این قصه سر دراز دارد / قسمت سوم

اندراحوالات ناخوش کتابخانه های سبزوار...

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

پیرو پیگیری های صورت گرفته مجله اینترنتی اسرارنامه درباره تعلل در روند احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار و گفتگو با معصومه فلاحی رئیس اداره کل کتابخانه های سبزوار وی علاوه بر ارائه توضیحات در خصوص علل محقق نشدن احداث کتابخانه مرکزی در این شهرستان به مشکلات موجود در دیگر کتابخانه های عمومی شهر سبزوار اشاره کرد:

مشکلات مربوط به کتابخانه ها به یکی دو مورد خلاصه نمی شود

رئیس کل کتابخانه های شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه کتابخانه ها باید از بخش های مختلفی نظیر بخش کودکان، سمعی و بصری، سالن جلسات، بخش مرجع، اطلاع رسانی و... برخوردار باشد توضیح داد: با توجه به اینکه اکثر کتابخانه هایی که از جانب خیرین واگذار شده اند منازل مسکونی بوده و ما درباره مکان و پراکندگی جمعیت در مناطق وقف شده دخالتی نداریم، کتابخانه ها را بیشتر محلی برای ارائه خدمات شبیه می دانیم  و استاندارد های موجود در هر کتابخانه را رد کرده و از نبود کتابخانه ها در حاشیه شهر گله مند هستیم.

غسال خانه، فضای کتابخانه روداب

وی نهایت تأسف را در باب احداث کتابخانه های غیر استاندارد و عدم توجه به مقوله فرهنگی زمانی دانست که هم اینک از فضای غسال خانه ای در روداب با 5 هزار نفر جمعیت به عنوان محلی برای کتاب و کتابخوانی استفاده می شود که از ناچاری با تغییر کاربری به مکانی به اسم کتابخانه تغییر شکل داده است.

امیدوار بودیم تا سال 1400 به سمت استاندارد سازی برویم

فلاحی با بیان اینکه قرار بود تا سال 1400 به 7 هزار متر مربع فضای کتابخانه ای طبق برنامه توسعه برسیم گفت: در حال حاضر 5 هزار متر مربع در شهرستان وجود دارد که از این میزان قسمت زیادی نیز در خطر است زیرا بعضا کتابخانه های مشارکتی به صورت قراردادی وجود دارند که مشخص نیست پس از اتمام قرارداد یکساله افراد متولی میل به ادامه کار خواهند داشت یا خیر.

وی افزود: البته ما امیدوار بودیم با ساخت کتابخانه مرکزی تا سال 1400 به استاندارد های لازم برنامه توسعه چه از لحاظ متراژ و چه امکانات و ظرفیت های قابل قبول در این باره برسیم که با محقق نشدن این مهم بیش از پیش این نگرانی افزایش پیدا کرده است.

قدران خیرین هستیم

معصومه فلاحی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جز 9 کتابخانه نهادی شهرستان که آخرین آن ها حاج ملاهادی در سال 72 و کتابخانه شریعتی در سال 56 بوده گفت: ما بقی به همت خیرین تحت عنوان کتابخانه های مشارکتی و غیر نهادی ساخته شده که از این بابت قدران آن ها هستیم.

سخن اسرارنامه

چیزی که واضح و روشن می باشد این است که موضوع کتابخانه های سبزوار نیز مانند بسیاری از مشکلات فرهنگی در سطح شهرستان با بی توجهی مسئولان شهری در معرض آسیب ها و ناملایمات عدیده ای قرار گرفته است. این که چرا به موضوع فرهنگ و کتابخوانی توجه نمی شود مسئله ای است که در نهایت به ضرر کلیت شهرستان و فرهنگ دوستان سبزواری منجر خواهد شد که برای کهن شهری مانند سبزوار با این عقبه تاریخی و فرهنگی وجهه خوبی نخواهد داشت. همچنان که می دانیم پاس کاری های متعدد اداری و عدم پاسخگویی صحیح و قانع کننده از جانب برخی از مدیران شهری نیز خوره ایست که این  روزها بیشتر در جان فرهنگ سبزوار افتاده است...

 

نظرت را بنویس
comments

سبزواری

پیشنهاد برای کتاب خانه ها جدولی درست کنند و روی پیشخوان کتابخانه ها بچسبانند و یا دفتری خط کشی شده که اعضای کتاب خانه اگر پیشنهادی برای خرید کتاب های جدید و یا درخواست کتاب های مفید دارند یادداشت کنند تا در خرید های بعدی کتابخانه و یا اهدای کتاب ، مورد توجه قرار بگیره با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما