پرونده/ قصه تلخ سرای معمار زاده/ قسمت سوم

اختلاف بین شهرداری و مالک نیازمند تدبیر حد واسط است

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس اداره بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار تاکید کرد: اختلاف بین شهرداری و مالک نیازمند تدبیر حد واسط است. این موضوع با توجه به شرایطی که سرا در پیش دارد باید هر چه سریعتر حل شود چرا که جدا از اهمیت سرای تاریخی معمارزاده، نگرانی هایی در رابطه با تخریب بنا وجود دارد. سرا بدون رسیدگی در بلا تکلیفی به سر می برد و هزینه های مرمت بنا روز به روز بالاتر می رود. این امر نیازمند یک تدبیر مدیریتی است که شورا باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد. چون شهرداری هر نظری که داشته باشد شورا باید مصوب کند.

مهدی برزویی افزود: سرای معمارزاده در مقایسه با دیگر کاروانسراهای به جا مانده از ادوار گذشته از نظر معماری و کاربری یک سرای کاملا متفاوت است و صرفاً این سرا جهت بارانداز نبوده و در زمره کارونسراهای خاص قرار دارد و از نظر معماری در دو طبقه ساخته شده و اجزای کامل تری نسبت به دیگر کاروانسراها دارد.

وی گفت: موقعیت این سرا در مرکز شهر سبزوار قرار دارد که به مرور زمان پیرامون آن را محله گلستان در بر گرفته است. این محله یک بافت اجتماعی و جمعیتی واحد به نام غربتی ها را در خود جای داده است.

 برزویی ادامه داد: کارونسرای معمارزاده با توجه به خصیصه گلستانی ها که تولیدات دستی و صنعتگری دارند، می تواند به عنوان یک محله عرضه محصولات، محور توسعه این منطقه در مرکز شهر شود. با تمام حرف و حدیت هایی که برای محله گلستان وجود دارد برای رشد و توسعه این کوی با توجه به اینکه همه نگاه ها به کالبد گلستان معطوف شده و این کالبد فرسوده، زخمی و بد ریخت، بسیاری از قابلیت های  این محله را پوشیده  نگه داشته، توسعه گلستان قبل از اینکه درگیر توسعه کالبدی شود باید درگیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بشود.

او گفت: در بحث اقتصادی، سرای معمارزاده می تواند در پیوند این حرفه ها و ساکنین محله گلستان که حرفه آنها به نسل جدید گلستان منتقل شده عمل کند. به هرحال حرکت صنعتگری گلستان جذاب است و جای یک مکان ارزشمند تاریخی که دارای فضای فیزیکی قابل توجه برای عرضه محصولات این اهالی و خدماتشان باشد، واقعا کم است که خوشبختانه قرار گرفتن سرای تاریخی معمارزاده در این منطقه این کمبود را جبران کرده است.

 رئیس اداره بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار ادامه داد: اگر سرای معمارزاده در خدمت صنایع، حرف، خدمات و رسوم محله گلستان قرار گیرد ضمن اینکه امکان ورود گردشگران را به گلستان تقویت خواهیم کرد شهروندان سبزواری نیز تمایل بیشتری به رفت و آمد در کوی پیدا خواهند کرد و رونق کوی گلستان را به همراه خواهد داشت. اگر رونق اقتصادی در محله گلستان اتفاق بیافتد، ساکنان این محل به کالبد فیزیکی گلستان که محل زیست آنها است نیز توجه بیشتری خواهند داشت و اهالی امیدوار به کمک های بیرون از گلستان  نخواهند بود.

وی مشکل عمده اهالی کوی گلستان را مسائل اقتصادی برشمرد و افزود: ساکنین از نظر فرهنگی باید به این نگاه برسند که فقط خودشان می توانند محله را بسازند.

وی اشاره کرد: شهرداری چند سال قبل برای ایجاد بازارچه صنایع دستی اقدام به خرید کاروانسرای معمارزاده کرد. بر همین اساس شرکت عمران شهری که الان شرکت بازآفرینی است، قول طراحی طرح مصوب را داد. مراحل تصویب طرح تا انتها گذرانده شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد که به محض تملک نهایی شهرداری در سرای معمارزاده، طرح مرمت و احیاء، قابل اجرا شدن است.

برزویی اظهار کرد: خرید این بنا از مالکین توسط شهرداری و شورای شهر در سال 94 انجام شده است که با تغییر شهردار و شورای قبلی  اختلافاتی در تفسیر این قرارداد در رابطه با متراژ بنا رخ داد. شهرداری اعلام می کند مبلغ خرید بنا براساس 4 هزار متر (آنچه که در قرارداد قید شده) خریداری شده در حالیکه زمین سرا  2 هزار و 700 متر است در آنجا منظور این بوده زمین  با عرصه و اعیان که 4 هزار متر است به شهرداری فروخته شده اما  مطلبی که الان مطرح است بنا مد نظر نیست، زمین 2 و 700 متر است شهردار فعلی می گوید عرصه را به هر میزانی که هست به آن قیمتی که مشخص شده خرید می کنم.

وی اضافه کرد: تفسیرهایی در قرارداد خرید سرای معمارزاده وجود دارد که همین باعث اختلاف بین نماینده و شهرداری شده است در کارشناسی عرصه و اعیان ذکر شده در حالیکه در قرارداد  به چنین موضوعی اشاره نشده است. به هر صورت این اختلاف یک موضوع فنی و مدیریتی است. مالک هم با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از قرارداد می گذرد با همان شرایط مایل است سرا را در اختیار شهرداری قرار دهد. منتهی چون قیمت ملک عملا در این چند سال دچار نوسانات زیادی شده مالک از حق قانونی خود نمی گذرد. اختلاف بین شهرداری و مالک  نیازمند تدبیر حد واسط است این موضوع باید حل شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما