قصه تلخ مرگ تدریجی درختان سبز در سطح شهر سبزوار از کجا آب می خورد؟

محمود امیراحمدی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
شمار قابل توجهی از درختان حاشیه بیرونی دانشگاه حکیم سبزواری در مسیر جاده سبزوار - سنگ سفید و نیز در برخی دیگر از نقاط سطح شهر خشک شده و یا در معرض خشک شدن هستند این در حالی است که همه به اهمیت درختان و فضای سبز به خصوص در شهرهای کویری آگاهیم و هر سال در نیمه های اسفند به مناسبت هفته درختکاری تبلیغات گسترده ای برای کاشت درختان می شود.
 
به گزارش مجله اینترنی اسرار نامه در چند روز اخیر برخی از همشهریان سبزواری با ارسال پیام هایی به اسرارنامه نگرانی خود را از خشک شدن تدریجی درختان سطح شهر ابراز کردند که بدنبال دریافت این اطلاعات، خبرنگار اسرارنامه به تهیه یک گزارش تصویری از وضعیت درختان سطح شهر پرداخت. 
 
خبرنگار اسرارنامه علاوه بر بررسی درختان حاشیه بیرونی دانشگاه حکیم سبزواری به بررسی وضعیت برخی دیگر از مناطق شهر سبزوار از جمله خیابان پیرنیا، پارک جانبازان، پیاده راه سلامت، جنوب میدان امام حسین جنب استادیوم مظهری و ...نیز پرداخت که مشخص شد در این مناطق نیز متاسفانه درختان در وضعیت نامطلوبی گرفتار بودند. 
 
در مشاهدات عینی خبرنگار ما مشخص شد که اگرچه پای بسیاری از درختان خشک شده یا در حال خشک شدن، لوله کشی هایی جهت آبیاری قطره ای انجام شده، ولی متاسفانه تمامی مسیر خشک بود و آبی در لوله ها جریان نداشت.
 
همچنین در بعضی از این مناطق که درختان خشک شده زیادی وجود داشتند، نهال های یک ساله ای مشاهده می شد که در حال آبیاری و رسیدگی بودند. حال سئوال اینجاست که وقتی درختان سبزی که چند سال از عمر آن ها می گذرد رو به خشکی می روند و کسی به حال و روزشان رسیدگی درستی نمی کند، چگونه است که باز در چند قدمی آن ها نهال های جدیدی کاشته می شود؟ آیا بهتر نیست همان درختان قبلی را مراقبت کنیم تا به نهایت بزرگی و بهره وری خود برسند؟
 
علاوه بر اینکه بر اساس آموزه های دینی و اخلاقی مراقبت از فضای سبز و رسیدگی به درختان بسیار توصیه شده است، با توجه به اینکه درختان شش های تنفسی هر شهر محسوب میشوند و خصوصا در گرمای شدید تابستان منجر به تلطیف آب و هوا و آسایش شهروندان می گردند، در شهری مانند سبزوار نیاز به مراقبت بیشتری از فضای سبز احساس می شود که هم مردم و هم مسئولان مربوطه باید در این زمینه نقش فعالانه تری ایفا کنند.
 
خبرنگار اسرارنامه این موضوع را از یک کارشناس مربوطه در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار پیگیری کرد که پاسخ این مسئول به زودی در اسرارنامه منتشر می شود.
 
گفتنی است چندی قبل گزارش هایی نیز از خشک شدن درختان پارک شهید فرومندی در همین مجله منتشر شد که با پیگیری های صورت گرفته از جانب اسرارنامه آبیاری موقت درختان آن پارک با تانکر آغاز شد و طرح واگذاری پارک به بخش خصوصی جهت مراقبت و نگهداری دقیق تر، مد نظر اداره منابع طبیعی و شهرداری شهرستان قرار گرفت.
 
 
نظرت را بنویس
comments

عاشق دیار سربدران

از کارخانه های چوب بری ... صدای اندوهگین پرندگانی می آید که آوازه هایشان را... در سینه ی درخت هایی جا گذاشته اند که عاقبت شان بریدن است بریده ام ! همچون شاخه ی نازکی از درختی تنومند می خواهم ... این بار تابوتی شوم که فقط مرگ را جابجا می کند ببین ... چگونه درخت ها ... این همه تنهایی را میز می شوند ... صندلی... تختخوابی تک نفر و آوازهایی که ... این زمستان ... در شومینه می سوزد صدای بی بال پرندگانی است ... که به درختان خشک شده فکر می کنند!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما