محرومیت هنرمندان تجسمی سبزوار از مهم ترین فضای نمایشگاهی این شهر / نگارخانه امیرشاهی در قرق تئاتری ها!

 سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
حدود یک سال است که هنرمندان تجسمی سبزوار از مهمترین فضاهای نمایشگاهی شهر خود محروم شده اند، زیرا نگارخانه امیرشاهی مجتمع فرهنگی هنری اسرار انگار به طوری غیر رسمی تغییر کاربری داده و به جای اینکه برای برگزاری نمایشگاه ها در اختیار هنرمندان خوشنویس، نقاش، مجسمه ساز، عکاس و ... باشد، در قرق کامل هنرمندان تئاتری قرار گرفته است در حالیکه آن ها فضاهای دیگری نظیر تالار کاشفی و آمفی تئاتر بیهقی و چند سالن اجرای دیگر را در سطح شهر در اختیار دارند.
 
بر همین اساس خبرنگار اسرارنامه برای بررسی وضعیت پیش آمده به سراغ برخی هنرمندان مرتبط با این موضوع رفته و نیز با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به گفتگو پرداخته است که در ادامه از نظر می گذرد:
 
 
فرصت های از دست رفته برای برگزاری نمایشگاه در سبزوار
مسئول انجمن خوشنویسان سبزوار درباره این موضوع اظهار داشت: حدود یک سال است هنرمندان تئاتر، سالن نگار خانه امیرشاهی که مختص برگزاری نمایشگاه است را تصرف کرده اند. البته سابقه این جریان به زمان ریاست آقای سید نورالله رضوی برمی گردد و او در فرصت هایی که نگار خانه خالی بود، مکان را برای تمرین بچه های تئاتر در اختیارشان قرار می داد که اقدام درستی بوده و در واقع از یک فضای مناسب، استفاده مفید کرده است.
 
استاد علی طوسی ثانی ادامه داد: این جریان تا زمان ریاست آقای علی آبادی ادامه پیدا کرد و در آن زمان نیز از او خواسته شد که سالن نگارخانه را در اختیارشان قرار دهد، وی نیز طبق سوابق گذشته این اجازه را به آن ها داد، اما متاسفانه ادامه دار شدن این موضوع باعث شد هنرمندان تئاتر سالن نگارخانه را به طور کامل تصرف کرده و دیگر تحویل ندهند.
 
وی افزود: پس از آن که محمد اکبری به عنوان سرپرست انجمن نمایش انتخاب شد، تئاتری ها آن فضا را به طور کامل در اختیار گرفتند و در حال حاضر اگر کسی بخواهد نمایشگاهی برگزار کند می گویند ما در این جا کلی خرج کرده و دکور زده ایم و خلاصه این که سالن گالری را تصرف کرده و تخلیه نمی کنند.
 
این هنرمند سبزواری ادامه داد: دو سه ماه قبل از عید به آقای شجاع، رئیس اداره ارشاد گفتم که می خواهیم نمایشگاه برگزار کنیم و قرار شد سالن تا عید تخلیه شود و بعد از عید، گفتند تا اردیبهشت ماه صبر کنیم، که در آن زمان هم کاری صورت نگرفت و تا آخر تابستان طول کشید. اکنون که می گوییم می خواهیم نمایشگاه برگزار کنیم می گویند دو سه ماه دیگر صبر کنیم اما بعید می دانم دیگر بتوانند این فضا را پس بگیرند.
 
وی بیان کرد: متاسفانه ما در شهر به این بزرگی، تنها دو نگارخانه امیرشاهی و آفرین را داریم که نگارخانه آفرین در بخش خصوصی فعالیت می کند و شبی 150 هزار تومان هزینه می گیرد.
 
طوسی ثانی ادامه داد: این مقدار برای بچه های هنری که فروش بالایی ندارند هزینه زیادی است و تنها جایی که می ماند نگارخانه امیرشاهی که آن را هم تصرف کرده اند.
 
وی با بیان این که سال گذشته در انجمن خوشنویسان 4 نمایشگاه برگزار نشد اظهار داشت: نمایشگاه بانوان، نمایشگاه اساتید، نمایشگاه سه جانبه با سه شهر استان خراسان رضوی و ... تعطیل شد فقط به این دلیل که ما فضایی برای برگزاری نمایشگاه در اختیار نداشتیم.
 
طوسی ثانی با اشاره به این که نسبت به شرایط به وجود آمده به شدت معترض است، افزود: اخیرا در مورد این موضوع با یکی از مدیران اداره ارشاد مشهد نیز صحبت کردم و آن ها قول دادند نگارخانه تخلیه شود اما ظاهرا آن ها نیز قضیه را جدی نگرفته اند.
 
وی در پایان گفت: از رئیس اداره ارشاد خواهشمندم همان طور که قول داده اند هر چه سریعتر نگارخانه را تخلیه و تجهیز کنند و به صورت اولیه در آورده تا اساتید و هنرمندان در رشته های مختلف از آن استفاده کنند.
 
 
قرق نگارخانه امیرشاهی و کم کاری انجمن خوشنویسان
مدیر گروه رشته نقاشی دانشگاه فنی و حرفه ای سبزوار در این باره گفت: حدود دو، سه ماه پیش که با بچه های نقاشی و خوشنویسی دور هم جمع شده بودیم صحبتی از نمایشگاه شد و چند تن از هنرجوها گفتند نگارخانه امیرشاهی در قرق بچه های تئاتر است و در آن جا دکور زده اند و در تابستان کلاس آموزشی برگزار می کردند.
 
محمدرضا بشیری ادامه داد: حدود یک سال و خورده ای است که نگارخانه امیرشاهی به صورت شخصی در اختیار گروه محمد اکبری است که در آن جا دکور زده و قصد اجرای تئاتر در آن مکان را دارد و ناگفته نماند که بچه های تئاتر هم از این قضیه شاکی هستند.
 
این هنرمند سبزواری تصریح کرد: همان طور که از اسم مکان مشخص است، نمایشگاه باید در اختیار بچه های هنرهای تجسمی باشد نه این که به صورت شخصی در اختیار یک گروه خاص تئاتری قرار گیرد.
 
وی افزود: شنیده ام یکی از اساتید خوشنویسی که قصد برگزاری نمایشگاه را داشته، با اصرار و پیگیری های بسیار نتوانسته نمایشگاه خود را در نگارخانه امیرشاهی برپا کند و با کمک اداره ارشاد در نگارخانه آفرین برگزار کرده است.
 
بشیری ادامه داد: در سال های گذشته دانشجوهای رشته گرافیک، نقاشی، خوشنویسی و ... نمایشگاه دایر می کردند، فکر می کنم فقط بچه های خوشنویسی حداقل 4 یا 5 نمایشگاه به مناسبت های مختلف برگزار می کردند اما از زمانی که سالن از آن ها گرفته شده هیچ کسی اقدام به برپایی نمایشگاه نکرده یا انگیزه آن را ندارد چرا که به خاطر نداشتن سالن باید هزینه ای را متقبل شود.
 
وی اظهار داشت: با توجه به قدرتی که انجمن خوشنویسان دارد، کافی است اعتراضی بنویسد تا سریعا ترتیب اثر داده شود اما نمی دانم چرا این کار را نمی کند.
 
بشیری ادامه داد: به دلیل مشکل پیش رو قرار بر آن شد که طوماری بنویسیم و بچه های هنرهای تجسمی و خوشنویسی امضا کرده و به انجمن هنرهای تجسمی مشهد یا اداره ارشاد استان بفرستیم تا از آن جا اقدام کنند، اما تصمیم گرفتیم پیش از آن، موضوع را با رئیس اداره ارشاد سبزوار درمیان بگذاریم اگر تغییری صورت نگرفت، شکایت را به شکل کتبی بفرستیم.
 
وی اظهار داشت: ده روز پیش با خبر شدم با وجود این که به صورت شفاهی این موضوع با آقای شجاع در میان گذاشته شده اما تغییری صورت نگرفته و نگارخانه همچنان در اختیار گروه آقای اکبری است.
 
مدیر گروه رشته نقاشی دانشگاه فنی و حرفه ای سبزوار با اشاره به این که رئیس اداره ارشاد باید به صورت جدی با این قضیه برخورد کند، افزود: تنها فضایی که بچه های هنرهای تجسمی می توانند نمایشگاه برگزار کنند نگارخانه امیرشاهی است و کلا نباید فعالیت های نمایشی در آن جا انجام شود، البته به صورت مقطعی ایرادی ندارد اما این که یک سال و خورده ای در اختیار شخصی باشد صحیح نیست.
 
بشیری تصریح کرد: طبقه همکف اداره ارشاد فضایی است مختص تمرین بچه های تئاتر که متاسفانه هیچ برنامه ریزی برای آن وجود ندارد که در زمان های مشخص شده ای گروه های تئاتری بتوانند در آن جا به تمرین بپردازند.
 
وی افزود: از آن جهت که تئاتری ها به صورت گروهی فعالیت می کنند، هر گروه مکانی را در اختیار گرفته و ماندگار می شود، مثلا تیم آقای شمس آبادی با جوان سرا قرارداد دارد، آقای حمیدی فر در زیر زمین اداره ارشاد و آقای اکبری نیز نگارخانه امیرشاهی را گرفته است.
 
 
مسئول انجمن نمایش شهرستان: تابع تصمیم اداره ارشاد هستیم
در ادامه این گزارش خبرنگار اسرارنامه به سراغ رئیس انجمن نمایش سبزوار نیز رفت. 
محمد اکبری با اشاره به این که هیچ نقشی در واگذاری نگارخانه امیرشاهی  نداشته است، اظهار داشت: بنده در این خصوص نظر خاصی ندارم و در حال حاضر قرعه به نام محمد اکبری  نه به عنوان مسئول انجمن نمایش  بلکه به عنوان  یکی از اعضای انجمن افتاده و محل را در اختیار من گذاشتند و بنده در واگذاری این مکان و تبدیل آن به محلی برای اجرای نمایش  و اینکه هنرمندان هنرهای تجسمی دستشان خالی مانده هیچ نقشی نداشتم و تصمیم گیرنده نبودم.
 
وی ادامه داد: ما برای تمرین نمایش به اداره ارشاد مراجعه کردیم و اداره ارشاد با توجه به امکاناتی که  داشت این مکان را در اختیارمان قرار داد و ما نیز شروع به تمرین کردیم و  هر موقع اداره ارشاد تصمیم بگیرد بنده نیز تابع قوانین هستم و آن مکان را تخلیه کرده و در اختیار اداره ارشاد قرار می دهم.
 
 
رئیس ارشاد:حق هنرمندان تجسمی سبزوار محفوظ است
رئیس اداره ارشاد سبزوار با اشاره به این که موضوع پیش آمده دغدغه وی نیز هست، اظهار داشت: ما برای این که بتوانیم از تمام فضاهای مجتمع استفاده بهینه کنیم، نگارخانه را در اختیار گروه های تئاتری قرار دادیم اما این نشانه ای برای زیر پا گذاشتن حق و حقوق هنرمندان هنرهای تجسمی نیست و سعی می کنیم هر چه سریعتر یک فضای خوب و عالی در اختیار بچه های هنرهای تجسمی و دیگر حوزه ها قرار دهیم.
 
رضا شجاع ادامه داد: با توجه به هزینه های بالای تالار کاشفی و محدودیت بودجه ما، اگر بخواهیم آن سالن را برای تمرین گروه های تئاتر اختصاص دهیم اصلا مقرون به صرفه نیست و ما مجبوریم این هزینه ها را مدیریت کنیم، از این رو نگارخانه امیرشاهی را در اختیار آن ها قرار دادیم.
 
وی افزود: از طرفی دیگر به این دلیل که نگارخانه امیرشاهی در گوشه طبقه بالای اداره قرار دارد، در تیررس دید عموم نیست لذا فقط در روز افتتاحیه شلوغ می شد و در روزهای دیگر کلا خالی بود.
 
شجاع اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که کریدور مجتمع اسرار را به فضای نگارخانه ای تبدیل کنیم، البته این موضوع هنوز در حد پیشنهاد است و قرار است در جلسه ای که با شورای شهر و اداره کل هماهنگ کردیم در این مورد بحث و گفت و گو کرده و اگر پذیرفته شود سعی می کنیم تا یک ماه آینده این اتفاق محقق گردد.
 
رئیس اداره ارشاد سبزوار همچنین گفت: تاکنون اکثر افرادی که در رده کارشناسی بوده و از کریدور اداره بازدید کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که اگر آن جا را به نگارخانه تبدیل کنیم، بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت، زیرا مردم پیش از آنکه وارد سالن نمایش شوند می توانند از نمایشگاه دیدن کنند. در مجموع تمام سعی و تلاش ما بر این است که وقتی هنرمندی نمایشگاهی را برگزار می کند، زحماتش دیده شود.
 
وی ادامه داد: ما پیشنهادهای دیگری نیز برای بحث نگارخانه در مجتمع داریم که وقتی مردم وارد مجتمع می شوند به راحتی بتوانند آثار بیشتری را ببینند اما اگر هیچ کدام از آن ها پذیرفته نشد، طی یک ماه آینده نگارخانه امیرشاهی تعمیر و بهتر از قبل خواهد شد و به عنوان یک فضای خوب نگارخانه ای کارش را ادامه خواهد داد.
 
شجاع با بیان این که در طول این مدت برای برگزاری نمایشگاه مشکلی وجود ندارد و در تعامل با نگارستان آفرین هستند، افزود: اگر هنرمندی درخواستی برای برگزاری نمایشگاه دارد، اعلام کند تا پس از بررسی و بازبینی آثار و همچنین صدور مجوز، اقدامات لازم برای برپایی نمایشگاه صورت گیرد.
 
وی با اشاره به این که در این مدت درخواستی برای برگزاری نمایشگاه ارائه نشده است، افزود: تنها درخواستی که در این مدت داشتیم، نمایشگاه خوشنویسی آقای شم آبادی بود که بنا به درخواست خودشان در نگارستان آفرین برگزار شد و هزینه آن را نیز پرداخت کردیم.
 
وی با اشاره به این که تئاترهای حال حاضر به سمت سبک و سیاق چند سویه رفته است، ادامه داد: در نمایش کلومردگان که اخیرا در سالن ارشاد اجرا شد، تماشاچیان نیز از روی صحنه تئاتر به تماشای آن نشستند و عملا هر شب 400 صندلی ما خالی بود و این موضوع باعث شد هزینه های ما خیلی بیشتر از حد معمول گردد، لذا سعی داریم یک پلاتو تئاتر برای شهرستان ایجاد کنیم و از طرفی دیگر فضاسازی نگارخانه را نیز در دستور کار داریم تا فضایی مطلوب و بهتر از قبل برای برگزاری نمایشگاه داشته باشیم.
 
وی در پایان اظهار داشت: تمام تلاش ما برای هنر شهر و صرفه جویی در اموال بیت المال است و قصد ما نادیده گرفتن انجمن ها و گروه های هنری نیست، بلکه می خواهیم فضاهای پرتی که در مجتمع هست را بررسی کنیم و بهترین فضاها را برای هنرمندان مهیا کنیم.
 
 
تا آبان...
با همه این اوصاف، در حال حاضر نگارخانه امیرشاهی سبزوار هنوز دست عده ای از هنرمندان تئاتر سبزوار است و تکلیف هنرمندان تجسمی روشن نیست. طبق اطلاعات اسرارنامه تعدادی از بانوان خوشنویس تصمیم گرفته اند به زودی و احتمالا در آبان ماه نمایشگاه سالانه خود را برگزار کنند. حالا باید چشم به تدبیر رضا شجاع و اداره ارشاد شهرستان دوخت تا معلوم شود تا زمان مورد نیاز مشکل این هنرمندان خوشنویس برطرف می شود و مکان اختصاصی خودشان را در اختیار آنان قرار می گیرد یا گلایه مندی و محرومیت تجسمی ها از این حق ساده خود، ادامه پیدا خواهد کرد؟
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

کاظم

ضمن آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان با توجه به شناختی که نسبت به دوستان دارم حتما با آرامش خاطر احقاق حق خواهند نمود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما