مالیات کمرشکن و این حوزه نا بلد مالی

اصول را فدای وصول نکنیم

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مالیات  و چگونگی مواجهه ی ساختار مالیاتی با کنشگران اقتصادی یکی از روش های بسیار مهم و فوق العاده ی حمایتی از تولید و به تبع آن رونق اقتصادی است آیا نظام مالیاتی کشور، انعطاف پذیر، عادلانه و در جای خود حمایتگرانه و شفاف است؟ این امر در سبزوار چگونه است؟ آیا وحدت رویه حفظ شده است یا سبزوار ایالت خودمختاری است که محاسبگران مالیات، با تکیه بر اخذ مالیات حداکثری و بی توجه به معافیت های مالیاتی، امان از رونق اقتصادی بریده و سوگلی و گل سرسبد مالیات بگیران کشور شده اند؟ آنچه اسفبارتر است بنگاه های اقتصادی است که با ندانم کاری و عدم استفاده از کارشناسان مجرب نه تنها به هزینه های سرسام آور خود افزوده بلکه باعث رکود یا در برخی موارد تعطیلی واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی می شوند.  
در این مطلب سعی می شود با نگاهی کارشناسی به آسیب های امورمالی در بنگاه های اقتصادی و فشارهای مالیاتی با استفاده پرداخته شود.
 
حسابداری هزینه نیست، سود است
یکی از آسیب هایی که متوجه نهادی اقتصادی و به ویژه واحدهای تولیدی است عدم توجه به نیروهای متخصص در حوزه ی حسابداری ست. نبود کارشناس های متخصص و حرفه ای در مجموعه این شرکت ها بسیاری از آن ها را دچارمشکل کرده است. به نظر می رسد اینگونه شرکت ها، به تنها چیزی که فکر نمی کنند داشتن حسابداران حرفه ای است. قطعا وجود اینگونه افراد می تواند قسمت زیادی ازامورمالی را سامان بخشد. بسیاری ازپرونده های مالی که از جانب شرکت ها به محاکم قانونی ارجاع داده  می شود ناشی از ناآگاهی به قوانین امور مالیاتی است. عدم اشراف مدیران مالی بر قوانین اقتصادی و عدم توفیق در پروژه ها و طرح های توجیهی، ضرورت استفاده از نیروی متخصص را بیشتر می کند. بزرگ ترین اشتباهات درحوزه ی برنامه های اقتصادی و مالی شرکت ها از جایی نشات می گیرد که داد و ستدها و معاملات بیشتر براساس حسن نیت طرفین صورت گرفته تا معاملات دقیق بر اساس مستندات حساب شده و قانونی. 
ناآگاهی ازتبصره های قانونی و طرح های پیچیده مالیاتی، ضرورت وجود نیروهای کاربلد را برای واحدهای تولیدی بیشترنمایان می کند.
 
اصول را فدای وصول نکنید!
با وجود قوانین سفت و سخت درحوزه پرداخت مالیات، حقوق وتکالیف مودیان آنچنان که باید در نظر گرفته نمی شود. به نظر می رسد مبنا باید بر اصول حقیقی مندرج در قانون است در حالیکه بنا بر وصول مالیات است آن هم به هر قیمتی و با نگاه شکاکانه به مودی. تا جایی که امکان دارد دفاتر مالی رد می شود یا اشکالات شکلی گرفته می شود تا به توان به صورت علی الراس مالیات را محاسبه کرد و مطالبه نمود. اصولا یکی از این حقوق آموزش حقوق مالیاتی به شهروندان قبل ازانجام هرگونه ممیزی و تشخیص مالیات است که باید مودی را ازحقوق خود آگاه کرده و توصیفی جامع از آن را برای وی فراهم سازد. این موضوع می تواند به صورت مناسب و مطلوب به آن ها اطلاع رسانی و آموزش داده شود. این در حالی ست که در شرایط فعلی فقط با تماس گرفتن با مودی که ممکن است به هردلیلی قادر به پاسخگویی از این طریق نباشد اقدام به برقراری ارتباط می کنند در صورتی که در هرشرایطی قانون گذار موظف کرده است ابلاغیه مشخص درمحل اقامت قانونی شرکت و با تحویل و به امضا مدیرعامل و یا وکیل قانونی وی صورت گیرد.
 
حق رفتارمنصفانه با مودی
مهم ترین جلوه ی این حقوق را می توان به رفتار منصفانه با مودی بویژه در نحوه تقسیمات مربوط به حق دادرسی منصفانه در مراحل اختلاف مالیاتی آورد. حق دسترسی به اطلاعات، اسناد ومدارک پرونده، حق شکایت و اعتراض، حق دفاع و حق تجدید نظرخواهی ازجمله این حقوق است. این درحالی ست که در حوزه حل اختلاف تنها کاری که برای مودی صورت می گیرد بعد از شنیدن توضیحات وی برای اینکه همکار ممیزی زیرسوال نرود تعدیل را تا سقف 20درصد صورت می دهند که این تخفف را می توان تا قبل از رسیدن به حل اختلاف ازمدیرگروه مالیاتی نیز اخذکرد.
 
تقاضای تقسیط مالیات
اداره امور مالیاتی و دارایی و یا سازمان امور مالیاتی کشور می تواند در خصوص مودیانی که قادر به پرداخت بدهی مالیاتی خود به صورت یکجا نیستند به مدت سه سال ازتاریخ ابلاغ مالیات قطعی اقدام به تقسیط مالیات کند که براساس قانون نیز این حق برای مودیان درنظرگرفته شده و صریحا اعلام شده است این درحالی است اداره مالیات ودارایی ابتدا از سه قسط شروع کرده و ثانیا با بروکراسی پیچیده ای صورت می گیرد که در نهایت به نه قسط می رسد. 
متاسفانه ممیزین مالیاتی برای مشخص کردن مالیات اشخاص حقیقی که بسیاری از آنها فاقد دفاتر و اسناد ومدارک می باشند و به علت عدم آگاهی از این موضوع توسط اشخاص به صورت سلیقه ای اقدام به تشخیص مالیات برای اینگونه افراد می کنند که بعضا غیرقابل قبول و هنگفت می باشد. 
یکی دیگر از اقدامات ممیزین مالیاتی تشخصی، مالیات برای آن دسته از مشاغلی است که در طی چندسال با افت شدید درآمد مواجهه شده اند ولی چون مبلغ مالیات براساس سود مشخص از یک سال گرفته می شود به این توجه نمی شود که با وجود کاهش درآمد به علاوه ی هزینه ثابت مالیات در سال اول باید مبلغ 20درصد دیگر را بپردازند که با درآمدهای کاهش یافته قطعا همخوانی نخواهد داشت و عملکرد سال قبل معیاری برای تشخیص مالیات سال جدید نخواهد بود. 
متاسفانه بسیاری از مراکز و اشخاص حقیقی نسبت به حقوق خود آشنایی کامل ندارند و به صورت سنتی و به قولی بازاری امور حسابداری خود را انجام می دهند که به علاوه پرداخت ثابت باید هزینه عدم ارسال اظهارنامه ها، صورت معاملات فصلی و سایر جریمه ها را بپردازند. این درحالی ست که ممیزین مالیاتی نیز از این نا آگاهی استفاده کرده وافراد را درپرداخت هزینه های خود بیشتر تحت فشارقرار می دهند.
 
سخن پایانی
مصداق های فراوانی برای بندهای فوق وجود دارد اما امیداریم این مجیز آغاز راهی باشد برای شناخت عمیق و توجه به ساختارهای مناسب جهت ایجاد رونق اقتصادی.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما