فعالیت ها در کارگاه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
کارگاه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار، این روزها شاهد تکاپویی امیدوار کننده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بعد از آنکه در اردیبهشت 98 کلنگ احداث ایستگاه راه آهن سبزوار با حضور خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در مجاورت کمربندی هشت بهشت در شرق سبزوار به زمین خورد و قرار شد شرکت ساختمانی بتن و ماشین آستان قدس رضوی به عنوان پیمانکار این پروژه، ساختمان ایستگاه را تا 24 ماه دیگر تکمیل کند، اما فردای روز کلنگ زنی همه ماشین آلاتی که در هنگام مراسم در محل حضور داشتند، از سبزوار رفتند و به مدت تقریبا بیش از 2 ماه هیچ خبری از آغاز کار در محل کارگاه این پروژه نشد و این ذهنیت منفی را در شهروندان سبزواری ایجاد کرد که در سال انتخابات یک اقدام نمایشی دیگر صورت گرفته است.
 
به دنبال این موضوع گزارش هایی از رها شدن پروژه و باقی ماندن یک بیابان خالی در محل کلنگ زنی در رسانه های شهرستان سبزوار منتشر شد (منبع) که ظاهرا در اثر این فعالیت های رسانه ای و افزایش فشار بر مسئولان و نمایندگان شهرستان، به نظر می رسد پیگیری ها به نتیجه رسیده و اکنون در محل کارگاه تکاپوی خوبی به چشم می خورد.
 
خوشبختانه آخرین مشاهدات خبرنگار اسرارنامه در نیمه های شهریور 98 نشان می دهد تعدادی ماشین آلات سنگین در محل حضور دارند و چند عملیات ساختمانی نیز در حال انجام است.
 
گفتنی است پروژه ایستگاه راه آهن سبزوار و نیز پروژه خط آهن سبزوار از یکدیگر جدا هستند و توسط پیمانکاران متفاوتی در حال انجامند. پروژه خط آهن سبزوار هم اکنون از مسیر سلطان آباد به سمت سبزوار در دست اجراست و عملیات اجرایی آن از سال 90 شروع شده است و پروژه ایستگاه راه آهن سبزوار در محل کمربندی شرق شهر سبزوار از اردیبهشت 98 آغاز شده است.
 
پروژه راه آهن سبزوار که در فاز نخست سبزوار را به ایستگاه سلطان آباد در مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس متصل می کند، قرار است در فاز بعدی از سمت ششتمد، بردسکن، کاشمر و خلیل آباد به راه آهن مشهد – بافق – بندرعباس متصل شود و شکل یک راه آهن سراسری را پیدا کند که این پروژه در رسانه های محلی با عنوان راه آهن غرب خراسان رضوی شناخته می شود.
 
راه آهن غرب خراسان رضوی می تواند سالها محرومیت مردم شهرستان های سبزوار، بردسکن، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و ... را از یکی از زیرساخت های مهم توسعه برطرف کند. زیرساختی که تأثیر مهمی بر جذب سرمایه گذاران و رونق فعالیت های اقتصادی و صنعتی در حاشیه کویر مرکزی ایران دارد.
 
از دیگر دلایل اهمیت راه آهن غرب خراسان رضوی این است که با کمک به توسعه شهرستان های محروم غرب این استان به عنوان یک دیوار دفاعی در مقابل پیشروی کویر مرکزی ایران به سمت نواحی داخلی خراسان نیز عمل خواهد کرد و بنابراین انتفاعی استانی و ملی دارد.
 
گفتنی است شرکت ساختمانی بتن و ماشین آستان قدس رضوی که پیمانکار پروژه ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار است، پیش از این پروژه عظیم تقاطع غیر همسطح میدان امام رضا (ع) نیشابور را نیز در سال 95 اجرا کرده و به بهره برداری رسانیده است. (منبع)
 
با این سرمایه گذاری جدید در سبزوار اگر با همان سرعت منجر به بهره برداری شود، شاهد توزیع عادلانه توجهات و سرمایه گذاری های آن آستان مبارک در همه نقاط استان خراسان رضوی خواهیم بود و سهم برخورداری سبزوار از سرمایه گذاری های عمرانی و زیربنایی آستان قدس رضوی که در حال حاضر بسیار ناچیز است، افزایش ملموسی می یابد.
 
حالا باید دید آیا اینبار استاندار خراسان رضوی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و نیز فرماندار و نمایندگان شهرستان سبزوار توجه کافی و موثر را به این پروژه با اهمیت در شهرستان های محروم غرب استان دارند و آن را در موعدی مناسب به سرانجام می رسانند یا این پروژه باز هم گرفتار فراز و فرودها و بی مهری ها و تأخیر و تعلل های همیشگی خواهد شد؟
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما