پاسخ یک فعال رسانه ای سبزوار به اظهارات غیر مسئولانه هاجر چنارانی

به دنبال اظهارات غیرمسئولانه هاجر چنارانی نماینده نیشابور که اخیرا درباره قیام سربداران و بزرگداشت این نهضت در سبزوار و وضعیت تاریخی شهرهای سبزوار و نیشابور مطرح کرده است، مهدی مقصودی یکی از فعالان رسانه ای سبزوار پاسخ مفصلی را در وبسایت سبزواریان به رشته تحریر درآورده است که به شرح زیر است:
 
خانم چنارانی! این آخرین ذره‌های صبر ماست!
 
مهدی مقصودی، مدیرمسئول نشریه ستاره شرق و پایگاه خبری سبزواریان
 
«متاسفانه باخبر شدیم مسئولین شهر سبزوار در برنامه‌ای که برای گرامیداشت قیام سربداران برگزار کردند نام عالم بزرگ، شیخ حسن جوری را از محوریت این برنامه حذف کردند.»
 
«نباید به دلیل اختلافات، تاریخ را تحریف کرد. قیام سربداران بدون شیخ حسن جوری راه به جایی نمی‌برد. این عالم فرهیخته با درایت خود بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد و بی‌شک قیام سربداران مدیون شیخ حسن جوری است.»
 
سخنان فوق را خانم هاجر چنارانی نماینده مردم محترم نیشابور در مراسم بزرگداشت شیخ حسن جوری که ۳۱ مردادماه در روستای جوری نیشابور برگزار شد ایراد نموده‌اند.
 
انتظار این بود که مسئولان شهر سبزوار و در رأس آن‌ها نمایندگان مجلس، فرماندار و یا رئیس دانشگاه حکیم ـ که انگشت اتهام خانم چنارانی به سمت زیرمجموعه‌ِی او نشانه رفته است ـ عکس‌العملی به این اتهامات ایشان نشان می‌دادند؛ ولی از آنجا که مسئولین سبزوار همچون همیشه با سکوت از کنار این‌گونه اظهارنظرها و رفتارهای سخیف گذشتند، لازم دیدم به‌عنوان یک شهروند سبزواری جهت تنویر افکار عمومی و ثبت در تاریخ، پاسخ این اتهام‌ها را بدهم؛ باشد که موردتوجه اهل علم، ادب و فرهنگ نیشابور و سبزوار قرار گیرد!
 
 
عکس: خبرگزاری خانه ملت
اول: امسال، سال انتخابات است و متأسفانه بعضی از کاندیداها ـ به‌خصوص کسانی که شیرینی حضور در بهارستان را هم چشیده‌اند ـ برای جلب نظر افکار عمومی دست به هرگونه تخریب و تحریف می‌زنند تا بلکه بتوانند دل عده‌ای را به دست آورند و دوباره مهمان بهارستان گردند. به نظر می‌رسد که باید صحبت‌های سرکار خانم چنارانی را هم در همین راستا و باهدف رسیدن مجدد به نمایندگی مجلس تحلیل کرد؛ و الا چرا چهار سال بعد از برگزاری همایش و آن‌هم در سال انتخابات، به این موضوع ورود نموده‌اند؟!
 
دوم: همایش مورد اشاره خانم چنارانی، آذر ماه ۱۳۹۴ در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار و به مناسبت هفت‌صدمین سالگرد قیام سربداران برگزار شد؛ جالب است بدانید که مدیر کارگروه مطالعات تاریخی ـ سیاسی این همایش دکتر حسن صادقی سمرجانی است که از همشهریان خانم چنارانی هستند و هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه نیشابورند. حال این سؤال را می‌توان از خانم چنارانی پرسید که آیا آقای دکتر صادقی که جزء ارکان اصلی علمی همایش بوده‌اند، در راستای به قول خانم چنارانی «تحریف تاریخ» با سبزواری‌ها همکاری نموده‌اند و نام شیخ حسن جوری را از همایش حذف نموده‌اند؟! اگر جواب شما «آری» است، پس بدا به حالتان که این فرد را رئیس دانشگاه نیشابور نموده‌اید؛ و اگر جواب شما منفی است، بدا به حال شما که این‌گونه بی‌پایه و سست و فقط با نگاه پوپولیستی، این‌گونه باعث شکافت و تفرقه بین مردمان این دو شهر هم‌جوار می‌شوید!
 
سوم: چکیدۀ مقالات همایش علمی سربداران در کتابی با عنوان «نامه‌ی پارسایی و آزادگی» منتشر شده است؛ جالب است که با بررسی عناوین مقالات، مشخص می‌شود که:
 
الف): هیچ شخصیت محوری در این همایش وجود نداشته است و این‌گونه نبوده است که فرد خاصی، محور همایش باشد؛ بلکه کلیت قیام سربداران مدنظر برگزارکنندگان و نویسندگان مقالات بوده است
 
ب) دو مقاله به‌صورت مستقیم و حداقل هشت مقاله به‌صورت غیرمستقیم به شیخ حسن جوری پرداخته‌اند؛ دو مقاله مستقیم عبارت‌اند از:
 
۱- بررسی تاریخ مرگ شیخ خلیفه مازندرانی و شیخ حسن جوری با تمرکز بر نسخه خطی متعلق به قرن نهم/حسین نصیر باغبان.
 
۲- بررسی قصیده «مظهر لطف الهی» ابن یمین فریومدی در مدح شیخ حسن جوری/لیلا هاشمیان، زهرا پیر حیاتی.
 
و هشت مقاله غیر مستقیم را می‌توانید با مراجعه به چکیده مقالات همایش مطالعه نمائید.
 
چهارم: خانم چنارانی گفته‌اندکه: «نباید به دلیل اختلافات، تاریخ را تحریف کرد. قیام سربداران بدون شیخ حسن جوری راه به جایی نمی‌برد. این عالم فرهیخته با درایت خود بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد…»
 
خانم چنارانی در اینجا به‌گونه‌ای افاضه کرده‌اند که گویی یک متخصص تاریخ و مسلط بر قیام سربداران در حال بیان نظر است در حالی که دقت در صحبت‌های ایشان برای کسی که کمترین آشنایی را با سربداران داشته باشد مشخص می‌کند که این سخنان عین تحریف تاریخ است!
 
نقش شیخ حسن جوری در قیام سربداران پس از به دار آویختن شیخ خلیفه پررنگ‌تر می‌شود و جالب است که در آغاز قیام، او در زندان به سر می‌برد و عملاً در حوادث آغاز قیام سربداران هیچ نقشی نداشته است؛ از طرف دیگر، شیخیه یا همان رهبران مذهبی قیام بیشتر نقش رهبری فکری قیام را برعهده داشتند و فرماندهی میدان نبرد با رهبران سیاسی بود. البته این به معنی نفی تأثیر رهبران مذهبی در پیدایش، قوام و دوام سربداران نیست بلکه این قیام تا زمانی دوام آورد که اتحاد بین این دو گروه وجود داشت و شکاف و اختلاف بین آنان باعث سقوط دولتشان گردید ولی اینکه ادعا کنیم شیخ حسن «بسیاری از شهرهای ایران را از وجود ایلخانان مغول پاکسازی کرد» در واقع تحریف تاریخ است.
 
پنجم: با کمال تعجب خانم نماینده ظاهراً با هدف تحقیر مردم سبزوار گفته‌اند: «تاریخ بزرگی و قدمت نیشابور را فراموش نخواهد کرد، نیشابوری که روزی جزء ۵ بلاد بزرگ اسلامی بود و سبزوار قریه‌ای کوچک از نیشابور بزرگ بود.»
 
از آنجا که ورود به این بحث باعث چالش‌های بسیار و احتمالاً مکدر شدن خاطر اهالی محترم و با فرهنگ نیشابور خواهد شد و از طرفی نتیجه‌ای از این مباحث حاصل نخواهد شد، از ورود به این بحث خودداری می‌کنم؛ البته سکوت در این بخش به معنی نداشتن پاسخ نیست ولی عجالتاً به خانم نماینده پیشنهاد می‌کنم که به‌جای پرواز تهران ـ مشهد، از پرواز تهران ـ سبزوار استفاده کنند تا علاوه بر اینکه در وقتشان صرفه‌جویی می‌کنند بازدیدی هم از فرودگاه سبزوار به عنوان دومین فرودگاه بزرگ شمال شرق کشور داشته باشند.
 
همچنین ایشان می‌توانند بعد از فرودگاه بازدیدی هم از دومین قطب علمی شمال شرق کشور یعنی دانشگاه حکیم داشته باشند تا بلکه با مشاهده عظمت دانشگاه سبزوار فاصله بین سبزوار و نیشابور برایشان ملموس‌تر شود و نهایتاً از این به بعد در سخنرانی‌هایشان دقت بیشتری در اظهار نظر درباره سبزوار داشته باشند.
 
سرکار خانم چنارانی باید بدانند: آن‌زمان که وی دانش‌آموز ابتدایی بود و مسئولان شهرش در پی دریافت موافقت اصولی فلان‌کارخانه و فلان کارگاه بودند همشهریان سبزواری من، وارثان ابوالفضل و ابوالحسن بیهقی، کاشفی و ابن یمین، عطاملک و خواجه‌نظام، ملاهادی و شریعتی و… در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران در سبزوار «پایتخت نثر فارسی» بودند؛ دانشگاهی که امروز تبدیل به افتخاری برای خراسان گشته‌ و در حال حاضر علاوه برای جوانان سبزواری و شهرهای اطراف، بسیاری از جوانان نیشابوری هم در آن مشغول به تحصیل هستند!
 
ششم: سرکار خانم چنارانی، اگر نمی‌توانید شأن خود را رعایت کنید، حداقل شأن کرسی مجلس را که با اعتماد مردم ـ آن هم برای یک دوره معین ـ به شما سپرده شده است رعایت کنید! شما کرسی‌ای را اشغال کرده‌اید که روزگاری آقای حسین انصاری‌راد بر آن تکیه زده بود! همان کسی که به تنهایی به کمیسیون اصل نود مجلس معنی و هویت بخشید؛ کمیسیونی که بعداً هیچ‌وقت نتوانست اعتبار و اهمیت دوران او را پیدا کند! شما بر صندلی‌ای تکیه زده‌اید که روزگاری مرد خستگی ناپذیر و پرتلاش مجلس جناب دکتر مظفری بر آن تکیه زده بود! راه دوری نرویم، شما بر صندلی‌ای تکیه زده‌اید که دیگر همکار شما آقای دکتر گرمابی به عنوان یکی از متشخص‌ترین و با ادب‌ترین نمایندگان مجلس بر آن تکیه زده است!
 
نکته آخر: سال گذشته و با جنجالی که در برخورد با سیدجواد حسینی به‌وجود آوردید سکوت کردیم، این‌بار پاسخ فوق برای شما ارسال می‌گردد؛ مطمئن باشید چنانچه بخواهید به این روش هتاکانۀ خود ادامه دهید با زبان خودتان با شما صحبت خواهد شد!
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم مهدی مقصودی هم اکنون روی  اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

حامی

واقعا این رقابت بیهوده نیشابور و سبزوار. فقط برای مشهد مفیده بوده که بودجه این دو شهر بزرگ رو می بلعه من نمی دونم تا کی مردم او مسئولین این دو شهر بیدار میشن که این رقابت تضعیف دو شهر و سو استفاده مشهد هست به خدا اگر مردم و مسئولان دو شهر با هم پیگیر امتیازات و هماهنگ با هم باشند و به تناسب هر شهر امتیاز بگیرند و حتی مثل طرقبه و شاندیز که مشترکا شهرستان شدند مشترکا با هم استان بشن طوری که مثلاً مثل استان گلستان یک شهرک اداری مرز دو شهر ساخته بشه و استانداری در اونجا مستقر بشه و ادارات کل در دو شهر به تناسب ظرفیت تقسیم بشه باعث بیرون اومدن از زیر نظر مشهد و آبادی این دو شهر بزرگ میشه وقتی هم که ظرفیت هر شهر به حد یک استان مجزا رسید دوباره هر کدام جداگانه استان شوند به خدا تا زمانی که این رقابت مضحک باشه نه نیشابور زودتر استان میشه نه سبزوار زودتر و نه اینکه هیچ کدام زیر نظر اون شهر میره و نه اینکه هیچ دولتی جرات می کنه اینکار رو بکنه تنها راه همینه و این مستلزم همت مردم و هماهنگی چهار نماینده این دو شهر بزرگ هست

عاشق دیار سربداران

من از کسانی که حیله گری را "حکمت" نافرمانی را "شجاعت" و یاوه گویی را "حقیقت" می پندارند، نفرت دارم... #کنفسیوس خداوند همه بیماران را شفا عنایت فرماید.

فرح نیا

مدیر نشریه اسرارنامه چرا نام نشریه شما نام کتاب اسرارنامه یکی از کتاب های عطار نیشابوری شاعر وعارف نیشابوری است آیا وقت آن نرسیده است که نام نشریه اسرار نامه را که نشریه محلی سبزواری ها است را برایش نام یک شخصیت سبزواری مانند بیهق نامه و.... نامید ونام اش را از اسرارنامه به نام دیگر تغییر داد....

فرح نیا

با سلام وعرض ادب خدمت مدیر مسئول وسر دبیر محترم سایت ونشریه اسرارنامه عزیز وگرامی از این که شما در وحدت وتجانس فرهنگی وعلمی واتحاد وهمدلی مردم وتاریخ غنی نیشابور و سبزوار تلاش می کنید ونامگذاری سایت اسرارنامه را با ذکر دلیل منطقی وعلمی بیان کردید ممنون ومتشکرم...امیدوارم مردم شهرستان های شریف نیشابور و سبزوار در کنار هم با اتحاد وهمدلی وبه دور از تنش واختلاف در سرافرازی خراسان و گسترش علم وفرهنگ وخردورزی موثر باشند وبا یکدیگر گام های موثری در مسیر علم و دانش بردارند.

فراهینی

نیشابور و سبزوار. باید حرف هم بفهمن وروا داری کنند با کل کل وبحث ومرافه کار درست نمیشه ممنون

سپهر

اول از همه خانم چنارانی باید اینو بفهمه. خیلی سبزوار ستیز تشریف دارن ایشون.گندشو دراورده دیگه. وگرنه اکثرمردم سبزوار و نیشابور با هم رابطه خوبی دارن اونجور که هاجرچنارانی همیشه دنبال اشوب سازی و تفرقه افکنیه ابروی نیشابوریارم برده با این رفتاراش وگرنه مردم دوشهر اونجوری نیستن با هم

ایرانی

اشاره به دنبال کارخانه بودن نیشابور کردین، که کار درست رو اون ها کردن، سبزوار قطب دانشگاهی است چه فایده به حال جوانان بیکار شهر داره، اتفاقا خیلی از جوانان نخبه ی شهر و تحصیل کردگان از شهر به علت بیکاری مهاجرت کرده اند، این نکته ی منفی است که صنعت رو رها کردیم و فقط دانشگاه ایجاد کردیم! اول صنعت و اشتغال بعد توسعه ی دانشگاه !

جام جهان نما

دوست عزیز صنعتی شدن نیشابور بیشترش به خاطر حسن همجواری با مشهد بود. چون مشهد به عنوان کلانشهر بزرگ شمال شرق کشور از یک زمان به بعد گرفتار مشکل آلودگی هوا و ترافیک و ... شد و طبق قانون صنایع سنگین مادر دیگه در مشهد نمی تونستن ایجاد بشن و حتی اونهایی که بودن بعضی هاشون باید از محدوده مشهد خارج میشدن مثل کارخانه نخ خسروی. همین باعث شد صنایع مادر و سنگین به جای خود مشهد در شهرهای همجوارش مثل نیشابور، چناران، فریمان، سرخس ، بینالود، خرو و دررود شکل بگیرن. اگر دقت کنید خواهید دید که در همین سالها حتی رشد صنعتی و اقتصادی شهر سرخس از نیشابور خیلی بیشتر بوده. منطقه ویژه اقتصادی سرخس و فرودگاه اختصاصی الماس که ویژه منطقه ویژه اقتصادی سرخس ساخته شد فقط به خاطر همین موضوع بود. چناران هم رشد صنعتی خیلی زیادی رو داره تجربه میکنه و همچنین شهر جدید بینالود در نزدیکی مشهد با کارخانه ایران خودرو و شهرک صنعتی بینالود. بنابراین نیشابوری ها برخلاف تصور شما زیاد هم در آوردن صنعت به شهرشون نقش نداشتن. بیشتر شانس داشتن. در نقطه مقابل وقتی زیرساخت های دانشگاهی در سبزوار فراهم اومد به دنبال تربیت قشرهای فرهیخته و آگاه، در کنار بازاریان دلسوز و سبزواردوست، مردم به موقع تشخیص دادند که زیرساخت های اساسی توسعه چه چیزهاییه و به همین خاطر با همت مردم فرودگاه سبزوار ساخته شد و در حال حاضر هم راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در حال احداثه. از چند سال دیگه خواهید دید که سیل مهاجرت ها به سمت سبزوار برمیگرده. پس به نظر من ویژگی دانشگاهی بودن سبزوار احتمالا بیشتر از صنعتی شدن نیشابور مفید بوده. چون دانشگاه ها با تولید علم و افزایش دانش و فرهیختگی در جامعه بیشتر به توسعه منجر میشن.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما