برای شهدا چه کرده ایم؟ (3) / جهاد کشاورزی سبزوار از آثار جشنواره فیلم عمار در خصوص شهدای هویزه حمایت می کند

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
برای مطالعه قسمت قبلی این پرونده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
قسمت سوم:
 
همه ساله و همزمان با عملیات نصر در منطقه هویزه و به منظور پاسداشت شهدای این  عملیات، یادواره شهدای جهادگر در سبزوار برگزار می شود.
 
این یادواره که به صورت مرتب در اواخر دی ماه هر سال توسط جهاد کشاورزی سبزوار اجرا می گردد، فرصتی برای بازگو کردن خاطرات و چگونگی رشادت شهدای هویزه در این منطقه است.
 
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص این یادواره و اهداف و چگونگی برگزاری آن گفت: شهدای هویزه صرفاً متعلق به جهاد نیست و متعلق به تمام اقشار جامعه هستند. در کارنامه ایثار و شهادت جهاد سازندگی قدیم و جهاد کشاورزی جدید سبزوار 43 شهید گلگون کفن ثبت شده که از این تعداد در اوایل جنگ تحمیلی 5 تن از رزمندگان خط امام درمنطقه هویزه به شهادت رسیدند و سبزوار نخستین شهرستان در سطح کشور است که در عملیات نصر برای آزاد سازی هویزه 5 شهید را تقدیم انقلاب کرده و این افتخاری است که نصیب دیار سربداران شده است.
 
منصور برغمدی افزود: به دلیل اینکه این شهدا از جهاد عازم جبهه شده اند، جهاد کشاورزی همه ساله برای همسنگران خود از همان ابتدا تا به امروز که سی و هشت سال از شهادت این عزیزان می گذرد  یادواره هایی به صورت کشوری برگزار می کند.
 
وی با بیان اینکه مبنا از همان ابتدا بر این بوده که  این یادواره ها هر سال نسبت به گذشته باشکوه تر برگزار شود گفت: هدف ارتقاء کیفیت برنامه و تاثیر گذاری و ماندگاری بیشتر برای نسل جوان است و برنامه های  فرهنگی، آموزشی و ورزشی در کنار آن اجرا می شود.
 
برغمدی افزود: سال گذشته در سی و هفتمین یادواره شهدای هویزه مسابقه هنری ویژه شهید "احمد نظیف" شاخص ترین شهید کم سن و سال کشوری که عنوان "بزرگ مرد کوچک" نام گرفته، برگزار شد که در  این مسابقه تعداد 800 دانش آموز از 11 مدرسه  در سطح شهرستان شرکت کردند و آثار ارسالی در دبیرخانه ستاد  مورد داوری قرار گرفت و 35 اثر هنری به عنوان برتر انتخاب شد که هفته گذشته برندگان این آثار مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
وی تصریح کرد : اهمیت شهدای هویزه به حدی است که این بحث تبدیل به یک ستاد دائمی در طول سال شده است و ستاد در محل جهاد کشاورزی تشکیل شده و اعضای آن همرزمان شهدا، کارکنان بازنشسته و نیروهای فعلی جهاد کشاورزی ، بنیاد شهید ، فرمانداری و ناحیه مقاومت سپاه و بسیج ، تیپ 47 مهندسی سلمان  و تمامی دستگاه ها و نهادهای اجرائی هستند  تا با کمک آنها یادواره با شکوهی برای شهدای هویزه برگزار شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: در این یادواره ها معمولا بالغ بر 2 هزار نفر مدعو شرکت می کنند که هر سال این جمعیت رو به افزایش است و با کمبود فضا مواجه هستیم، زیرا بزرگترین سالن اجتماعات سبزوار در حال حاضر برای 500 نفر ظرفیت دارد و چون استقبال از یادواره شهدای هویزه بی نظیر است و از طرفی فضای وسیعی برای برگزاری یادواره در شهرستان وجود ندارد جهاد کشاورزی این مراسم کشوری را در سالن ورزشی شهدای هویزه که در محل جهاد مستقر است برگزار می کند.
 
وی با بیان اینکه در جریان برگزاری یادواره شهدای هویزه برای ماندگاری و تاثیر گذاری و انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان برنامه های فرهنگی و هنری متعدد و نیز مسابقات ورزشی گوناگونی اجرا می شود، گفت: امسال نیز ستاد برگزاری شهدای هویزه در راستای ارج نهادن به مقام شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فراخوانی به جشنواره  فیلم "عمار" داده که بر اساس این فراخوان آثار منتخب در رابطه با شهدای هویزه توسط جهاد کشاورزی مورد تقدیر قرار می گیرند و رونمایی از فیلم  منتخب در جشنواره "عمار" همزمان با برپایی سی و هشتمین دوره یادواره که در دیماه امسال برگزار می گردد انجام خواهد شد.
 
این مسئول افزود: کار برای شهدا و انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل جدید حد و مرزی ندارد هر چه قدر در حوزه شهدا کار شود باز هم کم است، زیرا همه مدیون شهدا هستیم. آنها از جان گرانبهای خود گذشتند تا انقلاب پیروز شود و ما در امنیت باشیم.
 
برغمدی ادامه داد: در این 40 سال که از عمر انقلاب گذشته، اینکه بگوییم در حوزه شهدا کاری نشده کمی بی انصافی است. بالاخره کتاب های زیادی در رابطه با زندگینامه شهدا چاپ و فیلم های متعددی از رسانه ملی به نمایش در آمده است که برای شهدای سبزوار نیز در زمینه جمع آوری خاطرات و چاپ کتاب کارهایی انجام شده است. اما از آنجایی که برای شهدا  جای کار بسیار است انتظار تولیدات فاخرتر و ماندگارتری می رود . 
 
وی با اشاره به اینکه سه سال قبل تمام وصیت نامه شهدای جهاد سازندگی و بالاخص 5 شهید هویزه  در جهاد کشاورزی جمع آوری و در قالب کتاب منتشر شد، گفت:  این کتاب در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و در یادواره همان سال بین مدعوین توزیع شد. 
 
او با بیان اینکه، بودجه فرهنگی جهاد کشاورزی صفر است، افزود: جهاد 43 شهید دارد ولی یک ریال بودجه در این زمینه به جهاد تعلق نمی گیرد و بنابراین همواره دغدغه نبود بودجه فرهنگی در رابطه با شهدای جهاد احساس می شود. آنوقت انتظار کار فرهنگی دارند در حالیکه تمام آنچه در این سالها برای شهدا انجام شده با کمک های خیرین، خانواده شهدا و دوستداران شهدا بوده است.
 
برغمدی اضافه کرد: با این حال جهاد هیچگاه از برنامه های فرهنگی ویژه شهدا غافل نشده است و به طور مثال در دو سال گذشته تمامی اسناد و مدارک شهدای جهادگر از جمله فیلم، عکس، خاطرات و وصیت نامه هایشان در یک مجموعه کامل جمع آوری شد و این اسناد هم اکنون در جهاد نگهداری می شود که با راه اندازی باغ موزه دفاع مقدس تمامیشان با اختصاص غرفه ای جداگانه به آنجا منتقل خواهد شد و در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.
 
وی در ادامه گفت: بنده قبلا در جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی کار کرده ام و در این سه سال خدمتم در سبزوار به این نتیجه رسیده ام که اولاً هیچ شهری به اندازه جهاد کشاورزی سبزوار دارای این تعداد شهید نیست و حتی تعداد شهدای جهادگر سبزوار از تعداد شهدای جهادگر در کل استان خراسان شمالی با 8 شهرستان بیشتر است و سبزوار 37 سال است که میزبان برگزاری یادواره کشوری شهدای هویزه است و نمونه  این موضوع را که در سطح کشور شهرستان یا استانی چنین تجربه ای را در برگزاری یادواره داشته باشد، نداریم. اما برگزاری یک یادواره هزینه های زیادی در بر دارد که در این سالها به هر طریقی بوده هزینه های این یادواره ها تامین شده است و مطمئناً کار برای شهدا به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد و هر اندازه وقت برای شهدا گذاشته شود کم است.
 
برغمدی اظهار کرد: باید قبول کنیم  تاثیر گذاری و ماندگاری تولیدات سمعی - بصری نسبت به دیگر کارهای فرهنگی بیشتر است و نسل پیش رو به لحاظ فاصله سنی که با انقلاب دارند باید با حوزه دفاع مقدس و شهدا آشنا شوند و در این رابطه چه اقدامی بهتر از اینکه زندگینامه شهدا مستند سازی و تبدیل به فیلم شود؟
 
وی با بیان اینکه، شهدای مظلوم هویزه حماسه بزرگی را خلق کردند، گفت: در رابطه با این شهدا تا کنون فیلم هایی ساخته و از رسانه ملی پخش شده ولی اینکه مشخصا به 5 شهید سبزوار پرداخته شود چنین چیزی را تاکنون نداشته ایم و ساخت فیلم شهدای هویزه سبزوار خواسته همه ماست چون تاثیر و ماندگاری بیشتری دارد ولی از آنجایی که جهاد نه توان مالی و نه تخصص کافی در ساخت فیلم را دارد  این کار از عهده جهاد کشاورزی خارج است و این استمداد ما است و کمک دستگاه های فرهنگی را در این زمینه طلب می کنیم.
 
ادامه دارد ...
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما