در مراسم تجلیل از خبرنگاران سبزوار

پارامترهای انتظامی و امنیتی سبزوار خیلی جلوتر از احساس امنیت مردم است

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

فرمانده جدید نیروی انتظامی سبزوار گفت: پارامترهای امنیتی و انتظامی سبزوار از احساس امنیت مردم خیلی جلوتر است و یا به عبارتی احساس امنیت مردم از امنیت موجود پایین تر است.

سرهنگ کارگاه حسین بیات مختاری در مراسم تجلیل از خبرنگاران سبزوار که صبح روز یکشنبه در محل ساختمان ستاد فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان برگزار شد، با تفکیک قائل شدن بین دو مفهوم امنیت و احساس امنیت گفت: برخی شهرها و کشورها با اینکه از جرایم بالاتری برخوردارند اما احساس امنیت بیشتری در بین مردمشان وجود دارد. به طور مثال آمار سرقت در آمریکا از ایران بیشتر است و یکی از رتبه های بالای دنیا را در این رابطه دارد و این آمارها بر اساس بیشتر بودن تعداد جمعیت نیست بلکه استانداردی دارد که مثلا بر مبنای میزان وقوع سرقت در بین هر صدهزارنفر جمعیت محاسبه می شود. اما در عین حال احساس امنیت بیشتری در بین مردم آنجا وجود دارد.

وی یکی از دلایل احساس پایین امنیت در سبزوار را ترویج شایعات دانست و گفت: وقتی در بین مردم از آمار قتل ها در سبزوار صحبت می شود، اعداد و ارقامی بیان می گردد که بر مبنای شایعه است و همین ها باعث کاهش احساس امنیت مردم می شود و اینجاست که هنر رسانه ها خود را نشان می دهد. زیرا رسانه ها باید آنقدر قوی بشوند که مرجعیت کامل را به دست بگیرند و محافل شایعه ساز قدرت اثرگذاریشان کمتر شود.

سرهنگ بیات مختاری ضمن یادآوری اینکه اطلاع رسانی باید بر اساس مصلحت جامعه باشد، گفت: نگاه ما به رسانه فرصت محور است و اینجانب رسانه ها را در کنار نیروی انتظامی می بینم که هم کار ما و هم کار آن ها چند وجهی است و در نهایت هدف باید چیزی باشد که برای مردم ارزش دارد.

وی با بیان اینکه دست تمنا به سمت رسانه ها دراز می کنیم، افزود: به هرحال دیگر آن زمان گذشته است که بگوییم یک سازمان انحصارا مسئول و متولی برقراری نظم و امنیت است و بقیه باید کنار بنشینند. ما نمی توانیم این ماموریت خود را بدون استفاده از ظرفیت سایر ارگان ها انجام دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی سبزوار سپس با تأکید بر اینکه اصل محور کارهای ما پیشگیری است، گفت: در این راستا هماهنگی هایی را داریم انجام می دهیم که جدیدترینش با سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی همچنین در بخش دیگری از این جلسه با اذعان به اینکه روی مقوله امنیت اقتصادی کمتر کار کرده ایم، گفت: مثلا برای جلوگیری از سرقت کمتر آموزش داده شده است و باید روی کلاهبرداری و سرقت در سبزوار بیشتر کار شود. اما بعضی موضوعات و جرائم اصلا نیازی به رسانه ای شدن ندارند. مثلا وقتی یک موضوع ضد اخلاقی انجام می شود چه نیازی است که به دیگران بگوییم؟ چون این خودش اشاعه منکر است.

فرمانده نیروی  انتظامی سبزوار در بخش دیگری از این جلسه به ارائه آمارها و توضیحاتی درباره عملکرد این دستگاه در زمینه های کشفیات قتل، سرقت، مواد مخدر، قاچاق و ... کرد که این اطلاعات در مطالب بعدی اسرارنامه به اطلاع مخاطبان گرامی خواهد رسید.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی سبزوار نیز در بخشی از این نشست، گفت: از یک سال قبل که در این معاونت حضور یافته رویکرد انتشار پیام های پیشگیرانه در بین مردم را برای مقابله با برخی جرائم با کمک اصحاب رسانه سبزوار در پیش گرفته است.

سرگرد جواد یساولی در ادامه با تقدیر از پیام هایی که در مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص فرهنگسازی منتشر می شود، همه اصحاب رسانه سبزوار همه را به چالش فرهنگسازی دعوت کرد که می تواند فواید زیادی برای شهرستان داشته باشد.

وی توضیح داد: این چالش می تواند در بحث فرهنگ رسانه ای، فرهنگ پیشگیری از اعتیاد، فرهنگ قانونمندی، فرهنگ رفتاری، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ رانندگی و فرهنگ امنیتی ایجاد شود که برآیند همه اینها به یک امنیت پایدار منجر می شود.

سرگرد یساولی افزود: مثلا این فرهنگسازی می تواند برای زمان وقوع تصادفات رانندگی کاربرد زیادی داشته باشد که شهروندان آموزش ببینند چگونه رفتار کنند که باعث زد و خورد و درگیری خیابانی نشود و پلیس بتواند موضوع را رسیدگی کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که برآیند همه این کارها به خودمان بر می گردد، لذا ما خبرنگاران را به  این چالش دعوت می کنیم که به صورت هماهنگ بحث فرهنگسازی را در رسانه ها گسترش دهند، زیرا تکرار یک موضوع می تواند به تولید فرهنگ منجر شود.

رئیس اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی سبزوار نیز در قسمت دیگری از این جلسه اظهار کرد: پلیس و نهاد نیروی انتظامی اول به عنوان یک نهاد فرهنگی است و بعد یک دستگاه نظامی. زیرا برای پیشگیری از وقوع از جرایم، بیش از هر چیز به فرهنگسازی نیاز است و هر چه قدر ما بتوانیم با فرهنگسازی در راستای ساماندهی و پیشگیری از جرایم اقدام کنیم، از آن طرف نیاز ما به اقدامات قهری کمتر خواهد شد.

رضا شجاع مقدم افزود: رسانه ها کنار نیروی انتظامی هستند و در فرهنگسازی یاری خواهند کرد و متقابلا این خواهش را از نیروی انتظامی داریم که شما هم تعامل را با اصحاب رسانه بیشتر بکنید تا بتوانند در فرهنگسازی موفق باشند.

وی با بیان اینکه پایگاه های خبری و اصحاب رسانه سبزوار این انگیزه را دارند که سطح آگاهی مردم را بالا ببرند، خواستار برگزاری نشست های بیشتر فرماندهی نیروی انتظامی برای دوستان رسانه شد.

شجاع مقدم همچنین با سپاسگزاری از همکاری نیروهای انتظامی در برگزاری کنسرت اخیر شهاب مظفری در سبزوار گفت: هماهنگی ها بسیار خوب صورت گرفت و مردم خودشان نظم برنامه را تأمین کردند و حتی نیاز به ورود مأموران انتظامی به داخل سالن پیدا نشد.

گفتنی است در این جلسه خبرنگاران سبزوار نیز با بیان دیدگاه ها و نیازهای خود برای همکاری هرچه موثرتر با نیروی انتظامی در فرهنگ سازی پیشگیری از جرم و اطلاع رسانی به موقع و صحیح حوادث، خواستار آن شدند که جهت قدرت گرفتن رسانه ها و غلبه بر محافل شایعه پراکنی که احساس امنیت مردم را تحت تأثیر قرار می دهند، نیروی انتظامی نیز اطلاعات موثق را سریعتر در اختیار رسانه های قانونی قرار دهد و تا حد امکان از فعالیت آزادانه اصحاب رسانه در زمینه سوژه های مورد نظر حمایت کند.

در این جلسه خبرنگاران سبزوار همچنین برخی گلایه های خود را از محدودیت هایی ابراز کردند که برای تعدادی از خبرنگاران شهرستان از جانب دستگاه های امنیتی و انتظامی و به واسطه بی اعتمادی یا کم توجهیشان به اهمیت رسانه ها ایجاد شده است.

خبرنگاران یادآور شدند اگر قرار است در مقابل جریان شایعه سازی ها بایستند، باید خودشان بتوانند اخبار کافی و موثق را در زمان مناسب کسب کنند و از همین رو امنیتی دیدن بی جهت همه حوادث و ممانعت از رسانه ای کردن اخبار آن ها فقط باعث می شود خبرها به جای اینکه از مبادی معتبر به دست مردم برسد، از طریق بنگاه های شایعه پراکنی مخابره شوند.

 

نظرت را بنویس
comments

محمود

باسلام من از نیشابور وبلاگ شمارو میبینم خسته نباشید واقعا سرهنگ بیات مختاری کارش درسته وقتی هم در نیشابور بود مردم از ایشان خیلی رضایت داشتند فردی ارام وصبور با تشکر موفق باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما