واگذاری کتابخانه ناوی به نهاد کتابخانه های سبزوار در آینده ای نزدیک/ نیم درصدی که ...!!

مهدیه عابدی/مجله اینترنتی اسرارنامه
 

رییس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در خصوص واگذاری کتابخانه عمومی مشارکتی ناوی به نهاد کتابخانه های این شهرستان گفت: بنای این کتابخانه توسط زنده یاد فرامرز ناوی ساخته شد و اداره آن از سال 77 تا کنون به شهرداری  سپرده شده است و نهاد کتابخانه ها صرفا در زمینه تامین کتاب و نشریات و مشاوره های تخصصی و کتابداری از این کتابخانه حمایت نموده است.

 

مطابق ماده 6 قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی تصویب 82/12/25 بایستی نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه های عمومی  شهر مربوطه واریز شود تا زیر نظر اعضای انجمن و رئیس اداره کتابخانه ها صرف هزینه های جاری و نگهداری کتابخانه ها ی نهادی  شود.

لذا هزینه هایی که در طی این 15 سال(از سال 1383 که کتابخانه ها به عنوان نهادی عمومی ،مستقل و غیر دولتی از بدنه ارشاد جدا شد و زیر نظر نهاد کتابخانه ها شروع به کار نمود ) شهرداران شخصا صرف هزینه های پرسنلی و نگهداری کتابخانه ناوی  نموده اند طبق قانون  از دایره شمول نیم درصد خارج بوده است. که این مساله پرداخت نیم درصد را تحت الشعاع قرار داده به طوریکه در طول این 15 سال مبالغ ناچیزی به حساب انجمن کتابخانه ها واریز شده که فقط کفاف هزینه های جاری  را داده است.

تا اینکه در سیصد و یکمین جلسه شورا در مورخه هفت مرداد  96 که باحضور همه اعضای شورای دوره چهارم و پنجم ؛شهردار سبزوار ؛کارشناسان اداره کل کتابخانه ها و نماینده مجلس (مقصودی) برگزار شد مقرر شد این کتابخانه به نهاد واگذار شود و شهرداری نیم درصد خود را به صورت کامل به حساب انجمن واریز نماید.

وی درباره روند طی شده این واگذاری افزود: پس از جلسه ای که مرداد ماه 98با حضور مدیر کل کتابخانه های خراسان رضوی و کوشکی شهردار سبزوار داشتیم لایحه واگذاری به شورا را نیز ارسال شد که در نهایت مورد موافقت شورا و کمیته انطباق قرار گرفت و در آینده ای نزدیک شاهد واگذاری این کتابخانه عمومی به نهاد کتابخانه های سبزوار خواهیم بود.

فلاحی در بخش دیگری از گفته های خود با اذعان به مثبت بودن این اقدام اضافه کرد: در اینکه شهرداران سبزوار در طول این سال ها هزینه ها و زحمت های زیادی را متحمل شدند  بر کسی پوشیده نیست اما واگذاری این کتابخانه به نهاد کتابخانه های شهرستان که تخصص اصلی آن مبحث کتاب و کتابخانه است می تواند مفید تر واقع شود.

 او همچنین با اشاره به این موارد که خدمات کتابخانه  بر شیوه های نوین اطلاع رسانی و پرسنلی با تخصص حرفه ای و کتابداری است خاطر نشان کرد این واگذاری گام بلندی جهت گسترش و افزایش مراجعه و رضایت علاقه مندان به کتاب است.

در پایان ایشان ازاین اتفاق اظهارامیدواری کرد وگفت با برداشته شدن هزینه های پرسنلی و نگهداری کتابخانه ناوی از دوش شهردار سبزوار مبلغ واقعی حق نیم درصد به حساب انجمن واریز گردد تا بسیاری از مشکلات پیش روی کتابخانه ها مرتفع گردد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما