مردم غرب خراسان رضوی در زمینه مواصلاتی است

حمیدرضا بی تقصیر فدافن کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ،  نویسنده و روزنامه نگار کاشمری است که با تعدادی از رسانه های مختلف محلی همکاری می کند.
وی علاوه بر اینها  یکی از وبلاگ نویسان با سابقه خراسانی کاشمر است به طوری که از آبان ماه 84 تا کنون ، تقریبا هر ماه به طور مرتب پست هایی را روی وبلاگ خود با نام واژه نویس انتشار داده است.
دریکی از جدیدترین مطالبی که این  نویسنده خراسانی در اواخر شهریورماه 92 روی وبلاگ خود منتشر کرده است ، ضمن پرداختن به مسائل حوزه راه و ترابری کاشمر دیار ترشیز و شهر کشمش های شیرین خراسان ، برخی از مطالبات مردم شهرستان های غربی این استان را ، تسریع در ساخت فرودگاه شهید مدرس کاشمر ، احداث راه آهن  ، ارتقاء محور کاشمر به سه راه شادمهر و دوبانده شدن محور سبزوار به بردسکن و ... عنوان کرده است.
اینک به همین بهانه ، متن کامل این نوشته وبلاگ نویس کاشمری را در این مجله باز نشر می کنیم.
امید که مسوولان مربوطه در استان خراسان رضوی ، با در پیش گرفتن رفتاری عادلانه تر نسبت به گذشته ، نسبت به ارتقاء وضع راه های مواصلاتی مناطق دورتر از مرکز استان اقداماتی  جدی اعمال نمایند :


كاشمر و حوزه؛ راه، فرودگاه و راه‌آهن


1- همه منتظر پيشرفت روزافزون كاشمر هستيم. همه معتقديم كه بايد اركان مديريتي شهرستان گام‌هاي هرچه موثرتري براي پيشرفت منطقه بردارند.

در ادوار مختلف شاهد وعده و وعيدهاي مختلف و متنوعي بوديم. افراد صاحب‌منصب در گذر زمان قول‌هاي خوبي براي پيشرفت منطقه دادند. همه شاهد عَلم شدن انواع تابلوها و انتشار انواع جزوات و گزارش‌ها و سخنراني‌ها بوديم. كاري به گرايش سياسي شعاردهندگان نداريم. شعار‌دادن سكه رايج درهر دو طيف سياسي فعال در منطقه بود و چه بسا باشد! در هر حال همه داد مي‌زنيم كه كاشمر داراي ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی براي پيشرفت است.

شُكرخدا روي كاغذ مي‌توانيم به داشته‌هايمان در حوزه صنعت و معدن، كشاورزي، گردشگري و وجود مراكزآموزش عالي و كلي نخبه و فرهيخته  خَير و كارآفرين افتخار كنيم. بي‌تعارف كاشمر براي پيشرفت چيزي كم ندارد! توجه به بخش راه و احداث فرودگاه و اتصال به شبكه راه‌آهن يكي از اصلي‌ترين نيازهاي كاشمر براي تبديل شدن به دياري توسعه يافته است. از حمل و نقل به عنوان يکي از پايه‌هاي اساسی توسعه متوازن و پايدار شهرستان‌مان، ياد مي‌شود. شبکه‌ حمل و نقل، با مولفه‌هاي مهمي چون؛ اقتصاد، امنيت و عدالت، ارتباط تنگاتنگي دارد.


2- در مسير كاشمر به سه‌راه‌شادمهر تابلوي فرودگاه شهيد مدرس چشممان را نوازش مي‌دهد. چند سال است كه قراراست اين تابلوي فلزي زنگ‌زده‌  تبديل به تابلوي در شأن يك فرودگاه شود؟

ديدن تابلويي شبيه تابلوي فرودگاه سبزوار و يا مشهد دور از ذهن نيست ولي آرزويي است كه تحققش چشم‌انتظاراني بسيار دارد.

.در دهه اول شهريورامسال، محمود رسولی‌ن‍ژاد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از ساخت پنج فرودگاه جدید در کشور خبر داد و گفت:« این تعداد فرودگاه برای تسهیل در تردد مسافران احداث خواهد شد. فرودگاه‌های؛ شهيدمدرس، گناباد، ولی‌عصر(عج)، سقز و ماکو از جمله فرودگاه‌های دردست اقدام برای احداث هستند.» شنيدن و خواندن اين خبر، باعث روييدن گُل لبخند بر جمعيت 2 ميليون نفري شهرستان‌هاي اطراف اين فرودگاه مي‌شود.

نماينده ديارمان نيز بر كلام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشورصحه گذاشته و متذكر مي‌شود كه؛ با همکاری نمایندگان و فرمانداران شهرستان‌های ذينفع در ساخت اين فرودگاه ، با سرعت روند کار ساخت فرودگاه شهید مدرس در دست پیگیری است و مبلغ 30 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

فرودگاه، به عنوان زیرساخت توسعه گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی ، توسعه آموزش‌عالی، نظام بهداشتي و یک سامانه اقتصادی که به‌طورمستقیم و غیرمستقیم در بخش‌هایی مانند؛ حمل‌ونقل درون‌شهری و بین‌شهری و سایر بخش‌های خدماتی، از جمله بخش‌های اقامتی و پذیرایی، تاثیری چشمگیر داشته و باعث اشتغال‌زایی و توسعه بسترهای تولید کار و سرمایه در سطح منطقه می‌گردد.


3- راه‌آهن هم سوژه مناسبي براي شعار دادن در ادوار مختلف بوده‌است. اين مهم راهكاري مناسب براي جهش اقتصادي در منطقه محسوب مي‌شود. شهرستان‌هاي؛ کاشمر، بردسکن و خلیل آباد جز مناطق تجاری و اقتصادی استان و شرق كشور هستند.

برابر گفته دكتر اسماعيل‌نيا نماينده شهرستان‌هاي مذكور، دولت با در نظر گرفتن مزیت های منطقه با فروش مبلغ  79 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پيوستن ترشيز بزرگ به راه آهن سراسری موافقت كرده‌است.

به عبارتي مطالعات این طرح بزرگ آغاز شده و انشاءا... در پی آن شاهد سرعت شیب ورود سرمایه گذار به منطقه خواهيم بود. با توجه به طرح احداث فرودگاه شهيد مدرس از يك سو و فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي مصوب براي منطقه نظير؛ منطقه اقتصادي ويژه كاشمر، پيشنهاد مي‌شود بحث ايجاد دهكده لجستيكي براي راه‌آهن ديار ترشيز مد نظر كارشناسان قرار گيرد.

براساس تعاریف موجود در منابع علمی، دهکده لجستیکی محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و علاوه بر برخورداری از زیرساخت‌های لازم، می‌تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تامین کند.

خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت و آمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطه‌های پارک، تخلیه‌و‌بارگیری، رستوران، امکان سوخت‌گیری وپمپ‌بنزین وگازوئیل وکارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارائه می شود. یکی از مهم ترین موضوعات درباره ترانزیت کالا، تسهیلات دهی تجاری و ایجاد محیطی مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی برای مبادلات تجاری بین المللی است.


 4- در كنار اميدوار بودن اهالي ترشيز بزرگ براي احداث فرودگاه شهيدمدرس و پيوستن به شبكه ملي راه‌آهن، بايد چشم‌انتظار دوبانده شدن محور سه‌راه‌شادمهر به انابد باشيم. مي‌توان دوبانده شدن محور بردسكن به سبزوار را آرزو كرد. مي‌توان از خدا خواست كه روزي روزگاري محور كاشمر به نيشابور هم دوبانده شود. همين آرزو را براي محور ريوش به تربت‌حيدريه و ريوش به بردسكن هم مي‌توان مطرح كرد.

ولي در حال حاضر اين محور كاشمر به سه‌راه‌شادمهر است كه كم‌كم ‌به جاده مرگ و جاده خطرناك مشهور شده‌است. هر سه شهرستان واقع در خطه ترشيز بزرگ عضو كميته جهاني جوامع ايمن هستند.

شأن و مرتبه عضويت در اين كميته جهاني ايجاب مي‌كند كه جدي‌تر و بيش از پيش به ايمن‌سازي اين محور و ادامه آن تا انابد توجه شود. شنيده‌ها از فرماندار كاشمر بيانگر آن است كه؛ مطالعات دوبانده‌شدن مسیر مواصلاتی سه‌راه‌شادمهر به کاشمر علیرغم مشکلاتی که داشت به اتمام رسیده و در تیرماه سال جاری تحویل وزارت راه و شهرسازی شده‌است.

خدا را شُكر! به گفته مهدي فروزان؛« در شورای ترافیک، ایمنی و حوادث جاده‌ای استان به صراحت به تصویب رسیده که این جاده خطرناک بوده و باید هرچه سریع‌تر در جهت دوبانده‌کردن آن اقدام شود.» بيش از اين رييس اداره راه و شهرسازي شهرستان از اختصاص اعتبار براي نگهداري راه‌ها در حوزه استحفاظي شهرستان‌هاي كاشمر و خليل‌آباد اعم از لكه‌گيري، شانه‌سازي، تعريض و تعمير تابلوها خبر داده‌بود.

ابراهيمي به اختصاص مبلغ 2ميليارد ريال اعتبار جهت طرح مطالعاتي دوبانده‌كردن اين محور نيز اشاره كرده‌بود. به گفته او؛ اجراي پروژه حذف پيچ‌هاي محور كاشمر به كوهسرخ هم در دست بررسي است.

در هر حال بايد اميدوار باشيم كه در كنار اين همه خبرهاي خوب، روز روزگاري كاشمر و ساير نواحي ترشيز بزرگ شاهد فعاليت فرودگاه و راه‌آهن و انواع راه‌هاي دوبانده باشد. شهرستاني كه با سه ميليون زائر رتبه دوم زيارت در استان را داراست، اميدوار است كه شعارها و آرزوها به تحقق بپيوندند.

منبع : واژه نویس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی از رونق گرفتن فرودگاه های استان خبر داد

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

جالب است! این فرودگاه در منطقه ی مه ولات که سابقاً از بخش های تربت حیدریه بوده در حال ساخت است و صرفاً اسم آن شهید مدرس است و در سایت های کشوری هم همه جا به نام فرودگاه تربت حیدریه شناخته می شود. به عنوان مثال: http://khabarfarsi.com/ext/6997775/ http://alef.ir/vdcc0mqs02bqox8.ala2.html?197044 با این حال به دلیل اسم آن در بعضی سایت های محلی استان به تصور اشتباه فرودگاه شهید مدرس کاشمر نامیده می شود! البته اسرارنامه هم بر این موضوع واقف است. با این حال امید است با بهره برداری از این فرودگاه، مردم تربت حیدریه و سایر شهرهای این خطه از جمله مردم خوب کاشمر هم از منافع آن بهره مند شوند. با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما