مسئولین میراث فرهنگی سبزوار دقیقا کجایید؟

پرونده درختان ديرزيست (کهنسال) کشور براي ثبت جهاني به يونسکو مي رود

معاون ميراث فرهنگي کشور از واگذاري مأموريت تشکيل پرونده ثبت جهاني درخت کهنسال سرو ابرکوه در قالب زنجيره درختان ديرزيست کشور به اداره کل ميراث فرهنگي يزد خبر داد.

به گزارش ايسنا، «محمدحسن طالبيان» حين بازديد از سرو کهنسال، کوشک عزت‌آباد، قلعه شهرسب و خانه آقازاده در شهرستان ابرکوه، در نشست با مسئولان اين شهرستان و استماع سخنانشان، درباره موضوع ثبت جهاني سرو ابرکوه، تصريح کرد: علي‌رغم اين که در سال تنها يک سهميه به کشور جهت ثبت جهاني اختصاص داده مي‌شود و موارد متعددي نيز جهت اين امر مطرح است ولي مدير کل ميراث فرهنگي استان يزد را مأمور به تهيه پرونده‌اي در سطح کشور به منظور ثبت درختان کهن‌سال کرديم هرچند که ممکن است کار مطالعاتي آن بيش از سه سال به درازا بيانجامد.

وي درباره تعيين تکليف کوشک عزت‌آباد نيز يادآور شد: اگر در گذشته اشتباهي صورت گرفته، امروز با توجه به ارتقاء دانش شهرسازي و تغيير ديدگاه‌ها نسبت به اين مقوله نبايد همان اشتباه را تکرار کرد.

معاون ميراث فرهنگي کشور تأکيد کرد: با توجه به اين که مي‌توان با انجام يک کار فوق‌العاده تاريخي و فرهنگي، يکپارچگي منطقه را حفظ و آن را به يک مسير گردشگري تبديل کنيم، پيشنهاد مي‌شود يک تيم حرفه‌اي و متخصص از منطقه بازديد و طرحي ارائه کنند که بتوان از طريق آن علاوه بر ايجاد يک راه دسترسي، منابع مردم و شهر را نيز تأمين کرد.

وي با اشاره بر اين که مي‌توان يک جريان سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري ابرکوه به راه انداخت و طراحي‌هاي بهتري براي اين شهرستان در نظر گرفت، افزود: تيمي که براي ارائه طرح در نظر گرفته مي‌شود بايد نگاه کارشناسانه داشته و بيش از هر چيز منافع ملي را در نظر بگيرد.

طالبيان در رابطه با مشکلات ميراث فرهنگي ابرکوه نيز اظهار کرد: در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز از لحاظ نيروي انساني و مسائل تجهيزاتي با محدوديت‌هايي مواجه است ولي به محض اين که گشايشي ايجاد شود، شهرستان ابرکوه نيز در نظر گرفته خواهد شد.

 

در همین راستا در کانال "برای سبزوار" یاد داشتی درج شده است که بی گمان تلنگریست برای همه ی دست اندرکاران. با هم آن را پی می گیریم

تلنگر!

ميراث فرهنگي سبزوار دقيقا کجاست؟ و دقيقا چه مي کند؟

علی نورآبادی

يکي دو سال پيش هم پرونده قنات هاي ايران در يونسکو به ثبت رسيد. در اين پرونده 10 قنات از شهرهاي مختلف ثبت جهاني شدند.

 اما متاسفانه سبزوار با 1000 قنات که شايد تنها شهري باشد که بيشترين قنات را در کشور دارد، در اين پرونده جايي نداشت. يعني کاري نکرديم که از سبزوار هم قناتي به ثبت برسد.

 آن موقع چند بار به مسئولان ميراث فرهنگي گفته شد که پيگيري کنند که قناتي هم از سبزوار همراه اين پرونده به ثبت برسد اما کسي پيگيري نکرد و باز هم سبزوار جا ماند.

حالا دوباره پرونده ثبت جهاني درخت هاي کنهسال به جريان افتاده است. اگر ميراث فرهنگي سبزوار به صورت جدي پيگيري کند، چنار کهنسال کيذقان هم مي تواند يکي از اين درختان باشد که همراه اين پرنده به ثبت جهاني برسد. آيا ميراث فرهنگي سبزوار باز هم غفلت خواهد کرد تا اين فرصت هم از دست برسد؟

ميراث فرهنگي سبزوار دقيقا کجاست؟

 و دقيقا چه مي کند؟

 منبع: کانال "برای سبزوار"
https://t.me/barayesabzevar


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما