تکاپوی آستان قدس، خادم یاران و سبزوار

بهشت هشتم در كوچه هاي شهر

فاطمه ازقند/ مجله اینترنتی اسرارنامه
آستان قدس رضوی دیری نیست که دایره نگاهش را فراتر از حوزه پیرامونی قرار داده و به دیگر شهرها از جمله شهرهای خراسان نیز معطوف کرده است و سبزوار نیز با خیل مشتاقان امام هشتم (ع) هم با استعانت از درگاه آن امام همام، به یاری شتافته اند. آری سال هاست به گوشه اي خزيده ايم و فراتر از احوالات خودمان، احوالي نپرسيده ايم.
هراندازه ما بي خبريم آگاهي آنها افزون تر است. آنها، همان مهرورزاني هستند كه آرام جان خود را در اشك شوق مادري مي بينند كه سال هاست سخن نوشدگی دل با برق گنبد حرم، زينت چشمش نشده است.
دست هايشان تنها يك دست نيست. خادم امام اند به درماندگانش خدمت مي كنند.
درماندگاني كه شايد به خواب چشم شان هم نمي ديدند شايد روزي مهمان امام باشند؛ اما روزي كارت دعوت حضرت را خادمان او به دستش رساندند و هزاران فعاليت هاي مردم دوست ديگري كه اينجا شرحي از فعاليت هاي خدام امام رضا(ع) درسبزوار را آقاي اسماعيل دلبري رابط آستان قدس در سبزوار برايمان نقل مي كند:
"دفترنمايندگي آستان قدس رضوي از سال١٣٩٦طي ابلاغيه اي از آستان قدس رضوي مشهد در سبزوار تاسيس شد. هدف از تشكيل اين دفاتر رسيدگي به امور محرومين و نيازمندان است. اين نيازمندي ها ممكن است از حيث مادي، فرهنگي، خدمات پزشكي وپرستاري، خدمات مهندسي يا خدمات مشاوره و غيره باشد.
كمك رساني به اين نيازمندان توسط خادم ياراني صورت مي گيرد كه توانايي خدمت و تخصص در آن زمينه را داشته باشند.
آستان قدس سامانه اي را راه اندازي كرده است تا براي افراد مشتاق خادمی امام رضا(ع)  امکان ثبت نام به سهولت فراهم شود. اين افراد پس از ثبت نام در سامانه، می توانند درماه یك بار امكان تشرف به حرم رضوی را داشته باشند و سه روز درماه هم درشهرستان محل سكونت خود به محرومين و نيازمندان كمك رساني كنند. ما در هر شهرستان و محله اي كانون هاي خادمياري راه اندازي كرده ايم كه درهركانون به تناسب جمعيت تعدادي ازاين خادمياران خدمت مي كنند.
برخي از اين كانون ها بصورت تخصصي فعاليت مي كنند. همانند كانون مهندسي، كانون وكلا، و كانون سلامت كه در آن پزشكان و پرستاران مشغول خدمت هستند. بعضي از كانون ها به صورت محلي هستند و ممكن است در آن از همه نوع تخصص وجود داشته باشد كه كار اين كانون ها پيوند بين خير و نيازمند است.
از دوسال گذشته حدود سه هزار خانواده نيازمند شناسايي شده اند و كمك هاي مادي از قبيل خوار و بار و غذاي متبرك حضرت در قالب سبد كالا بين آنها توزيع كرده ايم.
همچنين بالغ بربيش از دوهزارنفر كه توانايي زيارت امام رضا(ع) را نداشته اند راهي زيارت كرده ايم  و  ٣ يا ٦ وعده مهمان امام بوده اند كه هزينه رفت و برگشت آنها توسط خيرين جمع آوري شد و اسكان و تهيه غذا به عهده آستان قدس مشهد بود.
اخيرا نيز به مناسبت دهه كرامت برنامه هاي متنوعي را تدارك ديديم. آذين بندي و چراغاني محلات، سركشي از خانواده هاي شهدا درسالروزشهادت شان، سركشي از بيماران دربيمارستان هاي امداد، واسعي وحشمتيه، سركشي از سالمندان مادر و پدر و همچنين برگزار جشن در مركزحمايت از معلولين ذهني أميرالمؤمنين را داشتيم كه هداياي متبركي هم تقديم حضورشان شد.
درهمين هفته مبارك دو اتوبوس زائر اولي شناسايي شد كه يك اتوبوس از روستاي بخش ششتمد و يكي از حاشيه شهر سبزوار بود و سه وعده زائر امام بودند.
سواي اين خدمات در اين دهه، فعاليت هاي مستمر ما اعطاي وام بلاعوض براي نوعروساني است كه توانايي تهيه جهيزيه را ندارند و هم اكنون نيز اين كمك رساني انجام ميگيرد.
درسال هاي گذشته اعطاي وام اشتغال زايي را هم داشتيم كه في الحال به سبب اختصاص حجم عمده اي از كمك ها به مناطق سيل زده و كمبود بودجه، سهميه اي به ما تعلق نگرفته ولي پيگير دريافت مجدد آن هستيم .
گاهی كمك هايي از آستان قدس براي بيماران خاص فرستاده مي شود كه بيماران نيز به متبرك بودن اين كمك ها، ياري مي جويند. 
اينها همه و همه فقط بخشي از فعاليت هاي گسترده و مردمي اين دفاتر است. دفاتري كه هم برخي را به آرزوي خادمي امام رساند و هم مرهمي به زخم هاي درماندگان شد . 
باشد كه قرار دلهاي بي قرار و درمانده با كرم دستهايشان برقرار شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما