مراسم تجلیل از خبرنگاران سبزوار به مناسبت 17 مرداد برگزار شد / سبزوار جایگاه دوم رسانه های خراسان رضوی را دارد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مراسم بزرگداشت 17 مرداد روز خبرنگار در سبزوار با همت اداره ارشاد اسلامی و با حضور مسئولان و نهادهای مدیریتی شهرستان و اصحاب رسانه دیار سربداران و نیز میهمانانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج رسانه خراسان رضوی برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: کار خبرنگار مثل راه رفتن روی یک دیوار باریک است. زیرا از یک طرف مسئولیت و تعهد دارد که مشکلات جامعه را بیان کند و از طرف دیگر این اطلاع رسانی نباید به گونه ای باشد که احساس نا امیدی و یأس در جامعه به وجود بیاورد یا به تعبیر عامیانه تر سیاه نمایی شود. لذا هر خبرنگاری خودش باید یک کارشناس به تمام معنای سیاسی، فرهنگی،اقتصادی و ... باشد.
 
یوسف امینی افزود: یک خبرنگار باید به تمام موضوعات احاطه و تسلط داشته باشد و طوری مسائل را بیان کند که هر دو هدف محقق شود یعنی هم مشکلات بیان شود و هم نا امیدی ایجاد نشود و امید به اینده در جامعه تقویت شود.
 
وی همچنین گفت: ما در جنبه های مختلف در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و با یک تروریسم اقتصادی مواجه هستیم. بعد از 40 سال با تحمل مشکلاتی که دشمنان جهانی برای کشور به شکل های مختلف ایجاد کردند، اکنون به جنگ اقتصادی مهم ترین جنگ ماست و از این باب رسانه ها نقش مهمی دارند که خدعه های دشمن را در جنگ روانی خنثی کنند.
 
*   *   *
 
مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: جامعه خبرنگاری یک جامعه خاص است و ما تفاوتی با دیگر خبرنگاران جهان داریم و آن این است که ما خبرنگاران مسلمانیم و در دین اسلام بر صداقت بسیار تاکید شده و ما خبرنگاران نسبت به نوشته های خودمان و قلممان مسئولیم.
 
عباس محمدیان افزود: پنهان کردن حقایق یا جو سازی هر دو غیراسلامی است. اما امروز وجود فضای مجازی عرصه خبرنگاری را دچار بحران کرده چون هویت و جایگاه خبرنگاری را دارند عوض می کنند. اما خبرنگاران باید هرچه را منتشر می کنند برای رضای خدا باشد نه سلیقه فردی. زیرا رسانه ها پل ارتباطی مردم و م سئولان هستند. ارتباط با مردم باید از بستر رسانه ها اتفاق بیافتد.
 
وی همچنین با بیان اینکه سال 98 سال حساسی برای کشور است، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات باید از بستر رسانه ها فراهم شود، زیرا ما در یک پیچ خطرناکی هستیم که عبور از این پیچ نیازمند وحدت است و دشمن در جنگ تمام عیار رسانه ای می خواهد نا امیدی را به جامعه ما تزریق کند. 
 
رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امروز سبزوار جایگاه دوم رسانه های استان را دارد و حال باید دید آیا این ظرفیت چه قدر در راستای پیشرفت منطقه قرار گرفته است؟
 
وی با تأکید بر اینکه کمک به توسعه سبزوار از بستر رسانه ها صورت میگیرد، چند درخواست و پیشنهاد بسیج رسانه خراسان رضوی را با مسئولان سبزوار در میان گذاشت و گفت: با توجه ظرفیت های سبزوار در عرصه رسانه، پیگیری تاسیس دانشکده خبر در این منطقه ضروری است.
 
محمدیان همچنین با اشاره به مشکلات زیادی که جامعه خبرنگاران دارند و صرفا هم مخصوص سبزوار نیست، گفت فرماندار می تواند بعضی از مشکلات را برطرف کند.
 
وی سپس ایجاد تعاونی مصرف برای خبرنگاران رسیدگی به بحث مسکن با اهدای زمین و تسهیل شرایط ازدواج را برای اصحاب رسانه سبزوار خواستار شد.
 
وی همچنین از جانب بسیج رسانه نیز قول داد: در راستای تسهیل شرایط ازدواج، برای خبرنگارانی که متأهل شوند 5 میلیون تومان وام قرض الحسنه، یک میلیون تومان هدیه و 15 میلیون تومان هم کمک برای خرید جهیزیه عروس انجام می گیرد.
 
*   *    *
 
در ادامه این جلسه مدیرمسئول ماهنامه ستاره شرق و سردبیر فصلنامه بیهق نامه نیز با قدردانی از اقدام اداره ارشاد در برگزاری برنامه امسال روز خبرنگار گفت: در چند سال اخیر بهترین برنامه ای که برگزار شده این برنامه است زیرا برگزار کننده آن اداره ارشاد است که متولی امر فرهنگ است و امسال نسبت به سالهای گذشته اداره ارشاد یک قدم به جلو برداشته است و با وجود انتقاداتی که در عملکرد ارشاد نسبت به نشریه خود دارم می گویم این برنامه خوب بود.
 
مهدی مقصودی سپس با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها در میان اصحاب رسانه گفت: قرار نیست همه مثل هم فکر کنند و همین که رسانه های مختلفی داریم دلیل بر این است که اندیشه ها و افکار متفاوتی داریم.
 
وی افزود: در فعالیت رسانه ای، به غیر از خبرنگاران حتی توزیع کنندگان، طراحان و ... نیز جزئی از رسانه هستند و باید همه مورد توجه و تجلیل قرار بگیرند و در کل کشور در هر مراسمی که برای روز خبرنگار برگزار می شود، نامش تجلیل از اهالی رسانه است.
 
مقصودی با اشاره به اینکه، نشریات غیر مجاز تقریبا در سبزوار جمع شده است و الان همه رسانه های مجوز دار اینجا حضور دارند گفت: نشریات کاغذی در ایران بدترین دورانش را دارد طی می کند زیرا با وجود اینکه در کشورهایی مثل ژاپن که از ما پیشرفته تر هستند، نشریات کاغذی هنوز جایگاه خود را دارند در 10 روزنامه پر فروش دنیا 3 یا 4 مورد متعلق به ژاپن است، در ایران ولی متاسفانه یک احساس بی نیازی نسبت به نشریات کاغذی ایجاد شده و همه فکر میکنند فضای مجازی کفایت می کند، اما این میگذرد و مجددا رجوع به نشریات کاغذی در آینده اتفاق می افتد. ولی خواهش داریم از فرماندار که توجه داشته باشد دراین زمان نشریات کاغذی نیاز به حمایت از ادارات دولتی دارند که متاسفانه حمایت ها نزدیک به صفر شده است.
 
وی در ادامه از شهرداری سبزوار تشکر کرد که صد در صد نشریات کاغذی مجوز دار را در سبزوار حمایت می کند. 
 
*    *    *
 
در ادامه این مراسم، رضا قدیریان از دیگر خبرنگاران و فعالان رسانه دیار سربداران نیز به سخنانی کوتاه پرداخت و گفت: هرچند رئیس جمهور اخیرا بیان کرده که خبرنگاران اگر نقصی در کار ها می بینند باید بدون لکنت زبان بیان کنند، ولی من احساس می کنم این قضیه [لکنت] در سبزوار و خیلی جاهای دیگر وجود دارد بعضی جاها بیشتر و کمتر.
 
قدیریان سپس با درخواست از همکاران رسانه ای خود که برای پرهیز از بروز مشکلات حقوقی در وهله اول ظرافت های بیان را در مطالب خود رعایت کنند از فرماندار نیز درخواست کرد دستگاه هایی را که پاسخگویی کمتری به خبرنگاران دارند، موظف به پاسخگویی کند و همچنین دعوت از خبرنگاران برای جلسات را فقط به خبرگزاری ایرنا که ماهیت دولتی دارد، محدود نکنند.
 
وی سپس به مطالبات صنفی خبرنگاران از جمله مسکن و وام هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم فرماندار توجه ویژه ای داشته باشد.
 
*   *   *
 
در این مراسم همچنین امیر مسکنی فعال رسانه ای شهرستان سبزوار و تعدادی دیگر از خبرنگاران نیز به صحبت پرداختند. 
 
گفتنی است در پایان این مراسم که در محل مهمانسرای جهانگردی سبزوار برگزار شد، تقدیرنامه و هدیه ای به اصحاب رسانه دیار سربداران اهدا شد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما